نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهور

قصابی‌ها برای تأمین اجاره‌بهای مغازه‌، گوشت را به صورت نسیه می‌فروشن و مردم به مصرف اضافه‌های گوشت روی آورده‌اند و داخل خورش پای مرغ می‌ریزند

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

لیست امید در پستوها بسته شد، برای شهردار تَکرار نشود

حواشی لیست رانتی امید در انتخابات شورای شهر پنجم تهران همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، جدال اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی شهرداری تهران ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است.

«محمود علیزاده طباطبایی» عضو شورای شهر اول (منحله) تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در ابتدای تشکیل شورای اول مهم‌ترین موضوع مورد نظر اعضای شورا انتخاب شهردار تهران بود. در آن مقطع زمانی برخی اعضا بدون مشورت با همه اعضای و آقای عبدا... نوری که رئیس شورا بودند، تصمیم گرفتند یک نفر را به عنوان شهردار پایتخت معرفی کنند... در شرایط کنونی نیز به نظر می‌رسد برخی تلاش می‌کنند در پستوها و در پشت پرده شهردار تهران را انتخاب کنند که این رویکرد صحیح نیست و شهردار تهران نباید در پستوها انتخاب شود».

علیزاده طباطبایی افزود: «برخلاف اینکه برخی از آقایان عنوان می‌کنند انتخاب اعضای لیست اصلاح‌طلبان [لیست امید برای شورای شهر تهران[به صورت دموکراتیک صورت گرفته اصلاً چنین نبوده است. به نظر می‌رسد در پشت پرده برای انتخاب اعضای جدید شورا زدو بند سیاسی صورت گرفته است».

اولین بار «فاطمه دانشور» عضو شورای شهر چهارم، خبر «لیست فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد. پس از آن روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، خبر لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر را تأیید و تصریح کرد که دبیرکل حزب کارگزاران در این خصوص نقشی کلیدی داشته است.

اصلاح‌طلبان با پیروزی در شورای شهر اول تهران و تقسیم شدن به دو طیف، این شورا را به بن‌بست و سپس انحلال کشاندند.

ژست آشتی ملی، بر قیافه شما زار میزند

با نزدیک شدن به موعد تشکیل کابینه دوازدهم، جاده صاف کنی مدعیان اصلاحات برای حضور فتنه گران در پست‌های کلیدی و دعوت به فراموش کردن فتنه ۸۸ آغاز شده است.

در همین رابطه «محمدرضا خاتمی» در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «ما واقعاً می‌خواهیم دولت آقای روحانی دولت آشتی ملی باشد. حضور همه مدیران شایسته اصلاح‌طلب در عرصه‌های مختلف کار و تلاش در کشور و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های ملی که ده‌ها سال برای پرورش آنها هزینه شده است از حسرت‌های درونی ماست».

حال سؤال این است که مگر ملت در حالت جنگ یا قهرند که کسی بخواهد آنها را آشتی بدهد؟! جماعتی که در فتنه و آشوب نیابتی سال ۸۸، بر پر کردن تک تک خانه‌های جدول دشمن اصرار ورزید، حرمت شکنان روز عاشورا را «مردمان خداجو»! نامید، در برابر جمهوریت و اسلامیت ایستاد، روی اسلام در عبارت جمهوری اسلامی خط کشید، با دروغ تقلب، جشن مردم سالاری دینی را تبدیل به دستمایه بی ثبات سازی کشور و معبر گشایی برای نفوذ دشمن کرد و سرانجام؛ آدرس تحریم‌های فلج کننده را به دشمنان داند، هیچگاه سزاوار مسالمت و آشتی نیست.

محمدرضا خاتمی و هم قطارانش متهم ردیف اول خیانت هستند و بنابراین ژست آشتی ملی بر قیافه و سوابقشان زار می زند. آن‌ها دست کم باید با صدای بلند از مردم و نظام عذرخواهی کنند.

مجلس در رأس امور است، ولی نه همیشه

شأن نظارتی مصرح در قانون اساسی برای مجلس به این نهاد مهم اجازه تحقیق و تفحص در همه امور کشور را می‌دهد. بر همین اساس امام خمینی (ره) مجلس را در رأس امور معرفی کردند. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند؛ اما ظاهراً روزنامه‌های حامی دولت نظر دیگری دارند.

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «پاسخ منفی فراکسیون‌ها به طرح ۳ فوریتی ضد قرارداد توتال؛ انزوای تندروها در بهارستان» نوشت: «این موضوع (طرح ۳ فوریتی مجلس برای توقف و بررسی قرارداد توتال) تنها یک تلاش برای ایجاد موج خبری جدیدی علیه قرارداد توتال است که تنها تأثیر منفی آن دلهره انداختن در بین سایر شرکت‌هایی است که عزمی برای ورود به بازار ایران دارند».

در اصل ۷۷ قانون اساسی آمده است: «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد».

ما با پوپولیسم مثبت در انتخابات پیروز شدیم

پروپاگاندای رسانه‌ای جریانی که از آن با نام زنجیره‌ای‌ها در ادبیات سیاسی کشور نام می‌برند، باعث خلط بسیاری از مفاهیم شده است. بررسی عملکرد روزنامه‌های زنجیره ای-به عنوان تریبون مدعیان اصلاحات- نشان دهنده این است که این جماعت با رویکردی قبیله‌ای و باندی، هر آنچه که با منافع خود همراستا باشد-ولو ناپسند- تکریم و هر آنچه-ولو امری پسندیده- با منافع حزبی و شخصی در تضاد باشد را تخریب می‌کند.

این رویکرد دوگانه باعث می‌شود که در نهایت مفاهیمی همچون پوپولیسم (عوامفریبی) که ذاتاً امری ناپسند است به عوامفریبی خوب و عوامفریبی بد تقسیم شود.

در همین رابطه «حمیدرضا جلایی پور» در مطلبی در روزنامه اعتماد نوشته است: «] در انتخابات اخیر[ اکثریت مردم به پوپولیسم مخرب پاسخ منفی دادند... در این انتخابات تنها با «پوپولیسم مردم‌انگیز و مخرب» روبه‌رو نبودیم بلکه با «پوپولیسم و مردم‌گرایی مثبت» نیز مواجه شدیم. در این نوع مردم‌گرایی شخصیت‌های مورد اعتماد مردم برای تشویق آنها به شرکت در انتخابات وعده دروغ ندادند بلکه آنها را با این واقعیت که کشور به حمایت مردم و «تکرار» آن حمایت نیاز دارد آنها را دعوت کردند و مردم نیز چنین کردند».

لیست رانتی امید در انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم در شهر تهران، یکی از نتایج همین تکرار کردن‌هاست.

آمریکا دیگر با چه زبانی ثابت کند که برجام را نقض کرده؟!

آمریکا تاکنون به دفعات برجام را به صورت فاحش نقض کرده است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه- اردیبهشت ۹۶- در واکنش به استمرار این رفتار آمریکا گفت: «آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است». در روزهای گذشته «فایننشال تایمز» در گزارشی با اشاره به تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از برجام نوشت: «تلاش‌های آمریکا برای بیرون نگه داشتن ایران از سیستم بانکی بین‌المللی عملاً همان تأثیر پاره کردن برجام را دارد».

اما ظاهراً روزنامه‌های زنجیره‌ای حاضر نیستند که این واقعیت را بپذیرند.

در همین رابطه، «صادق زیباکلام» در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «تحریم‌های جدید و روح برجام» نوشت: «] مخالفان برجام [وضع تحریم‌های جدید را شکست دیگری برای دپیلماسی مصالحه در برابر دیپلماسی مقاومت خواندند. آیا مخالفان برجام در ایران درست می‌گویند و وضع تحریم‌های دو سال گذشته ازجمله تحریم‌های اخیر آمریکا نقض برجام است؟ در پاسخ باید گفت وضع تحریم‌های جدید برخلاف ادعای مخالفان آقای روحانی به معنای نقض برجام نیست».

سال گذشته، «مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق به صراحت اعلام کرد که در شرایطی که نگاه‌ها نسبت به آمریکا مثبت نبوده است وظیفه آنها بزک کردن مذاکرات هسته‌ای بوده است.

عارف صرفاً مدیر جلسه است؛ تصمیم‌گیری با دیگران است

مطرح شدن موضوعاتی چون باجگیری و زدوبند در تعیین اعضای لیست امید در شورای شهر تهران، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به ریاست عارف را در وضعیت سختی قرار داده است.

از سوی دیگر «محمدرضا عارف» این روزها به جمع مدعیان برای تصاحب شهرداری تهران پیوسته است. بسیاری از مقامات اصلاحات اعتقاد دارند که وی حتی توانایی لازم برای مدیریت یک فراکسیون را هم ندارد و رجحان لاریجانی به وی برای ریاست مجلس، موید این مدعاست که حتی هم فکران اصلاحات نیز عارف را در قد و قامت ریاست‌های کلان نمی‌دانند. تشتت اعضای فراکسیون امید و عدم مدیریت منسجم بر این جبهه و عملکرد ضعیف وی در بزنگاه‌های سیاسی نیازمند ورود و حاشیه‌های پیرامون نقش وی در بستن لیست مجلس و شورای شهر، از جمله مواردی است که حتی هم فکران عارف از مطرح شدن این ایده نگرانند و رأی دهندگان به لیست امید و شخص عارف نیز، چون حضور وی را ضعیف ارزیابی کردند، از عنوان شدن نام وی برای شهرداری تهران حمایت نمی‌کنند.

حواشی اخیر نشان داد که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تنها یک عنوان دهان پرکن است و در پشت پرده هیچ اراده‌ای در تصمیم گیری‌های کلان جبهه اصلاحات ندارد.

در همین راستا «رسول منتجب نیا» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان گفت: «عارف در حد مدیر جلسات شوراست و کاری ندارد، تصمیم‌گیرنده افراد وابسته گروه‌های خاص هستند و بقای خود را در کنار خاتمی بودن می‌بینند. متاسفانه اعضای شورا به خاتمی تفهیم کرده‌اند که اگر این شورا نباشد احزاب توان تصمیم‌گیری ندارند و معتقدند که به‌جای احزاب باید هیات‌ها را تعیین کنیم و افراد حقیقی بیایند که تصمیم‌گیری کنند و این در اصل یک شکست برای اصلاح‌طلبان است».

گلایه روزنامه حامی دولت از گرانی گوشت قرمز

در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت در مقابل کوچکترین نقد- به خصوص در حوزه معیشت- به فحاشی و متهم کردن منتقدان به سیاه نمایی روی می‌آوردند؛ اما اکنون و پس از انتخابات، این رسانه‌ها به منتقد وضعیت معیشت مردم تبدیل شده‌اند.

روزنامه قانون در گزارشی اقتصادی با عنوان «حسرت گوشت قرمز» نوشت: «با بررسی روند بازار مصرفی گوشت قرمز، می‌توان به جرات گفت که خانواده‌های ایرانی درحال تبدیل شدن به مرغ‌خواران حرفه‌ای هستند؛ هر چند که این‌روزها گوشت مرغ نیز به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف، گران شده است... هم‌اکنون قیمت یک کیلو گوشت قرمز در مقابل پنج کیلو گوشت مرغ است... میزان فروش گوشت قرمز قصاب‌ها، ۷۰ و ۸۰‌ درصد کاهش پیدا کرده است...قصابی‌ها برای تأمین اجاره‌بهای مغازه‌های خود، گوشت را به صورت نسیه می‌فروشند...درحالی دفترهای نسیه قصابی‌ها قطورتر شده که میزان بازگشت پول به آن‌ها کمتر شده است...درحال حاضر مردم به مصرف اضافه‌های گوشت روی آورده‌اند و داخل خورش پای مرغ می‌ریزند».

روحانی- ۸ اسفند ماه ۹۵- در مجمع ملی سلامت گفت: «دو روزی گوشت گران می‌شود، در برنامه اخبار تلویزیون، خبر یک می‌شود و می‌رود قصابی! دیدم که خبر یک بخش اخبار رسمی تلویزیون، قصابی است و اینکه گوشت چقدر گران شده است. اگر ارزان شود، خبر آخر می‌شود، البته اگر یادشان بماند». براساس آمار بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در مرداد سال ۹۲ یعنی ابتدای دولت یازدهم ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان بود، اما نرخ این ماده غذایی طبق یکی از آخرین گزارش‌های بانک مرکزی در هفته اول اسفند ۹۵ به ۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده، یعنی ۴۲ درصد گران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • حسین IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    حملات روحانی به مواضع انقلابی بویژه سپاه جایی برای آشتی باقی نمیذاره، حزب الله هم دوستی با این دولت نداره
    • علایی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      47 27
      مشکل در جای دیگر است! وقتی دستگاه قضا با متخلفان و مفسدان انتخابات با وجود مطالبه مردم و رهبری برخورد عبرت انگیز نمیکند باید شاهد توهم پیروزی گفتمانی و پیش دستی های گستاخانه باشیم. مماشات تا به کی؟؟؟
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      82 28
      همه خزب الله رو جمع نبند تو از سمت خودت حرف بزن
  • ن.و IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    68 14
    به خدا اگر برخی روی خوش از مردم ببیند کشور را هم به بیگانگان میفروشد روی مظفرالیدن شاه را سفید پدرم گفت میخواهی درآینده چکاره شوی گفتم کارگرگفت بدبخت من میخواستم دکتربشوم کارگرشدم وای به حال توکه کارگری
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    30 12
    جناب هاشمی زحمتکش-تنها اشتباهات تو این بود که تعرفه های پزشکی راازکتاب تعرفه پزشکی غرب گرفتی -درصورتیکه قدرت مالی وثروت مردم غرب دست یکعده خاص نیست و از۵ تا۱۰برابر مردم واقتصاد ایران است-همین باعث شد بعضی ازپزشکان را بی کیفیت ودراین کشور باختلاف طبقاتی زیاد-دارای پولهای باد آورده وپرتوقع کنید
  • علی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    44 33
    چه اشکالی دارد انها مرغ می خورند مردم پای مرغ هر دو مرغ است باشد که دیگر از یک سوراخ دو بار گزیده نشوند
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      15 21
      باشد که دوباره از یک سوراخ گزیده نشوند...
  • GB ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    24 9
    دوست عزیز من الان 33 سالمه پدرم کارمند بود و از 6 سالگی تا 12 سالگی پای مرغ میخوردیم! بهش افتخار هم میکنم که پای مرغ حلال داد بخوریم نه مرغ حرام. شما بعد 21 سال الان فهمیدی مردم پای مرغ میخورند؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    76 17
    آخه زیباکلام بدبخت برجام روحش کجا بود . ترامپ قبل از خروج از توالت سیفونو روش کشید فرستادش ته فاضلاب . روح برجام ؟!!!!!!
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    36 15
    بایدازریاست جمهوری برکنارشودچون لیافتشونداره
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    23 35
    خيلي حالتون خرابه . درود بر روحاني عزيز
    • تینا IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      21 15
      خخخخخخخ فعلا که حال شیخ فریدون خرابه...ها ایی عزیزی که وگفتی یعنی چه؟؟،؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      31 25
      آفرین درود بر روحانی عزیز و وارسته حجت السلام سید ابراهیم رییسی
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      14 23
      از روحانی پرسیدند شیخ چرا در مذاکرات و رابطه با آمریکا از یک سوراخ دوبار گزیده شدی؟ شیخ درنگی کرد و من " حقوق دانم" گویند جمعی از مریدان شیخ با شنیدن این جمله
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    19 14
    دولت خواب دولت پیرمردها دولتهایی که یادشان مردم چگونه زندگی میکنند
  • ناشناس IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    30 7
    والله من هم 40 سالمه از بچگی پای مرغ میخوریم ..از طبقه متوسط همیشه بودهایم
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
      3 3
      اشکال نداره پای مرغ بیش از خود مرغ فایده داره ضمنا ارزونم هست. در مثال مناقشه نیست میخاد بگه بگه قدرت خرید مردم پایین اومده دیگه گوشت گوسفند که هیچ گوشت مرغ هم نمیتونن بخرن
  • محمد IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    19 4
    مگر در خبر ها ندیدید در چنار شاهیجان گوشت خر می فروشند
  • صداقت IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    13 26
    چرا در دوره اقای احمدی نژادی که تورم و نبود دارو وکالای اساسی وبی ارزش کردن پول مردم هیچ صدایی از شماها بلند نشد.
    • صادق IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      17 13
      اون که کودتای اقتصادی غربیها با عوامل داخلیشون بود که اعتراف کردن مجید!
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      20 14
      هیچ چیزمان که بر نگشت هیچ هسته ای و عزتمان هم به باد رفت .
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    19 11
    توی یک برنامه تلوزیونی شنیدم که در قسمتی از برجام آمده در صورت اعتراض ایران به نقض برجام توسط آمریکا مکانیزم ماشه تمام تحریم ها را دوباره فعال خواهد کرد! گو اینکه دیگر هیچ تحریمی نمانده که دوباره اجرا نشده باشه
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    17 0
    خب روزی یک وعده بخورید اصلا اشکنه پیاز بخورید؟
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    5 4
    جناب روحانی من هنوز منتظرم شما در مورد شکست برجام سخن کنید در مورد خسارت محض در مورد بتن رآکتور اراک در مورد اینکه آمریکا چرا مانع سرمایه گذاری خارجیا میشه چرا هنوز گردش پولی مون تو دنیا درست نشده است چرا دیگه ظریف نمیتونه با تیلرسون قدم بزنه وامضای تضمینی بگیره چرا......
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    5 3
    هرکه خربزه خورد پای لرزش باید باشد مردم به روحانی رای داده اند خوب پای مرغ هم بخورند رای دادن که تحریم نشوند تحریم هم که نشدند دگه چه مرگشان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس