عباس قائدرحمت

مشاور وزیر کشور درباره چیزی به نام احتمال بروز ناامیدی سیاسی هشدار داد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

هشدار مشاور وزیر کشور درباره احتمال بروز ناامیدی سیاسی!

عباس قائدرحمت، مشاور وزیر کشور در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده است: چنانچه در دولت دوازدهم اقوام، مذاهب، بانوان، جوانان، مناطق محروم و سایر اقشار بدرستی مورد توجه قرار نگیرند و از نیروهای متعهد واجد شرایط معرفی شده از جریان سیاسی غالب استفاده حداکثری نشود، بیم آن می رود که موجبات یاس و ناامیدی در عرصه های سیاسی و اجتماعی فراهم گردد.

او همچنین می‌گوید: متاسفانه این روزها در برخی رسانه‌ ها شاهدیم تعدادی از شخصیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور در اظهار نظرهای خود حتی برای پست ها، مناصب و جایگاه کلیدی و حساس دولت اعم از معاون اول و برخی وزارتخانه‌های حساس از مهره‌های جریان رقیب دولت تدبیر و امید و مخالفان مشی اعتدال و اصلاح نیرو پیشنهاد می کنند که این اقدام با اخلاق دموکراسی اسلامی منافات دارد، زیرا توصیه ها قطعا با احترام به اکثریت آرا و آزادی عمل رئیس جمهور منتخب در معرفی کابینه همخوانی نداشته و با روح دموکراسی سازگار نیست.[۱]

*هشدار قائدرحمت درباره یأس سیاسی و اجتماعی مردم یک تحلیل غلط است که چند سال قبل توسط احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب نیز بیان شده بود و یک مسئله تکراری است.

نقیب‌زاده گفته بود: «اگر مردم احساس کنند که تکیه امروزشان به روحانی، دولت‌اش، رهبران اصلاحات و برخی از اصلاح‌طلبان بی‌فایده بوده است راه رادیکالیسم را در پیش می‌گیرند...بی‌پرده بگویم اگر شکست بخوریم و مردم از اصلاحات و آنچه برآمده از اصلاحات است ناامید و سرخورده شوند راه انقلاب را در پیش خواهند گرفت. گناه این سرخوردگی بر دوش اصلاح‌طلبان و دولت برآمده از آنان است.»[۲]

صدالبته آقای روحانی و اعوانش در مسئله انتخابات پیروز بوده‌اند اما در سایر زمینه‌ها و من‌جمله مسئله اقتصادی کارنامه درخشانی نداشته‌اند و یا مثلاً در مسئله برجام نیز عملاً شاهد شکست برجام هستیم. اما مردم انقلاب نکرده‌اند و دچار یأس هم نشده‌اند... و زندگی روزمره در کمال امنیت در ایران برقرار هست و خواهد بود.

بخش دوم صحبت‌های قائدرحمت درباره تعیین تکلیف برای کابینه هم صرفاً مخاطبانی در میان اصلاح‌طلبان دارد زیرا این روزها تنها کسانی که مشغول تعیین تکلیف برای کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی هستند چهره‌های جریان چپ به‌شمار می‌روند و اصولگرایان در این زمینه سخنی که به معنای تعیین تکلیف باشد، نگفته‌اند.

محمدعلی ابطحی، معاون رئیس دولت اصلاحات اخیراً اینطور گفته است که اظهار نظرهای اصلاح‌طلبان به معنی سهم‌خواهی نیست بلکه معنای مشاوره به آقای روحانی را دارد!

***

ما که خدا نیستیم، برجام نمره قبولی گرفت!

«نفرین صالحی» کاش ترامپ برجام را پاره کند...

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به تازگی در بخشی از اظهارات خود در همایش استادان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور درباره برجام گفته است: در مجموع عملکرد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۱۰۰ امتیاز، حداقل ۷۰ است؛ بنابراین برجام نمره قبولی گرفته است... در زمینه ۳۰ درصدی که اختلال در عملکرد برجام ایجاد می کنند نیز باید با آمریکا مذاکره کرد، فشار آورد.

به گزارش ایرنا، او افزود: من و بقیه اعضای تیم مذاکره کننده با دستورالعملی برای برجام به آن مذاکرات رفتیم و نظام برای ما کف تعیین می‌کرد. اینها را تاریخ خواهد نوشت و زمانی همه این مباحث روشن می‌شوند.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید: آن زمان چقدر این در و آن در می زدیم که چند دلار پول فروش نفت را به داخل کشور بیاوریم. امروز پول به سهولت وارد کشور می شود و نفتکشها و کشتیرانی ما آزاد شده و بانکهای بزرگ آرام آرام وارد صحنه می شوند. اینها نتیجه تلاشها در سرانجام برجام است...هر چند در این میان معتقدم، می توانستیم بهتر از این هم عمل کنیم و بارها هم گفته ام هر بار وارد مذاکره شویم بهتر عمل خواهیم کرد. ما که خدا نیستیم به کمال رسیده باشیم!
 

صالحی گفت: امروز ما نمی فهمیم چه می گوییم، نقد هم می کنیم و نمی‌فهمیم چه نقد می کنیم اما تاریخ نشان خواهد. امیدوارم ترامپ برجام را پاره کند. آن زمان خواهید فهمید...[۳]

*تناقضات صحبتهای آقای صالحی که چند هفته قبل گفته بود: «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد»[۴] حکایت از حقایق بسیاری دارد...

او همچنین در حالی از نمره قبولی برجام و همکاری بانک‌های بزرگ با دولت ایران حرف می‌زند که سال گذشته طی اظهاراتی گفته بود:

«من در مصاحبه با یک خبرگزاری عربی گفتم "برخی بانک‌های بزرگ هنوز به طور کامل با ما همکاری نمی‌کنند"، در صورتیکه باید می‌گفتم "کل بانک‌های بزرگ هنوز هیچ همکاری با ما نکرده‌اند". این موضوع الآن مشهود است و همه به این موضوع اعتراف دارند؛ تا بانک‌های بزرگ نیایند کارهای بزرگ انجام نمی‌گیرد.»[۵]

البته شاید کسانی بگویند این صحبت‌های آقای صالحی متعلق به ماه‌ها قبل است! اما این استدلال صحیحی نیست زیرا بانک‌های بزرگ هنوز هم با ایران همکاری نمی‌کنند، در برخی موارد حتی یک ال‌سی هم باز نشده و از طرفی گفته آقای صالحی مبنی بر اینکه هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد، همین چند روز قبل اظهار شده است.

صالحی کسی است که زمان دیگری اظهار کرده بود: دنیای پسابرجام دنیای دیگریست! اظهار نظری که البته در پسابرجام و سال‌های پس از آن مشخص شد تا چه اندازه درست یا غلط بوده است.

جدای از این مقولات، چهره‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای علی‌الدوام در حالی بر رعایت شرایط نظام اسلامی در مذاکرات تأکید می‌کنند که گویا نه بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی مبنی بر شکسته شدن برخی خطوط قرمز کشور در مذاکرات را شنیده‌اند و نه صحبت‌های عراقچی مبنی بر اینکه خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب در مواردی رعایت نشده است را![۶]

در بحث نفرین آقای صالحی نیز باید گفت ایشان روغن سوخته را نذر امامزاده کرده‌اند زیرا برجام بر اساس تحلیل‌های موجود و حتی بر اساس اظهارات نزدیکان به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در معرض شکست رسمی قرار دارد و البته بدیهیست که در هنگام شکست آن نیز هرگز اتفاقی بدتر از آنچه در روزهای پسابرجام بر ملت ایران گذشت، نخواهد افتاد و از نفرین عجیب رئیس سازمان انرژی اتمی، حقیقت خاصی متولد نمی‌شود.

***

عرب‌سرخی:شهردار سیاسی نمی‌خواهیم؛حاجی: می‌خواهیم!

فیض‌ا... عرب‌سرخی از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی درباره نظر خود پیرامون شهردار آینده تهران به روزنامه اعتماد گفته است:

«پرداختن به مسائل و مشکلات شهر تهران با هیچ چیز دیگری نباید جابه جا شود. مسائل سیاسی ضمن اینکه اهمیت دارد اما به نظر من مشکلات شهر تهران متوجه تمام بخش‌های خدمات شهری است و شاید بحث های سیاسی در آن نقش کمرنگ تری داشته باشد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در همین باره می‌گوید: شهردار بیش از اینکه یک چهره سیاسی باشد باید یک مدیر توانمند، اجرایی و شناخته شده باشد و سوابقی هم در این زمینه داشته باشد. البته مساله سیاسی بودن در ذات قضیه وجود دارد. نمی توان مدیری داشت که از نظر سیاسی دور از همه مسائل باشد. چنین مدیری حتما وجه سیاسی اش کمرنگ نخواهد بود اما باید کار شهرداری آغشته به مسائل سیاسی نشود که تعقیب مسائل سیاسی ما را از مسائل اصلی و گرفتاری های مهم شهر باز دارد.[۷]

*قبل از این اظهارات، «مرتضی حاجی»، دیگر فعال اصلاح‌طلب صحبت‌های متناقضی در نشریه اصلاح‌طلب صدا مطرح کرده بود.

حاجی ضمن پررنگ‌تر دانستن وجه سیاسی شهردار آینده تهران و حتی تقلیل دادن مسئله استعدادهای اجرایی شهردار جدید، تأکید کرده بود:

«شهردار که خود نباید کار کند. شهردار از نظر من حتما باید یک چهره ملی باشد و در بین مردم شهر مقبولیت داشته باشد، یعنی زمانی که مردم می‌شنوند کسی شهردار شده باید از این انتخاب خوشحال شوند. باید در ذهن مردم به حسن شهرت شناخته شده باشد. بنابراین به نظر من نیازی نیست که یک فرد صددرصد فنی باشد. اگرچه باید با مسائل عمرانی در سطح قابل قبولی آشنایی داشته باشد اما با مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... باید حتما آشنایی داشته باشد چراکه اهمیت این قسمت، از مسائل عمرانی قطعا کمتر که نیست، بیشتر هم هست»![۸]

به نظر می‌رسد این مسئله به یک مجادله بزرگ در اردوگاه جریان چپ برای معرفی شهردار تهران تبدیل شده است...

سیاسی یا اجرایی بودن، چیزیست که تقریباً بصورت مساوی در میان اصلاح‌طلبان هواداران بزرگی دارد.

با اینهمه اما به نظر می‌رسد طیف کارگزارانی‌ها و تیم غلامحسین کرباسچی، از طرفداران فاز اجرایی بودن شهردار هستند و در مقابل ستاد جریان سیاسی خاص و چهره‌های هزینه داده این جریان! نیز بر سنگین بودن کفّه سیاسی شهردار جدید تأکید دارند.

مشخص نیست دست آخر کدامیک از این دو طیف نظر خود را به کرسی می‌نشاند اما برخی معتقدند که قرار است یک چهره بینابینی (مثل حسین مرعشی) که هم سابقه اجرا داشته باشد و هم سابقه سیاست؛ به عرصه بیاید و غائله را تمام کند.

با این حال تحلیلگران بیان می‌کنند که بر اساس برنامه‌های ستاد اصلاحات برای آینده و بویژه برای دو انتخابات پیش رو، وجهه سیاسی شهردار تهران برای اصلاح‌طلبان نافع‌تر خواهد بود.

دو وجه اشاره شده سیاست و اجرا البته مردودینی مثل مهندس محسن هاشمی، نفر اول فهرست شورای شهر تهران را نیز دارد که اگرچه از روز اول بعنوان شهردار بالقوه اصلاح‌طلبان قلمداد می‌شد اما به دلایلی که گفته می‌شود یکی از آنها عدم ارائه تعهد کتبی به اصلاح‌طلبان است، بصورت بالمرّه از فهرست نامزدهای تصدی شهرداری تهران کنار گذاشته و حذف شد.

***

1_ http://www.irna.ir/fa/News/82599823/

2_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940301000755

3_ http://www.irna.ir/fa/News/82599890/

4_ mshrgh.ir/741095

5_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950912000560

6_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13950428001339

7_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3593254

8_ mshrgh.ir/749880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    44 6
    ایا مادر ناصرالدین شاه و هویدا ونصیری و0000 مالک ایران بودند ؟ نه همه ان ها بخاطر مال دنیا و قدرت طلبی به کشور خیانت کردند.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    15 5
    خخخخخخ
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    9 3
    آقای مشاور وزیر کشور خوب است روح دموکراسی را از تدبیر و امید یاد گرفتی
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    23 3
    مذاکره کننده های هسته ای از آنجا که می دانند چه خسارتی به بار آورده اند برای احتراز از برخوردهای امنیتی و متهم شدن به جاسوسی، به بیان صحبت های متناقض و احساسی روی آورده اند.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    17 24
    سایت مشرق و دوستانش بزدلانه و مایوسانه منتظر هستند تا از مانور و کفایت سیاست خارجی ظریف و سیف و صالحی سوء استفاده نمایند .
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
      19 1
      معنی مانور کفایت با تحریمای جدید آمریکا و بی دستاوردی برجام مشخص شد
  • وحید IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    19 3
    آقای صالحی کسی که امتحان میده نباید خودش نمره هم بده نمره برجام با ارفاق میشه صفر
  • سكونشين نظام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    20 2
    آقاي صالحي عزيز شما به والله و تالله قسم جلاله خورديد كه صنعت هسته اي كشور متوقف نمي‌شود/. پس چرا الان آرزوي پاره شدن برجام توسط ترامپ را مي كنيد مطمئن باشيد ترامپ و امثالهم هيچگاه برجام را پاره نخواهند كرد شما هم جرأت اين كار را نداريد
  • بوسجین IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    8 0
    حاجی همان طور که اموزش و پرورش را به هم ریخت حالا می خواهد شهرداری انهم شهرداری پایتخت را با این نظریه به هم بریزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس