مهدی فضائلی

فضائلی با تاکید براینکه توسعه مخاطب یک نیاز جدی برای ما به شمار می آید گفت: شما امروز فقط مخاطبان خود را اقشار حزب اللهی قلمداد نکنید و اقشار خاکستری را هم به عنوان مخاطب خود بدانید.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی با حضور در همایش فصل وصل به سخنرانی در حوزه «تاثیرگذاری رسانه بر مخاطب» پرداخت و گفت: در رسانه با دو گروه مواجه هستیم، یکی کاربر و دیگری مخاطب. امروز جامعه ما بیشتر یک جامعه کاربری هست و ما در رسانه باید به دنبال آن باشیم که کاربران را به مخاطبان خود تبدیل کنیم و صرف اینکه یک سایت یا روزنامه توسط  افرادی خوانده شود به این معنا نیست که آن افراد، مخاطب آن رسانه باشند.

وی با اشاره به گسترده شدن راه های ارتباطی در کشور گفت: پیچیدگی افکار عمومی این است که پیام را فقط از ناحیه شما یا دیگری دریافت نمی کنند و بنابراین تاثیرگذاری در فضای مجازی از سوی کانال ها و سایت های مختلفی صورت می گیرد و هنر در عرصه فضای مجازی این است که در بین سایت ها و کانال های مختلف، سعی کنیم بهترین باشیم.

وی تاکید کرد: برای تاثیرگذاری بیشتر با ابتدا سعی کنیم کاربر را به مخاطب تبدیل کنیم و سپس مخاطب شناسی را در رده بالای اهمیت قرار دهیم و این یک مقوله بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مخاطب شناسی با محور جامعه شناختی باید پیش رود، گفت: باید به همه مخاطبان احترام بگذاریم و با توجه به موقعیت جغرافیایی و تفاوت های قومی و مذهبی باید پیام ها را به مخاطبان ارائه کنیم.

فضائلی در ادامه گفت: اگر در فضای مجازی 20 درصد را به تولید محتوا اختصاص می دهیم، 80 درصد نیز به توزیع و نحوه انتشار و قالب انتشار بستگی دارد. متاسفانه در حال حاضر توزیع پیام و دیده شدن یک مقوله بسیار مهمی هست که زیاد توجهی به آن نمی کنیم و رسانه های جبهه انقلاب در این زمینه ضعف های جدی دارند.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس تصریح کرد: گروهی از رسانه ها به قدری نظام اشتراکات در پیام هایشان زیاد است که اگر یکی حذف شود، اتفاق خاصی نمی افتد البته برخی همسویی ها ولو اینکه تکراری است، اما خوب است اما اگر با دغدغه های مردم پیوند نخورد، هیچ کدام تاثیرگذاری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید با مردم و افکار عمومی عمیقا ارتباط برقرار کنیم و از دغدعه های مخاطب شروع کنیم و برسیم به تولید پیام که این در واقع نوعی مهندسی معکوس در عرصه خبر است. به عبارتی ما از تولید پیام پیرامون سلفی حقارت باید برسیم به مفهوم عزت و استقلال و یا از کشته شدن دختر هشت ماهه باید برسیم به سبک زندگی اسلامی و اینکه ببینیم دو جوان از چه خطوط اسلامی فاصله گرفتند که آن فاجعه را به بار آوردند.

فضائلی با تاکید براینکه توسعه مخاطب یک نیاز جدی برای ما به شمار می آید گفت: شما امروز فقط مخاطبان خود را اقشار حزب اللهی قلمداد نکنید و اقشار خاکستری را هم به عنوان مخاطب خود بدانید. امروز اکثر قریب به اتفاق رسانه های جبهه انقلاب فکر می کنند که همه مردم، فقط اقشار حزب اللهی هستند.

وی افزود: برخی افراد تصور می کنند معنای اقشار خاکستری، صرفا یک عده افراد بی قید و بند هستند در حالی که این تصور غلط است و ما در اقشار خاکستری برخی افراد نخبه را نیز داریم. 

وی با اشاره به اینکه نمی توانیم با افکار عمومی ارتباط برقرار کنیم، گفت: در این زمینه حتی گاهی اوقات، نظرات رهبری را هم نمی پذیریم و از دیدگاه رهبری هم عبور می کنیم. ولی باید بدانیم تحول در رسانه های اصولگرا فقط در این است که با جامعه و دغدغه های مردم ارتباط برقرار کنند و حرف های رهبری را مدنظر قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس