به گزارش مشرق، بر اساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران که به ارزیابی خدمات پس از فروش شرکتهای عرضهکننده پرداخته است، امتیاز شاخص وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال ۱۳۹۵ معادل ۵/۶۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل با افزایش ۴/۱۰ درصدی همراه بوده است. در بین ۴۰ شرکت ارزیابی شده درسال ۹۵ هیچ یک موفق به کسب رتبه یک نشدهاند. براین اساس در مجموع ۵/۸ درصد از شرکتها حائز رتبه ۴ بودهاند.
بر اساس این ارزیابی از عمدهترین محورهای مغفول مانده در حوزه سیستم خدمات پس از فروش در انطباق با قوانین میتوان به عدم پرداخت خسارت خواب خودرو و عدم تعویض خودرو در صورت تکرار عیب اشاره کرد. یافتهها نشان میدهد فقط تعداد معدودی از شرکتها در صورت دریافت شکایت مبنی بر خواب خودرو اقدام به پرداخت خسارت میکنند که این موضوع ناقض الزامات آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو است.
عمده دلایل بروز توقف خودرو هزینه خواب مربوط به نارساییهای موجود در فرآیند سفارشگذاری و تأمین قطعات یدکی بوده است. وضعیت امتیاز نمایندگیهای مجاز شرکتهای عرضهکننده خودرو درسال ۹۵ به میزان ۷/۷۱ درصد بوده که نسبت به سال ۹۴ با ۱/۱۳ درصد افزایش همراه بوده است.
نتایج ارزیابی نمایندگیهای مجاز شرکتهای عرضهکننده خودرو در سال ۹۵ نشان میدهد فرآیند سفارشگذاری و تأمین قطعات و مدیریت ارتباط با مشتریان تنها به میزان ۴۸ درصد و فرآیند پذیرش تا ترخیص به میزان ۵۳ درصد با الزامات قانونی انطباق داشته که از این حیث پایینترین امتیاز را در بین شاخصهای ارزیابی نمایندگیهای مجاز داشته است. متوسط امتیاز رضایتمندی مشتریان خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال ۹۵ معادل ۷/۶۹ درصد بوده که نسبت به سال ۹۴ به میزان ۲ درصد افزایش داشته است.
منبع: وطن امروز