کد خبر 777103
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
ترامپ

سخنان ترامپ حتی خیلی‌ها را در امریکا نسبت به عواقب سخنان تهدیدآمیز وی درباره نابودی کامل کره‌شمالی نگران کرد، ضمن آنکه به نوشته واشنگتن تایمز این سخنان متحدان امریکا را نیز در آسیا غافلگیر کرد.

به گزارش مشرق، احمد کاظم‌زاده در روزنامه جوان نوشت:

 

بلافاصله بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور خودشیفته امریکا  اولین سخنرانی خود را در سازمان ملل ایراد کرد، سیل انتقادها از هر سو علیه وی آغاز شد، برای مثال آلکساندر فان‌در بالن رئیس‌جمهور اتریش در ارزیابی این سخنان گفت: «اگر من بتوانم سخنرانی رئیس‌جمهور امریکا را تفسیر بکنم باید بگویم سخنانش برای رأی‌دهندگانش در یکی از روستاهای کوچک امریکا بود که تنها آنان را خوشحال کند!» این بدین مفهوم است که مقامات اروپایی سخنان ترامپ را برای خود تحقیر‌آمیز می‌دانند و در عین حال معتقدند وی درباره نقش و جایگاه نداشته امریکا بی‌اندازه غلو کرده و به نوعی دچار خودبزرگ‌بینی نیز شده است. هفته‌نامه فرانسوی زبان اکسپرس چاپ پاریس با ارزیابی تطبیقی از سخنان ترامپ و ماکرون در مجمع عمومی نوشت: «دو دیدگاه متفاوت رؤسای جمهور امریکا و فرانسه را مقابل یکدیگر قرار داد. بیان این دو جهان‌بینی، اختلاف‌نظرهای بسیاری را درباره داغ‌ترین موضوعات در صحنه بین‌المللی آشکار ساخت و نشان داد در حال حاضر حق حاکمیت کشورها در مقابل چند‌قطبی‌گرایی قرار گرفته است.»

سخنان ترامپ حتی خیلی‌ها را در امریکا نسبت به عواقب سخنان تهدید‌آمیز وی درباره نابودی کامل کره‌شمالی نگران کرد، ضمن آنکه به نوشته واشنگتن تایمز این سخنان متحدان امریکا را نیز در آسیا غافلگیر کرد.

اما در مقابل سخنان ترامپ باعث خوشحالی و ذوق‌زدگی راستگرایان صهیونیستی و در رأس آن شخص نتانیاهو شد و وی حتی نتوانست خوشحالی خود را در مجمع عمومی پنهان کند. وی چند بار به تمجید از ترامپ پرداخت و در بخشی از این سخنرانی گفت: «جناب رئیس‌جمهور ترامپ از شما تشکر می‌کنم. از شما به علت حمایت از اسرائیل در سازمان ملل متحد تشکر می‌کنم. خانم نیکی هیلی از شما نیز تشکر می‌کنم. از شما به علت بیان حقیقت درباره اسرائیل تشکر می‌کنم.» وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارات ترامپ را درباره برجام تکرار کرد و گفت: «در مجموع باید بگویم که هیچ یک از این سخنرانی‌ها به اندازه سخنرانی امروز رئیس‌جمهور ترامپ، صریح، شجاعانه و قوی نبوده است. رئیس‌جمهور ترامپ به درستی توافق هسته‌ای با ایران را مایه شرمساری توصیف کرد. بنده نیز کاملاً با این سخن موافق هستم.»

این موضع‌گیری از سوی دیگر مسئولان رژیم‌صهیونیستی نیز دنبال شد و دیوید فریدمن سفیر امریکا در فلسطین اشغالی از آن به گشایش فصلی تازه در روابط واشنگتن – تل‌آویو تعبیر کرد و خطاب به ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور بسیار قدرتمند است. وی به صراحت گفت امریکا چگونه می‌خواهد از متحدانش حمایت و از ارزش‌ها محافظت کند و نمی‌خواهد 10 سال صبر کند تا مشکلی ادامه پیدا کند، وقتی اکنون می‌توان آن را حل کرد.» توجه به یک نکته دیگر راز خوشحالی و ذوق‌زدگی صهیونیست‌ها را از سخنان ترامپ بیشتر آشکار می‌کند و آن اینکه متن سخنرانی ترامپ به اذعان خبرگزاری رویترز به وسیله اسیفن میلز نوشته شده که فردی یهودی است و در این سخنرانی حتی یک‌بار هم اسم فلسطین را نگذاشته بود، حال آنکه اجرای طرح تشکیل دو دولت مورد توافق هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بوده است. همچنین نباید از این واقعیت غافل شد که اظهاراتی که ترامپ درباره برجام مطرح کرد نه بر اساس منافع ملی امریکا بلکه برای راضی کردن رژیم صهیونیستی بوده است و در واقع راستگرایان صهیونیستی با نفوذ در دولت ترامپ و دیگر مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی امریکا بعد از انتخابات شبهه‌انگیز گذشته دیدگاه‌های خود را در پوشش منافع ملی امریکا بر دولت ترامپ غالب کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس