نرگس موسوی

وبسایت ضد انقلاب ضد انقلاب رادیو زمانه معتقد است که برنامه دفاعی - موشکی ایران، به آمریکا اجازه می‌دهد اجرای برجام به روزهای دشوارش برسد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مادر تحریم‌ها احترامش واجب است، نباید عصبانی شویم!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «تحرکات آمریکا تاثیری بر برجام ندارد» نوشت: «اکنون هم عملاً اتفاق خاصی از طرف آمریکا رخ نداده و جز توصیه و مصوبه کنگره و اقداماتی از این دست، اتفاقی نیفتاده که بر اقتصاد ما اثرگذار باشد».

نویسنده این یادداشت در ادامه به موضوع مهمی اعتراف می‌کند: «مهم‌ترین عاملی که به‌رغم استقبال اولیه، باعث کند شدن سرمایه‌گذاری در کشور است بحث سوئیفت است. تا وقتی تبادل پول به راحتی انجام نشود، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند پول را به کشور بفرستد، حتی اگر به ایران اعتماد کند. اگر این مشکل باقی بماند نهایتاً منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران هم می‌شود».

در روزهای گذشته، طرح جامع تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا و سنا تصویب شد. کارشناسان این تحریم را جامع‌ترین بسته تحریمی آمریکا علیه ایران در طول تاریخ می‌نامند و از آن با عنوان «سیاه چاله تحریم» یا «مادر تحریم‌ها» یاد می‌کنند. متاسفانه با وجود لگدمال شدن برجام توسط آمریکا، روزنامه‌های اصلاح طلب همچنان نسخه ذلت می‌پیچند و به مقامات دولت سفارش می‌کنند که نازکتر از گل به آمریکا نگویید.

پیش از این صالحی، ظریف، طیب نیا، سیف، جهانگیری و عراقچی نیز به استمرار مشکلات بانکی در پسابرجام اذعان کرده بودند. چندی پیش روزنامه «گلف تودی» در گزارشی نوشت: «ایران روی کاغذ به سیستم سوئیفت- سیستم تراکنش‌های مالی جهانی- وصل شده اما در عمل این مهم اتفاق نیفتاده است. تا قبل از برجام نهادها و بانک‌های ایرانی با ابداعات خود تحریم‌های سوئیفت را از طریق واسطه دور می‌زدند، اما بعد از اجرای توافق هسته‌ای این کار دشوارتر شده است».

هنوز ساعاتی از اجرایی شدن برجام- دی ماه ۹۴- نگذشته بود که رئیس‌جمهور در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران با اشاره به دستاوردهای بسیار برجام از باز شدن «هزار ال‌سی» خبر داد و تصریح کرد: «در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنها که می‌گفتند باور نکنید، اشتباه می‌کردند».

روحانی در حالی از باز شدن هزار ال‌سی آن هم در یک روز تعطیل برای غربی‌ها خبر می‌داد که باید بدانیم برای باز کردن ال‌سی، بانک‌ها موظف هستند کد اعتباری بین‌المللی بانکی (سوئیفت‌کد) داشته باشند در حالی که هنوز تحریم سوئیفت بانک‌های ایرانی لغو نشده بود ثانیاً بانک‌های خارجی در روز اجرای برجام که مصادف با یکشنبه ۲۷ دی بود، تعطیل بوده‌اند و طبیعتاً ال‌سی نیز نمی‌توانستند باز کنند.
پس از این اظهار نظر قابل تأمل، علاوه بر منتقدان و فعالان اقتصادی، حتی رسانه‌های ذوق‌زده برجام نیز به موضوع گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی واکنش نشان داده و آن را زیر سؤال بردند.

** ژن خوب یعنی برای نقاشی‌های یکی از سران فتنه طلبکار شَوی!

نرگس موسوی، دختر میر حسین موسوی (از سران فتنه) در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی گفت: «علاوه بر سلامتی جسمی، مشکل نقاشی‌های آقای مهندس میرحسین موسوی هم برای ما و هم برای ایشان مایه نگرانی شده است. نقاشی‌هایی که پدر در دوران حصر کشیدند ماموران اجازه خروج از محل حصر نمی‌دهند که نگهداری نامناسب، منجر به نابودی این آثار گرانقدر می‌شود».

زهرا موسوی-یکی دیگر از دختران میرحسین موسوی- نیز در این مصاحبه گفت: «اگرچه جسم آنها در حصر است اما روح آنها در میان ملت است و آنها در ملاقات‌ها همواره سخن از مردم دارند و حصر خود را نیز برای جلوگیری از بروز هیچ گزندی برای مردم، تحمل می‌کنند».

عده‌ای به دنبال آن هستند تا خیانت بزرگ و نابخشودنی فتنه ۸۸ را به حاشیه برده و با مظلوم نمایی، از قانون فرار کنند.

در سال ۸۸، فتنه گران با زیرپاگذاشتن قانون، هشت ماه کشور را قربانی شهوت و توهمات خود کردند. فتنه‌گران با دروغ تقلب، جشن مردم سالاری دینی را تبدیل به دستمایه بی‌ثبات‌سازی کشور و معبرگشایی برای نفوذ دشمن کرده و سرانجام؛ آدرس تحریم‌های فلج‌کننده را به دشمنان دادند.

نزدیکان سران فتنه باید به این نکته توجه داشته باشند که آنها بدهکار ملت ایران هستند. اگر بحثی در مورد رفع حصر باشد اولین کاری که دستگاه قضایی تکلیف قانونی براساس قانون اساسی دارد، رسیدگی و تعیین اشد مجازات برای این افراد است. سزای مفسد فی الارض و باغی، مجازات‌های سنگین است، نه مسالمت و آشتی.

** ویرانه نمایی، ترفند اصلاح طلبان برای توجیه رخوت و ناکارآمدی خود

روزنامه فرهیختگان در یادداشتی نوشت: «تجربه ثابت کرده هر بار این جریان] اصلاحات [کرسی مدیریتی جدیدی را فتح می‌کند، ضمن رفتن به ماه عسل چند ماهه در ابتدای کار، مدت زیادی را صرفاً به تخریب و سیاه‌نمایی عملکرد قبلی‌ها می‌گذراند؛ رویه‌ای که بیش از هر چیز زمینه را برای توجیه رخوت و بی‌عملی‌های احتمالی آتی در افکار عمومی میسر می‌سازد. تجربه دولت یازدهم و خروجی تریبون‌های رسمی آن گواه مناسبی بر این مدعاست. حالا «ویرانه‌نمایی» از حاصل تلاش مدیران کنونی شهرداری نیز آغاز شده است. الهام فخاری منتخب شورای شهر پنجم تهران در این ارتباط می‌گوید: «ویرانه‌ای به مدیریت جدید شهری سپرده می‌شود که اولین اقدام، آواربرداری از این خرابه است.» محمد هاشمی هم اخیراً در گفت‌وگویی با بیان اینکه کارنامه قالیباف به مراتب بدتر از کارنامه احمدی‌نژاد است، گفته: «اگر احمدی‌نژاد کشور را ۵۰ سال به عقب برد، قالیباف تهران را به ۱۰۰ سال قبل برده است».

ادعاهایی از این دست در حالی است که احمد حکیمی‌پور که در انتخابات اخیر از راهیابی به شورای شهر بازمانده بود ضمن نادرست خواندن این رویکرد به همفکرانش هشدار می‌دهد که چنین رویه‌ای دیگر برای مردم چندان جذاب نیست. عضو کنونی شورای شهر تهران در این خصوص می‌گوید: «قرار نیست ما همه‌چیز شورای شهر را از صفر شروع کنیم. اینکه هر گروهی که می‌آید بگوید گروه قبلی ویران کردند و همه‌چیز را به هم ریختند، این سخن درست نیست و مردم را جذب نمی‌کند».
 با این اوصاف این سؤال به‌طور جدی مطرح است که تا چه زمانی بناست در بر همین پاشنه بچرخد و ناکارآمدی فعلی‌ها در سایه فروکاستن دستاوردهای قبلی‌ها رنگ بازد؟

** توصیه سایت ضد انقلاب: توانایی موشکی را هم مانند هسته‌ای تعطیل کنید!

سایت ضد انقلاب «رادیو زمانه» در گزارشی نوشت: «برنامه موشکی ایران به دولت دونالد ترامپ اجازه این را خواهد داد که به جای سیاست مهاجمی، استدلال‌های آمریکامحور و ضدیت یکجانبه با برجام، موافقت متحدان اروپایی را جلب کند که به صورت چندجانبه و بین‌المللی فشار بیشتری به ایران بیاورند – برای  لغو یا سخت‌گیری بیشتر در اجرای برجام».

در ادامه گزارش آمده است: «ایران هرگز حاضر نشده است که در پایگاه‌های نظامی حساس را به روی بازرسان بین‌المللی باز کند. چیزی که وزارت خارجه ایران مطرح کرده محرمانه بودن فعالیت‌های نظامی مرتبط با امنیت ملی ایران است. این شرط ایران در زمان مذاکرات ایران با ۵+۱ پذیرفته شد؛ اما اگر وزارت خارجه آمریکا بتواند متحدان اروپایی را با برنامه دسترسی بازرسان بین‌المللی به پایگاه‌های نظامی ایران همراه کند، برجام وارد مرحله اجرایی دشواری خواهد شد».

بزک کنندگان برجام- در داخل و خارج از کشور- به دنبال جاده صاف کنی برجام های بعدی برای ایران هستند. در حقیقت هدف اصلی این است که «دستاورد تقریباً هیچ» به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران نیز تعمیم داده شود و اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل به صورت سریالی تکرار شود. در این حالت لغو تحریم‌ها وعده‌ای است که هر روز با بهانه‌ای جدید مطرح خواهد شد.

در حال حاضر نه تنها تحریم‌های قبلی (حتی هسته‌ای؛ مانند تحریم U-turn) سر جای خود باقی ماند بلکه تحریم‌های بی‌سابقه؛ شدید و جدیدی در عصر پسابرجام علیه ایران تصویب شد، با این تفاوت که دیگر بخش زیادی از توان هسته‌ای را از دست داده‌ایم و همزمان تحریم هم می‌شویم!

گفتنی است رادیوی هلندی زمانه با بودجه سازمان اطلاعات هلند و سیا برنامه‌سازی می‌کند. گردانندگان این شبکه جملگی از خبرنگاران فراری روزنامه‌های اجاره‌ای و زنجیره‌ای هستند.

** با موضع گیری‌هایی مثل «خزانه خالی است»، دشمن را به تحریم معتاد کردید

دکتر حسین کچویان در مصاحبه با روزنامه صبح نو گفت:

«منطق ما تا قبل از آقای روحانی، این‌بودکه نشان دهیم تحت‌فشار نیستیم و مذاکره ما با غربی‌ها به این خاطر نیست. از سوی دیگر غربی‌ها مدام اینطور القا می‌کردند که فشارهاست که ایران را پای میز مذاکره آورده است! حال اگر در این میانه فرد یا جریانی مدام بگوید: «مذاکره ضروری است و باید مذاکره کنیم» و «چرخ اقتصاد باید بچرخد» و ... بیانگر این است که تحریم‌ها اثر کرده است و طرف غربی را به نتیجه گرفتن از اهرم فشار امیدوار می‌کند. در کل مذاکرات تا وقتی که قرارداد منعقد شد، یک کار ثابت دولت، وزرا و حامیان بیرونی و درونی آقای روحانی این‌بودکه مدام بگویند اگر مذاکره نکنیم و قرارداد نبندیم، وضع ما خیلی خراب است! از همان اول که گفتند خزانه خالی است تا نان، اشتغال، ورزش، سینما و حتی آب‌وهوا را منوط‌به مذاکرات هسته‌ای کردند!

در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت، آقای روحانی و جناح سیاسی و گروه کاری وی ازآن‌جاکه منتقدانی قوی داشتند، برای پس‌زدن این منتقدان یا به‌شکست‌کشاندن و تحت‌فشارگذاشتنِ آن‌ها ازسوی مردم، این حرف‌ها را می‌زدند؛ یعنی به قدری مشغول منتقدان و مخالفان داخلی بودند که فکر نکردند حرف‌هایی که می‌زنند، نقض قواعد عقلی و منطقی مذاکره است! حرف‌هایی که به دشمن بفهماند به‌شدت نیازمند هستید، موضع شما را در مذاکره ضعیف می‌کند. نتیجهٔ این رفتار حتماً در مذاکره و نتیجهٔ آن منعکس می‌شود.

به طور مثال در زمان سفر هیاتی فرانسوی به ایران، فرانسویان هم‌زمان مانوری در خلیج‌فارس انجام دادند. یکی از بازرگانان فرانسوی که در این سفر بود، به مقامات سیاسی کشورش اعتراض کرده بود که چطور وقتی مشغول مذاکره با ایران هستیم، این مانور را انجام می‌دهید؟! مانور تهدیدآمیز، شما را برای دولت ایران به دولتِ خصم تبدیل می‌کند و درنتیجه در مقابل شما جبهه می‌گیرند و مانع همراهی آن‌ها می‌شود؛ اما مقامات سیاسی فرانسه گفته بودند ایرانیان چنان نیازمند هستند که هیچ اعتراضی نمی‌کنند و تاکنون هم اعتراض نکرده‌اند! یا در مثالی دیگر؛ رادیو فرانسه در تحلیلی که در ایام مذاکرات ارائه داد، می‌گوید مقامات غربی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران در موقعیت فروشنده‌ای است که در شرایط سختی قرار دارد و حتی به فروش حقوق ملی خود مجبور شده است!».

کچویان در ادامه گفت:

«طرف مقابل با این موضع وارد مذاکرات شد. نتیجه این شد که ما مدام از مواضع خود پایین بیاییم و هر زمان مذاکرات دچار مشکل می‌شد، به جای تلاش و اعمال فشار به طرف مقابل برای کوتاه آمدن از مواضع خود، تیم آقای ظریف و همراهان آنها در داخل کشور تلاش می‌کردند که موضع کشور را در مذاکرات پایین بیاورند و فضای سیاسی داخل کشور را به نحوی سازمان بدهند که زمینه اینکه در آن‌جا از موضع خود پایین بیایند، فراهم شود».

** مزه دلچسب قیمت گوشت قرمز زیر دندان دلالان

روزنامه آفتاب اقتصادی در گزارشی با عنوان «مزه دلچسب قیمت گوشت قرمز زیر دندان دلالان» نوشت: «با وجود افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر، نه تنها هیچ یک از نهادهای ذیربط مسئولیت گرانی آن را بر عهده نمی‌گیرند، بلکه تنظیم بازار آن بین دستگاه‌های مختلف پاس کاری می‌شود. برخی علت گران فروشی گوشت قرمز را حضور دلالان و سودجویان در شبکه توزیع و نبود نظارت کافی می‌دانند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ متقاضیان زیادی برای مصرف دارد، اما با افزایش چشمگیر قیمت‌ها برخی خانوارها قادر به مصرف این محصولات نیستند و سرانه مصرف در کشور ما نسبت به سالهای گذشته با کاهش روبرو شده است».

روحانی در اسفندماه سال گذشته گفت: «دو روزی گوشت گران می‌شود، در برنامه اخبار تلویزیون، خبر یک می‌شود و می‌رود قصابی! دیدم که خبر یک بخش اخبار رسمی تلویزیون، قصابی است و اینکه گوشت چقدر گران شده است. اگر ارزان شود، خبر آخر می‌شود، البته اگر یادشان بماند». بر اساس آمار بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در مرداد سال ۹۲ یعنی ابتدای دولت یازدهم ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان بود، اما نرخ این ماده غذایی طبق یکی از آخرین گزارش‌های بانک مرکزی در هفته اول اسفند ۹۵ به ۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده، یعنی ۴۲ درصد گران شده است».

نکته دیگر اینکه در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت در مقابل کوچکترین نقد- به خصوص در حوزه معیشت- به فحاشی و متهم کردن منتقدان به سیاه نمایی روی می‌آوردند؛ اما اکنون و پس از انتخابات، این رسانه‌ها به منتقد وضعیت معیشت مردم تبدیل شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    113 9
    سران فتنه باید اعدام شوند
  • آریایی با غیرت IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    73 8
    مطالبه ملت ایران،اعدام سران فتنه است
    • علی IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      3 6
      لااقل بذار 10 دقیقه بگذره بعد دوباره همون پیامو بذار... اسمتم "آریایی" نذار خواهشا، همون بی نام بیشتر بهت میاد
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      4 5
      ملت ایران تو انتخابات حرفش رو زد. شما نمیخواد از طرف ملت نظر بدی برو
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    49 8
    دریده تر از این فتنه گران صهیونیستها هستند
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      10 3
      فتنه گران از صهیونیستها هم بدتر هستند. چرا که صهیونیستها اقلا به افراد و مجموعه خودشان خیانت نمی کنند.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    42 6
    سران فتنه بايد محاكمه و اعدام شوند
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    10 4
    به والله اگر کشوری دیگه بود تا الان گردن زده بود فتنه گران رو
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    10 3
    مادر تحریم ها، پدر سازش را درآورد
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    2 2
    جانم ....
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    4 9
    مشرق اینقدر هی نگو فتنه فتنه
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      2 2
      پس چی؟! از نظر شما فتنه نبوده؟!!
    • NL ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      1 1
      na
  • محسن IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    12 3
    بعید می دانم دولت روحانی و دارو دسته اسهال طلبان چهارسال بتوانند دوام داشته باشند. مردم لکه دارشدن عزتشان را تحمل نمی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس