کد خبر 734777
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
دیدار هزاران نفر از فرهنگیان سراسر کشور و مسئولان وزارت آموزش و پرورش با رهبر معظم انقلاب

رهبری انقلاب در دیدار با دانشجوها تصریح کردند که اگر "قرارگاه های فرهنگی" دچار اختلال شدند و اصلی را از فرعی تشخیص ندادند، دانشجوها آتش به اختیارند.

 به گزارش مشرق، رهبری انقلاب در دیدار با دانشجوها تصریح کردند که اگر "قرارگاه های فرهنگی" دچار اختلال شدند و اصلی را از فرعی تشخیص ندادند، دانشجوها آتش به اختیارند.


اما آتش به اختیاری یعنی چی؟ یعنی بند میم وصیت نامه؟


برخی فعالان کج فهم در رسانه های مخالف اینطور وانمود کردند که آتش به اختیاری یعنی مجوز فعالیت غیرقانونی. یعنی خودسرانه عمل کردن؛ ماجرا اینگونه نیست. یک تعبیر را گرفته و باقی جمله را رها کردند. رهبری می فرمایند برخی دستگاه های کشور در تشخیص مسائل اصلی دچار اختلاند؛ شما آتش به اختیارید که به مسائل اصلی بپردازد.

اما مسائل اصلی چیست و کار دانشجو چیست؟ "عدالتخواهی" و "آزادی خواهی" و "انقلابی گری" و تلاش برای اصلاح "سبک زندگی" و غیره مسائل اصلیند که نیازمند مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی دارد. تعبیر "آتش به اختیاری" ممکن است جدید باشد اما این حرف به هیچ وجه جدید نیست. رهبری سال گذشته در همین دیدار با دانشجویان می فرمایند:" اگر ایستادگی کردید و با بسیج ذهنی مردم، خواسته ها را به گفتمان عمومی تبدیل کردید، مسئولان هم مجبور می شوند به مطالبات شما عمل کنند. "


آتش به اختیاری برای کار تبیینی است؛ آتش به اختیاری برای مطالبه گری است.

در یک سخن آتش به اختیاری برای کاری است که وظیفه دانشجوست نه کاری که وظیفه نهادهای دولتی است. سربازی که آتش به اختیار می شود یعنی در حوزه مسئولیت خود معطل فرماندهی نماند؛ نه اینکه وظیفه خودش را رها کند و جای دیگران نشیند.

واگرنه این جمله رهبری از محکمات فعالیت اجتماعی است که "هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوه قضاییه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم"۸۰.۵.۱۱

حکم حکومتی سال ۷۸ رهبری درباره حرام بودن فعالیت های خودسرانه سر جای خودش باقی است. و یا اینکه صریح فرمودند: "امر به‏ معروف‏، یک مرحله‏ گفتن و یک مرحله‏ عمل دارد. مرحله‏ عمل، یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده‏ حکومت است و باید با اجازه‏ حکومت انجام بگیرد و لا غیر"

خلاصه اینکه آتش به اختیاری یعنی در وظایف ذاتی دانشجویی که روشنگری و تبیین است معطل غیر نمانید نه اینکه وظیفه دیگران را انجام دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس