کد خبر 770069
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
سنای آمریکا نمایه

اعمال سیاست‌های سختگیرانه واشنگتن در قبال اسلام آباد از آن‌جا مطرح است که آمریکا خواستار پناه‌ندادن به گروه‌های تروریستی در این کشورشد.

 به گزارش مشرق، اعمال سیاست‌های سختگیرانه واشنگتن در قبال اسلام آباد از آن‌جا مطرح است که آمریکا خواستار پناه‌ندادن به گروه‌های تروریستی در این کشورشد. دونالد ترامپ در روزهای اخیر، زمانی که راهبرد جدید کاخ سفید در قبال افغانستان و جنوب آسیا را اعلام می‌کرد، گفت: پاکستان با ادامه اقدامات خود در پناه‌دادن به افراط‌گرایان، در آینده بسیار ضرر خواهد کرد زیرا این کشور به تروریست‌هایی پناه می‌دهد که با واشنگتن می‌جنگند.

رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه پاکستان به سازمان‌هایی پناه داده که هر روز تلاش می‌کنند مردم ما را بکشند، عنوان کرد:«ما به پاکستان میلیاردها دلار پرداخت کرده‌ایم ولی آن‌ها به تروریست‌هایی پناه داده‌اند که ما با آن‌ها می‌جنگیم. این وضع باید تغییر کند و این تغییر فوراً انجام خواهد شد. هیچ همکاری‌ای نمی‌تواند در مورد کشوریکه به شبه نظامیان و تروریست‌هایی که نظامیان و مقامات آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دوام بیاورد.»

تنش‌هایی که هر روزه میان اسلام آباد و واشنگتن در حال افزایش است، موجب شد تا «خواجه آصف» وزیرامور خارجه پاکستان به دنبال رایزنی با برخی دیگر از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، چون جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین باشد.

از این رو خواجه آصف، روزهای آتی راهی چین می‌شود تا با سران این کشور برای رایزنی درباره موضع جدید «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در مورد پاکستان و افغانستان به بحث و تبادل نظر بپردازد. وی پس از سفر به چین، راهی ایران و روسیه می‌شود تا طی دیدار با مقامات دو کشور، در خصوص این مسأله با آنان به مذاکره بپردازد.

وزیر خارجه پاکستان درباره سفر به ایران، معتقد است: تهران نقش مهمی در مناسبات منطقه‌ای دارد و از این رو کسب اعتماد و حمایت ایران در موضع جدید ترامپ برای اسلام آباد پر اهمیت است .موضع ما در قبال راهبرد جدید رییس جمهوری آمریکا کاملاً واضح است؛ اسلام آباد از این به بعد هیچ گونه مذاکره رسمی با واشنگتن نخواهد داشت و اگر صرفاً مقامی از آمریکا با ما ارتباط برقرار کند، پاسخگو خواهیم بود.

وزیر خارجه پاکستان همچنین تأکید کرد که بحران افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد و باید صرفاً از طریق ساز و کارهای سیاسی به حل این بحران و برقراری صلح و ثبات در این منطقه بپردازیم. افزون بر این، دولت اسلام آباد اعلام کرد که از این به بعد هیچ مقام آمریکایی حق سفر به پاکستان را بدون برنامه از پیش تعیین شده ندارد. پاکستان همچنین در این راستا، سفر «آلیس ولز» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان به این کشور را نیز لغو کرد.

این در حالی است که بعد از چین و روسیه، جمهوری اسلامی ایران هم از اسلام‌آباد در برابر راهبرد ضد پاکستانی آمریکا حمایت و اعلام کرد: آمریکا به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه خاتمه دهد. آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن نکوهش استراتژی جدید ایالات متحده آمریکا در قبال پاکستان، واکنش نشان داد و گفت: آنچه امروز آمریکا به واسطه آن دیگر کشورها را محکوم می‌کند، حاصل سال‌ها سیاست‌های غلط و نابجای این کشور در منطقه خصوصاً افغانستان و استراتژی‌های فرصت‌طلبانه و سیاست‌های یک جانبه گرایانه و دخالت‌های اشتباه است که ثمره آن چیزی جز تشدید آشوب و تنش و رشد تروریسم و افراط گرایی در منطقه نبوده است.

قاسمی، ضمن توصیه به دولت آمریکا برای عدم مداخله در امور کشورهای منطقه و تعیین تکلیف برای آنان، تصریح‌کرد: کشورهای منطقه از ظرفیت لازم برای همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات و امنیت در منطقه خود برخوردارند و نیازی به استراتژی‌های بی‌ثبات‌کننده و تروریست‌پرور آمریکا ندارند.

مریم اورنگزیب، وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پاکستان هم در گفت وگو با آقای مهدی هنردوست، سفیر ایران در اسلام‌آباد، مراتب قدردانی دولت پاکستان را از اعلام موضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از پاکستان در برابر راهبرد جدید آمریکا در قبال جنوب آسیا، ابزار کرد.

اما اختلافات به وجود آمده میان آمریکا و پاکستان به حضور گروه‌های تروریستی داعش و طالبان در مرزهای افغانستان و پاکستان برمی‌گردد که واشنگتن در موارد متعددی و به این بهانه خاک این کشور را مورد تجاوز خود قرار داده است؛ موضوعی که باعث نگرانی دولت پاکستان شد.

بسیاری از کارشناسان، شکست آمریکا پس از حضور 16 ساله‌اش در خاک افغانستان را مهم‌ترین دلیل فشارهای سیاسی بر اسلام آباد می‌دانند. سخنانی که امروزه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با بهره گیری از رسانه‌های غربی، دولت پاکستان را درمبارزه نکردن با نیروهای طالبان متهم می‌کند، موضوعی است که دولتمردان پاکستانی آن را رد کرده و این موضوع را دخالت در امور کشور خود توصیف می‌کنند.

خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفته است:«از اینکه دولت آمریکا فداکاری‌های پاکستان و مردم این کشور را فراموش کرده، بسیار سرخورده شده است.» همزمان، واکنش طالبان به تمامی این اظهارنظرها این بوده که افغانستان را به گورستان نیروهای نظامی آمریکا تبدیل خواهد کرد.

از سویی دیگر، تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم با تهدید اینکه اگر پاکستان تغییر رویه ندهد، رویکرد آمریکا تغییر می‌کند، عنوان داشت: پاکستان باید رویکرد متفاوتی اتخاذ کند. ما آماده‌ایم برای کمک به آنها برای محافظت از خود در برابر سازمان‌های تروریستی همکاری کنیم. ماحمایت و روابط خود را به نتایجی که در این زمینه از جانب آنها خواهیم دید، مشروط می‌کنیم.

این رفتار آمریکا واکنش شدید پاکستانی‌ها را به همراه داشت تا جایی که شماری از نمایندگان مجلس پاکستان به این اتهام ترامپ واکنش نشان دادند و تأکید کردند واشنگتن دنبال سپربلا برای هرج و مرج سیاسی است که در کشور جنگ زده افغانستان ایجاد کرده است.

اما در پی تشدید آمریکا هراسی در پاکستان، سفیر آمریکا در اسلام آباد روز گذشته به دیدن مشاور امنیت ملی پاکستان رفت تا شاید بتواند تا حدودی از شدت آتش خشم پاکستانی‌ها از سیاست‌های کاخ سفید بکاهد. «دیویدهیل» سفیر آمریکا در دیدار با ژنرال «ناصرجنجوعه» مشاور امنیت ملی پاکستان، مدعی شد منظور دونالد ترامپ از حرف‌هایی که درباره پاکستان و افغانستان مطرح کرده، این نبوده که بخواهد پاکستان را مقصر مشکلات جاری در افغانستان و عامل ناکامی مبارزه با تروریسم در این کشور بداند. سفیر آمریکا که در این دیدار تلاش کرد تا راهبرد جدید و ضدپاکستانی واشنگتن را توجیه کند.

وی خشم پاکستانی‌ها از این راهبرد را ناشی از یک سوء‌تفاهم دانست و با مقصر دانستن رسانه‌ها گفت: تقصیر رسانه‌هاست که به بخش‌های خاصی از این راهبرد پرداختند درصورتی که این راهبرد باید به صورت کلی دیده و تعبیر شود و نه جزء جزء.

در این بین توسعه روابط اسلام آباد و مسکو هم قابل بررسی است؛ چرا که این دوکشور در دوران شوروی سابق و جنگ افغانستان، دیدگاه‌های متفاوتی با یکدیگر داشتند. «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، در مصاحبه‌ای در واکنش به راهبرد جدید و ضدپاکستانی دولت آمریکا، تأکید کرد: بدون ایفای نقش پاکستان، هیچ راه‌حلی برای افغانستان متصور نیست. فشارهای غیرضروری بر پاکستان منجر به تحت تأثیر قرارگرفتن منطقه می‌شود و هر نوع تنش جدید در منطقه، اوضاع افغانستان را متشنج‌تر و بحرانی‌تر خواهد کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم در یک کنفرانس خبری عنوان کرد: اعلام استراتژی آمریکا توسط ترامپ هیچ نتیجه‌ای ندارد و یک راهبرد غیر عملی است. بارها اعلام کرده‌ایم که تکیه واشنگتن به عملیات نظامی و استفاده از زور خطرناک است و مشکلی را حل نمی‌کند.

روسیه و پاکستان در سال‌های گذشته همواره روابط دوستانه و مبتنی بر همکاری سازنده در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی داشته‌اند، اما تحولات اخیر در مناسبات دو کشور که به شکل لغو تحریم تسلیحاتی پاکستان توسط روسیه همراه بود؛ حکایت از گام‌های رو به‌جلوی پاکستان و روسیه در مسیر گسترش همکاری‌های دو طرف از جمله در بخش دفاعی و نظامی دارد.از دیدگاه کارشناسان مسائل سیاسی، توسعه همکاری‌های اسلام‌آباد و مسکو به ویژه در بخش نظامی، همواره تابع روابط پاکستان با کشورهای غربی از جمله آمریکا بوده است.

حال باید منتظر بود و دید، کشورهای غربی از جمله آمریکا که پاکستان را به دلیل وجود پایگاه برخی گروه‌های مسلح افغانستانی مورد سرزنش قرار می‌دهند واز آن به عنوان بهشت تروریست‌ها نام می‌برند، چه واکنشی خواهند داشت؟ شاید پاکستان را بتوان سرزمین ناشناخته‌ها توصیف کرد که دیگرعلاقه‌ای به ادامه استعمارگری آمریکا ندارد.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس