کد خبر 74162
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵

استاد یحیی شیدا روزنامه‌نگار، شاعر و یکی از یاران دیرین استاد شهریار دار فانی را وداع گفت.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، استاد یحیی شیدا شاعر، ادیب، روزنامه‌نگار و نویسنده شهیر تبریزی و یار دیرین استاد شهریار، بر اثر کهولت سن شامگاه پنج‌‌شنبه در منزل شخصی خودش در منطقه طالقانی فوت کرد.
استاد یحیی شیدا در سال 1303 هجری شمسی در تبریز دیده به جهان گشود، پدرش مرحوم حسن یوزباشی چرندابی از مجاهدان مشروطه و از محله چرنداب تبریز بود.

وی از سال 1327 همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد و در نخستین قدم در روزنامه «آذر مرد» به عنوان سردبیر مشغول به کار شد.
استاد شیدا، مدتی در مدرسه طالبیه تبریز رشته علوم دینی را تحصیل کرد و به زبان‌های آلمانی، عربی، ترکی و فارسی آشنایی کامل داشت.
وی عضو انجمن نویسندگان باکو بوده و دارای دکترای افتخاری ادبیات از این مرکز دانشگاهی بود.
از آثار و تالیفات وی می‌توان فرآورده‌ها، در زوایای تاریخ نثر، تلواسه‌ها، قصاید، غزلیات، پسرخان (رمان)، دریای متلاطم، جنایات زن یا شاهکارهای طبیعت (در زوایای ادبیات)، ادبیات اوجاغی در سه جلد، اودلار وطنی، اودلی سوزلر، اون جزوه، میرزا علی معجزین یاپیلمامیش شعر لری و بی ریانین اورهک سوزلری اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افراشته ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
    0 0
    یحیی شیدا شاید یکی از استثنائات تاریخ ادب و فرهنگ ایران به شمار می رفت . وی در تفکرات ازادیخواهانه به مبارزه با حاکمیت سلطنت پرداخت. ساختار تقابل وی با نظام شاه فرو ریخت و یحیی مبارزه را با کار ادبی ادامه داد وی تاریخ آذربایجان و زندگی پر ننگ محمد دیهیم روتارین و فراماسونر ونماینده مجلس شاهی را از نزدیک دید. او توانست بخشی از تاریخ و فرهنگ کشورمان وآذربایجان را با کمترین تنش و به سادگی به قلم بکشاند. او از مرگ جوانان تبریز و جوخه های ترور محمد دیهیم وحاج ابوالقاسم جوان به نام جمعیت فداکاران آذربایجان و حتی کشتن شاعر آذری محمد نیکنام در خیابان تربیت به زبانی ساده پرده بردارد. شاید کمتر مورخی مثل او عمل نمود. وی در اعتلای زبان مردم آذربایجان و اشعار و ادبیات نو و کلاسیک کار بسیار کرد، چیزی که هنوز برای بسیاری از اهل ادب پارسی گوی ناشناخته است. مسئول مرکز اسناد ملی و کتابخانه شمالغرب متاسفانه او را پان ترکیست نامید و تنی چند همچون او را که تاریخ گویای سالها زندگی در بند و اسارت ادبی نظام ستم شاهی بودند بدون تلاش جهت حفظ خاطرات ویاد بود هایشان تنها گذارد. استاد شیدا تاریخ بود و خود به مثابه یک شعر روان بحیف که آب رفته هرگز برنگردد به جوی! روحش شاد باد.
  • آيدين ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    0 2
    استاد شيدا شاعري نكته سنج و تاريخ تاريخ زنده آذربايجان از سالهاي حاكميت ديكتاتوري رضاخان به بعد بود ،و نهضتهاي زيادي را بر عليه ديكتاتوري پهلوي ديده و خود در آن شركت كرده بود ، او عاشق زبان و فرهنگ آذربايجان بود و حتي تا آخرين سالهاي زندگي از تلاش و كوشش براي اعتلاي زبان فرهنگ خويش دريغ نكرد ، شعر زيبا و ظريف " آي ساري كؤينك " (اي پيراهن زرد ) كه اليته نام پرنده زيبايي در آذربايجان است نمونه زيبا و ظريفي از آفريده هاي شعري وي است .
  • شيدا ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    1 0
    روزهاي دور از تو را هرگز نخواهم شمرد تا هميشه بگويم همين ديروز بود .بابا بزرگ عزيزم دوستت داريم يادت هميشه با ماست دلم خيلي گرفته
  • hesam ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    2 0
    استاد يحيي شيدا از همسايگان ما بوده است وتا حال از او رنجي نديده ايم خداوند اورا مورد رحمت خويش قراردهد و براي خانواده ي او صبر عنايت بفرماييد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس