آخوندی

آخوندی در ۴ سال اخیر بدون توجه به وظایف وزرات راه و شهرسازی همواره در جایگاه منتقد نشسته و از وضع موجود گلایه کرده است؛ گویی وزیر راه و شهرسازی شخص دیگری است و ایشان منتقد دولت است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** آقای آخوندی! بعد از ۴ سال، حتی ماکت مسکن اجتماعی را هم نساختید

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «از آرمانشهر تا تهران؛ وزیر راه و شهرسازی گلایه کرد؛ در دوران سختی به سر می‌بریم» نوشت:

«آخوندی در دولت یازدهم دو استیضاح را به دلیل نقدهای تند و عملکردش در حوزه مسکن پشت سر گذاشت. حال که در دولت دوازدهم دوباره قرعه به نامش افتاد و ردای وزارت راه و شهرسازی را بر تن کرده در دفاعیات خود همانند دو دفاعی که پیش‌تر هنگام استیضاح در مجلس کرده بود، تنها جایگزین تأمین نیاز مسکن کشور را «مسکن اجتماعی» اعلام کرد... آخوندی تاکید می‌کند که در دوران سختی به‌سر می‌بریم. راه ناپیموده بسیار طولانی در پیش داریم. وضع شهرسازی در ایران وضعیت بسیار آشفته‌ای دارد و هنوز هم رسیدن به یک مرحله قابل‌قبول سخت و دشوار است».

متاسفانه آقای آخوندی در ۴ سال اخیر بدون توجه به مسئولیت اجرایی و وظایف سنگین وزرات راه و شهرسازی همواره در جایگاه منتقد نشسته و از وضع موجود گلایه کرده است. گویی وزیر راه و شهرسازی شخص دیگری است و ایشان منتقد دولت هستند!

«محمودصادقی» عضو فراکسیون امید مجلس-مرداد ۹۶- با انتقاد از به نتیجه نرسیدن مسکن اجتماعی در طول ۴ سال گذشته تاکید کرد: «مسکن اجتماعی که در ابتدای دولت یازدهم به عنوان یک جایگزین و آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اما اقدامات علمی در این زمینه ندیده‌ایم در صورتی که آقای وزیر هم گزارش عملکرد در مسکن اجتماعی را فقط در حد تصویب آن در هیئت وزیران ارائه کرده است. وزارت راه و شهرسازی در حوزه توسعه مسکن روستایی نیز توفیقی نداشته و در برنامه‌های اقای آخوندی نیز به آن توجهی نشده است».

علاوه بر این، «اسماعیل خاک‌فرجی» مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت-اردیبهشت ۹۵- گفت: «طرح مسکن اجتماعی تنها روی کاغذ است و برای نمایش تبلیغاتی رسانه‌ای اعلام شد».

دولت یازدهم تلاش کرد تا «کلمه» مسکن اجتماعی را جایگزین «طرح عملیاتی شده» مسکن مهر کند و از آن به‌عنوان طرح اصلی دولت در حوزه مسکن نام برد؛ اما علیرغم هیاهوی رسانه‌ای تا به امروز حتی یک ماکت از «مسکن اجتماعی» نیز ساخته نشده است چه برسد به ساخت و تحویل آن به مردم. در نهایت مسکن مهر رها شد و مسکن اجتماعی نیز تنها روی کاغذ اجرا شد.

** روزنامه حامی دولت: برجام ابزاری در دست آمریکا برای آزاردادن ایران است

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «دنیا چشم به راه ملاقات احتمالی ظریف-تیلرسون» نوشت:

«به نظر می‌رسد که دو رویداد در روزهای آتی بیش از باقی موارد مورد رصد رسانه‌ها و مقامات سیاسی قرار خواهد گرفت. نخست دیدار احتمالی میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و پس از آن برگزاری نشست ۱+۵ در سطح وزرا یا معاونین وزیر در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد که به نظر می‌رسد هر دو ناظر و وابسته به یکدیگر باشند. بدین معنا که اگر دیداری میان ظریف و تیلرسون رخ دهد بدون شک نشست ۱+۵ در سطح وزرای کشورها برگزار خواهد شد که می‌تواند ابعاد جهانی گسترده‌ای داشته باشد.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه در مصاحبه با «علی بیگدلی» نوشت: «این دیدار وقتی در سطح وزیر امور خارجه صورت گیرد تبعاتی ندارد و اتفاقاً بد هم نیست اگر در این شرایط صورت گیرد تا شاید مقداری از حرارت‌های طرف آمریکایی کاهش پیدا کند. آن‌ها هم در این شرایط چندان راضی به افزایش خصومتشان با ایران نیستند. برجام را نقض نمی‌کنند چون علاوه بر برجام مسئله کردستان و موارد دیگری نیز در منطقه وجود دارد و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بیشتر به این مخاصمات دامن نزنند. به همین جهت هم هست که مرتب آن را به صورت موقت تمدید می‌کنند تا صرفاً ابزاری برای آزار ایران در دست داشته باشند».

آفتاب یزد در ادامه نوشت:

«ملاقات‌های احتمالی و مثمرثمر میان مقامات ارشد جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا بدون شک تاثیرات مطلوبی بر شرایط خاورمیانه و اتحادیه اروپا نیز خواهد داشت که به همین خاطر به نظر می‌رسد منتظران روی دادن چنین دیدارهایی صرفاً ایرانی یا آمریکایی نیستند».

در دوره اوبامای دموکراتِ مؤدب! و باهوش! به اذعان مقامات ارشد دولت- با وجود جنجال رسانه‌ای اصلاح طلبان و تابوشکنی‌های فراوان از جمله تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا و قدم زدن وزرای خارجه و عکس یادگاری ظریف و کری در مقابل پرچم‌های یکدیگر و پس از آنکه تاکید شد «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است»، در نهایت همانطور که منتقدان نیز به دفعات تاکید کرده بودند، از بستن با کدخدا نتیجه‌ای حاصل نشد. بعد از این ناکامی، دولت و رسانه‌های اصلاح طلب با طرح موضوعاتی از قبیل «منافع اروپا در برجام در تضاد با آمریکا است»، «اروپا در نقض برجام واشنگتن را همراهی نخواهد کرد»، «برخلاف دشمنی آمریکا، اتحادیه اروپا به برجام و تعامل سازنده متعهد است»  از رویکرد حل مناقشه هسته‌ای با آمریکا به سمت اتحادیه اروپا برگشته و برای پیگیری و اجرای برجام، دل به تضمین همان‌هایی خوش کرد به تعبیر روحانی، دنبال آقا اجازه از آمریکا بودند! اما در تیرماه سال جاری در حالی که ظریف در قاره سبز حضور داشت و در تور دیپلماسی سه‌گانه‌اش به آلمان، ایتالیا و فرانسه سفر کرد، اتحادیه اروپا لیست تحریم‌های جدید خود علیه کشورمان را منتشر کرد تا نشان دهد کشورهای اروپایی‌ها در موضوع ایران، هیچ اختلاف نظر قابل توجهی با آمریکا ندارند.

حال پس از این فرصت سوزی‌های پیاپی و بی توجهی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و چشم دوختن به نقطه‌های خیالی، رسانه‌های اصلاح طلب باز هم به نسخه پیچی ذلت مشغولند.

روزنامه‌های زنجیره‌ای به خوبی می‌دانند که توافق هسته‌ای تقریباً هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است و اکنون نیز برجام نه به عنوان ابزاری برای لغو تحریم‌ها بلکه به ابزاری برای فشار بر ایران تبدیل شده است.

تجربه ثابت کرده است که برجام و تحریم‌ها اصلاً برای اصلاح طلبان موضوعیتی ندارد. مسئله اصلی ارتباط صوری با آمریکا است.

** ژن خوب! مانع اجرای قانون «از کجا آورده‌ای» است

دکتر «علی نجفی توانا» رئیس اسبق کانون وکلا در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«اگر بخواهیم به‌صورت ریشه‌ای‌تر عوامل فساد اقتصادی را بر شماریم، اولین مورد آن عدم شایسته سالاری است. شایسته سالاری به این معنی نیست که مدیران فعال کشور فاقد شایستگی هستند. مسلماً آنها افرادی خدوم و خدمتگزارند که هدفی جز خدمت ندارند و ثروت آنها ناشی از اطلاعات و رانت نیست و سعی کرده‌اند به اخلاق و دین اعتقاد داشته و سلامت خود و فرزندانش را حفظ کنند و این افراد از سلامت رفتاری و خانوادگی برخوردارند، اما افراد دیگری هستند که از موقعیت‌های اداری توسط خود، فرزندان و اقوام با استفاده از اطلاعات و رانت مربوط به مدیریت خود با تشکیل شرکت‌ها و نهادهای انتفاعی و غیرانتفاعی اولاً طرف قرارداد با دولت و کشورهای خارجی شده‌اند و ثانیاً با ایجاد انحصار به فعالیت رانتی‌خود ادامه داده‌اند و ثالثاً در اموری که دیگران فاقد اطلاعات لازم بوده قبل از سایرین ورود کرده‌اند. مجموعه این عوامل باعث شده که خانواده برخی از مسئولان کشور از لحاظ اقتصادی، وضع متفاوتی پیدا کنند و صرف نظر از اینکه خود را ژن برتر می‌دانند و یا در واقع والدین خود را از فرهیختگان یا نخبگان تلقی می‌کنند، مجموعه این پدیده را در تطبیق با استانداردهای حقوقی به‌عنوان رانت می‌شناسیم... کسی که به ژن برتر متوسل می‌شود تا ثروت اندوزی کند نمی‌تواند به استعداد خود متوسل شده باشد و به احتمال زیاد از رانت اطلاعاتی استفاده کرده است... افرادی که از رانت ثروتمند شده‌اند صرف نظر از خود شیفتگی و احساس ژن برتر داشتن، قطعاً در روابط اقتصادی خود دچار فساد هستند... آنانی که از رانت ثروت اندوخته‌اند نمی‌گذارند قوانین مربوط به رانت خواری در کشور اجرا شود. آنانی که از طریق نامشروع ثروت اندوخته‌اند و از رانت اطلاعاتی بهره جسته‌اند مسلماً نمی‌گذارند قانون از کجا آورده‌ای اجرا شود. اگر این قانون اجرا شود نتیجه آن استرداد ثروت افرادی است که نمی‌توانند ثابت کنند در طول مدیریت خود چگونه آن همه ثروت اندوخته‌اند. چگونه کسی، مدیری، می‌تواند ۲ هزارمیلیارد تومان ثروت اندوخته باشد؟ با حقوق ماهی چند ده‌میلیون تومان؟ در طول ۴۰ سال هم چنین اندوخته‌ای محال است».

گفتنی است در حال حاضر فرزندان برخی از مسئولان با رانت سیاسی و اطلاعاتی موقعیت‌های اقتصادی را در دست گرفته‌اند. در این میان مسئولانی هم که مشی آقازادگی ندارند و تعدادشان هم کم نیست، نامشان در این سیاهی‌ها گم می‌شود، چه آنکه لکه‌های سیاه بر سپیدی آرمان‌های انقلاب اسلامی بیشتر به چشم می‌آید.

** اروپا در موضوع برنامه موشکی ایران کنار آمریکا ایستاده

سایت ضد انقلاب رادیو زمانه در گزارشی نوشت:

«اگرچه مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی از برجام دفاع کرده و اتحادیه اروپا نیز پایبندی ایران به این توافق را مورد تأیید قرار داده است، اما اروپا در نقد برنامه موشکی ایران کنار آمریکا ایستاده. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان چهارشنبه، ۲ اوت به سازمان ملل متحد هشدار دادند که ایران با پرتاب موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» دست به اقدامی «تحریک‌آمیز» و «تهدیدکننده» زده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز از احتمال مذاکره برای گنجاندن بندهایی مربوط به برنامه موشکی ایران در برجام خبر داده بود».

گفتنی است چندی پیش سایت ضد انقلاب زیتون در مطلبی نوشته بود:

«باز کردن حساب ویژه روی اتحادیه اروپا می‌تواند خطای فاحش ایران باشد. اروپا از خلال رابطه با ایران، یک سری منافع کوتاه و میان مدت از جمله همین قراردادهای تجاری را دارد. برای محفوظ ماندن این منافع هم اروپا تا حدی به آمریکا دست کم برای امنیت برجام، فشار خواهد آورد اما ایران نباید فکر کند که می‌تواند از اتحادیه اروپا به عنوان کارت سبز دائمی در برابر ترامپ استفاده کند. برای نمونه وقتی به درگیری‌های خاورمیانه می‌رسیم، اروپا به راحتی از منافع اسرائیل حمایت خواهد کرد».

اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی ۱+۵ تاکنون به هیچ عنوان اعتراض ایران درخصوص نقض برجام توسط آمریکا را نپذیرفته‌اند. علاوه بر این، هم‌زمان با سفر ظریف به اروپا در تیرماه سال جاری، اتحادیه اروپا تحریم‌های ضد ایرانی خود را به روزرسانی کرد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز-بهمن ۹۵- در شورای آتلانتیک گفت: «تحریم‌های اروپا علیه ایران سخت‌تر از آمریکاست».

** عده‌ای تلاش دارند شکاف ۸۸ را دائماً زنده نگه دارند!

«محسن صفایی فراهانی» فعال سیاسی اصلاح طلب و از محکومین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«عده‌ای در کشور تلاش دارند شکاف ۸۸ را دائماً زنده نگه دارند و همبستگی ملی را با دشواری رو به رو نمایند».

این فعال اصلاح طلب، فتنه ۸۸ را به یک شکاف تقلیل داده و از همبستگی ملی دم می زند. این در حالی است که همقطاران وی در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در فتنه‌ای که بنابر اسناد متقن و متعدد، از پیش طراحی شده بود، به بهانه انتخابات اصل نظام اسلامی را نشانه گرفته و در اردوکشی‌های خیابانی که به مدت نزدیک به هشت ماه طول کشید کشور را با خسارت‌های سنگینی مواجه ساختند.

هنوز شعارهای اصحاب فتنه در خیابان‌ها از یادها نرفته است که جمهوری اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه را هدف گرفته بودند، در ۱۶ آذر همین سال به بهانه روز دانشجو به امام خمینی (ره) هتاکی شد و عاشورای ۸۸ نیز فتنه‌گران اصل نیت و هدف خود را در دین ستیزی نشان داده و با هتک حرمت به سیدالشهدا (ع) زمینه ساز قیام میلیونی ۹ دی شدند.

فتنه گرانی که در راه رسیدن به قدرت و اهداف دنیوی خود و علی‌رغم برگزاری انتخابات و مشخص بودن رأی مردم از هتاکی به عاشورای حسینی (ع) نیز ابا نداشتند.

با این قبیل اظهارات، گناه نابخشودنی و خیانت بزرگ فتنه گران فراموش نمی‌شود.

در حال حاضر تنها راه پیش‌روی سران فتنه اعتراف به وطن‌فروشی خود و در ادامه نیز محاکمه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    21 0
    میگن اگه صد سال در مشکی کنی دوغ همان دوغ است همان دوغ است همان دوغ
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      14 0
      دقیقا چهار سال پیش الکی یه مسکن اجتماعی گفتن آخر دولت روحانی تموم می شه می گن خدا نخواست!قسمت نبود خخخخخخخخ
    • IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      22 0
      لابد اونم طرح مزخرفی بوده ... مسکن اجتماعیو میگم
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    33 0
    بهتر است ایشان مراقب ... میلیارد موجودی بانکی خودش باشد
  • به مردم توهین نکنید IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    45 0
    اظهار نظر وزیر راه با این عنوان که «مسکن مهر مزخرف است» بیشتر از آنکه توهین به مسکن مهر باشد، توهین به هموطنان ایرانی ساکن در مسکن مهر بود. این اظهارنظر واقعا تاسف برانگیز بود.
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    18 0
    بیش از 240 نوع شغل مربوط به مسکن نابود شده تازه این اقا.....
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    20 0
    سفارش بزرگان است که انسان نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود ولی ما بارها از یک سوراخ نیش خورده ایم
  • پسر IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    2 0
    از ماست که بر ماست فقط تغییر اساسی
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    0 0
    مشکل مسکن در کشور تعداد نیست
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    1 0
    یکی از مشکلات اصلی جوانان، تامین مسکن است.اما متاسفانه اقدام قابل توجهی از سوی دولت انجام نشده است
  • عبدالله IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
    0 0
    میگویند بچه هایی که توسط مادرشان تنبیه میشوند شخصیتی ضداجتماعی و غرغرو میشوند آنها وقتی پیر میشوند اطرافشان خالی میشود . ازانواع مسکن افراد شوک زده بواسطه ترس ازخنده وتمسخردیگران دست به ساخت هیجکدام نمیزنند ودرهنگام عصبانیت اگرخبرنگارخانم باشدمیکروفونش را میگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس