دختران هرمزگانی

وزیر آموزش و پرورش پس از حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز در جاده داراب از اصلاح فرآیند اردوها سخن گفت که بایستی پرسید چرا دولت روحانی در چهارسال گذشته این فرایند را اصلاح نکرده است؟

سرویس سیاست مشرق - دیروز حادثه تلخی برای دختران دانش‌آموز هرمزگانی در جاده داراب به وقوع پیوست که عقبه خاصی دارد؛ چراکه در چند سال گذشته و امسال دو الی سه سانحه رانندگی برای دانش‌آموزان رخ داده که متاسفانه باعث فوت و مجروحیت برخی از آنان شد. واقعه واژگونی اتوبوس حامل دختران هنرستان شهرکرد و همچنین واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در رباط کریم ازجمله این موارد است. اما در این چند ساله دولتمردان چه فعالیتی برای کاهش چنین حوادث تلخی انجام داده‌اند و چگونه با وزارت آموزش و پرورش مواجه شدند؟

پرده اول:‌ برکناری اجباری فانی

در مهرماه سال ۹۵ رسانه‌های اصلاح‌طلب از استعفای «علی‌اصغر فانی»، وزیر وقت آموزش وپرورش سخن گفتند که این مسئله توسط فانی صراحتا تکذیب شد.

در همین خصوص روزنامه زنجیره‌ای اعتماد نوشت: « وزیر ورزش و جوانان استعفا داد و از وزارتخانه خیابان سئول خداحافظی کرد. وزیر ارشاد در انتظار پاسخ مثبت رییس‌جمهور به استعفایش بود اما ساعت شش عصر روز گذشته دفترش را ترک کرد و دوره علی اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش به پایان رسیده است.»

همچنین فراکسیون امید طی ۲ نامه جداگانه به رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش خواستار استعفای علی اصغر فانی از سمت وزارت آموزش و پرورش شد.

این فعل و انفعالات نشان از آن داشت که به احتمال بسیار، فرایند استیضاح وزیر آموزش و پرورش جدی شده است اما بهترین گزینه برای دولت و مجلس استعفای فانی بود. با این فشارها سرانجام ۲۷ مهرماه استیضاح فانی با ۴۵ امضا در هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. طرح استیضاحی که چند ساعتی بیشتر اعتبار نداشت و سرانجام رئیس دولت اعتدال، وزیر آموزش و پرورش را همراه با دو وزیر دیگر برکنار کرد.

فانی پس از این برکناری خطاب به روحانی اینگونه نوشت:« علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح، آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرتعالی در خصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می کنم.»

پس از برکناری فانی، بطحایی به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد تا سپس این وزارتخانه را به دانش آشتیانی تحویل دهد.

پرده دوم: معرفی وزیری در آموزش و پروش که دخترش غیر قانونی در ایران به صادرات اجناس خارجی مشغول بود

آبان ۹۵ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند بررسی صلاحیت دانش آشتیانی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش، با ۱۵۷رای موافق به او اعتماد کردند و دومین وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم را راهی ساختمان خیابان قرنی کردند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود که موضوع کشف محموله بزرگ پوشاک مظنون به قاچاق در ویلای یکی از وزرای دولت یازدهم خبرساز شد. بعدها مشخص شد که وزیر خاطی، دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش است. پای این موضوع به مناظرات تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری هم کشیده شد که اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت یازدهم با مظلوم خواندن دختر وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این موضوع بیان داشت: «یک دختری این وزیر دارد فوق لیسانس داشته، بیکار بوده و کار واردات انجام داده است؛ فقط ۲۰۰ میلیون تومان کل ارزش این لباس‌های بوده که وارد کرده است. یک باره کلانتری می‌رود و می‌گیرد و این می‌شود موضوع مصاحبه معاون قوه قضائیه و کاندیدای ریاست جمهوری.»

در ۱۵ خردادماه سال جاری بود که دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از قطعی شدن حکم پرونده واردات پوشاک دختر وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

پرده سوم: سند انحرافی ۲۰۳۰

دولت و وزارت آموزش و پرورش بی‌سر و صدا سند ۲۰۳۰ یونسکو را به تصویب رساند که دارای مشکلات ساختاری ویژه‌ای با فرهنگ و اندیشه ایرانی اسلامی بود. این سند به اصطلاح آموزشی در زمان وزارت دانش آشتیانی با اهدافی خاص لیبرالی به تصویب رسید و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری اجرای آن در کشورهای عضو بود.

کارشناسان این سند را مصداق نفوذ فرهنگی اعلام کردند و معایبی بنیادین برای آن شمردند. نمونه این انحرافات در سند ۲۰۳۰ این بود که تعریف خانواده در این سند دارای سه اشکال مختلف بود. خانواده زن و شوهر، زن با زن ( همجنس‌باز) و مردم با مرد (همجنس‌باز). این سند با افشاگری‌های خاصی که در مورد آن صورت گرفت غیر قابل اجرا قلمداد و پرونده آن بسته شد.

این درحالی بود که روحانی در برابر انتقادات در مورد اجرای این سند بیان داشت: «چقدر رفتند سم پاشی کردند گفتند اسلام از دست رفت و در تمام مدارس ما اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود هر کسی تهمت زد توهین کرد و غیبت کرد از همه گذشتم ولی از این توطئه ۲۰۳۰ نمی‌گذرم یک وقتی شما امام زمان را ابزار سیاست قرار می‌دهید که مردم جواب دادند یک وقت امام رضا را ابزار قرار می‌دهید و مردم جواب می‌دهند تو را به خدا دین را ابزار سیاست نکنید چرا به معلمان و دانش‌آموزان ما توهین کردید؟ من از ۲۰۳۰ نمی‌گذرم و تا آخر دولت دوزادهم آن را دنبال می‌کنم. »

پرده چهار:‌ حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز و اولویت کاری آقای وزیر

طی سال‌های گذشته چندین مورد از حوادث واژگونی وسیله نقلیه حامل دانش آموزان رخ داده است که حادثه دیروز جاده داراب که به کشته و مجروج شدن تعدادی از دانش‌آموزان دختر انجامید یکی از این موارد بود.

سید محمد بطحایی در خصوص اولین اولویت مدیریت وزارتخانه آموزش و پرورش گفت: «با اصلاح در فرآیند اردوها امکان کاهش اینگونه حوادث وجود دارد و اگر در بروز این حادثه کوتاهی انجام شده باشد، باید حتما با عوامل آن برخورد قانونی شود و بر همین اساس از معاون پرورشی و فرهنگی خود خواسته‌ام تا با بررسی گزارشات حادثه نسبت به بررسی ابعاد این اتفاق و ارائه آن برای طرح در هیات دولت اقدام کنند.»

موارد فوق تنها مصادیقی از سیاست بازی در وزارت مهم آموزش و پرورش است که در چهار سال گذشته اتفاق افتاده و مسؤولان وقت و انرژی خود را به آن اختصاص دادند؛ حال سؤال اصلی این است که دولت اعتدال چه سهمی در جان باختن دختران هرمزگانی دارد؟

چرا دولت آقای اعتدال در این چهار سال به فکر دختران و پسران مردم نبوده‌ است؟

چرا در این چهار سال که دولت روحانی به دنبال بازی‌های سیاسی در وزارت آموزش و پرورش بود، هیچ‌کس به دنبال اصلاح فرایند اردوهای دانش آموزی نبوده است؟

آیا فشار بی مبنای رئیس جمهوری بر سند انحرافی ۲۰۳۰ مهم تر بود یا اینکه جناب اقای روحانی بر اصلاح فرایند اردوهای دانش‌آموزی پافشاری می کرد؟

در این حادثه باید چه کسی را مقصر بدانیم؟ دولت گذشته دولت آقای روحانی بوده است، آخوندی وزیر راه مقصر است یا وزیر جدید آموزش و پروش یا وزرای سابق و اسبق آموزش و پرورش در دولت اعتدال؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    9 20
    فقط نویسنده این مقاله می تواند مدعی باشد که سیاست بازی باعث حادثه تلخ شد. مثل این است که بگوییم چرا در زمان های گذشته هواپیما اختراع نشد؟ سوال بنده از سایت مشرق این است که شما چرا تا به حال پیشنهاد اصلاح ساختارهای اردویی را ندادید؟ پاسخ این است که نیازی نبوده است. الان نیاز حس شده است.
    • مهران IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      14 5
      آیا حتما باید اتفاق تلخی بیفته ... بعد چند با این اتفاقات افتاده یک بار دو بار چند بار که مسئولان تازه به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح کنند ... سیاسی بازی های وزارت آموزش و پرورش و تمرکز بر روی دختر مظلوم باعث شده که چیزهای دیگری رویت نشه تا الان مثل همین موضوع تلخ
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      10 6
      ناشناس ۱۴:۳۱ باور کن مجبور نیستی در هر حالی از دولت حمایت کنی شخصیتت کوچک می شود وقتی انواع و اقسام القاب را به خودشان داده اند (ژنرال و مدیر و مدبر و نخبه و فرهیخته و راستگو و...) مسلما بایدزودتر به فکر می افتادند مگر بار اوله؟!!!
    • موسوی IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      2 0
      برادران نیروی انتظامی براتوسها نظارت نیست.اولا درمیان انها معتاد وجود دارد بروید تحقیق میدانی کنید نه آزمایش 2.درایام شلوغ مانند دروزهای عید نوروز واربعین وتابستان اصلا نمی خوابند استراحت ندارند می رسند به ترمینال چون شاگرد ندارند نمی خواهند وبه دنبال کارکماشین اند تا عصر وگاهی می ایند ومسافر می زندد وحرکمت 3. کامیونها که اکثرا تک راننده هستند وکلل می زنند
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      1 3
      تصادفات اتوبوس ها در اردوی راهیان نور تقصیر کی بود ؟
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      4 0
      خون اين بچه ها گردن امثال اين ١٤:٣١ ها هست كه الكي ميان دفاع مي كنن اونا هم راحت ميشينن
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
      1 3
      باسلام اولا: طبق دستورالعمل اردوها حرکت درشب برای دانش آموزان با وسایل نقلیه عمومی هیچ منعی ندارد. ثانیا:آموزش وپرورش هیچ کوتاهی نکرده است وبرابر مقرات اردوبرگزارشده است. ثالثا:اتفاق است وبراثر خواب آلودگی بوجودآمده است وراننده مقصراست. رابعا:اگرهمین مسئله درمورددانش آموزان را هیان نوربود هم همین واکنشها بود که قطعا همه سکوت میکردند.
  • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    11 4
    پاسخ مشرق اینه که ما اطلاعی از بخش نامه ها نداریم و مسوولان امر خبر دارن که کحای کار می لنگه و الان مجبور شدن که بیان اعتراف کنن که مشکلاتی وجود داره و باید رفع بشه؛ پس استدلال شما هیچ ربطی به مشرق نداره ...
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      1 7
      جناب علی احتمالا شما کار دولتی یا خصوصی ندارید وگرنه این گونه پاسخ نمی دادید. برادر اگر نیاز حس شود قطعا تغییر در سیستم ایجاد می شود. این سیستم تاکنون مشکلی نداشته است. وقتی این مشکل ایجاد شد -واژگونی اتوبوس- احساس به تغییر در آن نیاز شد که توسط وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است. اما در مورد عدم اطلاع از بخشنامه ها... احتمالا شما هم پدر هم نیستید و گرنه وقتی که قرار است فردی به اردو برود از پدر و مادرش رضایت نامه اخذ می کنند. در ثانی اگر سایت مشرق اطلاعی نداشته باشد پس بود و نبودش چه فرقی می کند؟ اگر قرار باشد وظیفه اطلاع رسانی یا همان رکن چهارم را انجام ندهد بودنش چه تأثیری خواهد داشت؟
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      0 1
      جناب ۱۵۵۹ مگر شما در جریان تمامی گزارشات و تحلیلهای مشرق هستید که اینقدر قاطع حکم میدهید ضمنا مگر قبلا واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان اتفاق نیفتاده؟
  • محسن IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    31 20
    متاسفانه از جون بچه های مدرسه برای کوبیدن دولت استفاده میکنی.
    • تمنا IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      8 1
      آخی مث تو که از جون آتش نشان ها در حادثه پلاسکو برای کوبیدن شهرداری استفاده کردی و هشتک استعفا میزدی اول یه سوزن به خودت بزن بعد جوالدوز به مشرق
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      1 1
      و جناب ۱۷: ۲۲ شما هم با بحث جوال زدن نمیتوانی واقعیت را نادیده بگیری!!
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      1 1
      ۲۲: ۱۷ و اگر به خودش هم جوال بزند شما جوال خواهید زد?
  • m IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    5 6
    سلام. فقط به خاطر این است که وزیران آموزش و پرورش مانند شهید رجایی نیستند.............
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    1 0
    صورت مسئله عوض شده. اکثر حوادث جاده ای به خواب آلودگی راننده مربوط است. مبارزه غیر اصولی با مواد مخدر نیز سرچشمه این خواب آلودگی است. ساعات کار طولانی و غیر معمول، رانندگان وسائل نقلیه تجاری را به سوی مصرف مواد هدایت میکند. اتکاء به مواد برای کسب روزی منشاء اینگونه حوادث است. محدود کردن تردد کمک میکند ولی راه حل نهایی مجموعه ای از اقدامات را طلب میکند.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    1 0
    براشون مهم نیست چه بلایی سر بچه های مردم میاد فقط دنبال کرسی قدرت .و موقعیت مالی هستند وبس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس