آیت الله علم الهدی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به زندگی اجتماعی امروز، تفاوت در ارتباطات اجتماعی و نگرش‌های مختلف تأکید کرد: امروز محدود کردن و تحمیل کیفیت حجاب، جواب نمی‌دهد و اصرار بر آن غلط است.

به گزارش مشرق، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که یک فرد بی‌حجاب، حیثیت جامعه دینی را خدشه‌دار می‌کند، گفت: تنها چیزی که برای زنان اجبارپذیر نیست، حجاب است همان‌طوری که بی‌حجابی برای زن با فشارهای دیکتاتور مابانه رضاخانی اجباری نشد.


آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی عصر امروز در گردهمایی بانوان فعال در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با اشاره به نوع پوشش در زمان پیامبر اکرم(ص) با بیان اینکه حجاب جریان عملی هر انسانی برحسب فرهنگ خانوادگی و اعتقاداتش است، افزود: تنها چیزی که برای زنان اجبارپذیر نیست، حجاب است همان‌طوری که بی‌حجابی برای زن با فشارهای دیکتاتور مابانه رضاخانی اجباری نشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: حجاب فرهنگ احساسی هر خانمی نسبت به خود و عادت اعتقادی خود نسبت به مردان است و با اینکه حدی از آن واجب شرعی است، پوشش آن براساس مسئله سنتی، عادتی و اخلاقی هر خانمی نسبت به احساس باطنی خود نسبت به جنس مخالف است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به زندگی اجتماعی امروز، تفاوت در ارتباطات اجتماعی و نگرش‌های مختلف تأکید کرد: امروز محدود کردن و تحمیل کیفیت حجاب، جواب نمی‌دهد و اصرار بر آن غلط است.

آیت الله علم‌الهدی با بیان اینکه دو نوع حجاب اسلامی و اضطراری داریم، گفت: حجاب اسلامی یعنی بر اساس سنت، عفاف و حجاب داشت اما حجاب اضطراری برحسب اضطرار در موقعیت و بحرانی است که فقط نباید انگشت‌نما باشد و می‌توان لباس فراگیر میانه داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسئله حجاب دو حیثیت شخصی و اجتماعی سیاسی دارد، افزود: هر نگاه از هر مرد نامحرمی زهرآلود است چرا که تفاوتی بین تمایل جنسی پسران جوان و پیرمردان نیست، آنان فقط در توان جسمی متفاوت‌اند‌.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه وظیفه اصلی زن، مدیریت خانه و همسر است، گفت: زن باید بتواند همسر خود را از لحاظ فرهنگی، اخلاقی، ارتباطات اجتماعی و مسائل مختلف مدیریت کند و این مدیریت، مهم‌تر از مدیریت خواب و خوراک مرد است.

وی افزود: یکی از مسائلی که در جامعه امروز با آن روبه‌رو هستیم، دخالت بیش‌از حد زنان در مسائل اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی همسر است که از نظر اسلام مذموم است زیرا مشکلات اقتصادی و بیرونی نباید به‌هیچ‌وجه به زن منتقل شود.زن باید مرد را به‌گونه‌ای مدیریت اخلاقی کند که شوهرش به‌غیراز او به زن دیگری منعطف نشود.

وی با اشاره به اینکه هر نوع ارتباط با نامحرم به هر سبکی خطر دین و اخلاق دارد، گفت: از نظر پیامبر (ص)، بهترین زنان، زنانی هستند که دو خاصیت داشته باشند، اول اینکه محور اصلی آنان خانواده باشد و دوم اینکه حتی‌الامکان ارتباط با مردها را به حداقل برساند.

آیت‌اللهعلم‌الهدی با بیان اینکه متأسفانه کثرت ارتباط و اختلاط در جامعه کنونی، سبب ایجاد آسیب‌ها و مشکلاتی در ارتباط زن و مرد شده است، عنوان کرد: حفظ حجاب از این منظر حفظ عزت و عظمت اسلام است چراکه تنها نقطه تمایز جامعه اسلامی و غیر اسلامی، مسئله حجاب و زنان آن جامعه است.

وی با بیان این‌که علت مخالفت کشورهای اروپایی باحجاب در این است که حجاب ماهیت زندگی اجتماعی لائیک را برهم می‌زند، تأکید کرد: شخصیت دوم مسئله حجاب که حفظ هویت و حیثیت جامعه دینی است برای ما واجب است و اگر از بین برود، حیثیت جامعه دینی نیز ضربه می‌خورد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که یک فرد بی‌حجاب، حیثیت جامعه دینی را خدشه‌دار می‌کند، خاطرنشان کرد: تابلوی هویت جامعه دینی حجاب است و رسالت شما این است که این تابلو را حفظ کنید.

وی افزود: تنها عنصری که می‌تواند فرهنگ حجاب را حفظ و توسعه دهد، زنان هستند، مردان نیروی انتظامی نمی‌توانند زنان را باحجاب کنند چراکه بنیان‌گذار فرهنگ عفاف و حجاب زنان هستند و حجاب به‌وسیله دیگری قابل توسعه و ترویج نیست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • محسن IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    47 72
    با سلام، بنده خودم طرفدارِ حجاب هستم و خانواده ام محجّبه اند. اما واقعا نمی توانم باور کنم که آقای علم الهدی حجاب را اجباری نمی دانند. و گذشته از نظرِ شخصیِ ایشان، آیا اکنون در نظام، حجاب برای زنان اجباری هست یا نیست؟
    • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      3 6
      داداش حرف از کیفیت حجابه نه خودش
    • ناشناس GB ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      10 2
      چرت پرت نگو
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      6 35
      اولا کدام حجاب اجباری؟ الان کار به بدن نمایی کشیده. ثانیا قانون اختیاری در هیچ جامعه ای معنا ندارد. در جامعه اسلامی قانونگذار خدا است و مطلقا کسی حق ندارد جواز شکستن دستور خدا را بدهد. آری. زنان صدر اسلام هرگز این مساله را اجبار نمی دانستند بلکه افتخار می دانستند چون نمی خواستند با کنیزان اشتباه شود. امروزه ظاهرا بردگی از بین رفته اما روحیه برده صفتی و تمنای نگاه شهوت آلود مردان هنوز در میان بسیاری از زنان باقیست. ثالثا: شاید فلسفه حجاب عدم تحریم مردان نباشد. اما فلسفه بی حجابی قطعا هدفی جز تحریک شهوت مردان ندارد. رابعا: چگونه است که ساعتها میک آپ و آرایش برای زنان ایرانی تحمیل نیست اما یک لباس گشاد و یک روسری چند گرمی این قدر یبرایشان سخت است؟
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      21 3
      منظور ایشون این نبوده که حجاب در قانون نباید وجود داشته باشه.بلکه این هست که به اجبار نمیشه کسی رو با حجاب کرد.کما اینکه رضا خان نتونست به اجبار بی حجابی رو به طور کامل ایجاد کنه
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      29 6
      اولا باید دید حجاب چیه ؟ پوشاندن موها یا گریبان و دست ها ؟ دوما اینکه چرا باید از شرع قانونی درست بشه که اکثریت رعایتش نمیکنن ؟ سوما بر چه اساسی مسافران و غیرمسلمانان باید در ایران حجاب رعایت کنن ؟ در نهایت اینکه چه خوشمون بیاد چه بدمون بیاد اجبار اثر معکوس داره و در جامعه نتیجه مشاهده میکنیم . برابر دانستن بی حجابی با برهنگی هم قیاس اشتباهیه . مشرق لطفا منتشر کن کلی وقت برا تایپ گداشتم
  • سالار IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    3 18
    منظور ایشان حجاب با چادر مشکی و مقنعه و مانتو و روبند است میشود باحجاب بود و لباس شاد هم پوشید. چادر میتواند خوش رنگ باشد نه سیاه و کدر
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      3 12
      حجاب برای پوشاندن محرکهای غریزیست ، رنگهای شاد در کنار جنسیت محرک غریزیند .
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    35 4
    چیزی که ما دیدیم واقعاً حجاب با اجبار درست نمی شود
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    6 19
    حجاب یک بعد فرهنگی دارد و یک بعد امنیتی. برخی بدحجابیها سازمان دهی شده است و مثل سرطان رو به رشد.
  • حرفهای صریح-1 IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    11 22
    اشتباه بزرگ مسوولین دلسوز اما نادان این است که خیال می کنند راه چاره حجاب کارهای فرهنگی و تبلیغی است! آنها خیال می کنند که باید ایمان در قلب همه اول رسوخ کند تا بعد احکام اسلام اجرا شود. اما این خطای محض است. حتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هم وظیفه نداشت - و نمی توانست - که به زور ایمان را وارد قلب کسی بکند. اما او ماموریت داشت جامعه را مدیریت کند که حتی افراد بی اعتقاد و کافر مجبور شوند برای زندگی در حکومت اسلامی ظواهر اسلام را رعایت کنند. چرا؟ چون هدف از ایجاد تمدن اسلامی این است که فردی که می خواهد سالم و مومنانه زندگی کند بتواند راحت زندگی کند. اساسا همه حدود شرعی برای مواردی است که گناه علنی باشد. اما حالا اگر کسی در خلوت خود هر قدر هم گناه کند حکومت و مسلمین نه تنها وظیفه ای برای برخورد با او ندارند که تازه موظف به پرده پوشی هستند. اما همینکه گناه علنی شد و دو نفر یا چهار نفر - بسته به نوع گناه- آن را مشاهده کردند حد واجب می شود. جتی اگر کسی سه بار روزه خواری علنی بکند باید اعدام شود. چرا که چنین عملی مساوی اعلام جنگ با حاکمیت اسلام است. آری. اسلام موظف به اصلاح ظاهر است و برای مساله نفاق در حاکمیت حق ایجاد می شود. اگر قرار بود باطل در اظهار وجود خود آزاد باشد که اصلا نفاق ایجاد نمی شد. اشتباه دوم همان مسوولان انشاء الله نادان این است که می گویند در زمان پیامبر و ائمه برخوردی با بی حجابی نبوده و حتی برعکس برخی زنان آزادانه بی حجاب می گشته اند! اما حرف حقی است که معنایش را تحریف کرده اند. چرا که در اسلام کنیزان حجاب ندارند. چرا؟ چون کالا هستند و اتفاقا اگر کسی آنها را بخواهد می تواند بخرد یا با شرایطی حتی اجاره کند. اما زن آزاده کالایی برای عرضه نیست. لهذا اتفاقا وجه تمایز زن برده و آزاد در همین حجاب است. در صدر اسلام اساسا برخوردی در زمینه بی حجابی رخ نمی داد چرا که هیچ زن آزادی نمی خواست با کنیز اشتباه شود. امروزه ظاهرا بردگی از بین رفته اما هنوز برده صفتی و تمایل به عرضه کردن خود در بازارها در بسیاری از زنان هنوز باقیست. در اینجا است حاکم شرع موظف به تعزیر و مبارزه با حرمت شکنی علنی است. چرا که اساسا چیزی به نام قانون اختیاری در تمام دنیا معنا ندارد و اگر خدا قانون گذار است و قانونی گذشته حتما اجباری است. کسی که با دستور خدا مخالف است رسما شرک ورزیده
  • حرفهای صریح-2 IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    4 20
    اشتباه سوم آن مسوولان و حتی بعضا برخی حزب اللهی های دلسوز اما باز هم ساده لوح این است که می گویند وقتی گناهان بزرگی مانند رباخواری و مال حرام در میان مردم هست و حیا و غیرت را از بین می برد برای چه با بی حجابی برخورد کنیم؟ این هم حرف حقی است که از آن اراده باطل شده است. بی شک باید با رباخواری و ورود مال حرام و ژلاتین خوکی و.. به سفره های مردم مبارزه کرد و این جریان فاسد را از سرچشمه مهار کرد اما اولا این مساله ابدا نفی مبارزه با بی حجاب ها در سطح شهرها نیست. درست همانطور که تلاش برای ریشه کن کردن کاشت خشخاش هیچ منافاتی با جمع آوری معتادان خیابانی ندارد و هر دو کار به موازات هم لازم است. ثانیا باید دقت کرد که چرا همه سرمایه گذاری دشمن امروز روی مساله بی حجابی است و چرا هرگز چنین تلاشی را به این شدت روی سایر گناهان ندارد. دلیلش این است که اولا بی حجابی امروز علنی ترین جلوه حرمت شکنی و مبارزه با اجرای قانون خدا است و ثانیا اثر آن آنی و فوری است. اگر اثر مال حرام چند سال و ماه طول می کشد که خود را نشان دهد اما اثر بی حجابی فورا خود را به صورت به لجن کشیدن نسل جوان و افزایش طلاقها و فرزندان طلاق و سقط جنین و... خود را نشان می دهد. تنها کسانی که صحنه دردناک جسد یک جنین بی گناه سقط شده را ندیده اند و یا کسانی که هرگز ضجه ها و گریه های فرزندان طلاق در دادگاههای خانواده را نشنیده اند می توانند بگویند بیرون بودن چند تار مو خطری ندارد! مقایسه بی حجابی با گناهی همچون اختلاس چیزی شبیه مقایسه دندان درد با سرطان است. البته سرطان بسیار مهمتر و جدی تر از بیماری پیش پا افتاده ای مثل دندان درد است اما سرطان نیاز به درمان طولانی دارد اما دندان درد را یک ساعت هم نمی توان معطل کرد و فورا باید با اقدام انقلابی با آن برخورد نمود. اثر بی حجابی آنی است و برخورد آنی و ضربتی را می طلبد. این نکته مهمی است که ابرخی از درک آن عاجزند.
  • حرفهای صریح-3 IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    4 11
    اشتباه چهارم همان مسوولان اینکه می گویند برخورد شدید و ضربتی اثر ندارد. حال آنکه این سخن خطای محض است. هیچ چیزی به اندازه زور و اجبار در فرهنگسازی موثر نیست. کما اینکه همه کارهای تبلیغی در خصوص بستن کمربند ایمنی بی تاثیر بود اما با اقدام قاطع و اجباری و برخوردهای پلیس در طی یک دهه به صورت فرهنگ درآمد.. ایرانیان حسرت رانندگی منظم و مرتب اروپا را می خورند اما نمی دانند اروپاییان هم شلخته رانندگی می کردند و این نظم و ترتیب نتیجه چند دهه سخت گیری و جریمه های نجومی برای نخلفات رانندگی است که در طی چند نسل فرهنگ رانندگی صحیح را نهادینه کرده است. اگر در ایران هم روند قاطع دهه شصت برای چند دهه ادامه می یافت و چند نسل حجاب برایشان ملکه ذهنی می شد خود به خود این مساله به صورت فرهنگ در می آمد. اما برخوردهای شل کن سفت کن اثری جز جری تر شدن بی حجابان نداشته و ندارد. در پایان اینکه هنوز عده ای مردم ساده لوح هستند که می پرسند اگر بی حجابی فساد می آورد چرا در غرب فساد نیست و یک پسر جوان غربی با دیدن دختران نیمه عریان تحریک نمی شود؟ در حالی که این یک خطای بزرگ است. در واقع آمار وحشتناک تجاوز به زنان و دختران دیگر از حد متعارف گذشته و کار به تجاوز به محارم و حیوانات کشیده است و همین کشور سوئد طبق آمارهای خودش بالاترین میزان گزارش تجاوز در اروپا را به خود اختصاص داده است. در واقع اگر آن جوان غربی از دیدن چند زن لخت زیاد تحریک نمی شود به دلیل آن است که چند ساعت قبلتر با چند زن دیگر بوده است و فعلا چند ساعتی برای اوج گرفتن فرصت دارد! همچنین آنها این مسائل را به صورت یک مساله طبیعی پذیرفته اند و آن را به آسانی در فیلمها و سریالها و کارتونهایشان نشان می دهند. اما متاسفانه وقتی دو نسل ایرانیان برنامه های غربی را به صورت سانسور شده مشاهده کرده اند باورشان آمده که می شود زن و مرد مختلط و نیمه برهنه بگویند و بخندند و هیچ اتفاقی هم نیفتد! در واقع این یکی مصایبی است که انقلاب از دست صدا و سیمای غیر انقلابی دارد می کشد.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    4 29
    حجاب یکی از اوجب واجبات و مهمترین فریضه دین است. نباید ترک شود
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      5 19
      هر چند خواستید مسخره کنید اما حقیقت همین است. هیچ فریضه ای به اندازه حجاب تاثیر اجتماعی ندارد و هیچ فریضه ای هم در صورت ترک شدن اینهمه اثر آنی مانند طلاق و سقط جنین و قتلهای ناموسی و کودکان طلاق و خودکشی و... ندارد. در ضمن در اهمیت حجاب همین بس که هیچ فریضه ای به این اندازه مورد حمله و هجمه نیست.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    4 4
    جالبه بدونین حجاب رو توی ایران جناب آقای دکتر روحانی اجباری کردند. یه سر به کتاب خاطرات ایشون بزنید متوجه میشید. کسانی که امروز مدعی اعتدال هستند همان هایی هستن که دهه شصت و هفتاد ریش هایشان را حنا میگذاشتند و پونز در پیشانی کسانی فشار میدادند که احساس میکردند بی حجابند ولی امروز به جای حنا ریش ها را رنگ می کنند و علم اصلاحات برداشته و ادعای متمدن بودن دارند.
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      29 4
      بالاخره تغییر در جهت مثبت هم از خصایص انسانیه ...
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
      0 0
      تغییر در جهت باد هم همین طور
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    4 20
    کدوم اجبار،من تهرانم و واقعا وضعیت اسف باره،هرجور دلشون میخواد میپوشن و هرجور دلشون میخواد آرایش میکنن یکی میگه حجاب اجباری،من خندم میگیره
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    6 16
    کدوم اجبار،من تهرانم و واقعا وضعیت اسف باره،هرجور دلشون میخواد میپوشن و هرجور دلشون میخواد آرایش میکنن یکی میگه حجاب اجباری،من خندم میگیره
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    حالا همه دوباره می نویسند اقتصاد را درست کنید چه کار به حجاب دارید حکم این افراد این است بگویند سمت راست کشتی را از سوراخ کردن نجات دهید سمت چپ را رها کنید مهم نیست هر چه میخواهند سوراخ کنند همان قدر که شکم مهم است جامعه امن و با ارامش هم مهم است در جامعه ولنگار و عریان جنگلی درست میشود برای بقا ، هر کس با ثروتش دیگری را برای شهوت رانی حذف میکند .خانواده مفهوم خود را از دست میدهد ارامش حقیقی از ان رخت میبندد . مدیرانی که در بند شهوت و عریانی هستند زنان بی بندو بار را استخدام میکنند از فساد مالی و زیر میزی هم دریغ نمیکنند . البته انسان های فاسد این ها را کتمان میکنند چون خودشان خدای فساد هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس