کد خبر 733881
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
مذاهب اسلامی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: راه‌اندازی شعب دیگر دانشگاه مذاهب در کشورهایی مانند؛ لبنان، عراق و روسیه را در دستور کار داریم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه 16 خرداد) در نشستی به بیان دستاوردهای سفرش به کشور اندونزی پرداخت و گفت: همانطور که می‌دانیم یک وجه دانشگاه مذاهب اسلامی، جنبه بین‌المللی آن است؛ فلسفه پیدایش دانشگاه مذاهب اسلامی نیز این است که به شکل علمی و آکادمیک در ایجاد انسجام و اتحاد و تقریب بین مذاهب در داخل و خارج کشور نقش‌آفرین باشد لذا به همین دلیل دانشگاه مذاهب مدل بارزی است که در راستای تحقق منویات رهبری حرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: در دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشجویانی از کشورهای مختلف مشغول تحصیل هستند و یا اینکه به تازگی وارد این دانشگاه خواهند شد. البته تلاش ما بر این است که به تعداد این دانشجویان اضافه شود و در نهایت دانشجویانی از دانشگاه ما فارغ‌التحصیل شوند که نگاه تقریبی، وحدت‌گرا و تأثیرگذار داشته باشند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی عنوان کرد: درصدد آن هستیم در جذب دانشجویان خارجی،‌ بیشتر دانشجویانی را در مقطع ارشد و دکتری جذب کنیم؛ دانشجویانی که در تشدید و تقویت بین مذاهب اسلامی تأثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه بنده از آغاز این مسئولیت فعلی‌ام در دانشگاه مذاهب، مطالعاتی را در بخش بین‌الملل شروع و با دانشگاه‌های معتبر جهان اسلام مذاکره کرد‌ه‌ام،‌ابراز داشت: اخیراً در دانشگاه مذاهب دیداری با سفیر استرالیا در ایران داشتیم و بنا شد که تفاهمنامه‌ای با این کشور در حوزه اسلام‌شناسی منعقد شود. در این جلسه قرار شد که موضوع مقابله با تکفیر در دپارتمان‌های اسلام‌شناسی استرالیا تحقق پیدا کند.

مختاری تصریح کرد: اینکه ما در یک جایی ساکن و ایستا باشیم، اتفاقی نمی‌افتد، لذا دانشگاه مذاهب باید پا را فراتر بگذارد و رسالت خود را به خارج از کشور منتقل کند؛ یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار ما قرار دارد، تأسیس شعب خارجی دانشگاه مذاهب اسلامی است. علاوه بر اینکه تلاش داریم تا ژورنال‌های علمی معتبری به زبان‌های انگلیسی و عربی به صورت مشترک در دانشگاه مذاهب و سایر دانشگاه‌های معتبر توسط اساتید معروف تدوین و تألیف کنیم، چرا که این ژورنال‌ها می‌توانند نوعی ابزار ارتباطی با سایر دانشگاه‌ها باشد.

وی با اشاره به سفر اخیرش به کشور اندونزی گفت: امروز در مالزی سران گروهک‌های تکفیری در سطوح مختلف، مصائب و گرفتاری‌هایی را برای مسلمانان اندونزی ایجاد کرده‌اند از این رو ما برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقی، اندونزی را به عنوان مقصد انتخاب کردیم چرا که این کشور حدود ۲۳۰ ـ ۲۴۰ میلیون مسلمان معتدل دارد که اغلب آنها با نگاه‌های تکفیری مخالف هستند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: باید حواسمان باشد تا از بروز پدیده تکفیر و مسائل و مشکلاتی که امروزه در بسیاری از کشورها وجود دارد، جلوگیری کنیم. در این سفر ما در سه نهاد معتبر و بزرگ دینی اندونزی از جمله؛ مجلس‌العلما، نهضت‌العلما و سازمان محمدیه حضور یافتیم که هر سه، نهادی مهم و اثرگذار هستند.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای که با اساتید و دانشجویان مجلس‌العلما داشتیم، به بسیاری از سؤالات و شبهات دینی آنها پاسخ داده شد. هریک از این نهادها حدود 20-80 میلیون عضو دارند که در پیشبرد اهداف عالیه دانشگاه مذاهب و تقویت بنیه تقریب مذاهب اسلامی بسیار مؤثر هستند. سازمان محمدیه هم با دارا بودن ۴۰ میلیون عضو، از دیگر نهادهایی بود که در این سفر یک هفته‌ای که داشتیم، با آنها مذاکره کردیم و خوشبختانه اخبار این مذاکرات و دیدارها در رسانه‌های بزرگ و معتبر اندونزی منعکس شد.

مختاری خاطرنشان کرد: یکی از سؤالاتی که به صورت متعدد از ما پرسیده می‌شد، این بود که جمهوری اسلامی ایران چگونه توانسته با گروهک‌های تکفیری مبارزه کند و تا این حد موفق بوده است. به بیان دیگر، آنها به دنبال یک الگویی شبیه ایران برای موفقیت در مقابله با تکفیری‌ها بودند. در جریان همین نشست‌ها، از بسیاری از رؤسا و مسئولان عالی‌رتبه این مؤسسات دعوت شد تا به ایران سفر کنند.

وی بیان داشت: در سفر شش روزه‌مان به اندونزی، دو همایش بین‌المللی در دانشگاه جامع رادن فتح و سلطان علاءالدین برگزار کردیم، همایش اول در خصوص رویکردهای معاصر امام شافعی و تأکید بر نقطه نظرات او و چگونگی بهره‌گیری از نظرات ایشان و همایش دوم درباره نقش امام شافعی در مقابله با اندیشه تکفیری بود. 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: همچنین جلسه‌ای هم با سفیر ایران در اندونزی داشتیم که ایشان اعلام کرد برگزاری چنین دیدارها و نشست‌هایی می‌تواند در خنثی‌ کردن نقشه استکبار جهانی بسیار مؤثر باشد. در آخرین شب حضور ما در اندونزی هم جلسه‌ای با برخی از دوستداران انقلاب اسلامی در مرکز استان سوماترای جنوبی برگزار شد.

وی گفت: راه‌اندازی شعب دیگر دانشگاه مذاهب در کشورهایی مانند؛ لبنان، عراق و روسیه را در دستور کار داریم و مذاکراتی را هم با یکی از بزرگان شهر میلان ایتالیا داشته‌ایم و قرار است که پس از انجام مطالعات لازم، کرسی اسلام‌شناسی در رم و میلان راه‌اندازی شود.

 دیدار با رئیس دانشگاه جامع حسن‌الدین، دیدار با رئیس دانشگاه محمدیه، حضور در مسجد استقلال برای اقامه نماز جمعه، دیدار با وزیر دین اندونزی، دیدار با خطیب نماز جمعه مسجد استقلال، دیدار با نماینده رهبر معظم انقلاب در اندونزی و نماینده جامعه‌المصطفی در اندونزی و جلسه با پرفسور نصرالدین عمر رئیس دانشگاه علوم قرآن اندونزی، از دیگر برنامه‌های این سفر تقریبی بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس