برخورد مرگبار اتوبوس با کامیون در گلستان

درحالی که حوادث تلخ جاده‌ای در کشورمان جان بسیاری از شهروندان را می گیرد دولتمردان به نامه‌نگاری در این حوزه بسنده کرده و همین موضوع موجب انتقاد کارشناسان ذی‌ربط شده است.

سرویس سیاست مشرق - متاسفانه هر روز شاهد حوادث تلخی در کشورمان هستیم که احساسات جامعه را جریحه دارد و افکارعمومی را نگران کرده است. هفته پیش بود که اتوبوس دختران دانش‌آموز هرمزگانی واژگون شد و ۹ نفر از آنان جان باختند و تعدادی از آنان زخمی شده و کارشان به قطع عضو و نخاع رسید. دخترانی از قشر ضعیف جامعه هستند که تبعات این تصادف زندگی آینده آنان را با مخاطره بیشتری روبرو کرده است.

امروز نیز یک دستگاه اتوبوس «ولوو» که بامداد سه شنبه از کرج به سمت ساری در حرکت بود، دچار سانحه سقوط به داخل دره شد. در این حادثه ۳۷ نفر حادثه دیدند، که از این تعداد متاسفانه ۱۱ نفر از هم وطنانمان در این حادثه در صحنه و در لحظه جان سپردند و ۲۶ نفر از آن ها که در داخل اتوبوس در دره محبوس بودند، رهاسازی و به عوامل اورژانس تحویل شدند تا به بیمارستان منتقل شوند.

پس از حادثه واژگونی اتوبوس دختران هرمزگانی شاهد سیل پیام‌های تسلیت مسئولان بودیم اما موضوع برای افکارعمومی عدم وقوع چندین باره چنین حوادث تلخی و به طور کل اقدامات موثری است که بتواند شهروندان را در مقابل چنین مسائلی بیمه و از وقوع آن جلوگیری کند.

در همین رابطه، اخیرا اسحاق جهانگیری پس از مطالعه گزارش دفتر هیات دولت در خصوص « ارزیابی ایمنی جاده ای ایران » در پی‌نوشتی خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد:

«با سلام، وضع ایمنی جاده‌ها و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، به یک مسأله بسیار مهم تبدیل شده است. علیرغم تلاش های انجام گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده، باید یک اقدام اساسی انجام داد و نقشه راه را برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد. ضمن بررسی، پیشنهاد لازم را ظرف دو ماه تهیه و گزارش نمایید. »

پس از این نامه دستوری جهانگیری، رحمانی فضلی، در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت درج درسی با عنوان سوانح طبیعی در برنامه آموزش همه مقاطع تحصیلی مدارس کشور تأکید کرد.

در بخشی از نامه وزیر کشور خطاب به وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «یکی از مهمترین مراحل توسعه جوامع به ویژه در زمینه مدیریت بحران، پیشگیری و کاهش این تلفات از طریق گسترش فرهنگ ایمنی و تغییر نگرش ً پاسخ محورً به ًریسک محورً در دو بخش حاکمیت و جامعه می باشد»، آمده است:

«شایسته است، درسی تحت عنوان "سوانح طبیعی" با سر فصل هایی همچون معرفی انواع سوانح، نحوه پیشگیری، افزایش سطح آمادگی و مقابله، به عنوان یکی از دروس مدارس کشور در مقاطع ابتدایی و متوسطه قرار گیرد.»
این درحالی است که منتقدان نسبت به نامه‌نگاری و کلی‌گویی‌های صرف و تکرار دوباره تلفات سنگین جاده‌ای شدیدا انتقاد دارند.

در همین رابطه روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در مطلبی با عنوان « آقای جهانگیری! هشدار جاده‌ها با نامه‌نگاری حل نمی‌شود» نوشت:

در رابطه با کشتار مردم در جاده‌های ایران که بر پایه استانداردهای جهانی از نظر تعداد جمعیت در کشور و مساحت آن در رتبه نخست جهان قرار دارد، همه انتظار داشتند که پس از نخبه‌کشی که عملا در فاجعه جان‌باختن تعدادی از نخبگان دختر کشور روی داد، دولت فکری برای این مساله بکند. آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور به‌جای پرداختن به اصل مساله در نامه‌ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی و سایر وزرای مربوطه عنوان کردند که فکری برای این مساله بکنند. اما مردم انتظار این را نداشتند که از طرف معاون اول رئیس‌جمهور کشور که مدعی است فارغ‌التحصیل معتبرترین مرکز علمی کشور است، تا این اندازه کلی‌گویی صورت بگیرد.

این روزنامه می‌افزاید:

مساله مرگ‌ومیر و تعداد بالای آنها در جاده‌های ایران با نامه‌نگاری و این‌گونه مسائل حل نمی‌شود و خود آقای جهانگیری هم می‌دانند که ارسال چنین نامه‌ای فقط مصرف داخلی دارد و توسط نهادهای ذیربط به دلیل اینکه مبانی اجرایی‌شان مشخص نشده، بایگانی خواهد شد. واقعیت این است که اکثر جاده‌های ایران برای زمانی ساخته شده‌اند که حداکثر سرعت اتومبیل‌ها ۱۲۰کیلومتر بوده. یعنی اتومبیل‌ها در آن زمان حداکثر می‌توانستند با ۸۰ تا ۹۰کیلومتر در ساعت حرکت کنند. در حال حاضر حتی یک اتومبیل از رده‌خارج‌شده‌ای مثل پیکان یا پراید با سرعتی به‌مراتب بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر هم می‌تواند حرکت کند. مشکل اصلی نداشتن شبکه‌های ریلی تندروست. مساله نداشتن شبکه‌های آزادراهی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    31 0
    جدیداً در این دولت محترم باب شده مسؤلین بجای مردم می نالند
    • امیر IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      1 12
      سیاسی فکر نکن..این مشکل در تمام دولتها بوده و خواهد بود و ربطی به حزب یا جناح خاصی نداره..اتفاق افتادن 12 سانحه هواپیمایی در دوره احمدی نژاد و کشته شدن صدها نفر،بیش از 210000 کشته جاده ای در دوره احمدی نژاد، سانحه قطار در دوره احمدی نژاد و روحانی،سقوط اتوبوس در دوره روحانی و احمدی نژاد نه در این دولت کسی استعفا داد نه در دولتهای گذشته
  • بوسجین اردبیل IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    3 0
    اقا در کنار عوامل راننده و جاده و سرعت شما عوال خورو و قطعات را هم مد نظر قرار دهید یک زمانی ترکیدن لاستیک ها حادثه ایجاد می کرد که با مشخص شدن غیر استاندارد بودن ان تا حدودی کم شد و الان سابیر مسائل مربط به خود رو را هم مد نظر قرار دهید من فکر کنم قاچاق مردم ما را در حال نابود کردن است اجناس و قطعات قاچاق که باید فکر انقلابی نسبت به ان صورت گیرد فکر کنم در این حوادث بی تاثیر نیست
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    1 0
    مردم باید در اولویت باشند
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    3 0
    اتوبوسها قبلا تو پلیس راه ساعت میزدن حالا فقط تو مبدا و مقصد ساعت میزنن. طبیعیه که آمار تصادف بالا بره
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    1 0
    مدیران ارشد باید مشاورین دانا ومتخصص در زمنیه های مختلف داشته باشند تا ان ها را در مدیریت درست کشور هدایت نمایند. اما متاسفانه حتی این مدیران نیز حاضر به مشاوره با افراد متخصص وکاردان نیستند و فقط به افراد بلی قربان گو بس می کنند. لذا در هر مشکل کشور فقط بصورت کلی وخطاب به همه دستگاه ها نامه نگاری می کنند و درنتیجه هرگز عمل کرد هیچ سازمانی ادرس نمی شود و دستور در هوا می ماندو گم می شود
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    1 0
    نویسنده مشرق؛ اگر شما جهانگیری را میشناختید یا حداقل زمان وزارتش در صنعت که مشغول انحصار مدیریت و همچنین تملک شرکتهای قطعه سازها شد بررسی بکنید خواهید فهمید که شکایت به دادرس نبرده اید، برای گروه کارگزاران جززراندوزی و کسب قدرت و ثروت هیچی معنا ندارد، قوانین کار و استخدام و بورسیه زمان وزارتش همه ضد مردمی بود و در این چهار ساله اومدن اول کارت بنزین قطع کرد بعد یارانه قطع کرد بعد امید و انگیزه افراد عام و بدون پارتی را قطع کردند و خلاصه مشغول قطع کردن هستند در وزارت صنعت نعمت زاده هیچ کاره بود و دیدید بعد از تغییر هیچی در صنعت خودرو تغییر نکرد. یعنی وزیر اقتصاد و صنعت خود آقای جهانگیری هست هنوز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس