ظریف عصبانی

روزنامه اصلاح‌طلب مدعی است که وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بر زبان خارجی مسلط بوده‌اند؛ اما مستندات موجود برخلاف این ادعا است و مسؤول سابق تیم آمریکایی ظریف را بابت ضعف زبان تمسخر کرده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وقتی ظریف به دلیل عدم تسلط به زبان انگلیسی تحقیر شد

روزنامه شرق در گزارشی نوشت:

«وزیر محترم امورخارجه، به‌درستی و در کمال صداقت این حقیقت را بیان کردند که توافق انجام‌شده فتح‌الفتوح نیست؛ اما آنچه می‌توانم از مشاهدات شخصی و تجربی‌ام به تصویر بکشم، این است که صرف‌نظر از قابلیت‌های دیگر، تسلط وزیر و تیم همراه بر زبان خارجی و درنتیجه عدم نیاز به دیلماج، در کنار تجربه و دانش کافی از «زبان بدن» و هماهنگی پوشش‌های ظاهری و امثالهم، در موفقیت نمایندگان ما نقشی پراهمیت داشته است. یادمان نرفته که برقراری ارتباط از طریق مسئولان کم‌دانش و تجربه و اغلب ناآشنا با زبان‌های بین‌المللی که تکیه بر مترجم و تعبیر و تفسیرهای او را ناگزیر می‌کرد، طی یک سده گذشته لطمات فراوانی را در مذاکرات و قراردادهای اقتصادی منعقده بر ما تحمیل کرده است».

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای بر زبان خارجی مسلط بوده‌اند؛ اما مستندات موجود برخلاف این ادعا است.

«وندی شرمن» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا- فروردین ۹۶ - در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور «کاترین اشتون» با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفت:

«اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را (موقتاً متوقف کنند)، lift  لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن و یا موقتاً متوقف کردن) است اما طرف ایرانی lift  را به معنی (پایان دادن و خاتمه دادن ترجمه می‌کرد) و به همین دلیل هم ما از این لغت  استفاده کردیم.

عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا در ادامه با لحنی توهین آمیز گفت: «یکی از کارهایی که شخص در دیپلماسی انجام می‌دهد این است که توجه کند زبان اهمیت دارد».

گفتنی است محمد جواد ظریف- تیرماه ۹۴- بعد از امضای برجام در مجلس شورای اسلامی گفت:

«اصلاً تعلیق در هیچ‌جا نیامده است در هیچ جای برجام واژه تعلیق نیامده و هرکس تعلیق ترجمه کرده اشتباه ترجمه کرده است. در برجام اصلاً تعلیق وجود ندارد و تاریخ اجرای لغو هم زمانی است که آژانس گزارش دهد که ایران این اقدامات کمی را انجام داده است».

اما نکته قابل توجه دیگر این است که این روزنامه اصلاح طلب، تاکید کرده است که برجام فتح الفتوح نیست. این در حالی است که روزنامه شرق- به اعتراف مدیرمسئول این روزنامه- در طول مذاکرات و حتی پس از امضای برجام مشغول بزک توافق با آمریکا بود و هر نوع اما و اگر درباره متن ضعیف برجام و تضمین تعهدات طرف مقابل در لغو تحریم‌ها را با فحاشی و تمسخر پاسخ می‌داد.

** جَوگیر نشوید تا همین جا هم با حصر سران فتنه، به آنها لطف شده است

روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «حصر؛ این گره گشودنی است» نوشت:

«زخم‌های برجای مانده از انتخابات ۸۸ خیال خوب شدن ندارد و هر بار به شکلی سر باز می‌کند...اینکه هر چهره سیاسی در زندگی پر فراز و نشیبش خطاهایی را مرتکب شده است امری بدیهی است که بحث و گفتگویی در آن نیست. به خصوص آنکه موضوع بحث، برهه‌ای حساس و پیچیده مانند بحران پس از انتخابات ۸۸ است. اگر این نکته بدیهی را بپذیریم آنگاه خواهیم پذیرفت که چنان بحرانی حاصل خطاهای یک طرف ماجرا نبوده است و هر دو طرف با خطاهایی که مرتکب شده‌اند به آن بحران دامن زده و زخم‌های حاصل از آن کار یکسوی ماجرا نیست. نتیجه این امر آن است که همانطور که خطاهای یک طرف ماجرا بخشیده شد و یا حداقل برخورد نرم و حداقلی با آن صورت گرفت، این انتظار می‌رود که به خطاهای طرف دیگر ماجرا هم با همان دید نگاه شود و حداقل پس از گذشت هشت سال از آن واقعه، دیگر امروز به فکر مرهمی برای آن زخم باشیم».

در اینباره گفتنی است، اول اینکه برگزاری کنفرانس خبری از سوی یکی از سران فتنه و اعلام پیروزی قطعی، در حالیکه مردم هنوز در شعبه‌های رأی مشغول رأی دادن بودند، نپذیرفتن نظر نهادهای قانونی و امتناع از ارائه هرگونه سند و مدرک، دعوت به تجمعات غیرقانونی و حمایت از شرارت‌ها و آشوب‌طلبی‌ها و در نهایت بی ثبات کردن ۸ ماهه کشور، تنها بخشی از کارنامه سیاه سران فتنه در سال ۸۸ است.

دوم اینکه شورای عالی امنیت ملی که عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور است و مطابق اصل ۱۷۶ قانون اساسی، «مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی» یکی از وظایف آن برشمرده شده، مطابق وظیفه قانونی خود و برای جلوگیری از تهدید داخلی که می‌توانست به تهدید خارجی هم بینجامد، در بهمن ماه ۸۹- حدود ۲۰ ماه پس از آغاز فتنه- به دلیل اصرار سران فتنه به ادامهٔ آشوب طلبی و بی ثبات کردن کشور، تصمیم به حصر سران فتنه به عنوان یک اقدام تامینی و نه مجازات آنها گرفت.

سوم اینکه کسانی که در فتنه و آشوب نیابتی سال ۸۸، بر پر کردن تک تک خانه‌های جدول دشمن اصرار ورزیدند، حرمت شکنان روز عاشورا را «مردمان خداجو»! نامیدند، در برابر جمهوریت و اسلامیت ایستادند، روی اسلام در عبارت جمهوری اسلامی خط کشیدند، با دروغ تقلب، جشن مردم سالاری دینی را تبدیل به دستمایه بی ثبات سازی کشور و معبر گشایی برای نفوذ دشمن کردند و سرانجام؛ آدرس تحریم‌های فلج کننده را به دشمنان داند، به هیچ عنوان سزاوار مسالمت و آشتی نیستند.

چهارم اینکه اگر هم فرض بگیریم اشتباه و خطایی کردند تاکنون چنین چیزی از زبان آنها (سران فتنه) بیان نشده است؛ با وجود آنکه سران فتنه در پستو گفتند «تقلب آن هم در حد ۱۱ میلیون رأی ممکن نیست» ولی هرگز در منظر مردم توبه نکردند و یا با صراحت به مردم نگفتند دروغ گفتیم و  تقلب نشده، طبیعتاً مجازات این افراد با کسی که به طور سهوی و اشتباهی رفتاری از او سرزده، کاملاً فرق می‌کند.

پنجم اینکه اگر بحثی در مورد رفع حصر باشد اولین کاری که دستگاه قضایی تکلیف قانونی براساس قانون اساسی دارد، رسیدگی و تعیین اشد مجازات برای این افراد است. سزای مفسد فی الارض و باغی، مجازات‌های سنگین است، نه مسالمت و آشتی.

** سانسورچی‌های اصلاح طلب، داستان بابک زنجانی را تقطیع کردند

روزنامه آرمان در گزارشی نوشت:

«در حال حاضر، ابهام افکار عمومی این است که به هر حال اگر بابک زنجانی خطایی هم کرده، به تنهایی قادر نبوده این حجم گسترده از تخلف را مرتکب شود و در واقع به اتکای پشتیبانان خود در دولت قبل، چنین چپاول بی‌سابقه‌ای را انجام داده است».

در اینباره گفتنی است نوکیسگانی مانند بابک زنجانی و جزایری با روش کشورداری مدعیان اصلاحات برکشیده و ترویج شدند. اصلاح طلبان به دلیل آگاهی از کارنامه سیاه خود در موضوع مفاسد اقتصادی، تمایل زیادی دارند که ماجرای بابک زنجانی را تقطیع شده و از میانه داستان برای مخاطب تعریف کنند.

بابک زنجانی-شهریور ۹۲- در مصاحبه با نشریه آسمان- رسانه حزب کارگزاران- گفت:

«زمانی که در پادگان ولی‌عصر تهران سرباز بودم، آقای هاشمی رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست‌جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنند. وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم گفتند شما باید به‌عنوان راننده، آقای نوربخش را جابه‌جا کنید. حدود ۵ ماه از سربازی‌ام مانده بود. من در دفتر آقای نوربخش کار ثبت نامه‌ها را انجام می‌دادم،  بعد هم رانندگی آقای نوربخش را می‌کردم. بعد از خدمت ... آقای نوربخش ۴-۵ جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کنند. دلار ۳۰۰ تومان بود و همه می‌گفتند دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می‌رفتند شب تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار بفروشند. آقای نوربخش به من گفت: شما هم  بیا در این مجموعه‌هایی که دارند دلار تزریق می‌کنند و ۴ یا ۵ نفر بودند، کار کن. اولین روز ۱۷ میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم ۱۷ میلیون تومان (۲ دهه پیش) بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد (خیابانی که بانک مرکزی نیز همان جاست) خریدم. هر روز دلار می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم... (درباره عکس با هاشمی و خاتمی و روحانی) من پیش این آقایان رفتم تا جایزه بگیرم... تا حالا سه چهار بار آقای هاشمی را از نزدیک دیده‌ام. بعد از انتخابات خدمت ایشان رفتم و توضیحی درباره کارهایم به ایشان دادم. بیشتر از ۸ سال است که عکس ایشان در اتاقم هست».

** سایه سنگین رکود و تورم بر بازار مسکن، دولت دوازدهم حرف درمانی نکند

روزنامه ابتکار در گزارشی اقتصادی با عنوان «تداوم سختی‌های خانه دار شدن» نوشت:

«رکود مسکن در حالی عمیق‌ترین دوران خود را تجربه می‌کند که حالا با اعلام خبر افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، خطر چالش جدید برای بازار مسکن وجود دارد. بنا بر اعلام مرکز آمار نهاده‌های ساختمانی مانند مصالح، میانگین ۷ درصد افزایش داشته است که این می‌تواند در ایجاد تورم قیمت مسکن مؤثر باشد. این جهش قیمت در شرایطی که رکود سایه‌اش را از سر بازار مسکن بر نداشته است، می‌تواند معادلات این بازار را کمی پیچیده کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از طرف دیگر کاهش سود بانکی که زمزمه آن توسط مسئولان به گوش می‌رسد می‌تواند زنگ خطری برای افزایش قیمت اجاره‌بها باشد. موضوعی که به طور مستقیم سبد معیشت خانوار ایرانی را تحت تأثیر قرا می‌دهد. در اصل این کاهش می‌تواند فشار مالک بر مستأجر را افزایش دهد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«از طرف دیگر کاهش سود بانکی که زمزمه آن توسط مسئولان به گوش می‌رسد می‌تواند زنگ خطری برای افزایش قیمت اجاره‌بها باشد. موضوعی که به طور مستقیم سبد معیشت خانوار ایرانی را تحت تأثیر قرا می‌دهد. در اصل این کاهش می‌تواند فشار مالک بر مستأجر را افزایش دهد».

گفتنی است براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن در تیر ماه سال ۱۳۹۶، بازار مسکن در ۴ سال گذشته با سقوط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز، تشدید رکود، نیمه‌کاره ماندن مسکن مهر، رشد منفی و تحمیل گرانی مسکن و اجاره‌بها به مردم بوده است.

بانک مرکزی درباره تحولات اجاره بهای مسکن هم گزارش داده است:‌ در تیرماه سال ۱۳۹۶ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰ / ۱۱ و ۳ / ۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است، روحانی-خرداد ۹۲- در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت:

«تأمین مسکن ارزان برای جامعه جزو برنامه‌های دولت تدبیر و امید است». روحانی همچنین در همان روزها تاکید کرد: «مسئله مسکن در اولویت دوم جوانان [برای ازدواج] است که به آن توجه ویژه‌ای دارم. همین مشکل اقتصادی بسیاری از ازدواج‌ها را به طلاق رسانده است». روحانی در سال ۹۲ علی‌رغم انتقادهایی که به طرح مسکن مهر داشت در چندین نوبت قول داد که تا پایان فعالیت دولت یازدهم، طرح مسکن مهر تکمیل خواهد شد.

** هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند، سر برجام سلامت!

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «هدیه خروج از برجام را تقدیم ترامپ نمی‌کنیم» نوشت:

«با وزیر امور خارجه ایران  یک روز قبل از تصویب تحریم‌های جدید امریکا گفت‌وگو کردیم. تحریم‌هایی که با اکثریت آرا در مجلس نمایندگان و سنای امریکا به تصویب رسید و اما و اگرهایی را پیرامون پایبندی امریکا به تعهدات برجامی‌اش به وجود آورد. ظریف در این گفت‌وگو که مشروح آن در ویژه نامه روزنامه ایران به مناسبت تحلیف ریاست جمهوری منتشر می‌شود، از تأمین اهداف اقتصادی ایران و رهاورد لغو تحریم‌های هسته‌ای سخن گفت و تحریم‌های جدید را اگرچه غیرقانونی دانست اما تأکید کرد که وارد حوزه برجام نمی‌شود. او همچنین در حالی که از پیگیری شکایت ایران در کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ خبر داد، گفت که «ما هدیه خروج ایران از برجام را به آقای ترامپ نخواهیم داد»».

متاسفانه برخی از دولتمردان در واکنش به نقض پیاپی و گسترده برجام از سوی آمریکا و اعمال تحریم‌های گسترده می‌گویند نباید واکنش جدی به نقض برجام نشان دهیم چون آمریکا می‌خواهد ما عصبانی شویم و برجام را به هم بزنیم. این ادعا در حالی است که قرار بود براساس وعده و وعیدهای فراوان دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت، برجام دو دستاورد اصلی در پی داشته باشد. اولی لغو بالمره تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) و دومی گشایش اقتصادی برای عموم مردم. ولیکن در حال حاضر نه تنها تحریم‌های قبلی (حتی هسته‌ای؛ مانند تحریم U-turn) سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم!»؛ بنابراین با تنفس مصنوعی به جسد برجام و حفظ توافق به هر قیمت، مشکل حل نمی‌شود.

** تنها ۵۰۰ هزار رأی حسن روحانی متعلق به اصلاح‌طلبان است

سهم خواهی از دولت توسط اصلاح طلبان هر روز پر رنگ‌تر و عیان‌تر می‌شود. این مساله موجب شده است تا اصلاح طلبان و اعضای کابینه به تحقیر یکدیگر بپردازند.

در همین رابطه، روزنامه آفتاب یزد-نزدیک به عارف- در گزارشی با عنوان «مربع مؤثر پاستور؛ نقش نهاوندیان، واعظی، آشنا و نوبخت در چینش کابینه پیشنهادی» نوشت:

«واعظی یکی از آن دولتمردانی بود که بنابرگفته‌ها در عدم ریاست عارف بر مجلس نقش داشته است آن هم با گفتگو با برخی نمایندگان مجلس. پس از آن هم در بزنگاه دومین انتخابات هیئت رئیسه گفته شد که واعظی از جمله افرادی است که خواهان کنار گذاشتن علی مطهری از صندلی نائب رئیسی مجلس است. حال در آستانه تشکیل دولت جدید هم اظهارنظرهای او از همین زاویه‌گیری‌های مبهمش با اصلاح‌طلبان خبر می‌دهد. تا جایی که در یکی از محافل خصوصی عنوان کرده بود که تنها ۵۰۰ هزار رأی حسن روحانی متعلق به اصلاح‌طلبان بوده است. همچنین در پی دیدار اخیرش با فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت که: «آقای روحانی به هیچ گروه، جناح و جریانی بدهکار نیست و هیچ گروه و جریانی نمی‌تواند مدعی باشد که باعث رأی آوری روحانی شده چون مردم به روحانی رأی داده‌اند.»

این درحالی است که اصلاح‌طلب بودن خاستگاه رأی روحانی غیر قابل کتمان است و خود رئیس جمهوری نیز در ایام انتخابات به آن اشاره داشته است؛ از دیگر سو اصولگرایان حامیان حسن روحانی در جریان انتخابات نبوده‌اند چراکه آنها کاندیدای واحد خود را داشتند. از همین روی می‌توان یکی از علل اصلی حذف اصلاح‌طلبان از کابینه و حضور چهره‌های اصولگرا به آن را ناشی از تفکرات واعظی دانست».

گفتنی است روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد چندی پیش در مطلبی نوشت: «عارف موظف به سهم خواهی از دولت است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 45
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    89 19
    خدا می داند دیگه چه بلایی دیگر با این زبان سر ایران می اید
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      44 43
      سران فتنه باید اعدام شوند
    • سعید IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      27 9
      انگلیسی حرف زدن، فقط احمدی نژاد خخخ
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    83 27
    اصلاح طلبان با هیاهوی رسانه ای،ظریف رو باد کردند. این هم روشی است برای بزک برجام
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    61 92
    ظریف هر چقدر هم کم انگلیسی بلد باشه از اصولگراها بیشتر بلده. اگه ظریف رو مسخره می کنن . بعد حتما می خندیدند.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      85 21
      خوبه سریال رسوایی هاتون ادامه داره و اینقدر رو دارید
    • مختار IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      33 15
      میگن واردات سنگ پا تو این دولت افزایش زیادی داشته
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      21 11
      سنگ پای قطوین جلو رو شما لنگ می ندازه
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      16 11
      ببخشید بد تایپ کردم سنگ پای قزوین خخ
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      8 6
      بله تو این مذاکرات اثبات شد ,
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    63 72
    نمک نشناس ها،حداقل به حرف رهبری گوش کنید که چندین بار از آقای ظریف بخاطر توافق هسته ای تجلیل کرده
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      67 20
      مقام معظم رهبری هیجگاه از توافق هسته ای تجلیل نکردند، مرتب می فرمودند: آمریکا قابل اعتماد نیست ، خرش که از پل گذشت به ریشتان می خندد و... .
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      43 9
      معنای تجلیل را بار دیگر سرچ کنید تا اینگونه دچار سوتفاهم نشوید
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      59 12
      رهبری از همه دولتها حمایت کرده اند فقط آن قسمتهایی که به نفعتان است را جدا نکنید
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      0 5
      اشتباه مثبت زدم
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    24 62
    مشرق و مخاطبینش انگار در دنیایی دیگر سیر می کنند.کل شرکت های بزرگ دنیا در فکر بازار ایران اند آنوقت شما در حال فکر کردن به روح و جسم برجامید!
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      57 7
      خودت داری میگی بازار ایران نه سرمایه گذاری در ایران یک روزی در خلوت خودت بلخره لجاجت رو کنار میگذاری و به این نتیجه میرسی که برجام فقط برای وارد کننده ها خوب بود کسانی که همیشه از نزدیکان مقاماتی دولتی اند و باقی قصه
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      46 6
      بله بازار بکر ایران تا هر چه بنجل را نتوانستند به دیگران غالب کنند به سبد خرید شما سرازیر کنند و شما نیز همچون ندیده ها از آشغالهایشان ذوق کنید و اصلا هم فکر نکنید به جای ارز نفتی چه چیزی وارد کشور شده
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    29 68
    چندماه مذاکره کردند، حالا گیر دادی به یک لغت؟! لغت lift معنی حقوقی و بین المللی اش را نمی دونم اما به معنای ترک یه چیز برای همیشه و یا دوره خاصی است. در ضمن همچین مواقعی لغات را حین مذاکرات مجدد تعریف می کنند که بعدا تفسیر دیگری از آن نشود. اما بهتر از دیلماج در مذاکرات قبلی بود که هیچ نتیجه ای نداشت. برای مذاکرات بین الملل لازم است که پایت را روی میز بذاری!
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      34 6
      میفرمایید برجام شد نتیجه مذاکرات شما؟ خوب نتیجه چطور بود؟؟؟؟
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      8 8
      اقای ظریف از نوجوانی در آمریکا حضور داشته اند و معمولا چنین افرادی انگلیسی را خوب صحبت میکنند. درست مثل یک نوجوان آمریکایی حالا چه باسواد یا بیسواد. حقوقدانان و وکلا حتی از نوع آمریکاییش باید حداقل درحد یک لیسانس زبان انگلیسی بدانند ضمن اینکه هر کس در هر حرفه ای باید زبان و اصطلاحات همان حرفه را بخوبی بداند و در این میان دانستن زبان حرفه حقوق و دیپلماسی از همه حرفه های دیگر مهم تر است. در حرفه مهندسی و یا در محاورات روزانه کلمه Lift به معنی آسانسور و یا بلند کردن نیز استفاده میشود ولی در حرفه حقوق و دیپلماسی باید به معنی رایج آن در همان حرفه توجه شود. متاسفانه باید بپذریم که در این زمینه ضعف های نا بخشودنی و کمبود تخصص داریم و به راحتی در دام میافتیم. چنانچه فرد بی ادعایی بجای ظریف مسئولیت داشت با مشورت چند متخصص میتوانست موفق باشد یا حداقل گند بالا نیاورد..
  • راد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    34 45
    حالا طوری حرف می زنید انگار آقای جلیلی تا ته انگلیسی را فول بودند
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      27 9
      اصل رو بچسب به فرعیات متوسل نشو
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      26 2
      گند برجام فقط به پای جریان غربگرای غیر انقلابی نوشته خواهد شد چه با پوشش اصلاح طلبی باشد چه اصولگرایی و چه اعتدالی .
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      15 4
      جلیلی، منافع ملت رو خرج لبخند غربیا نمیکرد، حالا حالا مونده بفهمید جلیلی کی بود.
    • امیر IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      12 3
      جناب راد، آقای جلیلی وزیر خارجه نبود که ادعای بلد بودن زبان کند ( پس خودتو به اون راه نزن)، همه وزیران خارجه در تمام دنیا باید زبان انگلیسی مسلط باشند، ولی جناب دکتر جلیلی چه زبان بلد بود و چه بلد نبود، باعث نشد که در قلب راکتور اراک بتن ریخته شود و بخش زیادی از تاسیسات هسته ای ایران تعطیل شود و در قبال این همه امتیازات گران قیمتی که به بیگانگان دادیم، به ظاهر دستاورد های بسیار بسیار ناچیزی بدست بیاوریم که اینقدر ناچیز است که قابل صرف نظر کردن است.جناب جلیلی پیش بینی هایی در مورد برجام انجام دادند که هم اکنون درستی همه آنها به اثبات رسیده است ( این ثابت می کند که جناب دکتر جلیلی نیت اصلی غربی ها را خیلی بهتر از بعضی ها که ادعای زبان دانستن داشتند، درک کرده بود )
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      11 1
      ای کاش لال بودن و اینقدر امتیاز نمیدادن و بتن نمیریختن! اینگلیسی پیش کش
  • DE ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    12 27
    بله lift كاملا به معناي بر داشتن أست اين صهيونيست بيشرم دروغ گفته در تمام موارد وجود مانع lift به معناي برداشتن مانع ازاد كردن مانع است مگر اينكه اين واژه را در موارد حقه بازي ازش استفاده ميكنند كه من و اكثر مردم از ان معنا پنهان ان بي خبريم ترجمه ي مترجم درست بوده است اين را بعد از ساليان سال كه در دو كشور انگليسي زبان زندگي كرده ام ميدانم اين اولين دروغ اين زن صهيونيست نيست و اخرينش هم نميتواند باشد
    • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      12 2
      lift به معنی تعلیق است
    • AT ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      5 3
      خیر نیست. lift تنها معنی بلند کردن را دارد. عین اینکه وزنه بردار وزنه را بلند می کند و دوباره سر جایش می گذارد. برای همین وزنه برداری را lifting می گویند. خود آسانسور را هم گاهی lift می نامند چون هم بالا می برد و هم پایین می آورد. آن کلمه که معنای حذف و برداشتن می دهد remove است
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    44 18
    سران فتنه باید اعدام شوند
    • جنبش حیات بخش سبز IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      10 36
      هههههههه به همین خیال باش
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      20 7
      سزای مفسد فی الارض و باغی،فقط اعدامه
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    5 12
    بهرحال وقتی طرف مقابل قدر و قویتر شده خیلی شرایط بهتری وجود ندارد. ولی انگلیسی اگر ظریف که سی سال اونور بوده هنوز ضعف دارد بقیه که دیگه کاری نمیتونن بکنن.
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      13 6
      من فقط ۶ سال آن هم در یک کشور غیر انگلیسی زبان بودم و فرق این دو کلمه را می فهمم. چطور ظریف نفهمیده.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      20 2
      وقتی فرهنگ قناعت فراموش شد و زندگی مرفه به سبک سوییس آرزوی مردم شد البته ضعف و بردگی هم در راه است.
    • GB ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      3 1
      نخیر جناب 18:06. ضعف و بردگی زمانی است که عده ای خود را دیندار بخوانند و با سوء استفاده از اصل 44 قانون اساسی، ثروت کشور را بچاپند و پس از برقراری سیستم جدید ارباب رعیتی، در وال استریت ایرانی بنشینند و به ریش مردم بخندند. مردم در امورات روزمره شان مانده اند و شما منصفانه قضاوت نمی کنید.
  • سید IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    42 8
    عثلاه تلبان طحوع عاور
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      13 21
      یک مش دهاتی نفهمي ميان نظر میدن
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    22 5
    هر جوری حساب میکنم میبینم که این جمله کاملا درسته:«هسته‌ای رفت و تحریم‌ها ماند»
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    13 5
    مدعيان كم مايه ديپلم مات
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    19 6
    درود بر شرف جلیلی
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    13 2
    تحریم‌های اخیر آمریکا بار دیگر ثابت کرد که برای حل مشکلات نمی‌توان به بیرون از مرزها امید داشت
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    17 4
    هواداران دولت سال 92 ریختن بیرون هزار تومن گذاشته بودن کنار دلار ولی نمیدونستن سال 96 قراره با یه دلار یه کیلو پیاز بخرن
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    22 8
    آیا میدانید در تاریخ ۸۲/۹/۳ اولین بار احمد شیرزاد نماینده اصلاح طلب نظام را به داشتن بمب اتم متهم کرد و آغازگر تحریمها علیه کشور شد؟!
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    16 6
    بخند گلم که اخم بهت نمی یاد , قهرمان ملی لبخند ایران
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      17 8
      قهرمان ملی با سه تا گل به خودی! چون شنیده بودم ۳ به ۲ برجام رو بردیم.ظاهرا اون سه تا رو هم به گل خودمون زدیم
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    28 4
    تکیه بر عهد عمو سام خطا بود خطا
    • ناصر IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      2 10
      اسمت چی گوگولی با میثم مطیعی نشت برخاست داری خخخخخ
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      9 2
      خطا بود خطا...
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    10 3
    بابک زنجانی محصول دولت سازندگی
  • سعید IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 9
    درود خدا بر جناب ظریف
  • سادات GB ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    7 7
    زنده و پاینده باد ظریف
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      8 6
      ایشالا صد زنده باشن بحثی نیست! ولی دیگه وزیر خارجه یا مسئول مذاکرات نباشن لطفا! مرسی!
  • رضا IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    7 9
    مشرق واقعا یه وقتهایی حرفهای چرتی میزنی هااااا اونم فقط برا اینکه دولت را بکوبی . ظریف چهار ساله که وزیر امور خارجه کشوره غیر از نشست های بابت برجام ‌( 1+5 ) در این چهار سال این همه نشست های دیگه و مصاحبه هایی که با خبرگزاریهای کشورهای مختلف خارجی داشته با این همه تو میگی ایشون به زبان خارجی مسلط نیست ؟؟؟؟ واقعا که حرفت چرت و بیخوده . در ضمن عضو هر گروه یا هر باند و یا هر حزبی که باشی باید از خودت خجالت بکشی که ادعا کنی یک خارجی بخواد وزیر کشورتو مسخره کنه مگر اینکه ایرانی نباشی
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      6 1
      رضا جون دست زدن به کاغذ برجام غسل رو بر انسان واجب میکنه
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    6 5
    شما که بیشتر از وندی شرمن عجوزه دارید اقای ظریف رو. مسخره وتخریب میکنید ...مشرق...
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    6 2
    بیکارید با هم بحث می کنید.سیاست یعنی فریبکاری همه سرکاریم .
    • PL ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      4 4
      برای شما شاید. اما آنچه اسلام سیاست می داند صرفا عمل به تکلیف است
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    7 1
    والا مذاکراتی که دوستان انجام دادند نیاز به تسلط بر زبان انگلیسی نداره! هر کسی میتونست انجام بده. چون اونا هر چی میگفتن آقای ظریف و رفقا شون می گفت "اوکی اوکی حله"
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    7 0
    مگه میخوان کاغذ دیواری بچسبونن ؟ جنبش سبز ، جنبش بنفش ، جنبش قهوه ای متالیک . . . بس کنین این رنگ کردن مردم را
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    9 7
    من نگران فرقه مشرقیسم هستم.
    • حمید IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      3 5
      شما نگران باش و بمان این فرقه نیست که یک رسالت ماندنی است
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
      5 4
      فرقه ضاله مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس