همه پرسی بارزانی

یکی از نمایندگان فراکسیون حزب گوران کردستان عراق، همه‌پرسی جدایی کردستان را «شخصی و حزبی» خواند و اعلام کرد که تخلفات گسترده‌ای در این همه‌پرسی صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، یکی از نمایندگان فراکسیون حزب گوران کردستان، همه‌پرسی جدایی کردستان را «همه‌پرسی حزبی و شخصی» دانست.

به گزارش وبگاه خبری «عین العراق»، «هوشیار عبدالله»، نماینده پارلمان عراق و عضو حزب گوران (التغییر) امروز سه شنبه در واکنش به برگزاری همه‌پرسی جدایی در کردستان عراق گفت استقبال از این همه‌پرسی در استان‌ها کم بوده است.

وی در این ارتباط گفت: «آنچه پیشتر ما درباره مخالفت شدید با این همه‌پرسی حزبی و شخصی پیش‌بینی کرده بودیم، درست از آب درآمد؛ چرا که میزان مشارکت در آن در استان‌ها کم بود، به گونه‌ای که در سلیمانیه این میزان به 40 درصد نرسید و در بیشتر مناطق کردستان 50 درصد بود».

این نماینده کُرد مخالف همه‌پرسی غیرقانونی به تخلفات و تقلبی که دیروز صورت گرفت اشاره کرد و گفت: «پس از آنکه زمان رأی گیری یک ساعت دیگر تمدید شد، برای اینکه میزان مشارکت به 70 درصد برسد،به صورت غیر قانونی، رأی گیری صورت گرفت».

عضو فراکسیون گوران در پارلمان عراق تصریح کرد: «بارها گفتیم که این همه‌پرسی غیر قانونی بوده و با تصمیم حزبی برگزار شد. بعد از آن، اقدام غیر قانونی‌ای اتخاذ شد و آن اینکه در غیاب رئیس پارلمان کردستان و در جلسه‌ای غیر قانونی، طرح [اجرای همه‌پرسی] در پارلمان تعطیل شده تدوین شد؛ به همین دلیل، از نظر ما همه‌پرسی وجه قانونی ندارد».

وی به اظهارات حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق اشاره کرد و گفت که این اظهارات چیز جدیدی نیست و حزب گوران از ابتدا بر عدم وجاهت قانونی این همه‌پرسی تأکید کرد.

هوشیار عبدالله همچنین از العبادی به دلیل انتقادش از همه احزاب کردی انتقاد کرد و گفت که وی به جای اینکه مسعود بارزانی، رئیس غیر قانونی منطقه کردستان را مورد انتقاد قرار دهد، از همه احزاب کردی انتقاد کرد و بدون اینکه اسمی از بارزانی ببرد، مردم کردستان را متهم می‌کند.

وی همچنین مدعی شد که این گونه رفتار العبادی نشان می‌دهد که بین وی و بارزانی هماهنگی‌ وجود دارد و این مسئله در آخرین کنفرانس خبری مشترک قابل مشهود بود.

این نماینده پارلمان عراق از پارلمان، دولت و قوه قضائیه خواست «با درایت، عقلانیت و بر این اساس که مسئله همه‌پرسی، تصمیم حزبی و سناریوی شخصی بوده، برخورد کند و اینکه این همه‌پرسی بیانگر خواسته‌های افکار عمومی مردم کردستان عراق نیست؛ به ویژه که میزان مشارکت کم در آن، این مسئله را ثابت می‌کند».

وی در مورد حق تعیین سرنوشت کردستان نیز گفت: این حق را خداوند و شریعت آسمانی تعیین می‌کند و نه به این شیوه غیر قانونی که در خدمت یک فرد و یک حزب است.

جنبش گوران، پیشتر از مخالفت خود با این همه‌پرسی خبر داده بود ولی یک روز مانده به همه‌پرسی جدایی به هواداران خود گفت که در نحوه تعامل با این مسئله آزادند.

همه‌پرسی جدایی کردستان عراق دیروز دوشنبه به رغم مخالفت منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد و مقامات کردستان عراق مدعی شدند درصد مشارکت 76 درصد بوده است.

با این حال تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از این همه‌پرسی نشان می‌دهد که تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است به گونه‌ای که در برخی حوزه‌های أخذ رأی، افراد مشارکت کننده بیش از یک برگه رأی به صندوق انداخته‌اند.

علاوه بر این، نیروهای امنیتی و پیشمرگه در برخی مناطق، مخالفان این رفراندوم را مجبور کرده‌اند به آن رأی مثبت بدهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس