مهدی نصیری

جمهوری اسلامی در یک سال و اندی اخیر تجربه برجام و بکارگیری دیپلماسی بدل از ایستادگی سرسختانه با آمریکا را داشت که مکر و غدر دشمن در این ماجرا و زبان درازی و طلبکاری بیشتر او را شاهدیم.

به گزارش مشرق؛ مهدی نصیری مدیر مسؤول سابق روزنامه کیهان و نشریه صبح در یادداشت کوتاهی در کانال تلگرامی خود (اینجا)، نکاتی را در باب نحوه گفتگو با دشمن و بیانات آیت الله وحید خراسانی در دیدار رییس دفتر رییس جمهور متذکر شده اند. نصیری در این یادداشت می‌نویسد:

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مد ظله العالی) در دیدار امروز (پنج شنبه) با رییس دفتر رییس جمهور ضمن دعا برای موفقیت دولت و رییس جمهور فرمودند:

«باید همانگونه که خداوند به حضرت موسی فرمان داد که با فرعون با زبان نرم سخن بگوید ما نیز با جهان با زبان خوش صحبت کنیم. صحبت کردن با زبان خشن و تند و با روش‌های افراطی با جهان، خدمت کردن به اسراییل است.»

بنده از آنجا که چندین سال است در درس خارج فقه ایشان شرکت می کنم به خود حق می دهم به سبک و سیاق درسهای خارج حوزه که عرصه گفتگوی انتقادی شاگرد و استاد است، نکات و ملاحظاتی را پیرامون این بخش از سخنان معظم له عرضه بدارم:  

 جمهوری اسلامی در تمام این سی و هشت سال با کل جهان اعم از کشورهای غیر متعهد و جهان اسلام و کشورهای عقب نگهداشته شده آفریقا و آسیا و آمریکای جنوبی و عموم همسایگان خود با زبانی لین و دوستانه سخن گفته و  خشونت کلامی و رفتاری با آنها نداشته است. زبان خشن و تند جمهوری اسلامی منحصر به اسراییل، آمریکا، انگلیس و در مقاطعی برخی از متحدان آنها مانند عربستان سعودی بوده است.

آنچه بیش از هر چیز دشمن را بر تجاوز و حمله تشجیع می کند و امنیت ارضی و جانی و ایمانی و فرهنگی و اقتصادی یک کشور را در معرض خطر قرار می دهد، اظهار عجز و ضعف و عقب نشینی از مواضع شجاعانه و انقلابی است

 زبان تند جمهوری اسلامی با آمریکا و اسراییل و برخی پادوهای آنها عمدتا جنبه دفاعی و پیشگیری داشته و از باب رجزخوانی ای بوده است که دشمن را از فکر تجاوز و حمله به کشور که پیوسته بر طبل آن می کوبیده و سخن از روی میز بودن همه گزینه ها می گفته، باز دارد. به عبارت دیگر این زبان تند کاملا جنبه پیشگیری و دفاعی داشته که امری عقلایی و شرعی و منطبق با محتوای آن آیت قرانی است که:

وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ‏ صَوامِعُ‏ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیراً
و اگر خدا بعضی از مردم را با بعض دیگر (با جهاد و مقاومت) دفع نمی کرد صومعه ‏ها و کلیساها و کنیسه ‏ها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار برده می ‏شود، سخت ویران می ‏شد (عنکبوت/40)

به بیان دیگر تجربه سیاست به خصوص در دنیای مدرن که جهانخوارانی بی رحم و مروت میدان دار آنند، نشان می دهد که آنچه بیش از هر چیز دشمن را بر تجاوز و حمله تشجیع می کند و امنیت ارضی و جانی و ایمانی و فرهنگی و اقتصادی یک کشور را در معرض خطر قرار می دهد، اظهار عجز و ضعف و عقب نشینی از مواضع شجاعانه و انقلابی است و در مقابل آنچه آنها را به عقب نشینی و انفعال وادار می کند، اظهار قدرت و به کارگیری زبان با صلابت و بدون لکنت و اعداد و  تجهیز خود  به سلاح  و  قوه  در برابر تهدیدات آنهاست و تنها این راهبرد است که مانع از بروز جنگ و تجاوزگری جهانخواران می شود.

برجام اگر چه از جهاتی خسارت محض بود اما از این جهت که یک بار دیگر مثبت این ادعا بود که زبان و کنش نرم در برابر دشمن او را گستاخ تر و مهاجم تر می کند و مدافعان دیپلماسی بدل از انقلابی گری را مجاب کرد، دستاوردی مهم برای کشور و نظام به شمار می رود.

جمهوری اسلامی در یک سال و اندی اخیر تجربه برجام و بکارگیری دیپلماسی بدل از ایستادگی سرسختانه با آمریکا را داشت که همگان مکر و غدر دشمن در این ماجرا و زبان درازی و طلبکاری بیشتر او را شاهدیم. برجام اگر چه از جهاتی خسارت محض بود اما از این جهت که یک بار دیگر مثبت این ادعا بود که زبان و کنش نرم در برابر دشمن او را گستاخ تر و مهاجم تر می کند و مدافعان دیپلماسی بدل از انقلابی گری را مجاب کرد، دستاوردی مهم برای کشور و نظام به شمار می رود.

سیاست و زبان تهاجمی جمهوری اسلامی در برابر آمریکا و چند کشور پادوی آن، در واقع منطبق با این رهنمود امیرالمؤمنین علیه السلام در برابر لشگر معاویه است که حضرت به یارانش فرمود اگر در جهاد با دشمنتان پیش دستی نکنید، متحمل شکست و زبونی خواهید شد چرا که هر قوم و مردمی اگر از دشمن خود غفلت کند و حمله پیش دستانه به آنان نداشته باشد، باید در درون خانه و کشورش با دشمن مواجه شود که البته چنین نبردی سرنوشتی جز شکست و خواری ندارد. (فَوَ اللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ‏ إِلَّا ذَلُّوا)

زبان تند جمهوری اسلامی در برابر آمریکا و اسراییل عمل به این توصیه امیرالمؤمین علیه السلام است و نه از سر میل به تجاوزگری و یا حتی ماجراجویی بی حاصل و زیانبار . و نیز باید بر این مورد افزود حضور مستشاری و بعضا عملیاتی ایران در سوریه و عراق و لبنان را که همگی جنبه پیشگیری و دفاعی داشته و برای ممانعت از حضور دشمن در مرکز و اندرون وطن و ایران اسلامی است.

در هر صورت ضمن پوزش از پرگویی، برای آن مرجع عالیقدر که همواره مدافع نظام جمهوری اسلامی بوده و تضعیف آن را حرام می دانسته اند، آرزوی صحت و سلامتی و طول عمر با عزت برای خدمت به اسلام و تشیع را دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    عالی بود
    • یاسر IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      24 92
      واقعا به نظرت عالی بود این مطلب؟ نمیدانم چرا عده ای همیشه سعی در توجیه کردن عقاید خود با پاره ای احادیث گاها نامربوط دارن. این مهدی نصیری همیشه سعی داشته ایدئولوژی نه چندان جالب و معقول خودش رو با یکی دو تا روایت که در مقوله ای دیگر بیان شده پایه ریزی کند. خدا همیشه افرادی را که سعی در هدایت مردم و رهبری اونها داشتند رو مورد توجه داشت واسه همین همیشه پیامبرانی را به هدایت فرمانروایان ارسال میکرد.چون دوست داشت فرعون با بندگی خدا مردم را رهبری و هدایت کند نه تکبر و ظلم.واسه همین حضرت موسی را مامور به رساندن پیغام با لحنی آرام و غیر تحریک آمیز به فرعون قرار داد. یعنی فهم این مساله انقدر دشواره
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      54 7
      به یاسر اما وقتی فرعون سرکشی کرد و هدایت را نپذیرفت چه شد؟ زبان لین به زبان عذاب و تهدید تبدیل شد.
    • سید IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      15 13
      اقای نصیری فرمودن شاگرد پای درس آیت الله حاضر میشده خیلی جالبه حالا داره درس پس میده
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      47 4
      ظاهرا اسلام رحمانی برای یارگیری حتی به علما هم چشم طمع دارد تا در صورت لزوم مسجدضرار بی ایدئولوگ نماند
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      22 3
      پاسخ به سید : درس پس دادن ، خارج خوان ، به معنای تکرار یا تایید حرفهای استاد نیست ، بلکه تایید را رد یا اشکال توام با استدلال است .
    • هومن IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      33 5
      زمانی که رییس جمهور ایران در اوج لطافت با غرب صحبت کرد و حتی آبراهام لینکلن را شهید آبراهام لینکلن خواند، آنان ایران را جزیی از محور شرارت خواندند و در کنار صدام طبقه بندی کردند.
    • در جواب سید IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      9 2
      معلومه مفهموم درس خارج رو متوجه نشدی .درس خارج کللن چالشه با استاد
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    17 60
    پس فرمان قول لین به حضرت موسی (ع) در برابر فرعون چه می شود؟
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      66 6
      با هر کس باید به زبان مورد نیاز و در خور او صحبت کرد نتیجه سخن لین را می توان در سخن فلسیطینها با اسرائیلیها دید آیا نتیجه ای گرفته اند ؟ پس مسئله مقاومت فستقم کما امرت چه می شود؟
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      64 1
      در مرحله ای که هنوز بینه کامل به شخص نرسیده و اتمام حجت نشده باید با او با زبان نرم حرف زد ولی بعد از اتمام حجت زبان گفتار باید محکم و قاطع و با صلابت باشد به علاوه خشم وناراحتی از رفتار یک مستکبر/
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      50 3
      آن فقط برای مرتبه اول بود که فرعون برای نخستین بار مخاطب قرار می گرفت. اما بعد از آن که تکذیب کرد و بر کفر خود اصرار کرد آیا باز هم زبان لین در کار بود؟ ابدا. عذاب پشت عذاب. فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ آياتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمينَ سوره اعراف آیه 133 نکته اساسی که عده ای دقت نمی کنند این است که زبان لین فقط برای ارشاد افراد جاهل است. اما در مورد کسانی که عامدانه و آگاهانه با حقیقت دشمنی دارند مطلقا خبری از زبان لین نیست. آیا قرآن نخوانده اند که چگونه خدا و پیامبرش با افراد مغرض برخورد می کنند؟ آیا آنها را پست از تر چهارپا نمی خواند و یا با خر و سگ مثال نمی زند و یا وعده جنگ و اعدام آنها را نمی دهد؟ براستی آیا در قرآن فقط قول لین وجود دارد؟
    • حامد IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      36 1
      نباید دچار مغالطه شویم. گاهی زبان نرم لازم است گاهی زبان تند. گاهی تندتر از زبان یعنی جنگ. به خطبه های امام علی و پیامبر مراجعه کنیم که گاهی چقدر تند در مورد دشمن حرف می زدند. نه با زبان نرم. حضرت ابراهیم همه ی بت ها را شکست. اگر امروز بود عده ای می گفتند تندروی کرده. چرا با زبان نرم حرف نزده! زبان نرم فقط یک مرحله از کار است. حضرت موسی نیز وقتی دید زبان نرم جواب نداد از آن استفاده نکرد. البته حضرت موسی در خانه ی خود فرعون بزرگ شده بود و باید هم زبان نرم را امتحان می کرد. اما وقتی می بینیم دشمن مدام تحریم می کند و زبان نرم هم جواب نداد باید برگردیم به همان زبان تند. نه این که بگوییم بیایید جنگ! اما این طور هم نباشد که بگوییم آمریکا دوست ماست. هر چند به نظر من ماجرای آمریکا و ایران ماجرای زبان نیست. از مرحله زبان سال هاست که عبور کرده ایم.
    • صادق IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      28 7
      اصلا خوب نقد نکرده این آقای نصیری ... کامنت نویسان محترم ذیل این متن بسیار بهتر جواب این انحطاط اندیشه را داده اند که واقعا از یک مرجع تاسف برانگیزه هرچند ایشون گرایشات اخباری داره و زیاد موجه نیست
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      25 1
      البته قیاس حضرت موسی سلام الله علیه با حکومت اسلامی تفاوت هایی دارد قول لین در کلام حضرت موسی از سر هدایت بوده نه دیپلماسی ای که قرار باشد امتیازی بدهد و امتیازی بگیرد یا همان بده ، بستان. از باب هدایت بهتر است نامه حضرت آقا به جوانان اروپا را به قول لین حضرت موسی سلام الله علیه قیاس کنیم. اما دیپلماسی و روابط بین المللی را باید با توافقات حکومت صدر اسلام نسبت به سایر حکومت ها مقایسه کنیم.
    • داود بشیرزاده IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      24 2
      فرمان قول لین برای اولین برخورد حضرت موسی با فرعون بود. پس از اینکه فرعون زیر بار حرف حق نرفت مبارزه شدید حضرت موسی شروع شد؛ تا جایی که موسی(ع) فرعون را در دریا غرق کرد و او را به درک واصل کرد. به نظر من جمهوری اسلامی امروز بعد از چهل سال در چنین وضعیتی است.
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      26 1
      پس تکلیف آیاتی همچون « قل موتوا بغیظکم» یا «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّـهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» یا « وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ » یا « وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّـهِ ۖ » یا «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّـهِ ۖ » یا « وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً ۚ » یا « فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ » و یا ... چه می شود با این فرمایش ایشون باید نصف قرآن رو کنار بگذاریم
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    27 1
    این قول لَیّن برای همیشه قول لیّن نیست اصلش چه اینکه وجود مبارک پیغمبر فرمود: ﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ﴾[10] این یک، بعد فرمود: ﴿وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ﴾[11] این دو، با أحسن الأقوال سخن گفتن، با أحسن روش سخن گفتن، با قول لیّن سخن گفتن این برای اوایل امر است برای اینکه انسانی که بخواهند آشنا بشوند، اما اگر کسی با قول لیّن و با قول جدال احسن و امثال ذلک به راه نیفتاد بر عتوّ و فساد و طغیان او افزوده شد کم کم این لیّن قدری شدید می‌شود در عین حال که سَدید است تا می‌رسد به جایی که ﴿یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ﴾[12] این ﴿وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ﴾ با ﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ﴾[13] منافات ندارد آن در طلیعهٴ امر است یک، برای افراد معتدل است دو، این در پایان امر است یک، برای افراد خشن و منافق و کفّار است دو، وجود مبارک موسای کلیم هم تا آخر که قول لیّن نداشت اوایل قول لیّن بود وقتی که او سرکشی کرد دیگر درگیری شروع شد از دو طرف.
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 30
    1 - آگاهانه سخن بگوئیم: «لا تقف ما لیس لك به علم» اگر از آنچه به آن آگاهى ندارى پیروى نكن . اسراء، 36 2 - نرم و ملایم سخن بگوئیم: «فقولا له قولاً لیّناً لعله یتذكر او یخشى» طه، 44 اما به نرمى با او سخن بگویید شاید متذكّر شود یا از خدا بترسد . 3 - گفتار خود را با عمل همراه كنیم: «لم تقولون ما لا تفعلون» چرا سخنى مى‏گویید كه عمل نمى‏كنید . صفّ 3 4 - منصفانه سخن بگوئیم: «و اذا قلتم فاعدلوا» و هنگامى كه سخنى مى‏گویید عدالت را رعایت نمایید . انعام، 152 5 - بر طبق حق سخن بگوئیم: «قولوا قولاً سدیداً» همیشه به حق و صواب سخن بگویید . احزاب، 70 6 - با نرمى سخن بگوئیم: «فقل لهم قولاً میسوراً» با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگویید . اسراء، 28 7 - بلیغ سخن بگوئیم: «و قل لهم فى انفسهم قولاً بلیغاً» نساء، 63 و با بیانى رسا نتایج اعمالشان را به آنها گوشزد نما . 8 - فصیح سخن بگوئیم: «و اخى هرون هو افصح منّى لساناً فارسله معى» قصص، 34 برادرم هارون زبانش از من فصیح‏تر است او را همراه من بفرست تا یاور من باشد . 9 - به طرز نیكو سخن بگوئیم: «قولو للناس حسناً» و به مردم نیك بگویید . بقره، 83 10 - بطرز نیكوتر سخن بگوئیم: «قل لعبادى یقولوا التى هى احسن» به بندگانم بگو سخنى بگویند كه بهترین باشد . اسراء، 53 11 - بطرز شایسته سخن بگوئیم: «و قولوا لهم قولاً معروفاً» و با آنها به طور شایسته سخن بگویید . نساء، 8 12 - كریمانه سخن بگوئیم: «و قل لهما قولاً كریماً» گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو . اسراء، 23 13 - پاكیزه سخن بگوئیم: «و هدوا الى الطیّب من القول» حج، 24 و به سوى سخنان پاكیزه هدایت مى‏شوند . 14 - سعى كنیم در سخنان خود مردم را به سوى خداوند دعوت كنیم: «و من احسن قولاً ممن دعا الى اللَّه و عمل صالحاً» فصّلت، 33 چه كسى خوش گفتارتر است از آن كسى كه دعوت به سوى خدا مى‏كند . روایات‏ 1 - اثر كم سخن گفتن‏ قال على‏علیه السلام علیهم السلام «ان احببت سلامة نفسك و ستر معایبك فاقلل كلامك و اكثر صمتك یتوفّر فكرك و یستنیر قلبك». اگر سلامت جان و پوشاندن عیب‏هاى خود را دوست دارى كم سخن بگو و زیاد سكوت كن فكر تو زیاد و قلب تو نورانى مى‏شود . (غرر الحكم / 3725) 2 - اثر زیاد سخن گفتن‏ قال على‏علیه السلام علیهم السلام
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      37 1
      وای بر شما که مصداق نومن ببعض و نکفر ببعض هستید. آیاتی که نوشتید فقط در مورد تبلیغ برای افراد ناآگاه است. اما آیاتی را که خطاب به دشمنان خدا است را هم خوانده اید؟ آیا نمی دانید تبری واجب است؟ تبت یدا ابی لهب و تب- مسد 1 او لئک کالانعام بل هم اضل-- اعراف 179 مثله کمثل الکلب - اعراف 176 مثل الذین حملوا التوریه ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا. -- جمعه 5 فـاذا لقـيـتم الذين كفروا فضرب الرقاب حتى اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق محمد 4 یا مروان حکم را که آوردند پیامبر خدا صریحا گفت الوزغ ابن الوزغ که تجسم واقعی چهره برزخی این فرد بود. و یا امام حسین علیه السلام که صریحا ابن مرجانه را حرامزاده پسر حرامزاده نامید چرا که واقعا حرامزاده بود و همه هم این موضوع را می دانستند: الا و ان الدعي بن الدعي قد ركز بين اثنتين بين السلة و الذلة و هيهات مناالذلة.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      13 3
      این آیاتی که نوشته اید درباره ی عموم مردم و مومنین است نه با آمریکا و اسراییل و انگلیس و شچره ملعونه
    • محسن US ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      16 1
      ابتدا ئا" باید عرض کنم بسیار خوشحال هستم از اینکه مخاطبین این سایت تا این اندازه با سواد و آگاه هستند که کلامشان را مستند به آیات و روایات متناسب ارائه می کنند و برای بنده مطالعه این پیام ها بسیار درس آموز هست اما جناب بزرگوار فرمایشات شما بسیار متین اما در برابر دلهای ناآگاه و منحرف به جهت دعوت به دین و تبلیغ اسلام به جاست همانطور که مبلغین اسلام در برهه کنونی علیرغم شیطنت های صهیونیستها و تبلیغات سوء آنها به همان روش هایی که شما از آیات قرآن مرقوم فرموده اید عمل کرده و در نتیجه شاهد ورود فوج فوج انسانهای غیر مسلمان در عصر فعلی به دین مبین اسلام هستیم که متاثر از قول لین علما و مبلغین دین خصوصا" حضرت امام ره و مقام معظم رهبری در مسیر هدایت قرار گرفتند به عنوان نمونه شیخ مظلوم و ابوالشهیدان زکزاکی که متاثر از انقلاب اسلامی ایران و حضرت امام ره به مذهب تشیع گرویدند و با انتقال همین آموزه ها به مردم سرزمینشان در آفریقا باعث هدایت آنها شدند البته حضرت امام ره در سیره انقلابیشان یک روی دیگر هم داشتند و آن استکبار ستیزی بود که باعث جذب دلهای مستضعفین و مشتاقان حقیقت در عصر ظلم و ستم قدرت های استکباری بود به هرجهت تصور بنده این است که فرمایشات شما از این زاویه قابل بررسی هست نه اینکه در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و کشور مسئولین بخواهند با زبان لین به مقابله برخیزند که منطقی به نظر نمی رسد چون امروز کشور های استکباری و صهیونیستی در مقام کفار هستند که لازمه برخورد با آنها همان روش « أشدا علی الکفار » هست .
    • 2020 IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      1 2
      در هر مورد مخاطب آن آیه کیست؟
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
      0 3
      این بنده خدایی که اینهمه آیات رحمت رو آورده فقط نفهمیده یا نخواسته بفهمه طرف خطاب این آیات چه کسی یا گروهی می باشد.
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    17 1
    دعوت فرعون فرمان خدا بود و اختصاص به حضرت موسی داشت و نه هیچکس دیگه . بعد از ایمان نیاوردن فرعون خدا دستور رو برگرداندن از فرعونیان و خروج از مصر رو داد و فرعونیان رو غرق کرد و جسد فرعون رو آئینه عبرت قرار داد . یعنی نرم حرف زدن با فرعون ابدی نیست و وقتی لجاجت کرد دیگه حرف زدن باهاش معنی نداره . نکنه انتظار دارید خدا هم با شیطان تا ابد با زبان نرم حرف بزنه و باج بهش بده . چرا خدا با زبان نرم با شیطان حرف نزد؟
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    55 4
    برخی تصور می کنند جنایات سران اسراییل و آمریکا از سر ناآگاهی و جهالت آنها است و می توان با زبان لین و خوش آنها را هدایت کرد!
    • نصیر IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      24 2
      پشیمان شده ها از انقلاب هستن
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      7 2
      دقیقا به همین فکر میکردم طبق امار ارائه شده سایت خارجی مدافع حقوق فلسطینی ها از سال 2000 تا الان 1944 کودک تاکید میکنم فقط کودک شهید شدن وای به حال مرد وزن و قبل از 2000 و کی پشت سرشون ایستاده؟ امریکا و انگلیس! کی مارو تحریم دارویی کرد و باعث فوت چند هموطن شد؟ امریکا حالا باهاش لین صحبت کن
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    37 2
    تبت یدا ابی لهب وتب
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    18 4
    مشرق ، این اولین نظرات محشری بود که تا حالا بصورت کاملا علمی و اغلب بدون احساساتی بود که تا حالا خواندم. احسنت.
  • مصطفی IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    31 9
    بهتره حضرات ایات عظام در این گونه موارد از نظرات دقیق و موشکافانه رهبری تبعیت کنند چون در چند برهه حساس و از جمله فتنه ۸۸ نشان دادند جز عده قلیلی مابقی حضرات از تحلیل درست مسائل عاجزند و چشم به جهت گیری مسئولین دفتر خود دارند که عموما غلط هستند . خداوند سایه مقام معظم رهبری رو مستدام بفرمایند
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      6 7
      بهتر شما کسانی رو که از خودتون بسیار عالمتر و عاقلتر و با تجربه ترو متقی تر هستند نصیحت نکنید خیلی خنده دار است که یک مرجع تقلید که هشتاد سال در محضر قرآن بوده است رو با تحلیلهای خودمون تخطئه کنیم نمیدونم تو رشته های علمی دیگر هم عوام جرات اینجور اظهار نظر دارند؟
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    8 16
    همه مفسرند ماشاله قران چقدر مظلومه که زیر دست و پای ماست قران تفسیر کردن باید همراه با کلام ائمه باشه نه کلام و برداشت خودمون
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    24 4
    با دشمن خونخوار نمي شود نرم سخن گفت ،آيا با قاتل شهيد والامقام حججي بايد به زبان لين سخن گفت؟؟؟؟
  • مهاجر IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    18 4
    تشکر یا علی مدد مرگ بر آمریکا
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    10 2
    نکته اصلی توجه به شرایط محیطی آن مرحله از رسالت حضرت موسی(ع)است که آغاز دعوت الهی است ولی وقتی نهضت ولی خدا پس از عبور موفق از مراحل مختلف به تشکیل حکومت و لزوم حفظ آن در برابر دشمنان است، تاکتیک های مختلفی را باید در دیپلماسی مبارزه با دشمنان مطابق شرایط زمانی و مکانی گوناگون با تیزهوشی مدیریت نمود وگرنه اگر همان حضرت موسی(ع) در شرایط جنگ صفین یا جمل یا نهروان قرار میگرفت، مطمئنا همان گونه عمل میکرد که مولاعلی(ع) عمل نمود.
  • بی سواد DE ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 6
    جناب نصیری مدیرمسئول دفتر حضرت ایت ا.. وحید را به این حرکت و عمل یگانه مرد عدالتمندو ترازوی عدل خدای سبحان درخصوص زبان لین و مقابلش که درتمامی روایات و احادیث معتبر امده ووارد شده است را جلب میکنم تا شاید ایشان اگر درتفسیرو نوع نگرش و برداشت را بواسطه ی سهوی که انجام داده اند و به حساب تدریس استاد و مرشدشان گذارده اند بیشترو عمیقتر دریابند ....... . درزمان حکومت و خلافت مولا امیرمومئنان علی علیه السلام و صلواة بدین مضمون خواندم که گویا مردی مسلمان ** دقت شود مردی مسلمان نه غیرمسلمان ** با عیالش درهنگامه ی شب مشاجره میکند و نهایتآ برحسب عصبانیت و یا هردلیل و برداشت یک زن و شوهر از هم کاربدانجا میکشد که مرد همسرخویش را به قهر و بدرفتاری از منزل ترد و بیرون میکند که خلاصه ی التماسها و خواهشهای زن برای ماندن درمنزل کارگرنشده و چون شب بوده و زن هم راه به جائی نمیبرده و ازترس و بسیاری مسائل موجود انزمان و خدشه دارشده شئونات و احترام ارزش خود و شوهرش با راهنمائی فردی برای استوداد و چاره جوئی مشرف میشود بخدمت حضرت امیر و بعداز توضیح و تشریح مسئله ی مورد اختلاف و تردش از منزل حضرت ان زن را برای مصالحه و اشتی و زندگی و بودن درخانه و کاشانه ی خویش بهمراه به نزد شوهرش برده و درمقابل درب خانه بصورت حضوری و بسیار نرم و خاشعانه و دوستانه وبقول معروف ریش سفیدانه از مرد میخواهد که همسرش را بپذیرد و اورا عفو نماید و به خانه پذیرا شود که مرد ازاین خواهش استنکاف و تمرد میکند و این عمل سه بار بصورت جدا گانه ودرسه نوبت عمل میشود و درهرسه بار بازهم مرد عناد میکند که بعداز بارسوم حضرت شمشیر مبارک را به کمربسته وبهمراه زن روانه ی خانه ی وی شد و درجلوی درب خانه برخلاف سه باراول که بدون شمشیرو بازبان نرم و خواهش برخورد داشت اینبار با دست بردن و برقبضه شمشیر دست مبارک را نگه داشتن
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      4 0
      وسط روز بود. سه بار هم نبود. امام نصیحت می کنند و آن جوان یاغی، زنش را به آتش زدن تهدید می کند و امام هم به صورت ظاهری به زور متوسل می شود و جوان یاغی را سر عقل می آورد! داستانش به شکل جذاب و خواندنی در داستان راستان شهید مطهری آمده است.
  • مصطفی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    11 1
    آقای نصیری خیلی باهات اختلاف نظر دارم مخصوصا تو بحث علوم عقلی و ..ولی از شجاعت و بی تعارف بودنت خوشم میادمتاسفانه بعضی از بزرگان متاثر از اطرافیان و تحلیل های اون ها هستند و الا اگه خودشون باشند و واقعیت فهم اونچه میگذره سخت نیست ..بگذریم که این متن هم بیشتر شیه ردیّه بود تا حاشیه!
  • بی سواد DE ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    5 0
    بامرد نه با لحن نرم که با امرو تحکم سخن گفت و مرد خاطی که خشم الهی را درمولا احساس کردو به خطای خویش اگاه شد با عذرخواهی و طلب بخشش از همسرخویش و از خدای خویش با خوشروئی و اکرام همسرش را به منزل دعوت کرد . حال نتیجه ؟ ایا جناب نصیری مدیر دفتر حضرت ایت ا.. .وحید میتوانند مدعی شوند که استغفرالله ونعوذ بالله جناب وحید بیشترو عالمتراز حضرت امیرهستند؟؟ واینجاست که میتوان فهمید چرا و از کجا فردی و افرادی با نشات گرفتن از تفسیرو تشریح به غلط و استنباط بازهم به غلط از حرف بعضی از مراجع محترم واقعه ی عاشوررا مذاکره و مصالحه و زبان لین میخوانند و بخورد مسلمین میدهند .. خداوندا تورا به عظمت و جلال خودت مارا تا اخرین دم و نفس به حال خودمان وامگذارو درخیل مغضوبین و ضالین قرارمده .
  • افوس IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    10 1
    سلام ، آقای نصیری جرات کردند و باب حاشیه زدن به سخنان یک مرجع تقلید رو گشودند ، ولی حقیقتا نظرات رو که خوندم احساس کردم همه از پامنبری های حضرات مراجع هستند. مشرق جان عالی بود ، تا حالا همچین نظرات علمی و پرمغزی ندیده بودم.یاعلی
  • عبدالله IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    12 3
    باسلام ضمن دست بوسی همه مراجع بزرگوارتقلید اجازه بدهند درباب سیاست خارجی حضرت اقا بااحاطه کامل وجامعی که به جهان دارند ایشان بیان مطالب راداشته باشندوبرهمگان فرض برقبول وحمایت ازان باشند خداوند براقتدارنظام ورهبری تحت توجهات حضرت ولی عصر بیفزاید
  • حسن باقری AF ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    18 8
    همه شیعیان فقط گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشیم همه چیز درست میشود. ایشان بهتر از هر کسی دیگر میداند چطوری باید حرف زد.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    8 26
    شماها انقدر تندرو هستید که حتی سخن مرجع دینی که با نظر شما هماهنگ نباشد را قبول ندارید همین جوری بودید که کشور دچار دیم گریزی شده فکر می کنید یا توهین و تند روی طرف را یا کشور دیگر را مهار می کنید کاش به سیره ائمه مراجعه می کردید
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      12 1
      مشخصا شما به عقل قائل نیستید وگرنه نقد منطقی و عقلانی را چنین دگم و متحجر رد نمیکردید بارها در قرآن به تفکر و عقلانیت توصیه شده این نبوده که با چشم و گوش بسته فقط پیروی کورکورانه کنیم که اگر چنین شود حاصلش افراد امثال شمایی میشوند که در هر اتفاقی فقط به فکر به کرسی نشاندن هواهای نفسانی خودشان هستند
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      14 1
      از ائمه مثال بزنیم؟ سیره امام حسین چگونه بوده؟ شما که عقل کلید بفرمایید الان که اسرائیل خونخوارتر از هر ظالمی در طول تاریخ پا به عرصه گذاشته برایش زبان نرم کنیم تا چه شود؟ کمتر بکشد؟ به همانجایی که اشغال کرده راضی شود؟ داعش را حمایت نکند؟ دقیقا چه شود؟ مگر نه اینکه یک دلیل دین گریزی مردم همین اسرائیل است؟ مگر نه اینکه جنابان اسما اعتدالی و اصلاحاتیِ امروز زمانی افراطی ترین حرکات را برای دین گریزی مردم تدارک دیدند؟ پس بفرمایید جای دیگر نطق بی مورد کنید اشتباه آمده اید
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      8 1
      دوست عزیز، ما برای حرفامون دلیل آوردیم، بهتره به جای نظرات کور، دلائلتو ارائه کنی
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      11 1
      خیر. مطلقا قبول نداریم که این القاب و عناوین بصیرت می آورد. ماجرای امثال آیت الله شریعتمداری را که فراموش نکرده ایم.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      6 1
      آقای نصیری طلبه درس خارج است ، درس خارجی در موقعیت استنباط و اجتهاد و انتقاد فقهی است ، انتقادات فقهی را حمل بر توهین نکنیم .
    • لزوم طرح پر رنگ آگاهی های سیاسی فقهی در صدا و سیما IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      2 1
      متاسفانه تحلیلهای سیاسی مطرح در صدا و سیما و دیگر رسانه ها ،معمولا فاقد تحلیل سیاسی اجتهادیست ، لذا مسئولان سیاسی آن مجموعه ، بایستی عاجلا ، فکری بحال این مساله بکنند ؛ آن همه آیات و روایات سیاسی ، می تواند از زبان فضلای آگاه به مسایل سیاسی ، عمق بیشتری به آگاهی سیاسی عامه و خاصه داده ، ارتباط دین و سیاست را به وضوح بنمایاند .
    • محمدهادی ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      2 1
      ضمن ارادت به مرجع عالی قدر باید دید منظور ایشان چه کشورهایی بوده ولی ایشان خودشان همیشه در درس بازبان پرصلابت در مقابل دشمنان اهل بیت حرف زده اند قطعا منظور ایشان با دشمن نبوده چرا که آیات قران فراوان استدر مورد دشمن مثلا یا ایها النبی جاهدالکفار والمنافقین واغلظ علیهم کلمه واغلظ یعنی شدت وخشن ان شاالله که دفتر ایشان بیان کنند منظور چه کسانی بوده اند تا یک عده ای که باهمه همیشه در صلح هستند حامی برا خودشون پیدا نکنند
  • غلامعلی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    9 1
    بر اساس اصل 110 قانون اساسی «تعیین سیاست های كلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام » از وظایف رهبری است که بر اساس اصل 109 فردی است ، متقی ،مدیر ، مدبر ، شجاع ... که دارای قوی ترین بینش سیاسی و فقهی می باشد و فرمایشات سایر بزرگان فقط جنبه مشورتی دارد و تقویت کننده مواضع رهبری نظام است.
  • زرين IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    4 1
    اصولا رفتار و گفتار و به قولي تعامل با يك شيوه ثابت مثلا قول لين ويا قول سديد و قاطع پيش نميرود بكه اقتضائي است. به اقتضاي موقعيت وجو روابط و پيش زمينه ها وعوامل ديگر تغيير ميكند. هميشه نميشود نرم بود وهميشه نميشود سرسخت بود آيات و روايات نوراني كه برادران عزيز مثال آوردند همه بستگي به موقعيت خودش است.اين ثابت شده كه نميشود با آمريكا نرم صحبت كرد. كه مثلاشما هرچقدر تحريم ها را زياد كنيد باز ما برجام نگه خواهيم داشت. شما هي نقض عهد بكنيد ولي ما محكم آنرا داريم اين از قول لين گذشته به باج دادن بيشتر شبيه است.
  • زرين IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    7 1
    قول لين ويا قول سديد و سخت هركدام بسته به اقتضاي موقعيت طرف مقابل است و آيات وروايات هم كه برادران مثال آوردند هر كدام اقتضاي خودش را دارند. قول لين اگر هميشگي باشد ميشود باج دادن و ارباب رعيتي مثا رابطه عربستان با كدخدا! اگر بگوئيم تو هرچقدر عهدشكني و تحريم كني باز ما محكم چسبيديم به برجام اين قول لين نيست بلكه باج دادن هم هست.
  • محمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    10 1
    قول لین برای دعوت به خداپرستی و دوری از بت پرستی نه قول برای اینکه ما را تحریم نکنید که این خود عاملی برای جرات پیدا کردن دشمن می شود.
  • کیا IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 1
    برابر نظر مفسر بزرگ تاریخ علامه طبا طبایی(ره) در اسلام برای اولین بار در برخورد با دشمن با اغماض در مرحله دوم با ترش رویی ودر مرتبه سوم با شدت باید برخورد کرد( برداشت شخصی )
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    1 13
    متعجبم از دوستانی که میفرمایند از قول لین گذشته .دستور به نرم خویی همیشگی است. اکر بنده را امریکایی نخوانید باید بعرض برسانم که برابر اقتضائات انقلاب ..به خوب وبدش کاری ندارم..شعار مرگ وسداد از روز اول مابرجاست ولی نظر مرجع عالیقدر به زیانهایی است که زبان امثال احمدی نژاد به اسلام وایران زد
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      12 2
      منظورتان را صریح بگویید. درد برخی ها احمدی نژاد که نیست. امان از حسادت برخی حوزویان به امام خمینی.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      11 0
      دستور به نرم خویی همیشگی است اما بجا نه نابجا ؛ اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّكَ وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الْرَّحْمَةِ . خدايا ، من با سپاس تو ، ستايش را آغاز مى‏ كنم ، و تويى كه با كرمت به‏ سوى درستى توجّه می دهى ، و يقين دارم كه : در جاى عفو و رحمت مهربان‏ترين مهربانانى ، و در جايگاه مجازات و انتقام ، سخت‏ ترين كيفركننده‏ اى .
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      1 8
      مشکل احمدی نژاد از نظام مند نبودن تندیش بود نه از اصل تندیش
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    8 8
    مشرق چقدر آخوند داری...
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      7 2
      امام صادق علیه السلام ( گویا ایشان باشند ) در مناظره ای می فرمایند که زمانی خواهد رسید که اکثر مردم عالم باشند ؛ گوهر قرآن و عترت ، موهبتهای بی نظیر الهی هستند که با طی مقدمات علمی ، می توانیم مورد بهرمندیشان قرار دهیم .
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      3 9
      باید کاربر دوجنسه داشته باشه حتما
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 5
    به نام خدا-سلام- این بنده ناپخته از روی ناپختگی فکر میکنم مشکل ما امریکا وهیچ کشور دیگری جز اسرائیل نیست وما باید با اسرائیل به گونه ایی رفتار کنیم کانه چنین کشوری وجود خارجی ندارد مگر میشود با چیزی که وجود ندارد دوستی یا دشمنی کرد؟اگر هم بحث ظلم ستیزی است مگر مظلوم تر از شیعیان هزاره وکشمیر وحتی پاکستان ومیبمانمار ونیحریه و..... داریم که فطعا بسیا بیشتر از فلسطینیان مرد ظلم وحتی نسل کشی قرار گرفته اندواگر شما شنیدهاید که جتی یک نماینده از یکمرجع شیعی ویا یک ارگان دولتی به هزاره رفته باشد ویا در جهت رفع ظلم موارد فوق کار خاصی انجام داده باشند که فابل قیاس با دفاع از فلسطینیان باشد باید قبول کرد که در حال ظلم ستیزی هستیم ودفاع از مظلوم - هروقت جنگی در گرفت وکشوری از ما تقاضای کمک بر علیه اسراییل نمود انوقت با نظر رهبر ودیگر مراجع ذیصلاح باید وارد عمل شد ما ومسئولین ما که حتی توان رفع اختلافات بسیار پیش پا افتاده بین خود را ندارند وهنوز بعد از 38 سال نمیدانند باید مملکت خود را چگونه اداره کنند چگونه میخواهند اختلافات دیگران را حل کنند ؟ مملکتی که نصف مسئولین ان دروغگو (که بدترین صفت وعامل تمام پلیدیهای بعدی است )هستند (دلیل دروغگو بودن نصف مسئولین این است که یکی از انها حرفی میزند ودیگری تکذیب میکند که قطعا نمیتوانند هردو راستگو باشند پس حتما یکی از ان دو دروغگو است که در مجموع میشود نصف انها)چگونه میخواهند عدالت را در جای دیگری برپا دارند وحق مظلومی را بازپس ستانند مگر با دروغگویی میتوان رفع ظلم کرد مگر اینکه بگوییم ان نصفه راستگوی مملکت در صدد احقاق حقند در هر صورت ای دلسوزان تشیع این تنها نظام به ظاهر شیعه جهان در اثر اختلافات بی حد ومرز ومسئولین ومدیران کشور وعدم رعایت تقوا وریاست طلبی و از همه بدتر دروغگویی حداقل نصف انها از درون در حال تلاشی ونابودی است وما در جروبحث لین وخشن به حای بحث های اساسی برای برنامه ریزی هایی که ما وفرزندانمان را انسانهایی با ثقوا واخلاق مدار وصادق وبا انصاف ودیگر خواه وکم حرف ومتفکر ومولد وپر تلاش بسازد هرروز در بحث بر سر لحاف ملا عمر خود ودیگران را تباه کرده ومملکت را یکقدم به پرتگاه نزدیکتر میکنیم خدا بر ما ببخشاید وهمه را بر سر عقل اورد تا بتوانند این مملکت را به نمونه واقعی وحقیقی یک کشور اسلامی شیعی تبدیل کنند
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      6 2
      اکثریت قریب به اتفاق مشکلات جهان اسلام در زمان حاضر ریشه در برپایی اسرائیل دارد مشکل اصلی آنجاست پس اذهان را منحرف نکنید
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      10 2
      دروغگو تو هستی که به قول جلال آل احمد نمیس بینی آب و کود درخت اسراییل را همان آمریکا و اروپا می دهد. خیال کرده ای دسته چاقو غیر از خود چاقو است. اما دلیل اختلاف داخلی ما هم وجود نفوذیهایی با تفکرات شما است. در حکومت یک دست انقلابی هرگز این اختلافات وجود ندارد.
    • 2020 IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      7 2
      اختلافات داخلی و فساد سیستماتیک آرزوی دیرینه شما افسادطلبان و مجاهدین(منافقین) خلق است که به طور گسترده در فضای مجازی سنگرسازی کرده اید و انشاءالله این آرزو را با خود به گور خواهید برد.
  • احمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    10 1
    زبان ایران در بحث برجام لین بوده ایا نتیجه داد دشمنی امریکا با ما کم شد اسراییل با تاسیس دو کشور موافقت کرد اینقدر خوش خیال نباشید پس اشدا علی الکفار چه می شود کشتار مسلمانان منطقه و افریقا توسط غرب و امریکا چه می شود.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    2 9
    فکر کنم بی دقتی کردند آقای نصیری. سخن آیت الله وحید یک مجموعه است که در آن کلمه روش افراطی هم بیان شده و معلوم است که روش تند و خشن و افراطی در مقابا همه بد است
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      6 2
      آیا در مقابله با اسرائیل و آمریکا، روش افراطی اصلا جای بحث دارد؟ افراطی خود این رژیمهای قاتل و جانی هستند. بحث حکومتها از مردم جداست هر چند در مورد رژیم غاصب صهیونیستی حتی این امر نیز صدق نمیکند
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      2 1
      آقای وحید در این سخن نقل شود از ایشان ، معیار برخورد با دنیا ( آمریکا و ... ) را قول لین با استفاده از جریان دعوت حضرت موسی ( ع ) می داند ، افراط را تخطی از آن ؛ در حالی که ایشان در ابتداء معیار را ناقص و نامنطبق با واقعیت کنونی معرفی کرده اند ، سپس بر همان مبنای مشکل دار به قضاوت نشسته و نسبت افراط داده اند ؛ این روشن می شود ، که این نسبت مذکور با توجه به معیار ذکر شده ، نابجاست .
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 0
    فکر می کنم مقایسه مسئله ایران و زورگویان امروز جهان با بحث روبرو شدن موسی (ع) و فرعون درست نباشد موقعیت فرق می کند در تاریخ اسلام مواردی است که به وضع امروز ما نزدیکتر است و در آن موارد با ایستادگی و قاطعیت حکومت اسلامی و ولی معصوم همراه بوده بحث حضرت موسی درباره اولین مرحله و هدایت کردن و پند دادن بوده نه در مراحل بعد در جمهوری اسلامی هم هر وقت بزرگان قصد ارشاد و هدایت داشته اند با همین زبان بوده ولی در وقت دفاع از حق در مقابل زورگو نمیتوان نرم بود لا یحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 18
    آخه مهدی نصیری کجا آیت اله وحید کجا ؟؟؟ ایشون چطور به خودشون اجازه میدن پا تو کفش مرجعی چون آیت اله وحید بکنن ؟؟؟
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      6 2
      امثال آقای نصیری که طلبه درس خارجند ، وقتی تذکری را ضروری بیابند ، بایستی آن را ابراز نمایند ؛ کثرت سابقه ، سن و ... هیچکدام دلیل بر صحت رای و نظر نیست ، و گر نه اصولا باید ، انتقاد فقهی و اجتهاد را تعطیل کرد ، و بر جمود ماند ، الآن درس خارج خود آقای وحید و دیگر مراجع را ملاحظه کنید ، آیا ایشان برترند یا شیخ الطائفه ، سید مرتضی علم الهدی ، شیخ اعظم و ... ؟ آیا موقع طرح نظر آنها ، انتقاد ، رد ، اشکال نمی کنند ؟
    • 2020 IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      6 3
      افسادطلبان وقتی کم میارند!
  • یوسف IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    11 5
    حضرات گاهی افاضه میفرمایندولی متاسفانه چون اشراف کافی به مسایل خارجی ندارندباعث سوءاستفاده دشمنان داخلی واستکبارجهانی میشودبهتراست مواضع سیاست خارجی رابه حضرت آقا واگذار نمایند
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      2 1
      علماء و در صدر آنها مراجع معظم ، نیاز است ، بالاترین اطلاعات روز را داشته باشند ، و حوزه را با اطلاعاتشان ، بیدار و پای کار نگهدارند و بازوانی قوی و هوشمند برای فقیه متولی جامعه باشند ؛ این که فرموده اند : العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس ، زمان دان مورد هجوم اشتباهات قرار نمی گیرد ، حقیقت این کلام عقلانی را مدام ما تجربه می کنیم . متاسفانه هنوز و در سطح بعضا زعمای حوزه به طلاب توصیه می شود که ، وارد مسایل سیاسی نشوید ، و بعد که مشکلی که حد اقل یک ریشه مهمش خلا و ضعف اطلاعات سیاسی حوزویان است ، رخ می دهد ، آه و ناله ها بلند می شود ، حوزه باید در بالاترین سطح اطلاعات سیاسی باشد و بماند .
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    1 1
    مفهوم «قول سدید» باید به یک ضرورت فرهنگی تبدیل شود برخی از مفاهیم یا توصیه‌های دینی، از وزن و اهمیت بالاتری برخوردار هستند و باید به عنوان ضرورت‌های مهم فرهنگی تلقی شوند. ما باید تفاوتِ وزن توصیه‌های دینی را درک کنیم و الا مذهبیِ عوام خواهیم بود. کسی که حجم انبوهی از علم و آگاهی داشته باشد اما تفاوت وزن معارفی که دارد را درک نکند، یک عالم عوام خواهد بود. یکی از مفاهیم دینی که وزن بسیار بالایی دارد و باید به یک فرهنگ بلکه یک ضرورت فرهنگی تبدیل شود و باید به یک مطالبۀ اولیۀ فرهنگی در جامعۀ اسلامی تبدیل شود و در نتیجه، موضوع اول امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد، مفهوم «قول سدید» است. در قرآن کریم دو مرتبه در کنار توصیه به تقوا، به قول سدید توصیه شده است. (فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداْ؛ نساء/9) و (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً؛ احزاب/70) بر اساس سیرۀ نبوی می‌توان فهمید که وزن این توصیۀ دین چقدر بالاست؛ چون رسول خدا(ص) هر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه این آیه (احزاب/70) را قرائت می‌فرمودند. اینکه پیامبر(ص) در میان تمام آیات قرآن، این آیه را انتخاب می‌نماید و هر هفته در نماز جمعه قرائت می‌فرماید، وزن و اهمیت بالای این مفهوم را به ما نشان می‌دهد. قول سدید چیست؟/می‌توان راست گفت ولی با بیان بخشی از یک حقیقت، مردم را به اشتباه انداخت قول سدید یعنی سخن محکم و استوار و صحیح(سخن بی‌پایه و اساس نگفتن). یعنی سخنی که از سویی مطابق با واقع باشد و از سوی دیگر برای خدا و به امر خدا باشد. قول سدید، سخنی است که هم راست و صحیح باشد(اشتباه نباشد)، و هم «دقیق» باشد. شما گاهی می‌توانید راست بگویید ولی «بخشی» از یک حقیقت را بیان کنید و با آن، مردم را به اشتباه بیندازید. یا می‌توانید زمان گفتن یک سخن درست را نابه‌جا انتخاب کنید و مردم را گمراه کنید. و می‌توانید بدون زدن قید و حاشیۀ لازم به یک سخن صحیح، با آن سخن صحیح، مردم را گمراه کنید و اغراض غیرالهی خودتان را دنبال کنید. قول سدید، سخنی است که برای خدا بر زبان جاری شود. یعنی جدای از اینکه باید به حقّ بیان شود و صحیح باشد، باید با انگیزۀ صحیح هم باشد و برای خدا باشد و به امر خدا باشد. مثلاً اگر کسی غیبت کند، سخنش قول سدید نیست هرچند راست بگوید.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 1
    جایگاه گفتار نیروی تفکّر و تکلّم، دو فیض بزرگ خداوند تبارک و تعالی به آدمی است، چنان که پس از آفرینشِ انسان از نعمت بیان سخن گفته است: «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْ انَ خَلَقَ الاِْنْسَانَ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ». [۱] این دو ویژگی انسان را از حد حیوانی تا جانشینی خدا بالا برده است. امیر مؤمنان علیه ‏السلام در این زمینه چنین می‏فرماید: «ما الانسان لو لا اللسان الاّ صورة ممثّلة او بهیمة مهملة» [۲]؛ اگر زبان نباشد انسان چیزی جز یک نقش مجسّم یا حیوان رها شده نیست. در روایات دیگر از گفتار به عنوان میزان، ترازوی انسان، پاره‏ ای از وجود انسان، مؤثرترین چیز برای جلب دلها [۳]، میزان عقل، ترجمان دل و بیانگر شخصیت [۴]تعبیر شده است. ← خصوصیات ارتباط گفتاری مؤثر ←← مسئولانه سخن گفتن «مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ اِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ» [۵]؛ انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی‏آورد مگر اینکه همان دم فرشته ‌ای مراقب و آماده برای انجام مأموریت(و ضبط آن) است. رسول خدا صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله فرمود: «اِن مقعد ملکیکَ علی ثنیتک، لسانُک قلمهما، و ریقک مدادهما و انت تجری فیما لا یعنیک و لا تستحیی من اللّه‏ و لا منهما». [۶] جای نشستن دو فرشته تو در دندانهای پیشین توست و زبان تو قلم آنها و آب دهانت جوهر قلم آنها و تو بی‏ ملاحظه آنچه را به کار تو نیاید می‏گویی و از خدا و آن فرشتگان شرم نمی‏کنی. و در سوره مریم چنین می‏فرماید: «یَومَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ اَلْسِنَتُهُمْ» [۷]؛ در آن روز زبانها و... علیه آنها گواهی می‏دهند. ←← تناسب با زبان مخاطب «وَ مَآ اَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُولٍ اِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ» [۸]؛ ما هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم تا(حقایق را) برای آنها آشکار سازد. ←← رسایی و شیوایی موسی از خداوند درخواست کرد که برادرش هارون را همراه او بفرستد؛ زیرا هارون در سخن گفتن فصیح‌تر بود. «هُوَ اَفْصَحُ مِنّی لِسَانًا» [۹]؛ برادرم هارون زبانش از من فصیح‏تر است. ←← بیان آسان بی‏ تردید یکی از علل پیشرفت دین مبین اسلام بیان ساده و روان آیات با کلام فصیح نبی اکرم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله است، چنان که می‏فرماید: «فَاِنَّمَا یَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِکَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقینَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا» [۱۰]؛ ما فقط آن (قرآن) را بر زبان تو آسان ساختیم،
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 1
    قول لین «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّنًا لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشی؛ با او به نرمی سخن گویید، شاید پند گیرد و بترسد». (طه: 44) این آیه به ما می آموزد که برای نفوذ در دل دیگران، از چه راهی باید وارد شد و چگونه با افراد لجوج و لجام گسیخته ای چون فرعون، رفتاری هدف مند و ارشادی داشت. اساسا هر مکتبی باید جذبه منطقی داشته باشد و کسی که داعیه رهبری آن را برعهده دارد، باید با سعه صدر، منطق محکم و دلیل متین و روشن حکم کند. از این رو، نخستین دستور قرآن برای نفوذ در دل مردم (هر چند افراد گمراه و آلوده)، برخورد ملایم و همراه با مهر و عواطف انسانی است و نیز توسل به خشونت، در مرحله ای که برخوردهای دوستانه و منطقی مؤثر نباشد. توجه به شیوه برخورد حضرت موسی علیه السلام با فرعون، بسیار آموزنده است. حضرت موسی علیه السلام با بیانی حاکی از لطف و نرمش به فرعون گفت: فَقُلْ هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی * وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ فَتَخْشی. (نازعات: 18 و 19) آیا برای تو رغبتی هست که پاکیزه شوی و من تو را به پروردگارت راه بنمایم و تو پروا کنی. این جمله ها که آهنگ محبت و نوازش از کلمه کلمه آن به گوش می رسد، مانند سخنان نرم و مهربانانه مادری است که بر بالین کودک بیمارش نشسته است. او را از خواب بیدار می کند و می گوید: فرزندم آیا از بسترت برمی خیزی تا غذای دلپذیر و داروی شفابخشی که برایت تهیه کرده ام، نوش جان کنی تا شفایابی؟ در حقیقت ویژگی های کلام نرم و آرام را می توان از این بیان حضرت موسی علیه السلام دریافت. ازجمله: جنبه سئوالی داشتن آن، بیدار کننده بدون دل و فطرت آدمی و اعتراف گیری از رقیب که به همه این نکته ها در روان شناسی تأکید می شود و امامان معصوم علیهم السلام نیز در مناظرات خویش آن را به کار می گرفته اند.
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      1 0
      آنچه از آیات در مورد نرم گویی در مقام دعوت فرعون به خدا ، آمده ، مربوط به ظرف و شیوه بیان است ، بخصوص در آغاز دعوت ؛ اما محتوی و مظروف را ببینید ، در همان آیات پس از آیه ۴۴ طه ، به وضوح ، هشدارها یکی پس از دیگری ردیف می شود ؛ اصلا فلسفه لینت کلام در همین آیه ، تذکر یا ترس فرعون آمده ؛ معلوم است که ، کلام باید هشدار آمیز باشد تا ...
  • مسافر دنيا IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 2
    با سلام مقام تبليغ با مقام پس از تبليغ فرق دارد. حضرت موسي در مقام تبليغ زبان لين لازم دارد. پيامبر اسلام هم قرآن درباره شان مي فرمايد اگر خلق و خوي نرم تو نبود همه از دورت پراكنده مي شدند. اما مقام پس از تبليغ كه عده اي سرِ جنگ دارند رويكرد ديني عوض مي شود. حتما آيت الله وحيد از من و شما به اين قضيه بهتر توجه دارند. منظور ايشان برخورد با امريكا و اسرائيل نيست كه با زبان نرم باشد خودايشان مي گويد كاري نكنيد كه اسرائيل سود ببرد. پس مقم تبليغ مربوط به اسرائيل و امثالهم نيست. همه دنيا كه دولت امريكا و رژيم اسرائيل نيست. مباني آيت الله وحيد و رهبري و همه علما در اين موارد مشترك است. چون خدايشان يكي است. پيامبرشان يكي است امامشان يكي است. كتابشان يكي است...
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      2 2
      چرند گویی کافیست. پهلوی و خمینی هم با نظر شما یکی بودند. . چون خدايشان يكي است. پيامبرشان يكي است امامشان يكي است. كتابشان يكي است!
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      7 1
      سلام علیکم و رحمة الله . تقسیم مقام تبلیغ و پس از تبلیغ جالب بود ، اما با توجه به استناد آیت الله وحید به آیه قرآن در مورد شیوه برخورد با فرعون ، معلوم است منظور ایشان از دنیا ، دنیای فراعنه و در صدر آنها آمریکاست ؛ منتهی ایشان گویا تصور می فرمایند ، ما هماره بایستی در وضعیت لینت برخورد باقی بمانیم ، در حالی موقعیت برخورد لین ، مدتهای مدیدیست که سپری شده است ؛ وحدت خدا و ... با وحدت نظر ملازمه ندارند ؛ مجتهدان همگی موحدند ، اما فتوایشان هم با مختلف است ؛ مهم این است که ، مباحث سیاست برخورد با کفار در شرایط مختلف به وضوح بیان شده و تلاش فراوانی برای کشفش ، لازم نیست .
    • مسافر دنيا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      1 0
      بنده مقام تبليغ و پس از تبليغ را مطرح كردم كه متخذ از ايات و روايات بود. با توجه به اين كه بيش از بيست سال است كه در حوزه عليمه قم هستم، و حدود پنج سال است كه در دانشگاه تدريس دارم و با توجه به اين كه نزديك ده سال است مطالعات تبليغ و جتگ نرم و... دارم، تمام جملاتي كه عرض كردم متخذ از ايات و روايات بود. در جواب بنده، يه بزرگواري نوشت: چرند گویی کافیست. پهلوی و خمینی هم با نظر شما یکی بودند. . چون خدايشان يكي است. پيامبرشان يكي است امامشان يكي است. كتابشان يكي است! پاسخ من به ايشان اين است كه اين بحث خداي يگانه و پيغمبر واحد و كتاب مشترك دقيقا استدلال حضرت امير عليه السلام در نهج البلاغه است. متاسفانه ماها مطالعات ديني مون كمه و هر گونه استدلال رو چرنديات ميخونيم. خداوند ما رو به نور علم و ايمان هدايت كنه و در صراط ثابت قدم نگه داره
    • مسافر از دنیا به آخرتیم IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      0 0
      تعبیر کلام امیر المومنین علیه السلام علی الظاهر این است : « إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ وَ نَبِیُّهُمْ وَاحِدٌ وَ کِتَابُهُمْ وَاحِدٌ أَ فَأَمَرَهُمُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِالِاخْتِلَافِ فَأَطَاعُوهُ أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ » ، و حضرت همان طور که دیده می شود در مقام استفهام توبیخیست ، یعنی حالا که ، خدا ، پیامبر و کتاب واحد است ، پس اختلاف چرا ؟ نه آن که ، هر گاه وحدت در موارد مذکور باشد ، بالملازمه اتحاد و حدت حکم و نظر و فتوی و تحلیل هم خواه ناخواه خواهد بود . مشکل ما این است که برخی از علمایمان خودشان در مسایل سیاسی چندان غور نمی کنند ، و تازه طلبه ها را هم از پیگیری مسایل سیاسی برحظر می دارند ، و البته به مصداق روایت : العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس ، دچار اشتباه در تحلیل فقهی و تطبیق آن می شوند .
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    9 0
    پس تکلیف آیاتی همچون « قل موتوا بغیظکم» یا «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّـهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» یا « وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ » یا « وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّـهِ ۖ » یا «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّـهِ ۖ » یا « وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً ۚ » یا « فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ » و یا ... چه می شود با این فرمایش ایشون باید نصف قرآن رو کنار بگذاریم
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    7 1
    زبان نرم غیر از باج دادنه. ایشون نگفتن که مثل برجام باید ضرر داد می شد با زبان نرم هم برجام درستی مطرح کرد ولی متاسفانه گذشته از زبان نرم دست و دل بازی از جیت مردم کردن.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 6
    این همه بحث و نظر چرا؟ بیخود خودمان رو خسته نکنیم تا آقای روحانی و صد البته تفکری چون تفکرات ایشون که فعلا در اغلب سیاسیون تفکر غالب است،این ایران است که در برابر آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      4 3
      حرف نهائی رو در کشور رهبر میزنه و تا سایه رهبر عزیزمون رو بالا سرمون داریم امریکا و همراهاش هیچ غلطی/ هیچ غلطی نمیتونن بکنن .مطمان باش ونترس
  • محمد IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 1
    باید دید این مطالب را دفتر ریاست جمهوری منتشر کرده یا دفتر آیه ا... وحید. زیرا معمولا هرکس مطالب مورد نظر خود را منتشر می کند بخصوص دفتر ریاست جمهور که سابقه هم داردب آیت ا... مکارم
  • علی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    19 2
    خدایا سایه پر مهر سرور و مقتدای ما عبدصالحت حضرت امام خامنه ای عزیز را مستدام بدار که الله اعلم حیث یجعل رسالته
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    0 1
    متاسفم كه شرايط امروز كه ارتباط بين يك نظام إسلامي جا افتاده با امريكا به عنوان رهبري نظام مادي و استكباري به شرايط حضرت موسي و فرعون تشبيه شده است. حضرت موسي مسئول هدايت مردم بود بدون هيچ لشكر و حكومتي و در اول تبليغ عاقلانه همين بود كه خدا فرموده است. ولي شرايط امروز ما مشابه شرايط پيامبر و كفار در زمان قدرت پيامبر و حكومت ايشان يا زمان حكومت امام علي و معاويه ميباشد.
  • پناهی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    2 1
    از نکات مغفول در این بحث این است که در چهار آیه بعد از قولا لینا می فرماید: فَأْتِياهُ فَقُولا إِنّا رَسُولا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنا بَني إِسْرائيلَ وَ لا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْناكَ بِآيَةٍ مِن رَبِّكَ وَالسَّلامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى " ، " إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى مَن كَذَّبَ وَ تَوَلَّى " «پس ( بدون هراس ) به سوی او بروید و بگویید : ما فرستادگان پروردگار تو هستیم . بنی اسرائیل را ( از قید بردگی آزاد و ) با ما روانه کن و دیگر آنان را شکنجه و آزار مکن . البته ما از سوی پروردگارت با معجزه ای به سوی تو آمده ایم . درود بر کسی که از هدایت حق پیروی کند " ، " همانا به ما وحی شده است که هركس ( آیات حق را ) تکذیب کند و از آن رویگردان شود ، مشمول عذاب الهی خواهد شد " » یعنی مضمون این قول لین و نرم این است که ما (موسی و هارون) پیامبر خدا هستیم و به ما وحی شده است که هر کس آیات حق را تکذیب کند مشمول عذاب الهی خواهد شد.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    3 2
    1.زمان زبان لین اوایل انقلاب بود الان سی واندی سال از انقلاب گذشته و در مرحله تقابل فیزیکی هستیم . متاسفانه عده ای در این نظام نفس می کشند ولی متاسفانه سی وچن سال تاخیر فاز!! دارند. 2. خوش به حال روحانی که فتوای!!!! ترس و وادادگی خود را هم گرفت!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    0 1
    آقای وحید گفتن با جهان با زبان خوش صحبت کنیم نگفتن با اسرائیل یا آمریکا و... که به طور قطع با استکبار باید با زبان خشن صحبت کرد. اینکه ایشان گفتند: سخن خشن گفتن خدمت به اسرائیل است نشان میدهد که ایشان منظورشان از خشن صحبت نکردن اسرائیل و نوچه هایش نیستند، بنابر این با توجیه های آبکی سعی در تخریب مرجعیت نداشته باشیم. درود خدا بر رهبر عزیز و بهتر از جانمان امام خامنه ای.
  • اميد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    2 1
    پناه بر خدا. برخی از ما همان چيزي كه يزيد از امام حسين مي خواست و درس در مسجد بود و عدم دخالت در سياست را دارند پياده مي كنند و در خواب سياسي هستند. خدا رهبر ما را كه واقعا تنهاست حفظ و پيروز گرداند تا ظهور حجتش. آمين
  • saboor IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    4 0
    بسمه تعالی ..... امان از این همه اعوجاج در آسانترین مسئله روز ( دشمن شناسی) یادم هست که در سال (61) به عنوان همکار با سازمان حج مدتی زودتر از حجاج به مکه رفتیم . قرار بود که منازل اجاره ای مشخص و قرار داد منغقد شود . ولی به علت دستور حاکم سعودی این اَمر محقق نشد . حتی یادم می باشد به علت نبود مکانی برای استراحت ، بالاتفاق بعضی از دوستان در خیابان روی کارتن شب را به روز رساندیم . شرائط بسیار سخت بود و حرکت زائرین به سمت کشور سعودی نزدیک و نزدیک تر می شد . ولی هیچ مکانی برای اسکان حجاج تهیه نشده بود . غروب بود متوجه شدیم حضرت روح الله ، خمینی عزیز «ره» سخنرانی مهمی ایراد کرده اند . پیگیری کردیم . شاید یکی از اتفاقات مهم در آن زمان (( نهیب و خِطاب بسیار تُند )) حضرت امام به دولتمردان سعودی بود . باور کنید هیچ وقت یادم نمی رود . از سحر آن روز صاحبان منازل با در دست داشتن اسناد قانونی و مرتبط به انعقاد قرار داد ، در یک صَف طولانی در جلوی ستاد حج تجمع کرده بودند و جالب اینکه حاکم سعودی با سخنی اعتذار گونه ، از صاحبان منازل و مسئولین حکومتی شهر های مکه و مدینه می خواست که با نحو شایسته از ایرانیان پذیرایی کنند . باور کنید ، آنجا قدرت و نَهیب ولی امر مسلمین را با خون و دل خود احساس کردیم . سجده شکر به جا آوردیم . آری سخن این استکه دشمن شناس واقعی چه کسی باید باشد و پس از شناخت چگونه باید تدبیر نمود . التماس دعا
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    2 7
    میزان رای ملت است نه اقلیت
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      10 2
      میزان در مباحث علمی فقهی ، عدم ورود نا آشنایان به چنین مباحثی است .
    • بنده خدا IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
      4 2
      میزان در مباحثات فقط قرآن و سنت است
  • سیدعلی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    0 0
    با سلام لطفا از این مرجع بزرگوار استفتا بفرمایید .که با غرب لین صحبت میکنیم با برادران اهل سنت چگونه باید صحبت کنیم ...مورد دیگه خیلی خوشحالم که این بزرگواران وارد مسایل سیاسی شدن در حدی که با مسیول دفتر رییس جمهورم هم جلسه میذارن ...الحمدلله
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    0 2
    ممنون از نظات کاربران و جناب نصیری. پاینده باشید.خوبی بحث همینه که مساله روشن میشه در فضایی مودّبانه
  • بنده خدا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    3 0
    به نظر میرسه اشکال به این سخن جناب آیت ا... وحید وارد نباشه چون ایشون بیان کردن که با جهان نرم صحبت کنیم و اگه خشن صحبت کنیم خدمت به اسراییله. از این کلام استفاده میشه که ایشون اسراییل و احتمالا بطور کلی ظالمین و مستکبرین رو از بقیه جهان جدا کردن و بیان داشتن که نباید با بقیه جهان خشن حرف زد. البته یه نقدی که به این حرف وارده این هست که جمهوری اسلامی هیچوقت با هیچ کشور غیر ظالمی خشن و سخت صحبت نکرده و این توصیه ایشون به نظر بنده اصلا نیاز نبوده. به هر حال دفتر ایشون بهتره منظورشون رو کاملا واضح بیان کنن تا خدای نکرده باعث سواستفاده دشمنان اسلام و نظام نشه
  • mehrdad IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    0 0
    تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس