اردوغان

شاخص‌های راهبردی منطقه و مواضع سران ترکیه نشان از آن دارد که عملیات نظامی ترکیه با نام «شمشیر فرات» در مناطق عفرین و ادلب سوریه نهایی شده و تنها چیزی که باقی مانده تعیین زمان آن است.

سرویس جهان مشرق - شاخص‌های راهبردی منطقه و مواضع سران ترکیه نشان از آن دارد که عملیات نظامی ترکیه در مناطق عفرین و ادلب سوریه نهایی شده و تنها چیزی که باقی مانده تعیین زمان آن است. رسانه‌های ترکیه نام این عملیات را شمشیر فرات گذاشته اند. اینکه ترکیه در شرایط کنونی به ویژه در چارچوب مذاکرات آستانه و تلاش‌های روسیه و آمریکا برای سازش در جنوب سوریه و حمایت های آمریکا از کردهای سوریه به فکر لشکرکشی مجدد به شمال سوریه افتاده، نشان می‌دهد که اهداف و راهبردهای مهمی پشت پرده این اقدام قرار دارد.

رسانه‌های ترکیه در تشریح عملیات شمشیر فرات گرفتند که این عملیات دست کم با هفت هزار نظامی ترک آغاز خواهد شد. این در حالی است که برخی از این رسانه‌ها سقف نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات به همراه جریان‌های مسلح هوادار ترکیه را بالغ بر ۲۰ هزار نفر ارزیابی می‌کنند. البته تاکنون سطح این عملیات و مراحل مختلف آن و مناطق مورد هدف و و رابطه آن با تفاهم‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی مبهم است.

گرچه آمادگی‌های لازم از سوی ترکیه برای عملیات نظامی در عفرین آغاز شده، اما برخی مسائل بین‌المللی از جمله دیدار با ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیة نشست گروه ۲۰ در آلمان به همراه آغاز دور تازه از مذاکرات آستانه باعث شده است تا ترکیه این مداخله را به تعویق بیندازد.

عفرین به علت دور بودن از سایر مناطق کردنشین در سوریه از جمله کوبانی و جزیره، اهمیت استراتژیک بالایی در پروژه کردی در شمال سوریه دارند. این شهر در صورت تحقق شرایط مناسب ، پل جغرافیایی ارتباطات پروژه کردها با دریای مدیترانه است. به همین علت این منطقه در حال حاضر به عامل نگرانی ترکیه تبدیل شده، چرا که ارتباط کردها با دریای مدیترانه باعث می‌شود کنترل اوضاع از دست ترکیه خارج شده و رژیم تشکیل شده کردی به واقعیتی منطقه ای تبدیل شود. عفرین از چند جنبه برای ترکیه اهمیتی ویژه ای دارد.

۱- آنکارا گرچه عملیات سپر فرات را بنا به دلایل و شرایط منطقه ای و داخلی متوقف کرد، اما معتقد است این عملیات در تحقق اهداف اساسی خود ناکام بوده و رسیدن نیروهای ترکیه به شرق فرات همچنان یکی از مهم‌ترین این اهداف است. این در حالی است که در شرایط کنونی منطقه منبج به همراه مثلث شیخ عیسی و تل رفعت نیز در اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد و کردها به دنبال ایجاد ارتباط بین این مناطق است.

برخی اعتقاد دارند که هدف اصلی عملیات سپر فرات تحت کنترل گرفتن منبج و قطع مسیر ارتباطی نیروهای کرد به سمت عفرین بود، اما این موضوع به دو علت محقق نشد، مورد اول موشک باران گسترده روسیه بود که جلوی عملیات ترک‌ها را گرفت و علت دیگر حمایت نظامی آمریکا از کردها و عدم اجرای وعده‌های آمریکا در رابطه با خارج کردن نیروهای کرد از منبج بود. در نهایت ترکیه به اهداف مورد نظر از عملیات سپر فرات نرسیده و آنچه که از دوره جدید عملیات نظامی در سوریه به دنبال آن است، رسیدن به مثلث منبج، تل رفعت و شیخ عیسی است که از فرودگاه مینگ تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه آغاز می شود. ترکیه به این ترتیب به دنبال تضعیف مواضع کردها است که می تواند در صورت تشکیل ایالت خودمختار و تعامل با حزب کارگران کردستان در ترکیه خطرات اساسی را برای آنها ایجاد کند.

۲-ترک‌ها که تحت فشار آمریکا مجبور به کناره‌گیری از درگیری‌های الرقه شدند، معتقدند بازپس‌گیری این شهر می‌تواند وزنه کردها را به سمت شهر عفرین متمایل کند، لذا عملیات نظامی برای تسلط بر این شهر اقدامی پیش دستانه و استراتژیک جهت جلوگیری از پیشرفت پروژه کردها و قطع نهایی مسیرهای ارتباطی آنها خواهد بود.

۳-تسلط برشهر عفرین به ترکیه دستاوردهای استراتژیک مهمی را می‌دهد که از جمله آنها ایجاد ارتباط بین حومه شمالی و شرقی حلب و استان ادلب است. این موضوع باعث افزایش نفوذ و نقش ترکیه در بحران سوریه شده و می‌تواند جبران خسارت‌های این کشور در درگیری‌های حلب باشد. ترکیه جز در صورت تسلط بر عفرین و از بین بردن نفوذ حزب کارگران کردستان و حزب اتحادیه دموکراتیک، امنیت ملی خود را تضمین ‌شده نمی‌داند. آنها معتقدند که لشکرکشی نظامی در مرزها و فضای داغ سیاسی و نظامی کنونی از موضوع منبج فراتر رفته و در نهایت عفرین را هدف قرار گرفته است.

عفرین به همراه عین العرب (کوبانی) و الجزیره یکی از سه منطقه وسیع است که که کردها تلاش در نظام فدرالی و خودمختار خود را در آن ایجاد کنند. به همین علت این منطقه از اهمیت استراتژیک قابل توجهی در ابعاد میدانی و سیاسی برخوردار است. این شهر در مراحل گذشته تحت سلطه یک گروه تروریستی داعش یا دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت قرار داشته است. طی چهار سال گذشته مناطق عفرین، کوبانی و الجزیره به علت منازعات مسلحانه که به خود دیده ، اوضاع سختی را پشت سر گذاشته و آثار ویرانگری در این منطقه که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد، ایجاد شده است.

۴-شرایط مناسب منطقه ای و بین المللی: شرایط سیاسی و میدانی مناسب برای تحرکات گسترده در ترکیه باعث شده است این کشور به دنبال مداخله نظامی مجدد در سوریه باشد تا بتواند از آن در راستای تفاهم‌های سیاسی و تعیین سرنوشت استان ادلب استفاده کنند. این موضوع هنگامی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که بدانیم هم ترکیه و هم روسیه و حتی سوریه از مواضع کردها و ائتلاف این جریان با دولت آمریکا ناراحت هستند. ترک‌ها معتقدند که مشغول بودن آمریکا و نیروهای کرد در جنگ الرقه فرصت تاریخی مناسبی برای تحرکات میدانی جهت جلوگیری از پیامدهای مرحله پسا رقه بر امنیت داخلی این کشور ایجاد کرده است.

مواضع آمریکا و روسیه در مورد عفرین

در طرف مقابل ، کردها طی تحولات سال گذشته نشان دادند که تمایل زیادی برای اعلام ایالت خودمختار در بخش های شمال سوریه دارند. آنها در همین راستا با جدی‌تر شدن حرف و حدیث‌ها در رابطه با حمله ترکیه به عفرین از آمریکا و روسیه خواسته‌اند برای نجات این شهر وارد عمل شود. در حالی که دولت سوریه تلاش می کرد با توافق های حداقلی با کردهای شمال و شمال شرق، همچنان آنها را در زیر چتر خود نگه دارد؛ اما کردها این تفاهم ها را نادیده گرفته و در آگوست ۲۰۱۶ در حملات مکرر کنترل بخش‌های گسترده‌ای از استان الحسکه در اختیار گرفتند. آنها برای گسترش دامنه مناطق تحت سلطه خود به موسسات دولتی در این مناطق نیز حمله کردند. آمریکایی‌ها نیز در جهت ایجاد مقدمات تجزیه سوریه به حمایت نامحدود خود از کردها در روند مبارزه با داعش افزایش می دهند. در همین راستا واشنگتن پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌هایی را در تل حجر در نزدیکی الحسکه و روباریا در نزدیکی عین العرب ایجاد کرده  به پشتیبانی و آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه پرداخته است. آمریکایی ها اعتقاد دارند که کردها می‌توانند جایگزین خوبی برای داعش و دولت سوریه در شمال این کشور باشند. گفته می شود کردها تهدید کرده اند در صورتی که آمریکا اقدامی برای قانع کردن ترکیه برای عدم حمله به عفرین نکنند،‌ آنها شهر را به دولت سوریه تحویل خواهند داد.

روسیه نیز تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده است. برخی کارشناسان مسائل بین‌المللی معتقدند که سکوت مسکو در راستای افزایش فشار به کردها و عدم همراهی با سیاست‌های آنها است، اما برخی دیگر معتقدند که روسیه نیز حضور نظامی ترکیه در داخل اراضی سوریه را بر نمی تابد و آن را نوعی اشغالگری خوانده و به رسمیت نمی‌شناسد. روسیه از ابتدای بحران سوریه اصرار داشت که هیچ اقدامی در راستای تضعیف دولت این کشور صورت نگیرد، لذا به نظر می رسدموضع همسویی با این حمله نداشته باشد.

بازخوانی مواضع بازیگران مطرح در عرصه سوریه به ویژه آمریکا و روسیه و ایران نشان می‌دهد که گرچه آنکارا از قطعیت تصمیم خود برای مداخله نظامی در سوریه خبر می‌دهد، اما همچنان علامت سوال هایی در رابطه با ماهیت این تحرک وجود دارد ، به ویژه اینکه این درگیری ها می تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روند مبارزه نیروهای آمریکایی و کرد با تروریست های داعش در شهر الرقه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    ترکیه فقط هارت و پورته
    • ایرانی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      26 43
      حمله ترکیه به منطقه کردنشین عفرین جرقه ی اتحاد تمام کردها نه تنها در منطقه بلکه در 4گوشه جهان را در پی دارد این مسئله دیگر مثل حمله داعش به کوبانی نیست بلکه حمله یک کشور به کردهاست و مسئله کاملا جدیست و یک تقابل جدی و خونبار بین یک دولت فاشیست تروریست پرور و کردها در شرف وقوع است.
    • کرد ایرانی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      25 13
      23:12 قربون اون مثبتهایی که دادید بشم ای هم وطن - نوکر هموتونم
    • یک شهروند کرد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      22 29
      دولت ترکیه از هر فرصتی برای کشتار ما کردها دریغ نمی کنه چه در داخل ترکیه و اکنون هم در خارج ترکیه و شهر مظلوم و بی گناه عفرین که تحت محاصره تروریست های احرار الشام و... هستش در شرف قتل عام قرار گرفته ای هم وطن .
    • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      17 24
      با توجه به ارتباط خوب ایران با کردهای سوریه، پیشنهاد می دهم ایران از آنها در برابر ترکیه حمایت کند تا در جستجوی پشتیبان به دیگر کشورها پناه نبرند و این موقعیت از دست نرود.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    خیلی جالبه مبارزه کورد های سوریه با وهابیون داعشی گناه محسوب میشه ولی اشغالگری خردوغان در کشور سوریه و احیانا شهر کورد نشین عفرین ( که در خواب ببیند اشغال اون را ) و حمایت از تروریست های تکفیری ای که با دولت سوریه در جنگ هستند جهاد در راه خدا !! خردوغان و نظامش بالاخره نابود خواهد شد ان شاا...
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      22 25
      مشرق این نظرو حذف کن.......از واژه ای که ضد انقلاب استفاده میکنن استفاده کرده(کورد بجای کرد)
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      31 9
      اسرائیل هم نابود خواهد شد بزودی ان شاء الله
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      40 11
      کردها ی سوریه برای توسعه ارضی خودشون و اعلام منطقه خودمختار و دستا اخر استقلال جنگ میکنند و دشمن بعدی بشار اسد هستند
    • اسماعیل IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      42 15
      نظرت درباره حمله های مکرر کوردها به مرزهای ایران در کردستان و شهادت مرزبانان چیست. خداوند بر درجات شهید رمزی که هفته پیش در آنجا شهید شد بیافزاید
    • موریس IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      27 12
      هم ترکیه هم کردهای تجزیه طلب سروته یه کرباسند . دولت سوریه تجهیز کرد کردها رو حالا حق حاکمیت سوریه رو قبول ندارند و مقابل دولت مرکزی وایسادند ..از حسکه بگیر تا رقه
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      20 6
      کرد های سوریه و ترکیه هیچ ربطی به هم ندارند. حتی زبان هم دیگر را نیز به سختی متوجه می شوند همانگونه که کردهای سورانی و هورامی ایران اصلا نمی فهمند همدیگر و همچنین کردهای کرمانجی چه می گویند!
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    41 11
    تشکیل فدرالیسم کردی در سوریه و عراق بیشترین ضربه رو به ایران و ترکیه وارد میکنه.حداقل در این مورد باید تلاش کرد اردوغان بتونه جلوی سیاست تجزیه کردن سوریه توسط آمریکا رو بگیره
  • رضا IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    44 20
    نباید یک گروه تروریستی را با یک گروه تروریستی دیگر جایگیزین کرد نباید فریب خورد اگر سوریه تجزیه شود اگر عراق تجزیه شود اگر ترکیه تجزیه شود امنیت ملی ما شدیدا به خطر خواهد افتاد ما باید منافع مشترکمان با ترکیه را در نظر بگیریم. نباید اجازه بدهیم پ ک ک قدرت بگیرد . این نقشه شوم آمریکا برای ایجاد اسرائیل دوم و تجزیه کل منطقه است
  • چ.ک IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    20 34
    مرگ بر اردوغان تروریست پرور فکر کرده میتونه به همین آسونی عفرین رو اشغال کنه تا کردهای دلاور شیر زنان و شیر مردان زنده باشند تا آخرین نفس و قطره خون بر ضد خردوغان تروریست پرور مبارزه خواهند کرد و آرزوی امپراتوری عثمانی خردوغان و هم کیشهایش تا هفتاد نوه و نتیجه شون به گور سیاه می برند مرگ بر خردوغان جنایتکار داعشی تروریست پرور
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    22 32
    خردوغان در خواب ببینی امپراتوری خونخوار و جنایتکار و جعلی عثمانی را
    • رضا IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      24 20
      مرگ بر خردوغان داعش پرور و تروریست پرور
  • عرب IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    49 20
    کوردها با سرزمین مادری دیگران نمی توانند کشور یهودی مانند ایجاد کنند. اگر چه آمریکا تمام کارخانجات نظامی را به بارزانی یا پ.ی.د اهدا کند
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    19 23
    اردوغان حامی اصلی تروریست های داعش قاتل و خونخوار
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    15 23
    خردوغان آرزوی امپراتوری جعلی عثمانی را به گور سیاه می برد و در خواب هم نمی تواند اشغال یک سانت عفرین را ببیند اردوغان داعشی
  • AE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    38 8
    از ترکیه بعدا میشه طبق قوانین بین المللی پس گرفت(بعد از پاکسازی کل سوریه و بازگشت آرامش) ولی کوردها بگیرن دیگه رفته.
    • رسول IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      19 24
      اسکندرون وشمال قبرس رو پس دادن؟ کجای کاری کردها از ساکنین اصلی اون مناطق هستن ولی ترکیه چی ؟ یک کشور خارجی مهاجم و متجاوز.
  • US ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    14 19
    در حمله احتمالی بوزگوردی های عثمانی به عفرین به احتمال زیاد ی.پ.گ و نیروهای دموکراتیک از سمت کوبانی به باب و جرابلس فشار میارن .فقط امیدوارم ارتش سوریه خیانت نکنه اجازه استفاده از راه های مواصلاتی رو بده
    • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      17 18
      اگر ترکیه دست به چنین حماقتی بزنه کردها عملیات رقه را رها کرده که منجر به مستقر شدن دوباره داعش در این شهر می شود و جان دوباره ای میگیره اینجا رو داشته باشید تا بدانید کی سود میبره - کردها نیروهاشونو به غرب منبج برده وبه جوب جرابلس و شرق الباب حمله میکنن حالا اگر ارتش سوریه غیرت کنه و از جنوب سوریه به الباب حمله کنه و جلوی این تجاوز وایسه که تودهنی بزرگیه به ترکیه - اما اگر این کار رو نکنه و تماشاچی باشه - داعش و تروریستهای تحت الحمایت ترکیه قوی تر شده که این به ضرر دولت سوریه س فراموش مکنیم که اینا درصدد برداندازی اسد هستن- اما کردها تنش و جنگی تمام عیار با دولت سوریه ندارند و خواهان رفتن اسد هم نیستن.
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      1 2
      خیانت که کار تروریستهای باچه گشاد بشت کوهی هست
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    11 8
    بدم نیست اگه دولت سوریه اونجا ضعیفه
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    26 4
    اینقدر نگید روسیه.براحتی هرچه تمامتر وقتی امتیازش رو بگیره زیر پای مقاومت رو میزنه.
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    16 25
    اين اردوغان شاید همون سفیانی باشه که در روایات مربوط به آخرالزمان بهش اشاره شده.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    15 18
    این تجاوز رو بایستی جدی گرفت و پاسخی کوبنده و درخور به این توهمات داده شود
  • Reza IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    19 6
    دوران پسا داعش و سو استفاده از این موقعیت ازطرف بعضی کشورها وتشکیل اسرائیل دوم در منطقه و آشوب کشاندن کشورهای همجوار کشورهای منطقه باید به فکر امنیت خودشان باشند وجلگیری کنند از غده سرطانی بدتر از اسرائیل
  • علی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    35 16
    هر جا هر دولتی تضغیف میشه کردها تجزیه طلبی میکنن انگار مرض تجزیه طلبی دارن با هیچ قوم و ملتی نمیتونن تو یه کشور زندگی کنن چنین ملتی رو به زوال میره
    • احمد US ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      12 23
      این حرفت نشان دهندە ذات کثیف و شیطانی ات تو غده سرطانی بدخیمی هستی که باید جراحی بشه
    • محمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      11 20
      8:59 انگار تو هم به مرض ضد کرد مبتلا هستی به امید شفای عاجل.
    • گیلکی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      10 4
      اگه مشهد رو بدن ترکمنستان و شیراز رو بدن عربستان , فارسها چیکار میکنن ؟!
  • محمود IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    11 7
    به نظر من ایران باید حمله کنه
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    18 11
    ترکیه اگر اونجا رو بگیره، درست مثل اسکندرون هیچوقت خالیش نمیکنه، و اسم و بافت جمعیتیش رو تغییر میده.
    • مدافع حرم IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      8 6
      همین شهر جرابلس که تو تجاوزگری به اسم سپر فرات به اشغال ترکیه دراومد پرچم ترکیه بر فراز ساختماهای دولتی افراشته- فرماندار از ترکیه براش منصوب - زبان ترکی در مدارس تدریس میشه- مثل یکی از شهر های خود ترکیه حالا حرفی از پس دادن این شهر میکنه ؟ قدری روشن بین باشیم
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    32 11
    قطعا عملیات ترکیه در عفرین در راستای مبارزه با گروه های تروریستی مثل پ ک ک و اتحادیه دمکراتیک سوریه است. این گروه های تروریست برای کل کشورهای منطقه از جمله ایران تهدید بزرگ محسوب می شوند. فراموش نکنید گروه تروریستی پژاک در ایران که برای تجزیه کردستان ایران تلاش می کند، توسط گروهک پ ک ک تاسیس شد. همین پ ک ک برای تجزیه سوریه حزب اتحاد دمکراتیک را درست کرد. ایران و ترکیه باید با هم برای نابودی این گروه های با هم متحد شوند و گرنه در آینده نزدیک شاهد تشکیل دولت کردی خواهیم بود که در خدمت منافع اسرائیل و آمریکا خواهد بود.
    • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      15 17
      حکومت ترکیه همواره در خدمت منافع اسرائیل و آمریکا بوده است چطور می توانیم با آنها متحد شویم!!!
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      6 11
      عزیز جان اینها تروریست نیستند دارند بر ضد وحشی گری ترکیه حامی تروریست های داعش و جبهه النصره و...مبارزه می کنند تروریست دولت ترکیه است که آشکارا از گروه های تروریستی حمایت می کند نه کردهای مبارز بر ضد تروریست.
    • آشنا IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
      5 10
      تروریست ترکیه فاشیست است که در روز روشن و آشکارا از تروریست های داعش و جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه و...حمایت می کند نه کردهای مبارز ی.پ.گ جنگاوران ضد تروریست.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    13 17
    مرگ بر خردوغان داعشی نسل مغول جنایتکار
  • محمد IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    14 9
    البته صالح مسلم گفته در صورت حمله ترکیه به عفرین اونو به ارتش سوریه و روسا واگذار میکنن و اجازه ورود ارتش سوریه به عفرین میدن درست مثل کاری که در منبج کردن
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    18 16
    این ترکیه منافق بظاهر دوست است هر چند غلطی نمی تواند بکند ولی چوب لای چرخ گذاشتن را بلد است
  • آریو IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    18 16
    بالاخره روزش فرا می‌رسد و کشور جعلی ترکیه و خردوغان جنایتکار به دست کردهای دلاور مرد نابود می شوند
  • US ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    15 14
    اتراک بوزگوردی نماد فاشیسم واقعی هستند باب و جرابلوس عملن تبدیل شده به مرکز فاشیسم عثمانی ها تدریس زبان مغولی ، بالا رفتن پرچم منحوس بوزگوردی ها و انتخاب مقامات شهر از بوزگوردهای سایر شهر های فاشیست ترکیه جنایت علیه بشریت است
  • US ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    8 11
    اتراک بوزگوردی نماد فاشیسم واقعی هستند باب و جرابلوس عملن تبدیل شده به مرکز فاشیسم عثمانی ها تدریس زبان مغولی ، بالا رفتن پرچم منحوس بوزگوردی ها و انتخاب مقامات شهر از بوزگوردهای سایر شهر های فاشیست ترکیه جنایت علیه بشریت است
  • رضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    18 6
    پ ک ک و پژاک هر دو تروریست هستند و باید نابود شوند
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      4 12
      علاوه بر اینها عردوغان و حکومت فاشیست ترکیه هم تروریسته؛ دعوا بین تروریستهاست
    • کرد ایران IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
      7 10
      پس رجب خردوغان و ترکیه فاشیست چی؟اونو یادت رفت
  • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    14 19
    سلام به نظر من بعنوان یک ایرانی چه کردها و چه داعش هر دو تروریست هستن هر چه دو طرف نابود بشن به نفع جبهه مقاومت هستش حالاترکیه هم درگیر بشه باعث ضعف ترکیه باز به نفع جبهه مقاومت هستش واقعا متاسفم برای کردهای ایران که این قدر به فکر گروههای تروریست کرد هستن و یک ذره هم به وطنشان اهمیت نمیدن
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      2 5
      خودت تروریست نیستی؟
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    17 16
    ترکیه اگه اونجا رو بگیره کار تشکیل کردستان جعلی منتفی میشه،،هیچ وقت کشور کردستان تشکیل تخواهد شد
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    5 9
    بالاخره یه جایی باید این آمریکا و تروریستهای جدایی طلب را سر جایشان نشاند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    2 0
    کردهای عراق مصداق بارز تروریست هستند وجلوی این موجودات پشت کوهی رو باید گرفت
  • احمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    0 0
    مرگ بردشمنی عثمانی ها و اوردغان وملتی باغیرت ترکیه و کردها دنیا از کردها میخاهیم فریب آمریکا را نخورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس