کد خبر 762383
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
سيد عبداله متوليان

در میان همه حوادث مرداد ماه در سده اخیر، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از همه عبرت‌آموزتر و اثرگذارتر بر تاریخ ایران بوده است.

به گزارش مشرق، «سید عبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

در میان همه حوادث مرداد ماه در سده اخیر، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از همه عبرت‌آموزتر و اثرگذارتر بر تاریخ ایران بوده است. آن چیزی که این حادثه عبرت‌آموز و تلخ را از سایر وقایع و حوادث تاریخی متمایز و برجسته می‌کند این است که کسانی که در صف مقدم استقلال‌طلبی و مبارزه با طاغوت داخلی و استعمار خارجی بودند، خود طعمه و قربانی خوش‌بینی و اعتماد ساده‌لوحانه به امریکا شدند اما در نهایت تأسف این مردم بودند که تاوان و هزینه‌های اعتماد مسئولان بی‌بصیرت و ساده اندیش را پرداخته و سال‌ها درد و رنج و حرمان و بدبختی را تحمل کرده‌اند.

سیاست‌های استعماری و سلطه طلبانه امریکا علیه ایران طی ۶۴ سال گذشته و به‌ویژه سیاست‌های خصمانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که اعتماد دولتمردان به امریکا و دشمن ندانستن دشمن، اگر از سر خیانت نبوده باشد، بی‌شک عین حماقت و بی‌بصیرتی بوده است و باید بپذیریم که سیاستمداران امریکا از هر حزب و گروهی که باشند (چه جمهوریخواه و چه دموکرات و چه...)، در چند هدف و اقدام با یکدیگر مشترکند:

۱ - ‌تلاش برای سلطه و چپاول ثروت و منابع ایران؛ ۲ - تلاش برای نفوذ در ارکان حاکمیت ایران؛ ۳ - تلاش برای تولید فساد ساختاری و نرم افزاری؛ ۴ - تلاش برای یارگیری در اقشار و صنوف ایران و ساماندهی شبکه عوامل و منابع؛ ۵ - تلاش برای مهندسی احزاب و سازمان‌های مردم نهاد؛ ۶ - تلاش برای دوقطبی‌سازی‌های شیطانی و ایجاد تفرقه بین مردم و حاکمیت؛ ۷ - تلاش برای ایجاد خوش‌بینی و اعتماد به امریکا در بین مردم و به‌ویژه مسئولان کشور؛ ۸ - تلاش برای اختلاف افکنی بین ایران و کشورهای همسایه؛ ۹ - تلاش برای تطمیع یا مرعوب‌سازی مسئولان کشور۱۰ - و اینک اتفاق نظر در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران.

تردیدی نیست که تحقق نقشه‌ها و اهداف شوم دشمن مستلزم وجود و هماهنگی مؤثر عوامل متعدد در کنار یکدیگر است: ۱ - طراحی و برنامه ریزی توطئه توسط دشمن؛ ۲ - وجود عوامل و عناصر نفوذی در داخل و پیشبرد مأموریت‌های محوله از سوی دشمن؛ ۳ - انجام عملیات روانی و پروپاگاندای پرحجم رسانه‌ای و تبلیغاتی داخلی و خارجی؛ ۴ - دوقطبی‌سازی و چندقطبی‌سازی مردم و مسئولان متأثر از عملیات روانی؛ ۵ - خیانت یا اشتباه محاسباتی مسئولان و دولتمردان ناشی از بی‌بصیرتی، خامی و اعتماد به دشمن؛ ۶ - انجام اقدامات موازی جهت اثربخشی اهداف دشمن؛ ۷ - ایجاد اختلاف بین ارکان نظام درباره نحوه برخورد با توطئه؛ ۸ - بسترسازی و آماده‌سازی افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛ ۹ - لجام گسیختگی و ساقط کردن نهادها و ارکان امنیتی و اطلاعاتی کشور و ۱۰ - اثرپذیری مردم از نقشه‌های شوم دشمن به‌عنوان مهم‌ترین رکن تحقق اهداف دشمن. در میان عوامل مذکور دو عامل بیشترین نقش را در خنثی‌سازی یا پیشبرد اهداف دشمن دارد ؛ اول مسئولان و دولتمردان و دوم مردم و از این دو مسئولان و دولتمردان نقش کلیدی و اصلی را در خنثی کردن یا مقابله با ترفندهای دشمن ایفا می‌کنند.

کودتای ۲۸ مرداد (کودتایی که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را به‌کام مردم تلخ کرد)، مبدأ تاریخی ۶۴ سال خیانت، جنایت، ستم و طمع‌ورزی امریکا در ایران بوده و سنگ محک خوبی برای عیارسنجی خیانت یا حماقت و اعتماد به دشمن است و بر اساس تجربه تاریخی، توطئه‌ها و طمع‌ورزی‌های دشمن نیز نتیجه آشکار دوست دانستنِ دشمن، ساده اندیشی، اعتماد و خوش‌بینی به شیطان بزرگ امریکا بوده است. اگر چه امریکایی‌ها از قبول مسئولیت خود در برنامه‌ای براندازانه در کشور ایران طفره می‌روند و سال‌های متمادی نقش خود را در کودتای ۲۸ مرداد انکار می‌کردند اما خانم مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت ایالات متحده امریکا در دوره زمامداری بیل کلینتون، اولین مقامی بود که پس از دهه‌های متوالی کتمان حقیقت بالاخره به مداخله کشورش در کودتای ۲۸ مرداد اعتراف کرد. باراک اوباما نیز در پی انتشار اسناد سازمان سیا و آشکار شدن نقش این کشور در طراحی کودتا، پس از سال‌ها پنهان‌کاری بر این دخالت صحه گذاشت. اسناد به‌دست آمده از کودتای ۲۸ مرداد نشان می‌دهد که این کودتا به‌عنوان مبدأ تاریخ ۶۴ ساله خیانت، جنایت، ستم و سلطه‌طلبی امریکا در ایران مدیون و مرهون اعتماد و خوش‌بینی دولتمردان ایران به امریکا بوده است.

اگر چه پس از انقلاب، شیطان بزرگ پی در پی در توطئه‌های خود علیه ایران ناکام مانده و از مردم قهرمان ایران تودهنی خورده و به شکلی مفتضحانه شکست خورده است اما باید اذعان نمود که در تمامی سال‌های پس از انقلاب و در همه توطئه‌های گذشته صدماتی که مردم دیده و خساراتی که متحمل شده‌اند، بیش از آنکه از ناحیه امریکا باشد از ناحیه بی‌بصیرتی برخی مسئولان و در نتیجه ساده‌لوحی و اعتماد بی‌جا به شیطان بزرگ بوده است، البته در برخی موارد موضوع بسیار فراتر از ساده لوحی ناشی از اعتماد به دشمن بوده و متأسفانه شاهد همکاری آگاهانه بعضی از مسئولان کشور با سرویس‌های جاسوسی غرب نیز بوده‌ایم و کم نیستند مسئولانی که در گذشته و فتنه‌های متعدد با غرب و امریکا همکاری بعضاً آگاهانه کرده و پس از فروکش کردن فتنه و افشای وطن فروشی، به دامن غرب و سرویس‌های جاسوسی و شبکه‌های ماهواره‌ای پناهنده شده‌اند. باید بدانیم که فتنه‌ها و نیات شوم دشمنان یک شبه و دفعتاً واحد امکان وقوع نداشته و در بستر زمان و در طولانی مدت شکل می‌گیرد.

در واقع تمامی فتنه‌های دشمنان شامل دو مرحله است:  ۱ - مرحله آغازین هر فتنه‌ای مرحله نهفتگی آن است که بسیار طولانی بوده و مانند سرطان تا روزی که ظاهر و علنی می‌شود هیچ‌کس متوجه شکل‌گیری فتنه نمی‌شود. ۲ - مرحله دوم همانا مرحله وقوع فتنه است. تمام تلاش دشمنان برای بسترسازی اهداف شوم خود در مرحله نهفتگی صورت می‌پذیرد و شناسایی، کشف، مقابله و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن در مرحله نهفتگی به عهده مسئولان و دولتمردان و مشخصاً نهادهای اطلاعانی، امنیتی، قضایی و... است و چنانچه نهادهای مرتبط موفق به انجام وظایف خود در شناسایی و... نشوند نوبت به مردم می‌رسد که با حضور خود در صحنه توطئه‌ها را خنثی و دشمن را مأیوس کنند. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای: «شناخت روش‌های دشمنی دشمن از شناخت خود دشمن مهم‌تر است» و با بررسی میدانی هر یک از فتنه‌های گذشته می‌توان دریافت که فتنه‌های پیشین محصول دو عامل اصلی بوده است؛ اول کم توجهی و غفلت از شناسایی ترفندها و برنامه‌های دشمن و انجام اقدامات آفندی و پدافندی لازم از یک طرف و دوم خیانت، ساده لوحی، اعتماد به دشمن تخلف و تحریف سیاست‌ها و دکترین نظام.

متأسفانه در بروز و ظهور فتنه‌های گذشته هزینه غفلت خواب دستگاه‌های مرتبط و خامی و ساده‌اندیشی مسئولان امر را نظام و مردم پرداخته‌اند. فشارهای امریکا طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تاکنون حداقل پنج حوزه کلی مشتمل بر ‌«توطئه‌های امنیتی» مثل ترورها و تلاش برای تجزیه و براندازی، «اقدامات سخت نظامی» نظیر حمله طبس و حمله صدام، «تحریم‌های علمی» مانند تحریم‌های دارویی، ماهواره‌ای و هسته‌ای، «مهار و انزوای سیاسی ایران» مثل تشکیل پیمان‌های منطقه‌ای، «تحریم‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها» و در تمامی این فشارها ملت سربلند و مقاوم ایران به پشتوانه مدد و الطاف خفیه و آشکار الهی و رهبری بی مثال حضرت امام خامنه‌ای بر مشکلات فائق آمده و نقشه‌های دشمن را خنثی نموده‌است. 

نکته‌ای که در پایان مجدداً بر آن تأکید می‌کنیم این است که:

۱ - مردم همواره در سطح بسیار موفقی از بصیرت در صحنه حضور داشته و خنثی‌کننده تمامی توطئه‌های دشمنان بوده‌اند اما در همه توطئه‌ها آنچه برای نظام و مردم دردسر‌ساز بوده و طمع‌ورزی دشمن را در پی داشته بی‌تردید درک غلط و خوش‌بینی ساده لوحانه و اعتماد بی‌جای ناشی از کم بصیرتی برخی از مسئولان و دولتمردان بوده است.  ۲ - چاره و علاج اصلی خنثی‌سازی تمامی توطئه‌های دشمن فقط و فقط قوی‌تر شدن کشور در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی و... است.  ۳ - شرط موفقیت در خنثی کردن توطئه‌ها اتحاد و همدلی بین مردم و مسئولان و پرهیز از دوقطبی‌های کاذب و دروغین و تفرقه‌ساز است.  ۴ - پیشبرد اهداف عالیه نظام مستلزم اعتماد تام و تمام به مردم و اسنفاده از همه ظرفیت‌های داخلی خواهد بود.  ۵ - هر چه که به پیش می‌رویم روش‌های دشمنی امریکا پیچیده‌تر شده و لازمه فائق آمدن بر تلاش دشمن پیش‌دستی و انجام اقدامات پیشگیرانه مبتنی بر شناسایی، کشف، خنثی‌سازی و مقابله مؤثر است و هماهنگی هر چه بیشتر نهادهای امنینی و اطلاعاتی می‌تواند کشور را نسبت به توطئه‌های دشممان قسم خورده اسلام بیمه نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس