حسن روحانی خنده

روزی حسن روحانی گفت: «حتی در رژیم شاه هم کسی جرأت و جسارت ساخت فیلم موهنی مثل مارمولک را نداشت. بعد هم با عصبانیت رو کرد به کمال تبریزی و گفت: فیلم باید توقیف و با شماها هم برخورد شود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - گاهی برای رد یا تایید بعضی چیزها کافی است تاریخ را ورق بزنیم و گذشته را دوباره ببینیم...چند سال قبل وقتی فیلم مارمولک اکران شد حملات شدیدی نسبت به آن صورت گرفت. یکی از افرادی که حمله شدید او باعث شد تا مارمولک بسیار زود از پرده پایین کشیده شود حسن روحانی بود.

مارمولک فیلمی کمدی به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی بود که پرویز پرستویی در آن گل کاشته بود و چنان نقش آفرینی کرده بود که حتی مخالفان محتوای فیلم هم نمیتوانستند از حلاوت او و نقش آفرینی‌اش لذت نبرند. سال ۸۲ بالاخره این فیلم با اما و اگرهای زیاد در سینماهای کشور و به مدتی محدود اکران شد. محتوای این فیلم در ارتباط با دزدی بود که با سرقت لباس‌های یک روحانی، خود را در نقش یک چهره روحانی و امام جماعت مسجدی در یکی از مناطق دورافتاده کشور معرفی می‌کند. نمایش این فیلم در سال ۸۲ باعث اعتراض برخی از جریانات و چهره‌های سیاسی و مذهبی شد. اعتراضاتی که باعث توقف اکران عمومی این اثر شد.

در نهایت سازندگان این فیلم برای جلب نظر مسئولان و شفاف‌سازی در مورد این اثر برنامه اکران خصوصی آن را برای گروهی از مسئولین و مدیران کشور ترتیب دادند که حسن روحانی نیز که در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود؛ یکی از حاضران در این جلسه بود.

روحانی آن وقتها تمام دغدغه‌اش در نیاوران و کاخ مرمر بود و شورا و عالی و امنیت و ملی و از این عبارات. کاری هم به مسائل فرهنگی نداشت. دغدغه او هزار و یک چیز بود که حتی یکی از آنها هم فرهنگ نبود. اما شیخ حسن روحانی بعد از دیدن مارمولک چنان برآشفت خونش به جوش آمد که آستین‌ها را بالا زد و پرید وسط حوضچه فرهنگ. روحانی آن وقت‌ها حتی ترجیح داد نظراتش رسانه‌ای شود و این از معدود جاهایی بود که او احتیاط را کنار گذاشت.

روحانی در این جلسه و بعد از تماشای فیلم سینمایی «مارمولک» با اعتراض به محتوای این فیلم و ابراز تاسف از ساخت آن گفت:

«حتی در رژیم شاه هم که دشمن روحانیت بود، کسی جرأت و جسارت ساخت فیلم موهنی مثل مارمولک را نداشت. بعد هم با عصبانیت رو کرد به کمال تبریزی و گفت: فیلم باید توقیف و با شماها هم برخورد شود.»

روحانی به همین هم اکتفا نکرد و این‌بار خطاب به منوچهر محمدی (تهیه کننده فیلم) گفت:

«توجیهاتی که شما برای مثبت جلوه دادن این فیلم به عمل می‌آورید، به هیچ وجه قابل قبول نیست و اصولاً ساخت این فیلم کار نادرستی بوده است.»

آن روز تمام شد و مارمولک دیگر رنگ پرده را ندید و آمدنش به شبکه نمایش خانگی هم منتفی شد و صرفا چند نسخه قاچاق و بی‌کیفیت از آن به‌جا ماند.

حالا چند سال از آن وقت‌ها گذشته است. حسن روحانی سردمدار اعتدالیون شده و دولتش که شعار تدبیر و امید می‌داد موفق شد از مردم رای بگیرد. او حالا محاسنش را به‌زیبایی آراسته و عبا و عمامه نفیس پوشیده و برای دومین بار راهی پاستور شده است.

رییس جمهور، البته همچنان همان رویه سابقش را دارد و فرهنگ و مسائل فرهنگی برای او از کمترین اعتباری برخوردارند و اصلا اولویتش این حرف ها نیست. اما بامزه اینجاست که حالا در دوره او فیلم‌هایی ساخته شده است که بسیار تند و تیزتر از مارمولک هستند. فیلم‌هایی که البته علی جنتی و صالحی امیری سپر شدند و اجازه ندادند دیده شوند. شاید با استناد به واکنش روحانی نسبت به مارمولک  که گمان می کردند رییسشان ممکن است از دیدن این فیلم برآشفته شود و حتی برکنارشان کند.

حالا اما ظاهرا سید عباس صالحی آمده است تا مرکب خودش را در فرهنگ براند. او اصلا کاری به رییس و بالادستی‌اش هم ندارد. همان وزیری که می‌گفتند با اصلاح طلبان زاویه دارد و بیشتر حتی گرایشات اصولگرایانه دارد حالا کم کم دارد نشان می‌دهد که اگر آب باشد شناگر قابلی است و می‌تواند کارهایی که تندترین اصلاح طلبان هم از ترس مردم و فرهنگ عمومی و هزار و یک چیز دیگر، انجامش نمی‌دادند را انجام دهد.

در یکی دو روز گذشته چند فیلم از همانها که توقیف شده بودند، مجوز اکران گرفتند. حالا تحلیل این اتفاق بسیار مهم است و باید نشست و بررسی کرد که این کار به نفع سینما است یا به ضررش. داروغه زاده هم که مجوز فیلم‌ها را داده، حرف‌های درست و منطقی زده و باید نشست و نتیجه ماجرا را دید.

اما هیجان انگیزتر و کنجکاوی برانگیزتر از همه اینها، واکنش روحانی است که به‌گمانم بسیار دیدنی باشد. باید منتظر ماند و دید که آیا رییس‌جمهور امروز و مخالف دیروز مارمولک در ادامه منطقی نگاه قبلیش بلند و می‌شود، فریاد میزند و حتی به سیاق بعضی مدیرانش قندان پرت می‌کند یا به سبک امروزش دستی به محاسن میکشد، لبخندی می‌زند و یا حتی نمی‌تواند جلوی خنده‌های نمکینش را بگیرد و بعد می‌گوید: علی برکت‌الله...

**حسین سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 12
  • اقایی US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    83 5
    مشرق از این مطلبت خوشم آمد. به این می گن رنگ عوض کردن . روحانی امروز و روحانی دیروز. حرف حساب جواب نداره. دلم می خواست چیز دیگری می توانستم در مخالفت مطلب شما بنویسم . اما دیدم حرف درستی می زنید چاره ایی جز قبولش نیست.
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      17 15
      دوست عزیز مشخصه که جنابعالی شخصی بی طرف و با بصیرتی هستی اما حیف در امریکا تشریف داری
    • AE ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      8 0
      در امریکا نیست دلیل پرچم امریکا استفاده از vpn است
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    25 0
    ظاهرا سید عباس صالحی آمده است تا مرکب خودش را در فرهنگ براند. او اصلا کاری به رییس و بالادستی‌اش هم ندارد. همان وزیری که می‌گفتند با اصلاح طلبان زاویه دارد و بیشتر حتی گرایشات اصولگرایانه دارد حالا کم کم دارد نشان می‌دهد که اگر آب باشد شناگر قابلی است و می‌تواند کارهایی که تندترین اصلاح طلبان هم از ترس مردم و فرهنگ عمومی و هزار و یک چیز دیگر، انجامش نمی‌دادند را انجام دهد
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    35 2
    در دانشگاه هم ، همه نشریات دانشجویی در دولت یازدهم ، پلمپ شدند ،فضای نقد را کلا تعطیل کردند . اردوی مختلط راه انداختند. به فیلم های بعضا ضد انقلاب و نویسندگان فراری مجوز نشر دادند و گفتند ببینید فضا چه باز شده و خفقان زمان احمدی نژاد تمام شد !!! درکشان از ازادی و ازادی بیان ، به اندازه خودشان حقیر است و خلاصه شده در ولنگاری و بزن و برقص.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    31 1
    اصلاح طلبی یعنی همین ، یعنی در سیاست ، پراگماتیست بودن ( منفعت گرایی ) اصلاح طلبان امروز ، همان هایی هستند که دهه ۶۰ پونز به پبشانی دختران می زدند !! حالا .... دهه ۶۰ از دیوارت سفارت امریکا بالا میرفتند ، حالا امریکا شده قبله امالشان . اصلاح طلبی اصلا گفتمان نیست ، حزب باد بودن ، شده اصلاح طلبی .به همین دلیل است که در این طیف ، از گوگوش هست تا سروش و...قدرت جذب این جریان ان قدر بالاست که این اواخر ، نتانیاهو هم جذب شد !!خخخ
    • سعید DE ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      4 21
      دوست عزیز ... فارغ از مسائلی که عنوان فرمودید اصلاح طلبی یعنی پذیرفتن اشتباه و هیچکس فارغ از اشتباه نیست موید باشید
    • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      5 0
      اصلاحات همان معده لیبرالیسم برای هضم انقلاب هاست .
  • مجتبی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    22 0
    فکر نمی کنم روحانی امروز آنقدر سرسخت انتقاد کند و همان لبخندی را که می گویید می زند
  • کاظم غفاری IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    3 1
    به اعتقاد بنده وزیر باید با ظرفیت های فرهنگی جامعه و تأثیر آن فیلم ها و اینکه چقدر به درد جامعه می خورد پیش برود مگرنه از توقیف خارج کردن فیلم ها و یا مجوز دادن کاری ندارد
  • حسین2 IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    16 0
    بعضی از فیلم ها واقعاً نباید مجوز ساخت بگیرند که کار بخواهد به اکران و این کش و قوس ها کشیده شود
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    9 1
    مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که مذاکره کنند و از بخشی از حق خود نیز صرف‌نظر کنند تا تحریم‌ها برداشته شود اما امروز می‌بینیم علی‌رغم همه قرارها و تعهدها و بحث‌های فراوان در مذاکرات، برخورد آمریکا با این مذاکرات و نتیجه آن، کاملاً ظالمانه، قلدرمآبانه و زورگویانه است.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    10 0
    عجب فیلمی بود با بازی پرستویی. وقتی هر فیلمی بسازند و یکی سر و کله اش پیدا بشه و شاکی بشه، آخرش مثل الان میشه که فیلمها کلیشه ای شدند که دو تا جوون به هم برسند تا از هم جدا بشند!
  • سعید DE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    1 9
    با تشکر از مطلب شما بنظر من اشخاص در ادوار مختلف زمانی، باید نظرات خود و دیدگاههای خودشون رو پالایش کنند، چون موقعیات همیشه پویا هستن، و راه حل برای مواجهه با موقعیات هم طبیعتا باید پویا باشند. این دست مسائل، ارزش نیستند که ثابت بمونند و تغییر نکنن، بلکه روش هستن.. روزمره هستن و اثبات این مدعا، بر فراموش شدن اون در طول زمان هست، و دلیلی بر ثابت نگه داشتن روشها وجود نداره. الان رفع ممنوعیت مارمولک...دغدغه کیست؟ ...بنظر من هیچکس. من نه از موضع قبلی ایشان و نه موضع فعلیشون دفاعی نمیکنم، اما این اصل که شما تاکیید میکنید و عبارت است از "انسان باید همیشه یک نظر واحد و دیدگاه تغییرناپذیر به مسائل (و نه ارزشها) داشته باشه، امری غیر درست و غیر منطقیست".
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      0 0
      اتفاقا بر عکس. اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی تا قیامت ثابت هستند و سلیقه ای نیستند که قابل تغییر باشد. آنچه تغییر می کند جو قدرت است.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
      0 0
      این پالایش اگر مبنای عقلانی نداشته باشد یا دچار افراط میشود یا تفریط. باید صافی، اخلاقی و عقلانی انتخاب شود. انسان عاقل در طول زندگی کمترین تلاطم عقیدتی را تجربه میکند چون عاقل است و عقل افراط و تفریط نمیکند اساسا دارندگان مناصب کلیدی باید از عاقلترین انسانها انتخاب شوند .... لطفا منتشر کنید
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    10 0
    مارمولک که به نفع روحانیت بود چون ملبس به روحانیت شدن از یک سارق یک فرد با ایمان ساخت . حیف که فقط ۱۹ روز اکران شد وگرنه رکورد میزد .
  • عبدالله IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    2 2
    راست بود اماهیچکس مثل ایشان فیلم دیوارودار نساخت وباوبرخوردنشد اماتمام شد هرچندزخمی که زدحالاحالاهاخوب شدنی نیست
  • کوروش US ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    0 4
    هرچی دوستان نقدکردن درست است. ولی اگرفیلم مامولک لباس روحانی نمی پوشیدخوب بود.بایدعینکهاروعوض کرد دین ومسلمانی به سیاه وسفیدی نیست
  • CA ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    1 1
    ۱۲میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌برند/ لزوم اصلاح پرداخت یارانه‌ها رئیس کمیته امداد گفت: هم‌اکنون ۱,۵ دهک جامعه (۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر) در فقر مطلق به سر می برند و اگر بخواهیم سطح رفاه مردم را خیلی بالا ببریم این عدد خیلی بیشتر خواهد شد حتی تا ۱۶ یا ۲۰ میلیون نفر هم افزایش خواهد یافت. جمع‌آوری 300 کودک کار و متکدی در یک هفته عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از روند جمع آوری و جذب کودکان کار و متکدی خبر داد و گفت: 16 ون شهرداری تهران عملیات جذب کودکان کار و متکدی را در این یک هفته در دستور کار دارد و قرار شد از هر تشکل غیردولتی یک نفر با مددکار شهرداری همراهی کند تا براساس آخرین استانداردهای مددکاری، کودکان جذب شوند. ... مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر ۱۳۵۰ خانواده در استان تهران متقاضی فرزندخواندگی هستند و طی یک سال گذشته ۵۵۱ کودک به خانواده ها واگذار شده است.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    1 2
    مشرق چقدر ضعیف و ذلیل رفتار میکنی ! چرا انتقاد از حسن روحانی را منتشر نمیکنی؟
  • فقط سینمای ایرانی انقلابی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    0 0
    مشرق پیامم را بگذار: تو رو خدا مواظب فراماسون های امروزی باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس