مهدی نصیری

زبان جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب در برابر همه ملتها و دولتهای دنیا به استثنای دولت آمریکا و اسراییل و برخی دولتهای پادوی این دو، نرم و منطقی و از موضع احترام بوده است.

به گزارش مشرق؛ مهدی نصیری مدیر مسوول سابق روزنامه کیهان و نشریه صبح و از شاگردان در خارج آیت الله وحید خراسانی در کانال شخصی خود نوشت:

اخیرا حضرت آیت الله وحید خراسانی در دیدار با رییس دفتر رییس جمهور از ضرورت قول لین مسئولان جمهوری اسلامی در برابر جهان (به تبعیت از توصیه خداوند در قران کریم به موسی و هارون علیهما السلام که در برابر فرعون سخن نرم و لین بگویید) سخن گفته بودند و این که خشن صحبت کردن خدمت به اسراییل است. به دنبال این سخنان، این حقیر حاشیه ای را بر اظهارات معظم له منتشر کرد. (اینجا بخوانید)

 
در آن حاشیه گفته شد که زبان جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب در برابر همه ملتها و دولتهای دنیا به استثنای دولت آمریکا و اسراییل و برخی دولتهای پادوی این دو، نرم و منطقی و از موضع احترام بوده است و تندی در برابر آمریکا و اسراییل هم عمدتا بدان دلیل بوده است که ایران اسلامی صلابت خود را به رخ آنها بکشد تا فکر تجاوز و حمله و  برخورد از موضع قلدری را از سر آنها بیرون کند.

البته  به دلیل پرهیز از تطویل به همه ابعاد سخنان آیت الله وحید نپرداختم  و همه نکات شکافته نشد. از جمله این نکات این بود که توصیه خداوند به موسی نسبت به قول لین در برابر فرعون به آغاز رسالت موسی مربوط است نه به وقتی که فرعون سرکوب بی رحمانه بنی اسراییل و یاران موسی را آغاز کرده بود. بر این اساس چگونه پس از این همه دشمنی های آمریکا و اسراییل علیه نظام و مردم ایران می توان از ضرورت قول لین در برابر آنها سخن گفت؟

نهایت قصه آن است که گفته شود خوب بود مسئولان جمهوری اسلامی در آغاز انقلاب یک بار هم که شده با دولت آمریکا از موضع نرمی سخن می گفتند تا شاید این همه دشمنی از سوی آمریکا علیه ایران صورت نمی گرفت.

حال آیا چنین برخوردی صورت گرفت؟ پاسخ این است که بله.

 کی و کجا و توسط چه مقامی؟

ماجرا این است :

در ۲۶ مهرماه ۱۳۵۹ که شهید رجایی به عنوان نخست وزیر ایران در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده بود، در مصاحبه ای مطبوعاتی با رسانه های دنیا و آمریکا خطاب به دولت آمریکا گفته بود: «عذر خواهی رسمی آمریکا از ایران نشانه توبه و تکامل معنوی یک دولت تلقی خواهد شد.» در واقع سخن و پیغام دیپلماتیک آقای رجایی (که علی القاعده با امام خمینی هم هماهنگ کرده بود) به دولت آمریکا این بود که در صورت عذر خواهی آمریکا بابت حمایتهایش از شاه و نیز مداخلاتش در ایران از جمله کودتای ۲۸ مرداد، می توان به برقراری ارتباطی  عاری از دشمنی  بین جمهوری اسلامی و  دولت آمریکا امیدوار بود. و این دقیقا مصداق همان قول لین با دشمن است که در مراحل آغازین رویارویی لازم است صورت بگیرد تا شاید دشمن فرعونی سرعقل آمده و از خصومت دست بردارد.

در ۲۶ مهرماه ۱۳۵۹ که شهید رجایی به عنوان نخست وزیر ایران در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده بود، در مصاحبه ای مطبوعاتی با رسانه های دنیا و آمریکا خطاب به دولت آمریکا گفته بود: «عذر خواهی رسمی آمریکا از ایران نشانه توبه و تکامل معنوی یک دولت تلقی خواهد شد.»

خب برخورد جریانهای سیاسی با این سخن لین شهید رجایی در برابر آمریکا چگونه بود؟ تا آنجا که تاریخ نشان می دهد، هیچ نیروی انقلابی و خط امامی و نیز شخص امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب، با این سخن رجایی مخالفتی نکردند و تنها یک جریان با این سخنان مخالفت رسمی و علنی کرد و آن نهضت آزادی بود که بعد از کناره گیری از قدرت و به انزوا رفتن، سردمدار توصیه گری به سازش با آمریکا شدند و بارها امام و مردم انقلابی ایران را به خاطر ایستادگی و صلابت در برابر آمریکا و اسراییل سرزنش کردند. و قابل توجه این که جریان اصلاح طلب امروز که در دهه ۶۰ از مواضع انقلابی و ضد آمریکایی امام و انقلاب دفاع می کرد، بعد از آن سالها به تدریج به جریان سازشکار نزدیک شد و ظرف حد اقل یک دهه اخیر پیوندی ناگسستنی با نهضت آزادی مطرود امام پیدا کرد و از منادیان برخورد نرم و آرام با جهانخواران شد.

حالا کجا نهضت آزادی مخالفت کرد؟ الان  عرض می کنم:

دو روز بعد از مصاحبه رجایی با رسانه های دنیا در نیویورک که در صفحه اول روزنامه کیهان (۲۶/۷/۵۹) منعکس شده بود (تصویر شماره ۱ در انتهای این مطلب) و سرپرست کیهان آن روز آقای دکترابراهیم یزدی از طرف امام بود، آقای شهریار روحانی داماد دکتر یزدی (که در زمان دولت بازرگان سرپرست موقت سفارت ایران در واشنگتن بود) در سرمقاله ای که برای کیهان با عنوان «توبه گرگ مرگ است» نوشته بود، بابت این سخنان لین و نرم رجایی نخست وزیر خطاب به دولت آمریکا، سخت به او می تازد و می نویسد: 

سخن و پیغام دیپلماتیک آقای رجایی (که علی القاعده با امام خمینی هم هماهنگ کرده بود) به دولت آمریکا این بود که در صورت عذر خواهی آمریکا بابت حمایتهایش از شاه و نیز مداخلاتش در ایران از جمله کودتای ۲۸ مرداد، می توان به برقراری ارتباطی  عاری از دشمنی  بین جمهوری اسلامی و  دولت آمریکا امیدوار بود.

« باید از برادر رجایی پرسید که عذر خواهی یک دولت استعمارگر تا چه حد می تواند درست بوده و تضمین واقعی داشته باشد؟ ...هرگز نمی توان انتظار داشت که دولتی کاملا بر خلاف تمامی تراوشات درونی نظام خود ناگهان با اعلام یک عذرخواهی از هدفها و اصولی که ضامن بقای نظام خویش است، تخطی کند...مادام که انحصارهای چند ملیتی، از صنایع نظامی گرفته تا صنایع نفتی و بانکداران آمریکایی که نیمی از جهان را بین خود تقسیم کرده اند، نمی توان انتظار داشت که دولت منتخب این عناصر قول به عذر خواهی بدهد و بر این قول پایدار بماند و در نتیجه اگر دولت آمریکا از این که استعمارگری کرده غذرخواهی کند، قریب و نیرنگی بیش نخواهد بود»

و سپس از موضعی به قول اصلاح طلبان ایدئولوژیک به آقای رجایی می گوید: "چرا اسم چنین عذرخواهی ای را «توبه» که اصلی عمیق در نگرش اسلامی است، گذاشته است. ضمن آن که توبه گرگ مرگ است!"

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    یعنی اینائی رو که تو بهم بافتی آقای وحید بلد نیس؟؟
    • فذکر إن الذکری تنفع المؤمنین IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      69 7
      ادب داشته باشیم ؛ ایشان نقدی مودبانه کردند ؛ مستندات ایشان را بار دیگر ببین ؛ شما درس خارج بودی ؟ علی القاعده به نظر نمی رسد بوده باشی ؛ آیت الله وحید هم مثل دیگر انسانها ممکن است خطا بکند و مثل دیگر مجتهدان ممکن است اجتهادش و همچنین تطبیق حکم اجتهادیش بر مورد ، دچار خطا شود ؛ هم ایشان و هم دیگر علماء از گذشته تا کنون آرای دیگر فقها ، اعم از گذشتگان و معاصران را نقد کرده و می کنند ؛ و البته ممکن است
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      1 0
      نمیگفت خوب
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      4 16
      جناب فذکر ! امیدوارم شما که این حق انتقاد از مجتهدین و علما را برای نقد سایر علما هم قائل باشید !
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      8 4
      به همین نحوی که شما می گویی در جواب می توان گفت که: "یعنی اینایی که دیگران می بافند مرحوم امام خمینی و آیت الله االعظمی خامنه ای حفظه الله بلد نبوده و نیستند؟"
    • حامد IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      23 1
      من به شما توصیه می کنم با زبان لین سخن بگویید! همچنین با توجه به سخنان آیت الله وحید خراسانی به روحانی ، وزیر بهداشت و وزیر راه و مسکن هم توصیه می کنم با مردم خودشان با زبان لین سخن بگویند و به آنها بی سواد، بی شناسنامه، اهل اعدام مردم، دروغ گو، بی عقل، مزدور و بیشعور و مانند آنها نگویند.
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      14 2
      تاریخ برای اهل تامل نشان میدهد که بعض اقایان واقعا در تشخیص موضوعات ضعیفند
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      4 2
      ، اما همراه با حفظ ادب مباحثه ؛ استثنایی وجود ندارد ؛ الآن ببینید ، آرای فقهی امام راحل رضوان الله علیه توی دروس خارج نقد نمی شود ؟
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      2 0
      اشتباه + شد
  • افوس IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    31 2
    سلام، کاش حقایق بگوش جوانان برسه.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    4 6
    حاشیه بر اظهارات فرقش با مخالفت و ابراز برائت از اظهارات چیه !؟
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      5 0
      حاشیه نقد توام با ادب و احترام ، نقاطی از متن ، دیگریست ، و هیچ مبنای ستیز ندارد ، که دوستانه نیز هست .
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    9 2
    عجب! امام ره قبل از انقلاب مگه با شاه ظالم که فرعون ما بود لین صحبت نکردند؟! چرا فقط بعد از انقلاب رو میبینید؟! اگر قبل از موسی امامی دیگر لین صحبت میکرد، مطمئنا خدا از موسی نمیخواست لین صحبت کند!
  • غلامعلی کریمی US ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    34 1
    سخن نرم و لین طبق آموزه های قرآنی مربوط به آغاز نهضت است و حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در ابتدای نهضت در سال 41 در مواجهه با اقدامات ضد ملی و ضد دینی شاه ابتدا او را با بهترین عناوین ( اعلی حضرت همایونی شاهنشاه آریا مهر) ا را مخاطب قرار داد اما هنگامی که شاه بر خباثت خورد اصرار کرد امام او را با تندترین عناوین ( بدبخت بیچاره من نمی خواهم مثل پدرت بیچاره شوی) مورد خطاب قرار داد ، زبان لین متعلق به امروز نیست که دشمن علیه ما جنگ احزاب به راه انداخته امروز روز «اشدا علی الکفار» است ؛ فقیه با «عالم به زمانه» باشد!
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      9 1
      احسنت آقای کریمی، احسنت.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      4 0
      با فیلتر شکن اومدی تو سایت؟
  • SE ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    11 2
    مرگ بر امریکا لین ترین نوع برخورد با امریکا و عمله نکره هایش است
  • سبو IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    9 25
    مي بخشيد ولي بعيد مي دونم سواد نويسنده محترم بيشتر از مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت ايت الله العظمي وحيد خراساني حفظ الله باشه يعني اين دوست محترم ميفرمايند اقا نميدونن كه امريكا شيطان بزرك هست
    • سید IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      8 1
      به این نحوی که شما می گویی در مقابل می توان گفت: "بعید می دونم سواد فقهی و سیاسی منتقد سیاست های کلی نظام هر فرد محترمی که باشد، در مجموع بیشتر از مرحوم امام خمینی و آیت الله العظمی خامنه ای باشه"
    • حامد IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
      15 2
      این چیزا زیاد به سواد ربط ندارد. چون احکام عملیه نیست. مسائل سیاسی است و ثانبا سیاست روز است. حتی در مسائل عملیه هم نویسنده خود شاگرد آیت الله است و می تواند طبق رسم حوزه های علیمه به مرجع تقلید اشکال کند (اشکالش را بگوید)
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      11 1
      مشکل سواد نیست! وگرنه آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری خلع نمی شد. بینش قطعا مهمه!
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    14 2
    مرجع تقلید بودن هیچ تضمینی برای بر حق بودن گفتار نیست. شریعتمداری و منتظری هم مرجع تقلید بودند ولی باطل بودند. در ضمن، فقه سیاسی، اصول فقه نیست که بیایی عام و خاص رو توضیح بدی و یه مثال بزنی،فقه سیاسی سواد و استعداد سیاسی میخواهد مثل امام خامنه ای میخاد
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      6 0
      البته فقه سیاسی هم نیاز به اصول فقه دارد و دارای عام و خاص ؛ مسایل سیاسی ، وقتی از منظر شرعیت ، مورد توجه قرار می گیرد ، می شود فقه سیاسی ، یعنی فقهی که موضوع بحثش ، مسایل سیاسیست ، و البته مثل دیگر مسایل فقهی ، نیازمند به مبانی اصولیست ؛ و بر همین اساس ، می توان و باید ، نظراتی که در این باب مطرح می شود ، مورد نقد عالمانه قرار گیرد ، کاری که آقای نصیری می کنند .
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      3 0
      خب همین دیگه ما هم همینو میگیم مرجع تقلید هیچ فرقی با ادم عادی نداره از نظر ظاهر اما مقام علمی و دینی دارد
  • شاهرخ IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    12 2
    ای کاش حضرت اقای وحید در مواقع بحران و خطر هم بجای سکوت صحبت کنه
  • سید IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    4 2
    باید بیت هاشون رو اداره کنن
  • مرتضی ی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    2 5
    آقای نصیری مرجعیت سالهاست در کشور ما تضعیف شده و مراجع درجه اول درباره سیاست اظهار نظر مهمی نمی کنند لطفا شما بیشتر از این به این پیکر تضعیف شده لگد نزنید...
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      6 1
      لگد ؟! دقت کردید در نوشته ی ایشان ؟ نقد ، نه تنها تضعیف نیست ، که تقویت هم هست ، احساسی ننویسیم .
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      4 1
      مرجعیت در بدترین شرایط تضعیف نشد.حالا که دیگر حکومت دست اسلامه..عملکرد مراجع بزرگوار(که خدا ایشالا همشون و حفظ کنه)موثر هست.
  • سید IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    15 3
    مثلا سال 88 ایشون هیچ بیانیه ای ندادن ولی تا تو مرقد امام میون سخنرانی سید حسن شلوغ شد سریع اظهار نظر کردن
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      22 1
      درسته دقیقن .خوب گفتی
  • سبو IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    3 2
    عرض شود سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سباست ماست در كامل بودن وجامع الشرايط حضرت اقا اصلا وابد شك نيست وكلام حضرت اقا عينا كلام قران و دين وفقه هست اقاي وحيد هم چيزي خارج از اين نفرمودن قول لين كلام نرم سخن بسيار زيبايست با دشمن مثل امريكا واسرائيل و انگليس خبيث وال سعود بايد همانند ايه اشدا علي الكفار رفتار كرد ولي فراموش نكنيم با دنيا هم بايد بر اساس منش اسلامي وشيعي كفتكو كنيم
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    2 1
    برخی از کارهای ما انسانها از غفلت است
  • عبدالله IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    1 1
    متاسفانه دولت بنفش ازنظرات موافق فقهاکوه میسازندواهداف جناحی دارنداماحقیقت این است که آمریکابه سخنان لین ونرم امام وشهیدرجایی پشت کردوتکبرورزیدوسپس سپس ائتلاف برضدانقلاب اسلامی ایجادکردبعضی هافراموش کرده اندآمریکاابتداروابط دیپلماتیک خودراباایران قطع کرد وانگارملتی ملتی که هزاران شهیدبرای آزادی واستقلال تقدیم کردبایدتوبه کند .
  • عبد الله الهی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
    5 11
    برادر ارجمند آقای نصیری! فکر می کنی حق شاگردی را ادا کرده ای؟ یا به درجه استادی رسیده ای؟ برادر خوب شما که نیاز به مطرح شدن نداری که این گونه وارد ان قلت شوی! کاش از حضرت استاد آقای وحیدی می پرسیدی که آنچه را شما فرموده ای ایشان هم می دانسته یا نه؟ برادر خوبم! حضرت آقای وحید سرد و گرم روزگار بسیار چشیده، شاید امروز به این نتیجه رسیده اند که به دلایلی به این صورت طرح موضوع کنند اما از جهاتی نخواسته موضوع شکافته و آشکارا بیان شود که تبعاتی را به دنبال نداشته باشد! با شناختی که از شما عزیز گرامی دارم و حضرت استاد وحید را هم که خوب می شناسم احساس می کنم شما همان وقت که به درس خارج وارد شدی از حوزه معرفت استاد و شاگردی هم خارج شدی! برادر عزیز! هنوز وقت باقی و استاد در قید حیات است و هنوز می توانیم به هر نحوی که شده تواضعمان را نشان دهیم! این نکته را از شهید مطهری یادآوری کنم که فرموده بود آن جلدی از اصول فلسفه را که با دیدگاه های استاد بزرگوارش علامه طباطبایی اختلاف نظر داشت تا حیات علامه طباطبایی منتشر نخواهد کرد! یادش گرامی و جاودان! و عزت و عاقبت خیر ارزانی شما در درگاه حضرت حق!
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      2 0
      کجای کلام ایشان ناحقی بود ؟ اتفاقا اگر ناحقی باشد ، همان کتمان حق مطلب از استاد و دیگران است ؛ معیار مهم در این باره همان است که فرموده اند : أحب اخوانی من أهدی إلی عیوبی ( دوست داشتنی ترین برادرانم آن کسی است که عیوبم را به من هدیه نماید ) ، آیا موضوع مهمی مثل روابط با کفار ، که به صراحت در قرآن کریم آمده است ، جای مماشات و کتمان دارد ؟ همه می دانیم با وجود اهمیت نماز ، که حتی مولی الموحدین علیه السلام ، از پاسخ به مساله اش در کشاکش نبرد ، امتناع نکرده ، اشکال به پاسخش را هم قاطعانه رد می کند ، اما در قرآن اکثر جزئیاتش نیامده ، ولی در باب جهاد با کفار و نحوه ارتباط با آنها ، مکرر اقدام به آگاهی بخشی کرده است ؛ مقام ، مقام بیان است نه کتمان ؛ اساتید از آن که شاگردانشان قادر بر نقد شده و نظرات آنان را می توانند نقد کنند ، شادمان و شکرگذار خدا می شوند ، نه افسرده !
    • ادامه IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      0 0
      اما اقدام شهید مطهری رحمة الله علیه ، اولا اقدام ایشان نمی تواند مبنی باشد ، بلکه می تواند مورد نقد قرار گیرد ، چرا که ایشان هم معصوم نیستند ؛ ثانیا ممکن است کسی بگوید موضوع مورد بحث آن شهید بزرگوار ، مساله ای علمی و تاخیر پذیر بوده ، بخلاف مساله ارتباط با کفار .
    • بچه دهاتي IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      2 0
      عجب ، ياللعجب، كل العجب! از وقتي توجيه خلق شد تا بحال فقط همين يك جمله را كم داشتيم كه جايگاه آدمها تعيين كند چه كسي حرف بزند و بقيه چگونه خفقان بگيرند ! يا به استناد استاد و شاگردي، يا ولايتمداري ،‌يا شان مرجعيت ، يا .... وقتي مهدي نصيري جايي براي حرف زدن با رعايت ادب نداشته باشد ،‌نظر جنابان الهي چطور است كه ما عوام كالانعام برويم بميريم! هان ؟
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
      1 0
      انتقاد از استاد لزوما به معنای قصد مطرح شدن است ؟ از تهمت بپرهیزیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس