کد خبر 748005
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰
شورای همکاری

ریاض اعلام کرد اقدامات علیه قطر در راستای تصحیح مسیر اقدامات این کشور انجام می گیرد که منجر به فروپاشی مجموعه به هم پیوسته کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) می شود.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم، شورای وزیران سعودی در بیانیه ای اعلام کرد مردم قطر جزئی ریشه دار از مجموعه خلیجی و عربی هستند و اقدامات چهار کشور تحریم کننده قطر متوجه حکومت قطر است تا مسیری  را تصحیح کند که در آن گام برمی دارد و باعث فروپاشی مجموعه به هم پیوسته کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و تهدید امنیت کشورهای عربی و بین المللی و بر هم زدن ثبات کشورهای منطقه می شود.

در ادامه این گزارش ماجد محمد الانصاری استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه قطر در خصوص اینکه با توجه به بیانیه شورای وزیران عربستان که علاوه بر اتهام قبلی مبنی بر تأمین منابع مالی تروریسم اتهام دیگری را در خصوص تفرقه افکنی در مجموعه کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) متوجه قطر می سازد، این کشور با این تنش فزاینده و رفتارهای غیر قابل انعطاف از هر دو طرف بحران، چگونه در راستای حل این بحران گام بر می دارد؟ گفت: ما هفته گذشته شاهد سفر وزیر خارجه آمریکا و مشاور امینت ملی انگلیس و وزیر خارجه این کشور به منطقه بودیم و انتظار داشتیم هفته ای استثنایی و تعیین کننده در مسیر حل بحران باشد و همچنین فرصتی برای کشورهای محاصره کننده قطر باشد تا از سرسختی خود دست بردارند و گفتگو را آغاز کنند و درخواست های خود را از طریق نشستن بر میز مذاکره متمدنانه و هماهنگ با عرفهای متداول قانون و جامعه بین المللی مطرح کنند.

وی افزود: متأسفانه و برخلاف این انتظار، آنچه امروز مشاهده کردیم بیانیه هایی جدید در جهت افزایش تنش ها بود که اصل گفتگو را نفی می کرد. آخرین اقدام تنش زا، منتشر کردن توافق نامه های سال های 2013 و 2014 بود که به صورت غیر دقیق تأکید می کردند قطر به این تفاهم نامه ها پایبند نبوده است.

الانصاری در خصوص این موضوع که قطر نیز با رد فهرست درخواست های سیزده گانه نرمش نشان نداده و هیچ گونه فرصتی را برای گفتگو ایجاد نکرده است گفت: قطر دیکته کردن نظرات از سوی دیگران را نمی پذیرد، به این معنی که هیچ کشوری حق ندارد خواسته های خود را به صورت تهدید آمیز مطرح کند و برای اجرای آن مهلت تعیین کند و بگوید یا فهرست را به صورت کامل اجرا می کنید یا فهرست لغو شده فرض خواهد شد. این موضوع از اساس پذیرفتنی نیست، تا زمانی که محاصره به این صورت ادامه داشه باشد گفتگو بر سر این خواسته ها شکل نخواهد گرفت و این خواسته ها پذیرفته نخواهد شد.

وی افزود: قطر تنها کشوری نیست که این درخواست ها را مردود دانسته است، چندین کشور بر این نکته تأکید کرده اند که این فهرست غیر واقعی و غیر قابل اجرا است. بنابراین همه می دانند که پافشاری بر این درخواست ها به عنوان اساس گفتگوها امکان پذیر نیست. با این وجود دوحه به تلاشها و ارتباط های دیپلماتیک خود برای ترمیم شکافهای موجود و حل این بحران ادامه خواهد داد. قطر بیشترین پاسخها را به میانجیگیری امیر کویت و اقدامات شرکای بین المللی خود از جمله روسیه داده است، اما متأسفانه طرف دیگر همچنان اصرار دارد که هرگونه تلاش میانجیگرانه میان طرفهای مختلف را به شکست بکشاند.

الانصاری در پاسخ به این پرسش که آیا سفر مقامات غربی و اخیرا سفر رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به منطقه باعث دستیابی به موفقیتی در حل بحران کنونی خواهد شد گفت: ما تا دقایق اخر امیدواریم این موضوع اتفاق بیافتد. اما تا همین دقایق آخر نیز سه کشور حاشیه خلیج (فارس) و مصر تلاش می کنند تلاشها برای حل بحران را به شکست بکشانند. این کشورها خواستند از طریق اظهار نظرهای نامتعادل امروز به تمام کشورهای شرقی و غربی که قصد میانجیگری دارند، بگویند که هیچ گونه میانجیگری را نمی پذیرند و افزایش تنش ادامه خواهد داشت.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس