کد خبر 810812
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
خبر ویژه

افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی مدتی است نسبت به ظهور پوپولیسم ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که پوپولیست‌تر از آنها در فضای سیاسی ایران وجود ندارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: زمینه ظهور پوپولیست دیگر مهیاست. برخی تصور می‌کنند آقای روحانی از اهداف، مطالبات و آرمان‌ ۲۴ میلیونی فاصله گرفته و تحلیل می‌کنند که طی توافقی با علی لاریجانی قصد حمایت از او در انتخابات ۱۴۰۰ را دارد.

هم روحانی و هم لاریجانی در صورتی که چنین تصمیمی اتخاذ کرده باشند، اشتباه استراتژیک کرده‌اند، چرا که در صورت عدم موفقیت دولت فعلی به‌هیچ عنوان زمینه برای موفقیت لاریجانی فراهم نخواهد شد.


در چنین شرایطی، به تبع ناامیدی در بخش عمده‌ای از ۲۴ میلیون حامی روحانی، درصد مشارکت در انتخابات بعدی پایین خواهد آمد و در سمت مقابل راه برای بهره‌برداری یک جریان پوپولیست از عدم موفقیت رئیس‌جمهور باز می‌شود.

بسیاری از ۲۴ میلیون رای دهنده به روحانی فعلا احساس مثبتی از عملکرد دولت ندارند.

البته باید متذکر شوم که شکست دولت روحانی موجب ضرر هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان میانه‌رو خواهد بود، اما در مقابل بیشترین سود نصیب تندروهایی خواهد شد که در حال آماده کردن نامزد پوپولیست خود هستند.

اتفاقی که در تیر ۸۴ رخ داد، می‌تواند بار دیگر در خرداد ۱۴۰۰ رخ دهد. سرخوردگی بخشی از ۲۲ میلیونی که به رئیس دولت اصلاحات رأی دادند، موجب جمع‌آمدن بخشی از رأی ۱۷ میلیونی احمدی‌نژاد شد.


زیباکلام پیش از این هم در دانشگاه امیرکبیر گفته بود« از پوپولیسم ۱۴۰۰ می‌ترسم». غیر از او کسان دیگری هم این نگرانی را مطرح می‌کنند که با وضعیت عملکرد اقتصادی دولت امکان روی کار آمدن یک پوپولیست دیگر فراهم است.


پوپولیسم را به توده‌گرائی و عوام‌فریبی و رویکردهای هیجانی به دور از عقلانیت و تدبیر ترجمه می‌کنند. آیا به این معنا، پوپولیست‌تر از مدعیان دروغین اصلاحات و اعتدال که با فریبکاری، شیطان بزرگ را بزک کردند و ناجی اقتصاد نشان دادند، از رونق اقتصاد دم ‌زدند اما فسادهای اقتصادی بزرگ را مرتکب شدند، و اقتصاد کشور را دچار چالش‌های بزرگی نظیر رکود، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی و ... کردند، وجود دارد؟!


به این معنا ابراز نگرانی درباره سر کار آمدن پوپولیسم، یک دروغ بزرگ و نعل وارونه جدید از سوی پدرجدهای پوپولیسم و عوام‌فریبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    2 0
    پوپولیستر از صادق زیبا کلام خودش است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس