کد خبر 754253
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۵
انفجار بمب

در حمله مهاجم انتحاری با خودرو بمب‌گذاری شده به مینی‌بوس حامل کارکنان افغان در ساعات اولیه صبح دوشنبه در کابل، دست‌کم 35 نفر کشته و بیش از40 تن دیگر زخمی شدند.

 به گزارش مشرق، در حمله مهاجم انتحاری با خودرو بمب‌گذاری شده به مینی‌بوس حامل کارکنان افغان در ساعات اولیه صبح دوشنبه در کابل، دست‌کم ۳۵ نفر کشته و بیش از۴۰ تن دیگر زخمی شدند. به گفته مقامات اطلاعاتی افغانستان، این مینی‌بوس حامل کارکنان شاغل در وزارت معدن و نفت افغانستان بوده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این حمله تروریستی لحظاتی قبل از ساعت هفت صبح به‌وقت محلی و در نزدیکی خانه «محمد محقق» معاون دوم «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت افغانستان صورت گرفت. ساعاتی پس از این حمله گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای مسوولیت این حمله را پذیرفت. «بصیر مجاهد» سخنگوی رئیس پلیس کابل اعلام کرد در این حادثه علاوه بر مینی‌بوسی حامل کارکنان که به‌طور کامل منهدم شد، به سه خودروی دیگر و ۱۵ مغازه نیز خساراتی وارد آمده است.   به گفته «نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

یکی از کسبه حاضر در محل حادثه که شاهد این انفجار بود به خبرنگار الجزیره گفت: «شدت انفجار به‌حدی بود که مغازه‌ام به‌طور کامل تخریب شد. طالبان مردم بی‌گناه را هدف حملات خود قرار می‌دهد، چه کسی تابه‌حال از کشتن بی‌گناهان نفع برده است؟ » به گفته مجاهد، این حمله در یکی از شلوغ‌ترین ساعات روز در نزدیکی مؤسسه آموزش عالی زاول در منطقه سرکاریز در حوزه سوم امنیتی شهر کابل صورت گرفته است: «ترافیک سنگینی به‌دلیل آنکه مردم به محل کار خود، مدارس یا دانشگاه‌ها می‌رفتند، وجود داشت. » لغو تظاهرات یابود قربانیان حمله به جنبش روشنایی «جنیفر گلاس» خبرنگار شبکه الجزیره در کابل، گزارش کرد این حمله در حالی انجام گرفت که قوم هزاره خواستار برگزاری تظاهرات در روز دوشنبه برای بزرگداشت حمله انتحاری بیست‌و سوم ژوئیه سال گذشته شده بود.

در این حمله به تظاهرات مردم موسوم به جنبش روشنایی که از سوی سه فرد انتحاری صورت گرفت ۸۴ نفر در همین محل کشته و بیش از ۳۰۰ تن دیگر زخمی شده بودند. گروه تروریستی داعش در آن زمان مسوولیت این حمله را پذیرفت. حمله به جنبش روشنایی نخستین فعالیت تروریستی گروه داعش در خاک افغانستان محسوب می‌شد.


قوم هزاره یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های قومی در افغانستان به‌شمار می‌رود. حدود بیست درصد جمعیت سی میلیونی این کشور از قوم هزاره‌اند. پس از این حادثه تظاهرات امروز به دلیل احتمال وجود خطرات امنیتی لغو شد. هزاره‌ها در سال‌های اخیر معمولاً هدف خشونت‌های قومی در افغانستان و پاکستان بوده‌اند.

تداوم افزایش تلفات غیرنظامیان


طبق آمارهای رسمی در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ بیش از هزار و ۶۶۲ نفر در افغانستان در حوادث مختلف تروریستی کشته شده‌اند. گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد حملات انتحاری در کابل مسوول مرگ یک‌پنجم تلفات مردم افغانستان در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی بوده است. در اواخر ماه مه و در ماه رمضان نیز در نتیجه کامیون بمب‌گذاری‌شده در منطقه دیپلماتیک کابل بیش از ۱۵۰ نفر جان‌باخته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. هیأت نمایندگی سازمان ملل در افغانستان این حمله را مرگبارترین حمله از سال ۲۰۰۱ به این طرف اعلام کرد. ناتو سه‌سال پیش پایان مأموریت رزمی خود را در افغانستان اعلام و مسوولیت خود را به نیروهای امنیتی افغان واگذار کرد. کشته‌شدگان در کابل حدود بیست درصد کل تلفات غیرنظامیان در افغانستان را در سال جاری تشکیل می‌دهند.   در همین‌حال مقام‌های پلیس ولایت فاریاب در شمال افغانستان می‌گویند: دو روز پیش، پس از سقوط مرکز ولسوالی لولاش ۱۳۰ نفر از نیروهای امنیتی در ولسوالی «لولاش» همراه با مهمات و سلاح خود به گروه طالبان تسلیم شدند. در ماه‌های اخیر گروه طالبان توانسته است بخش‌های مختلفی از افغانستان را به تصرف خود
 درآورد.

انفجار در لاهور با ۳۵ کشته و زخمی

از سویی دیگر، بر اثر انفجار روز گذشته (دوشنبه) در شهر لاهور پاکستان ۱۵ کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. به گفته سخنگوی نیروهای امدادی شهر لاهور، در این انفجار که در نزدیکی بازار شلوغ سبزی‌فروشی در لاهور رخ داد، کشته‌شدن ۱۵ تن تاکنون تأیید شده است. تا لحظه تنظیم خبر جزئیات دقیق و علت این انفجار اعلام نشده است.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس