سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی

روزنامه دولتی ایران بدون توجه به معیشت و بحران اقتصادی مردم، می نویسد: برخورد با خودسری‌ها و رفع ممنوع‌التصویری و حصر برخی شخصیت‌های سیاسی از مطالبات رسا و گویای مردم در انتخابات است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** اولویت مردم مشکلات اقتصادی نیست، مسئله اصلی رفع حصر است!

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «تبلیغ گزینشی مطالبات مردم» نوشت:

«برجسته کردن مطالبات مردم از سوی برخی شخصیت‌ها و رسانه‌های منتقد دولت و بخصوص صدا و سیما قابل تأمل است. این جریان که در انتخابات ریاست جمهوری با عدم اقبال عمومی روبه‌رو شده، حال در ارائه پیشنهادهای خود به دولت دوازدهم روی مطالباتی به عنوان خواسته‌های مردم  انگشت می‌گذارد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت همه مطالبات مردم یا مطالبه همه مردم و حتی اکثریت مردم نیست. آن‌ها به طرز مشهودی تنها بر مسائل اقتصادی اهتمام می‌ورزند و همه مشکلات و مسائل کشور را به همین حوزه ختم می‌کنند».

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «بسنده کردن تنها به این سوژه و غفلت از دیگر مطالبات و خواسته‌های مردمی، توجه دادن به مسیرهای نادرستی است که چه بسا منجر به افزایش ناامیدی و سرخوردگی مردم شود».

روزنامه دولتی ایران تاکید کرد که برخورد با خودسری‌ها و رفع ممنوع‌التصویری و حصر برخی شخصیت‌های سیاسی از مطالبات رسا و گویای مردم در انتخابات است.

متاسفانه رسانه‌های حامی دولت در ۴ سال گذشته کمترین اهتمامی در زمینه پیگیری افزایش بی‌سروصدای تورم، تشدید مشکل مسکن مردم و دهن‌کجی دولتمردان به مسکن مهر، ۳ برابر شدن حجم نقدینگی و تشدید واردات کالاهای لوکس و افزایش قاچاق، حقوق‌های نجومی و نامشروع مدیران اشرافی، فساد ۱۲ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، تعطیلی ۶۰ درصد ظرفیت تولید و تشدید رکود و بیکاری در دوره پسابرجام، کوتاهی در اجرای برجام و کم توجهی به نقض آن توسط طرف غربی، زیان چند هزار میلیاردی سهامداران بورس اوراق بهادار، آسیب‌های گسترده ریزگردها و سیل و... ده‌ها مشکل از این قبیل نداشته است.

معلوم نیست چرا رسانه‌های حامی دولت که این همه به سرنوشت سران فتنه علاقه نشان می‌دهند، چرا به اندازه یک صدم این توجه و تمرکز، درباره مشکلات ذکر شده از دولتمردان و رئیس‌جمهور سؤال و مطالبه نمی‌کنند؟

برخی از رخدادها، خبرها و جنجال‌ها نقش بمب صوتی و نارنجک دودزا را بازی می‌کنند و هدف نهایی برای اینگونه رخدادها و جنجال‌ها، انحراف افکارعمومی از مسائل اصلی و سرگرم کردن آنان به مسائل حاشیه‌ای است.

** اشک تمساح طراحان دروغ بزرگ بورسیه‌های غیرقانونی برای نخبگان

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «به فکر کوچ مریم‌ها باشیم» نوشت:

«مرگ مریم میرزاخانی مرثیه‌ای است بر ملتی که نوابغش، قهرمانانش و نخبگانش را به‌راحتی از دست می‌دهد. برای ایران مریم مدت‌ها پیش از دست رفته بود؛ آن موقع که به هر دلیلی از ایران خارج شد. حالا همه از مردم تا نمایندگان و سایر مسئولان در سوگ او بیانیه می‌دهند و مردم در ماتم او داغدارند. به‌راستی ما داغدار مریم هستیم یا سوگوار گناه خودمان که به‌راحتی گذاشتیم او و مریم‌های دیگر بروند. سوگ‌نامه نخبگان ما مدت‌هاست در جریان است. آن‌ها که رفتند و تبعه کشور دیگری شدند، همان‌ها که عاشق ایران‌اند و دور از ایران».

در اوایل فعالیت دولت یازدهم، پس از ماه‌ها جنجال و تهمت و افترا از سوی روزنامه‌های اصلاح طلب و برخی مقامات ارشد دولت پیرامون ۳۷۷۲ دانشجوی دکتری بورسیه شده در دولت دهم، وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای تنها ۳۹ نفر از بورسیه شدگان را به علت ارائه اطلاعات نادرست، مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارتخانه دانست! اما موضوع به همین جا ختم نشد. بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های دانشجویان بورسیه در این مدت به خاطر جو سازی های رسانه‌ای و برخوردهای سیاسی دولت علیه آنها، با اینکه قانونی و بدون مشکل بورسیه شده بودند تحت فشار قرار گرفته و دچار استرس‌های شدید و بیماریهای عصبی شدند بگونه ای که حتی این موضوع در برخی موارد منجر به اختلافات خانوادگی و حتی جدایی برخی از دانشجویان از همسرشان و در برخی موارد منجر به خودکشی شد.

از سوی دیگر، صدها نفر از نخبگان در رشته‌های مختلف در اثر این رفتار غیر انسانی، برای همیشه از ایران رفتند. این‌ها تنها فهرست برخی از مشکلاتی است که در این مدت برای دانشجویان بوجود آمده است و علت اصلی آن نیز برخی مقامات ارشد دولت و روزنامه‌های اصلاح طلبی است که در این مدت به جای رسیدگی به پرونده‌های فساد بزرگی مانند کرسنت در وزارت نفت و موارد مشابه، به خاطر تنها ۳۹ نفری که به طور غیرقانونی بورسیه گرفته‌اند، با آبرو و اعصاب و آرامش بیش از ۳۰۰۰ خانواده دیگر بازی کردند.

** تحریم‌ها مهم نیست، با مقامات آمریکایی عکس یادگاری بگیرید

روزنامه آسیا در گزارشی با عنوان «چراغ سبز ظریف به دیدار با ترامپ و تیلرسون» نوشت:

«دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه در گفتگو با خبرنگار نیویورکر گفت: ما با دیدار احتمالی با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در صورتیکه این دیدار برای اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ ضروری باشد، مخالفتی نداریم».

نوع مواجهه روزنامه‌های اصلاح طلب در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای و توجیه تمدید تحریم‌ها در پسابرجام، نشان دهنده این است که برجام و توافق هسته‌ای برای این جریان جزئی از حواشی محسوب می‌شود چرا که ازنظر آن‌ها رخدادهای مهم دست دادن وزیر خارجه کشورمان با اوباما و قدم زدن جان کری و ظریف است. این جریان به‌نوعی در رسانه‌های زنجیره‌ای صحبت‌های خود را انعکاس می‌دهد که گویی قصد دارند تا دولتمردان را نیز به این انگاره سوق دهند که مهم‌تر از برجام و منافع ملی، همان ارتباط صوری و فرمالیستی با آمریکاست و مهم‌تر از شکستن دیوار تحریم‌ها همانا شکستن دیوار طویل بی‌اعتمادی نسبت به استکبار جهانی است.

در روزهای گذشته و در حالی که ظریف بعد از چهارسال به صورت جدی به بدعهدی و نقض مکرر برجام توسط امریکا اعتراض کرد، یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب که روزگاری ظریف را امیرکبیر ایران لقب داده بود، تنها به دلیل اعتراض به کدخدا، به وزیر خارجه حمله کرد و او را مورد تمسخر قرار داد.

** دولت از واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی امتناع می‌کند

روزنامه اعتماد در گزارشی اقتصادی با عنوان «رشد کاغذی بودجه عمرانی» نوشت:

«تعداد پروژه‌های عمرانی ظرف ۱۵ سال گذشته آن هم آن دسته از پروژه‌هایی که برای اجرا ضرورت داشته‌اند شش هزار و ۲۰۱ عنوان می‌شود؛ اما از این تعداد تنها ۵۳۸ پروژه به اتمام رسیده است. از این رو می‌توان آمار پروژه‌های نیمه تمام را پنج هزار و ۶۶۳ پروژه تخمین زد.

آنچه به عنوان علت عدم تکمیل پروژه‌ها نام برده می‌شود؛ بسیار زیاد است اما یکی از مهم‌ترین علت‌های این عقب‌ماندگی را شاید بتوان مقاومت در واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی دانست. در حالی که هر سال دولت با کسری تراز عملیاتی بالایی در بودجه مواجه است؛ عدم تمایل دستگاه‌ها به واگذاری طرح‌ها، عمران کشور را خوابانده است.»

این در شرایطی است که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون برنامه پنجم توسعه، قوانین بودجه سنواتی ۸۶ تا ۹۴، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون رفع موانع تولید و قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قرار بر واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی بوده است». نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط دولت یازدهم و حرکت از سمت اقتصاد دولتی به اقتصاد غیردولتی، با انتقادهای جدی از سوی همه، از صاحبنظران تا مسئولان در سطوح مختلف همراه بوده است.

** دنبال سهم خواهی نیستیم، ولی بهتر است دولت یکدست اصلاح طلب باشد

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «دولت رنگین کمانی یا یکدشت؛ مسئله این است» نوشت:

«آقای روحانی باید در سیاست اجتماعی خودش تجدیدنظر کند و به جای اینکه بخواهد همه را راضی نگه دارد، به سمت طیف وسیع اصلاح‌طلبان بیاید...کابینه اول در حد و اندازه وعده‌هایی که آقای رئیس جمهور داده بودند، نبود. البته خیلی از وزرا تلاش خود را کردند. شرایط به گونه‌ای است که رئیس جمهور در کابینه دوازدهم از اصلاح طلبان بیشتر استفاده خواهند کرد منتها این به هیچ وجه به منظور سهم خواهی نیست».

این روزنامه اصلاح طلب منکر سهم خواهی از دولت شده است، ولی در ادامه مطلب تاکید کرد: «روحانی در چینش دولت دومش باید نگاهی ویژه به مهره‌های جریان اصلاحات داشته باشد».

اصلاح طلبان به دفعات مدعی شده‌اند که به دنبال سهم خواهی از دولت نیستند، اما این روزها چهره‌های اصلاح‌طلب از نمایندگان مجلس گرفته تا چهره‌های حزبی و مطبوعاتی نسبت به چینش کابینه اظهار نگرانی کرده و بر سهم خواهی از دولت تاکید داشته‌اند.

** شفافیت، حلقه مفقوده شورای شهر پنجم

روزنامه بهار در مطلبی نوشت:

«با این‌که شفافیت یکی از شعارهای لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر پنجم بود، اما باید اعتراف کرد حداقل چیزی است که تا به حال به آن به طور جدی پرداخته نشده است. شفافیتی که انتظار می‌رفت در لیست امید شاهد آن باشیم و این اتفاق هیچ وقت حاصل نشد».

لیست امید برای شورای شهر تهران حواشی زیادی تا به امروز داشته است. روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد چندی پیش ضمن افشای باجگیری بزرگ برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اقدام به دلالی آنها برای بستن لیست امید شورای شهر تهران در مطلبی با عنوان «چه کسی پیشنهاد ۲ میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود؟!» نوشت: «یک منبع آگاه توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست ۲ میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است؛ بدین‌صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که ۲ میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند. البته مشخص نبوده آقای غ - ک با چه سازوکاری چنین وعده‌ای به کاندیداها می‌داده است».

عدم شفافیت در انتخاب شهردار نیز ادامه پیدا کرد و کار به جایی رسید که برخی اصلاح طلبان تاکید کردند که شهردار تهران با زدو بند سیاسی در پستوها انتخاب می‌شود، همانطور که لیست امید در پستوها بسته شد.

لیست رانتی در کارنامه مدعیان اصلاحات مسبوق به سابقه است. پیش از این نیز در انتخابات مجلس دهم «الهه کولایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که با وجود سوابق کاری و داشتن چهره‌ای سرشناس در جریان اصلاحات از فهرست امید در مجلس شورای اسلامی جامانده بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آنا» اعلام کرد: «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • جنبش سبز IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    18 59
    روحانی در چینش دولت دومش باید نگاهی ویژه به مهره‌های جریان اصلاحات داشته باشد نه منافقین اصلاحاتی
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      3 14
      مرگ بر فتنه گر
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    63 4
    روزنامه های اصلاح طلب ید طولایی در حاشیه سازی دارند
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    17 30
    اولویت من اقتصاده .اقتصصصصصصصصصاد
    • AE ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      14 2
      برای بعضی ممکنه مسایل اقتصادی اصلا مهم نباشه ولی برا من وشما صد در صد خیلی مهمه
  • حسین IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    12 7
    این اقایون از داخل ناامید و به خارجی امیدوارند. حال کار ندارند و در قبیله سیاسی شون هم مثل اون یکی قبیله بخور بخور زیاده خیلی بعید میدانم از این دولت های جناح زده چیزی عاید کشور بشه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    19 9
    پیام ما روشنه
    • محمد IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      18 6
      بمیر الاغ
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      18 9
      خخخ وایسا تا حصر رفع بشه بعد ببینیم به تو چی میرسه . مگر اینکه خودت مزدور باشی
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
      20 7
      خخخ وایسا تا حصر رفع بشه بعد ببینیم به تو چی میرسه . مگر اینکه خودت مزدور باشی
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
      0 3
      حسابی سر کاری
  • GB ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    3 1
    شماها ساده اید. اگه صدای شجریان را از رسانه ملی پخش کنید یکی از بهونه های مظلوم نمایی را از اینا گرفتین و مردم کم کم خودشون به صدا در میان که این چیزها مشکل ما نیست!
  • تمنا IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    0 0
    یعنی یکی این روزنامه ها رو بده به من بدم مامانم باهاش شیشه های پنجره خونمونو پاک کنه تنها اثر مثبث این روزنامه های حاشیه ساز زرد همینه . . .
  • علی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
    2 8
    رفع حصر و غیره برای مردم قشر ضعیف نون و اب نمیشود شکمتان سیر است از این حرفها می زنید اگر برای کار خودتان یا فرزندتان یا گرفتن وام یا خدا ناکرده پول نداشتن دوای دردتان راحس می کردید وضع مملکت فرق می کرد ای ژنهای بی لیاقت و بی تدبیر
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    2 0
    تا وقتی آقازاده ها با ژن خوب! هستند،دیگه نیازی نیست دولت پروژه هارو به مردم بده
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    3 0
    کاسبان واقعی برجام،اصلاح طلبان هستند.و البته کاسبان رفع حصر
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    4 14
    اصلاحات بي خاصيت گند زده به همه چي از سياست تا اقتصاد تا هسته اي تا اشتغال و برنامه هايي چون ٢٠٣٠و ترياك و انتقالات ارزي و بازي نهاد حقوق بشر و تخلفات انتخاباتي و.....
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    2 0
    یکی از نزدیکان ما که از دانشجویان نخبه مهندسی برق بود به خاطر جنجال سازی اصلاح طلبان درباره بورسیه ها، برای همیشه از ایران رفت
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    1 0
    آقایون وزرا و رؤسا،تو رو خدا در دولت دوازدهم دیگه شعار ندید.وضعیت اقتصادی مردم بغرنجه.میفهی،بغرنججججججججججججججججججج
  • ایرانی اصیل IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    2 3
    حالا مثلا اصولگرایان چه گلی به سر مملکت زدند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    2 14
    مرگ بر فتنه گر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس