موتورهای اوکراینی

اگر قضیه استفاده از موتورهای ساخت اوکراین در موشک‌های کره شمالی ثابت شود، آمریکا ممکن است در تحویل تسلیحات پرنده به اوکراین تجدیدنظر کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: جنجال بزرگ بین المللی پیرامون کارخانه «ماشین سازی جنوب اوکراین» که بطور مخفف به «یوژماش» معروف است، با تحویل نخستین محموله از تسلیحات آمریکایی به اوکراین که کارشناسان معتقدند ممکن است تسلیحات پرنده باشد، مصادف شده است.

مقامات کی‌یف هم دقیقا روی این مسئله دست گذاشته و در تفسیر خبر منتشره از سوی روزنامه «نیویورک تایمز» در مورد استفاده از موتورهای ساخت کارخانه «یوژماش» در موشکهای کره شمالی، گفته اند که این اتهامات تنها به نفع روسیه تمام شده که مایل است تا در تحویل تسلیحات نظامی آمریکایی به اوکراین خلل ایجاد کند.  

مقامات کی‌یف اطلاعات رسانه آمریکایی را تکذیب می‌کنند

دفتر ریاست جمهوری اوکراین با تاکید بر اینکه در جهان امروز ممکن است چنین محموله بزرگی برای موشکهای بالستیک قاره پیما به کشوری منتقل شود و کسی از آن اطلاع پیدا نکند، اعلام کرد که «جنجال بر سر موتورهای یوژماش یادآور جنجال ۱۵ سال قبل در مورد فروش فناوریهای رادیویی از سوی اوکراین به کشور عراق است که تا به امروز هم هیچ دلیل و مدرکی در این رابطه بدست نیامده است.»  

کارخانه «یوژماش» هم در بیانیه رسمی تاکید کرد که کنترل بسیار دقیقی بر فناوریهای موشکی این کارخانه حاکم است و طی سالهای گذشته تنها یک محموله از موتورهای موشکهای «آر.دی-۸۴۳» تولید شده به کشور ایتالیا صادر شده که برای موشکهای حامل اروپایی «ویگا» بوده است. مقامات این کارخانه همچنین یادآور شده اند که هیچیک از متخصصین آنها در برنامه ساخت موشکهای کره شمالی همکاری نداشته است.

این در حالی است که "دمیتری راگوزین" معاون نخست وزیر روسیه چنین ابراز عقیده نموده که متخصصان اوکراینی ممکن است به کره شمالی در ساخت موتور موشکها کمک کرده باشند. یعنی این موتورها در داخل کره شمالی «کپی شده باشد». البته به گفته وی، این اقدام بدون در اختیار داشتن یک نمونه از این موتورها و یا استفاده از دانش متخصصان اوکراینی که به نقشه آن آشنایی داشته باشند، ممکن نخواهد بود.

لازم به یادآوری است که روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا یادآور شده است که توسعه قابل توجه برنامه موشکی-هسته ای کره شمالی می تواند در رابطه با خرید موتورهای موشکی از اوکراین و استفاده از این فناوری باشد. البته منابع این روزنامه ذکر نکرده اند که این موتورها چه زمان و از چه طریق به کره شمالی تحویل داده شده است.

"ولادیمیر فیسنکو" مدیر مرکز تحقیقات سیاسی «پنتا» معتقد است که این موشکها تنها از طریق خاک روسیه می توانسته اند به کره شمالی منتقل شوند و به همین دلیل این درز اطلاعات می تواند از سوی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه صورت گرفته باشد.

وی افزود: «من باور نمی کنم که دولت اوکراین در این قضیه نقشی داشته باشند. آنها حتی در سال ۲۰۱۲ یک تبعه کره شمالی را در این رابطه دستگیر کردند. ولی کاملا ممکن است منبع این قضیه از روسیه باشد.» صحبت بر سر عملیات ویژه نیروهای امنیتی اوکراین در پنج سال قبل است که یک تبعه کره شمالی را به اتهام تلاش برای برقراری ارتباط با کارخانه یوژماش دستگیر کردند که وی بعدا به ۸ سال زندان محکوم شد.

جنجال موتورهای اوکراینی مستقیما به امنیت آمریکا مربوط است

"بوگدان یاریمنکو " دیپلمات سابق اوکراینی نیز معتقد است که ابعاد جنجال کنونی در رابطه با کره شمالی به مراتب گسترده تر از قضیه ارسال فنارویهای اوکراینی به عراق است. به گفته وی، مسئله احتمال استفاده از موتورهای ساخت اوکراین در موشکهای کره شمالی بطور مستقیم به مسئله امنیت آمریکا مربوط شده و تهدیدی جدی و واقعی برای ایالات متحده است و این قضیه می تواند عواقب منفی برای مقامات کی‌یف در پی داشته باشد. در بهترین شرایط دولت اوکراین به این متهم خواهد شد که چرا کنترل لازم را بر آنچه در خاکش رخ می دهد، نداشته است.

برخی منابع خبری در کی‌یف نیز به این مسئله اشاره کرده اند که جنجال بر سر موتور موشکهای کره شمالی می تواند باعث شود تا دولت "دونالد ترامپ" در خصوص ارسال تسلیحات نظامی پرنده برای ارتش اوکراین تجدیدنظر کند. این در حالی است که نخستین محموله از کمکهای نظامی آمریکا به اوکراین تحویل داده شده است، البته مشخص نیست که این محموله شامل دستگاه‌های پرنده هست یا خیر.   

این در حالی است که در آمریکا اعلام شده که اگر اطلاعات رسانه های گروهی در مورد انتقال موتورهای ساخت اوکراین به کره شمالی تایید شود، مسئله بسیار جدی است و قطعا واشنگتن واکنش لازم را به این قضیه نشان خواهد داد.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این مطلب، یادآور شد: «البته دولت اوکراین در گذشته تلاشهای جدی برای ممانعت از انتقال فناوریهای حساس به خارج از این کشور، از جمله به کره شمالی داشته است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ا IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    1 0
    تمامی تسلیحات درجه یک روسی و شوروی از موشک هوا به هوا تا هوا به زمین بمب افکن موشک کروز و کلا هر چیزی توسط دولت مافیایی اوکراین به کشورهای خارجی مخصوصا امریکا فروخته شده و روسیه از این قضیه ضرر و زیان زیادی کرده فناوریهای حیاتی که دستیابی بهشون خیلی مشکل و با صرف بودجه های کلان بدست میایند توسط اوکراین به راحتی و با مبلغی ناچیز که توسط سیاستمداران و فرماندهان نظامی فاسد به قیمت مفت و ناچیز به کشورها فروخته میشوند از موشکهای کروز خا ۵۵ به چین و ایران که با نام سومار کپی شد تا ناوهواپیمابر هم کلاس کوزنتسف روسیه به چین با قیمت تنها ۲۰ میلیون دلار تا موشک تور ام ۱ و بوک و... ولی در این قضیه اگر اوکراین هم اینکار را نکرده باشد با مشکلاتی که امریکا برای روسیه بوجود میاورد مثل داعش در افغانستان برای فرستادن به آسیای میانه و نهایتا روسیه؛ روسها هم بدنبال تلافی و هزینه بر کردن دشمنی‌های آمریکا تا دست از دشمنی با روسیه بردارند و یکی از این راهها با وجود شلوغ کاری امریکا در کره و مسلح کردن کره به رادارهای چند هزار کیلومتری و موشک تاد که هدف اولیش زیر نظر داشتن موشکهای قاره پیمای روسیه و چین از نیمکره شرقی هست همین مورد هست که کره را به موشک قاره پیما مجهز کنند تا آمریکا از دشمنی در باقی مناطق دست بکشد چون همه این اتفاقات نتیجه قلدری و یکه‌تازی آمریکا می‌باشد و بی‌توجهی به توافقات و معاهدات گذشته می‌باشد.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      0 0
      تاد اصلا به رهگیری قاره پیماهای روس نمی رسه!! نکنه فکر کردی درست اون لبه مرز که برد رادار بهش میرسه می خواد آزمایش کنه!!??
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 0
    موشک سومار سپاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس