کد خبر 776440
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه بیش از ۱۱ میلیون نفر در وضعیت نامناسب در اطراف شهرها زندگی می‌کنند.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در آئین افتتاح همزمان 150 مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور گفت:متأسفانه پدیده‌ها و آسیب‌های اجتماعی در کشور به نقطه و مرحله‌ای رسیده است که برای کاهش و کنترل آن همه ارکان نظام باید بسیج شده و اقدامات جدی انجام دهند.

وی اظهار داشت: اهتمام به کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی یک مسئولیت مهم ملی برای همه ماست و به طور مشخص دولت نیز در این زمینه نقش و مسئولیت مهمی بر عهده دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم در گزارش‌های رسمی و هم در اخبار رسانه‌ها با مسائل مختلف آسیب‌های اجتماعی آشنا می‌شویم، خاطرنشان کرد: همه ما در دور و نزدیک و در محل کار و زندگی خود با نمونه‌های تکان‌دهنده‌ای از آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم و گسترش اورژانس اجتماعی یکی از ضرروت‌های اساسی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و دولت نیز از توسعه فعالیت‌های اورژانس اجتماعی حمایت می‌کند.

جهانگیری با یادآوری جلسه‌ای در خصوص آسیب‌های اجتماعی که در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، تصریح کرد: این جلسه با حضور سران قوا و افراد مؤثر در نظام و نیز وزرای مرتبط برگزار شد و یکی از نتایج جلسات در حضور مقام معظم رهبری این بود که اراده‌ای جدی در قوای سه‌گانه و نهادهای تصمیم‌گیر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ایجاد شد به گونه‌ای که همه بخش‌ها و سرفصل مهمی از کارهای خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: پس از برگزاری چند جلسه در حضور مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مأموریت یافت که موضوع آسیب‌های اجتماعی را در دستورکار خود قرار دهد و یکی دیگر از دستاوردها این بود که جلسات شورای اجتماعی از سطح وزیر به سطح رئیس‌جمهور ارتقا یافت و جلسات این شورا به ریاست رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: وزرات کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت اصلی امور اجرایی در زمینه آسیب‌های اجتماعی را بر عهده دارد و نیز سازمان بهزیستی در زمینه آسیب‌های اجتماعی فعال شده‌اند و به نظر می‌رسد که هر قدمی که در راستای عدالت و توسعه همه‌جانبه کشور، مبارزه با فساد گسترده و رفع تبعیض برداریم می‌تواند راهی برای از بین بردن ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی باشد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه قطعا پیشگیری از درمان مهم‌تر است، اظهار داشت : البته درمان امری ضروری است اما پیشگیری از آن مهم‌تر است و آسیب‌دیدگان اجتماعی باید به عنوان بیمار و قربانی دیده شوند و برنامه‌های جدی برای نجات آنها در دستور کار قرار گیرد. چرا که آسیب‌های اجتماعی می‌تواند با مخاطرات متعدد همراه باشد و حیات مادی و معنوی جامعه را با خطر روبه‌رو کند.

وی با اشاره به اولویت‌بندی امور در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، سامان‌دهی مسائل حاشیه‌نشینان در اطراف شهرهای بزرگ را یکی از اولویت‌ها برشمرد و گفت: متأسفانه بیش از 11 میلیون نفر در وضعیت نامناسب در اطراف شهرها زندگی می‌کنند و لازم است ضمن ساماندهی حاشیه‌نشینان، عواملی که باعث شده مردم روستاها را که کانون تولید بوده‌اند رها کرده و به حاشیه شهرها مهاجرت کنند نیز شناسایی شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: مقابله با اعتیاد به مواد مخدر نیز از دیگر اولویت‌های در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته چرا که متأسفانه شاهد شکل جدیدی از مصرف مواد مخدر هستیم که نگرانی‌هایی جدی را به‌وجود آورده است و متأسفانه مصرف مواد مخدر در میان جوانان و زنان گسترش پیدا کرده و باعث ایجاد دغدغه‌های جدی شده است.

جهانگیری در ادامه پدیده طلاق را از دیگر آسیب‌های بزرگ جامعه ما برشمرد و با اشاره به آمارهای نگران‌کننده طلاق به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ خاطرنشان کرد: کانون خانواده در همه جوامع و به خصوص ایران از مهم‌ترین کانون‌های پیشگیری‌کننده آسیب‌های اجتماعی بوده و باید تلاش وسیعی برای حفظ و صیانت از کانون خانواده انجام دهیم.

وی مفاسد اخلاقی و وجود مناطق حاد، بحرانی و جرم‌خیز را از دیگر زمینه‌های مهم آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: نمی‌توانیم به سادگی از کنار این مسائل عبور کنیم و این مشکلات را نادیده بگیریم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در عین حال نمی‌توانیم با شیوه‌های خشن و قضایی با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم. زیرا پاک کردن صورت مسئله، مسائل را پیچیده‌تر و زیرزمینی می‌کند و حل مشکلات را دشوارتر می‌سازد. بنابراین باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی راه‌های اصولی، علمی و دقیق پیدا کنیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه تنها برخورد با عوارض آسیب‌های اجتماعی نمی‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند، خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی هم دارای عوارض و هم دارای زمینه‌ها و ریشه‌ها هستند و صرفاً مبارزه با عوارض و نپرداختن به ریشه‌ها شاید بتواند به صورت مقطعی درد را تسکین دهد، اما در بلندمدت موجب افزایش آسیب‌ها خواهد شد.
وی ادامه داد: نیازمند آن هستیم که پرداختن به ریشه‌ها و زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم و در این مسیر آموزش مهارت‌های اجتماعی از مهم‌ترین موضوعات است و مراکز آموزشی، تعلیم و تربیت و نهادهای مدنی باید تلاش کنند که جامعه را در برابر شیوع آسیب‌های اجتماعی واکسینه کنند و برای رسیدن به این نقطه نیازمند آن هستیم که آحاد جامعه از مهارت‌های اجتماعی برخوردار باشند، زیرا برخورداری از این مهارت‌ها حتماً نیاز به آموزش دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت توجه به مناطق مختلف کشور تأکید کرد و افزود: متأسفانه در برخی مناطق کشور آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده‌تر است، از این رو باید توجه به مناطق مختلف و توسعه متوازن کشور را در دستور کار قرار دهیم.

جهانگیری گفت: باید به دنبال اشتغال‌زایی، حل بیکاری و توازن در توسعه مناطق مختلف کشور باشیم به شکلی که مناطقی که اقوام مختلف در آن سکونت دارند، احساس تبعیض نکنند و بی تردید دستیابی به همه این اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم است تا بتوانیم ریشه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آسیب‌های اجتماعی را برطرف کنیم.

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور 150 مرکز اورژانس اجتماعی در سراسر کشور به طور همزمان افتتاح شد و فعالان برگزیده در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیز از معاون اول رئیس‌جمهور لوح تقدیر دریافت کردند که خانواده شهید مدافع حرم سجاد باقی از پرسنل اورژانس اجتماعی نیز از جمله دریافت‌کنندگان لوح تقدیر بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم در سخنانی با تأکید بر اینکه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به دانش و تخصص نیاز داریم، گفت: هر ایرانی باید به عنوان یک مددکار بهزیستی عمل کند و امروز در تلاش هستیم تا بهزیستی در خانه را دنبال کنیم و هر ایرانی یک مددکار اجتماعی باشد.

رئیس سازمان بهزیستی هم در این مراسم با اشاره به تنوع و رشد آسیب‌های اجتماعی که یکی از دغدغه‌های امروز مردم و مسئولین کشور شده است، گفت: پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی، مداخلات به‌هنگام، تخصصی و اثربخش با بهره‌گیری از سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله برنامه‌های سازمان بهزیستی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است. 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر ضرورت توجه به وضعیت معیشتی مددکاران آسیب‌های اجتماعی گفت: چگونه می‌توان انتظار داشت کسانی که خود مشکلات معیشتی دارند بتوانند به افراد در معرض آسیب، خدمات اجتماعی و روانی ارائه کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    0 0
    تبریک به مسئولین!که عدالت اجتماعی اسلامی و فاصله طبقاتی رو حفظ کردن البته ظاهرا قوانین اسلامی به آنها صدق نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس