سوانح اتوبوس ها

سقوط اتوبوس مسافربری به دره جاجرود،۱۱ کشته و ۲۸ مصدوم برجا گذاشت.

به گزارش مشرق، «اتوبوس مرگ » این بار در جاجرود تهران،  تعدادی از هموطنانمان را با خود به قعر دره برد و حادثه تلخ دیگری را رقم زد .در این حادثه تلخ ١١ تن کشته و ۲۸ تن مجروح شدند.اتوبوس ها همان قدر که در خاطره مردم این سرزمین، پر استفاده ترین وسیله حمل و نقل عمومی  بوده اند، خاطرات تلخ واژگونی و تصادفات آن ها نیز به دلیل تعداد بالای تلفات در سوانح مرتبط با آن، در خاطره ها ماندگار شده و هر ازگاهی یک حادثه مرتبط با اتوبوس های مسافربری ذهن و روح جامعه را متاثر کرده است.

نگاهی به آمار تصادفات اتوبوسی در ایران و به ویژه تصادف هایی که مسافران آن را دانش آموزان، زائران یا نخبگان علمی تشکیل می دادند، به خوبی یادآور این خاطرات تلخ است اما این همه ماجرا نیست زیرا جدای از عامل خطای انسانی و استاندارد نبودن جاده ها، در بسیاری از موارد نقص فنی اتوبوس ها، این وسیله های حمل و نقل را به ارابه های مرگ تبدیل کرده است.

خاطره آتش سوزی های مخوف  اتوبوس های اسکانیا - فقط در یک نمونه  باعث زنده سوختن ۴۴ مسافر دو دستگاه اتوبوس اسکانیا بعد از برخورد و آتش گرفتن در شهریور ماه ۹۲ در بزرگراه قم شد -که  به گفته بسیاری از مسئولان نقص در سیستم سوخت رسانی و جانمایی باتری و باک این اتوبوس ها توسط شرکت سازنده، باعث تسریع حریق آن می شد،  به این زودی ها از یاد نمی رود. در بسیاری از موارد،  بعد از حادثه و حساس شدن افکار عمومی و رسانه ها نسبت به این حوادث، سخنانی مبنی بر نگاه ریشه ای و پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار این حوادث تلخ از سوی مسئولان بیان می شود اما با گذشت مدتی با آن که اقداماتی برای بهبود اوضاع و نظارت جدی تر انجام می شود اما آمار تصادفات رانندگی  در ایران (هر روز ۴۷ نفر قربانی) نشان می دهد، نیازمند اقدامی جدی و راهکاری ملی برای رفع این معضل هستیم.  

در این میان اگرچه معاون اول رئیس جمهور روز دوشنبه در دستوری ویژه خطاب به چهار وزیر و فرمانده ناجا خواستار  تهیه نقشه راه پیشگیری از حوادث جاده‌ای و ارائه پیشنهادهای لازم برای بهبود ایمنی جاده‌های کشور ظرف دو ماه شد و همچنین دادستان کل کشور به موضوع تصادفات جاده ای  ورود کرد و در جلسه ای  با  وزیران آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و رئیس راهور ناجا  مقرر شد   کارگروه تخصصی و ویژه‌ای با ضرب الاجل یک ماهه برای بررسی مشکلات، موانع و راهکارهای کاهش و کنترل حوادث جاده ای تشکیل شود، اما امید می رود این حرکت ها تحت تاثیر فضای احساسی ایجاد شده بعد از حوادث اخیر اتوبوس ها و به ویژه حادثه اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی نباشد و تا رفع ریشه ای، این مسئله پیگیری شود .

 سقوط مرگبار اتوبوس مسافربری به دره جاجرود؛۱۱ کشته و ۲۸ مصدوم

 مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران از سقوط مرگبار یک دستگاه اتوبوس بین شهری در دره جاجرود خبر داد و گفت: در این حادثه ۱۱ نفر کشته و ۲۸ نفر به دلیل مصدومیت، راهی بیمارستان شدند. 

به گزارش ایرنا حسن عباسی افزود : ساعت ۲:۳۰ بامداد روزسه شنبه ، حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس در دره جاجرود به مرکز اطلاع رسانی اورژانس تهران اعلام شد .

 نقص فنی سیستم ترمز،  علت اولیه سقوط اتوبوس

در همین حال به گزارش میزان، سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهور ناجا گفت: هر دو راننده اتوبوس مذکور زنده هستند و برابر گزارش سامانه سپهتن سرعت اتوبوس ۲۰ ثانیه قبل از سقوط ۵۹ کیلومتر بر ساعت و همچنین ساعت رانندگی راننده نیز مجاز بوده است.

 در همین حال به گزارش موج، رئیس پلیس راه شرق استان تهران در گفت و گویی اظهار کرد: در بررسی های اولیه، علت این حادثه نقص فنی سیستم ترمز اعلام شده است.فارس نیز گزارش داد: براساس تازه ترین اطلاعات، نقص فنی خودرو علت اولیه سقوط اتوبوس به دره در محور هراز اعلام شده است.

نگاهی به تاریخچه «اتوبوس های مرگ »

  در ادامه نگاهی اجمالی  داریم به برخی حوادث جاده ای و تصادفات مرتبط با اتوبوس های مسافربری که به خوبی نشان دهنده اهمیت پرداختن ریشه ای برای رفع این معضل است .

۲۶ اسفند ۱۳۷۶ : سقوط اتوبوس حامل دانشجویان شریف شاید یکی  از مشهورترین حوادث اتوبوسی باشد. در این حادثه   هفت نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، مرحوم مریم میرزاخانی از بازماندگان این حادثه

 بود.

 ۲۸ مهر ۱۳۹۱: واژگونی یک اتوبوس در مسیر اهواز - بروجن، ۲۶ کشته بر جا گذاشت.فرماندار بروجن گفت: ۲۶ دانش آموز دختر بروجنی در بازگشت از سفر کاروان راهیان نور از مناطق جنگی، در سانحه تصادف فوت 

کردند.

۲۸ مهر ۱۳۹۱:  در همین روز  در اثر واژگونی اتوبوس حامل ۴۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه ملایر، ۲۵ نفر به شدت مجروح شدند.

 آتش سوزی اسکانیا ها 

 ماجرای اتوبوس های مرگ فقط به واژگونی و برخورد ختم نشد و در برهه ای موضوع آتش گرفتن اتوبوس های اسکانیا که تعداد زیادی از اتوبوس های ناوگان مسافربری را تشکیل می داد  نیز قربانیان بسیاری گرفت. 

به گفته برخی مسئولان،  این اتوبوس ها به دلیل تغییراتی که در خط تولید (جانمایی باتری ها، باک گازوئیل و بدنه ضعیف) آن ها انجام شده بود، در تصادفات آتش می گرفت و بر تعداد قربانیان می افزود.این ماجرا آن قدر شایع شده بود که حتی در ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ در دو حادثه مختلف در جاده‌های کشور،سه اسکانیا آتش گرفت اما بخت با مسافران یار بود که از این حوادث جان سالم به در بردند.

 در وحشتناک ترین حادثه، دو دستگاه اتوبوس مسافربری  اسکانیا در جاده تهران- قم بر اثر تصادف با یکدیگر در شامگاه روز دوشنبه دچار سانحه و آتش سوزی شدند. این سانحه ۴۴ کشته و ۳۹ مجروح بر جای گذاشت.مسئولان پلیس راه درباره این حادثه  اعلام کردند : به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق رسانی، هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتش سوزی شدند.

 سال پر حادثه 

اما هر چه به سال های اخیر نزدیک تر می شویم، به دلیل در دسترس تر بودن آمارها، عمق فاجعه ملموس تر است .مثلا آمارهای سال ۹۵ به خوبی گویای این مسئله است .

۲ اردیبهشت ۱۳۹۵: واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل ۴۴ دانش‌آموز دختر هنرستان تربیت بدنی شهرکرد در محور تربت حیدریه به دولت‌آباد منجر به جان باختن دو نفر از آنان و مصدومیت ۴۲ نفر دیگر شد.

۲ تیر ۱۳۹۵: در ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه۲ تیرماه ۱۳۹۵ در محور نیریز به فارس، اتوبوس حامل سربازان پادگان صفر پنج کرمان دچار سانحه شد. در این حادثه ۱۳ سرباز و ۶ راننده فوت شدند .

۱۹ تیر ۱۳۹۵: بر اثر واژگونی اتوبوس در محور مرودشت - سعادت آباد دو نفر کشته و ۱۷ نفر مجروح شدند.

۲ مرداد ۱۳۹۵ : ساعت ۲ بامداد روز دوم مرداد ۹۵ در یک کیلومتری جنوبی تونل کندوان، واژگونی یک  دستگاه اتوبوس مسیر شمال به جنوب و برخورد با تیر سیمانی حاشیه راه منجر به فوت ۱۵ نفر ازسرنشینان این خودرو شد که ۱۳نفر مرد و بقیه زن بودند.

۳۱ شهریور ۱۳۹۵: سخنگوی سازمان امدادونجات از کشته شدن سه نفر و مجروح شدن ۳۰ نفر بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس  در جاده بجستان خبر داد.

۱۸ آبان ۱۳۹۵: اتوبوس حامل ۴۷ نفر  از زائران اربعین حسینی به مقصد کربلا در ۱۵ کیلومتری حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد در محور اقلید واژگون شد که ۲۴ نفر از مسافران این اتوبوس هنگام تصادف و چهار نفر از مصدومان این حادثه رانندگی نیز حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

 ۲۴ دی ۱۳۹۵: واژگونی یک‌دستگاه اتوبوس در جاده نیریز به سمت سیرجان، یک کشته و ۱۶ مجروح برجا گذاشت.

 ۳ بهمن ۱۳۹۵: یک دستگاه اتوبوس که از مشهد به سمت رفسنجان در حرکت بود در کیلومتر ۴۴ محور دیهوک به فردوس واژگون شد  و یک قربانی گرفت .

 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶: اتوبوس دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی مدرسه‌ای در رباط کریم در محدوده‌ بزرگراه یادگار امام واژگون شد و در پی این اتفاق، تعدادی از دانش‌آموزان به شدت مصدوم شدند.

 ۱۰شهریور ۱۳۹۶:  واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دبیرستانی  هرمزگانی که راهی اردوی فرزانگان در شیراز بودند، بار دیگر بختک سیاه مرگ را بر سر جاده های ایران افکند و بر اساس آمارهای متفاوت ۷ تا ۱۲ دانش آموز کشته و قطع عضو یا  نخاع شدند .

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس