کتاب

بیت شهیدان از شعر «ای خانه ما» که مربوط به کتاب فارسی دوم دبستان است، حذف شد و حالا ۱۰ پرسش از دلایل حذف این بیت شعر وجود دارد که مسئولان آموزش و پرورش باید به آنها پاسخ دهند.

به گزارش مشرق، مصطفی رحماندوست را کمتر کسی است که نشناسد و با اشعارش از کودکی و دوران مدرسه خاطره نداشته باشد.

شعر انار یا «صد دانه یاقوت»، «روباه و زاغ»، «ای خانه ما» و بسیاری اشعار دیگر دوران مدرسه که در کتاب فارسی دوره دبستان وجود داشت و اکنون هم قسمتی از آنها وجود دارد، یادآور کتاب فارسی دوران مدرسه است.

با تغییرات گسترده کتاب‌های درسی که مبتنی بر سند برنامه درسی ملی است، حالا کتب دانش‌آموزان دستخوش تغییرات شده و اتفاقاتی را رقم زده که برخی هم تکدر خاطر مردم را باعث شده است.

**حذف و اضافه موضوعات مربوط به شهدا در کتب درسی

در تغییرات کتب درسی، برخی محتواها حذف شده و برخی محتوای جدید اضافه می‌شود اما آنچه موجب تکدر خاطر می‌شود، واژه، کلمه‌ها و محتواهای ارزشی است که حذف آن از کتاب درسی، غمی سنگین ایجاد می‌کند.

به عنوان نمونه، درس پانزدهم کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم با عنوان «رهبران کوچک» بود که به معرفی شهیدانی چون حسین فهمیده، بهنام محمدی، مهدی باکری، ابراهیم همت، عباس بابایی، حسن باقری و علی صیاد شیرازی می‌پرداخت و در نهایت حذف شد و به جای آن درس «سرزمین‌های همیشه سبز» اضافه شد. هر چند که این درس هم محتوای ایثار و شهادت دارد اما حذف کلیدواژه‌های ارزشی از کتب درسی سنگین است.

 اما این بار موضوع متفاوت‌تر از گذشته است؛ بحث حذف یک بیت شعر از کتاب فارسی دوم دبستان با عنوان «ای خانه ما» مسائلی در محافل آموزشی و فرهنگی کشورمان ایجاد کرده که به چه دلیل فقط یک بیت شعر باید از این درس حذف شود.

این بیت شعر با عنوان «در هر کجایت خون شهیدان؛ پیوسته جاری است ای خاک ایران» از وسط شعر «ای خانه ما» حذف شده است.


شعر ایران خانه ما قبل از حذف «بیت شهیدان»


شعر ای خانه ما بعد از حذف «بیت شهیدان»

**وجود 10 پرسش از چرایی حذف شهیدان از شعر «ای خانه ما»

این شعر که با مظمون جهاد و شهادت در کتاب فارسی دوم دبستان وجود داشت و اکنون حذف شده علامت سوال‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

نخست، اینکه اگر نیاز به تغییر کلی شعر بود، چرا تمام این شعر حذف نشد؟

دوم، اینکه چرا فقط باید همین بیت شعر حذف شود؟

سوم، آیا دلایل حذف این شعر برای مردم قابل قبول است؟

چهارم، آیا شائبه سیاسی بودن در حذف این بیت شعر وجود ندارد؟

پنجم، اگر حذف این موضوع را در اثر سند 2030 مرتبط بدانیم، مسئولان چه پاسخی خواهند داشت؟

ششم، اینکه برای تمام کتب درسی کار گروه و در مجموع گروهی از متخصصان حوزه فن در باب کتب درسی تصمیم گیری می‌کنند، چگونه چنین موضوعی به عنوان مصوبه باید به تصویب اکثریت رسیده باشد؟

هفتم، آیا مسئولان می‌دانند هرگونه اشتباه در کتاب‌های درسی هزینه بسیار سنگینی به جوانان و کشور تحمیل می‌کند؟

هشتم، در چند سال اخیر موضوعات ایثار، شهادت و جهاد از کتاب‌های درسی در حال حذف هستند و آیا این موضوع شائبه‌ها را بیشتر نمی‌کند؟

نهم، آیا وقت آن نرسیده که وزیر آموزش و پرورش به درستی و با درایتی که فرهنگیان از آن توقع دارند در خصوص مسائل و مشکلات آموزش و پرورش اظهار نظر کارشناسی و صریح داشته باشد؟

دهم، به نظر مسئولان آموزش و پرورش، با بروز چنین اتفاقاتی آیا نباید از جامعه و مردم عذرخواهی کرد؟

به گزارش فارس، شعر «ای خانه ما» که برای تمام دانش‌آموزان نسل‌های گذشته و کنونی نوستالژیک است، با این بیت زیبا «خوب و عزیزی ایران زیبا، پاینده باشی‌ای خانه ما» آغاز می‌شود و در نهایت بیت یکی مانده به آخر آن با عنوان «در هر کجایت خون شهیدان، پیوسته جاری است ‌ای خاک ایران» حذف شد.

**امانی طهرانی: بیت شهیدان با سطوح شناختی دانش‌آموزان تناسب نداشت

در همین خصوص محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: «تصویر صفحه‌ای که به نمایش گذاشته شده است مربوط به کتاب قدیمی در سال 81 است یعنی 15 سال قبل شعر ایران زیبا از کتاب فارسی اول دبستان حذف می‌شود اما در سال تحصیلی 90-91 گروه فارسی تصمیم می‌گیرد تا مجدد از این شعر در کتاب دوم ابتدایی استفاده می‌کند در حقیقت تلاش می‌شود از اشعاری استفاده شود که با سطوح شناختی دانش‌آموزان تناسب دارند».

امانی طهرانی افزود: «مفهوم شهید و شهادت جزو طرح جامع کتاب‌های فارسی است و پیش‌بینی‌های لازم در این رابطه صورت گرفته است همچنین در سه نقطه دیگر کتاب در همین فصل به موضوع شهید و شهادت پرداخته شده و این موضوع مورد غفلت قرار نگرفته است».

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش ‌و پرورش تصریح کرد: «شورای برنامه‌ریزی برای گنجاندن موضوع شهادت در دو جای دیگر کتاب فارسی دوم دبستان اقدام کرده است. همچنین برداشت شورا این بوده است که بیت «در هر کجایت خون شهیدان پیوسته جاری است ای خاک ایران» تشبیه و استعاره ای دارد که از سطح یادگیری عینی وارد سطح یادگیری انتزاعی می‌شود و این سطح از یادگیری در پایه دوم به لحاظ سطوح شناختی مناسب نیست».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    3 0
    من معلم پرورشی دادم را به کجاببرم ساعات پرورشی را به کتابی با محتوای ضعیف اختصاص دادند سال گذشته هم تدریس همان را به مشاورین دادند عملا تربیت دینی وسیاسی دانش اموزان را دارند تعطیل میکنند سال سوم متوسطه اول هم که اصلا درسی با موضوع پرورشی یا سبک زندگی ندارد درحالیکه در این سن که قدیم به حق به ان راهنمایی میگفتند نوجوان نیاز شدید به رفع شبهات وتحکیم پایه های اعتقادی دارد من مطلع دارم میگویم به والله فساد اخلاقی زیر پوستی ایمان نوجوانانمان را نوجوانان مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها را دارد تهدید جدی میکند ای علما به داد اسلام برسید ای اقایان به داداسلام برسید رفت از دست اسلام......به والله مسئولیم ....
  • ایرانی مسلمان IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    3 0
    چه غلطا! روایت داریم سه سالگی ظاهرا لااله الاالله روبه بچه تلقین کنین اثرداره اون وقت شما نسخه روانشناسی به سبک کفار برای من می پیچی نادان توبهتر میدانی یا شرع مقدس به کوی چشم دشمنان واذناب داخلیشان ما زمزمه شهیدوشهادت را نه فقط از لا لایی های کودکانه بلکه از شکم مادر برا بچه هامون میگیم .... وخدا خائنین به دین وانقلاب را لعنت کند ......
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      0 0
      اخه به شمای کم عقل چی میشه گفت همین شما هستید که همه رو از دین و خدا و پیغمبر دور کردید ،با شعور به ظاهر مسلمان اونا اگه حذف کردن دلیل داشته بله درک جاری شدن خون برای بچه قابل درک نیست نادان هم تویی و هم متعصبان احمق مغرضی مثل خودت
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    2 0
    ملعونها
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
    0 0
    میشه فایل صوتی رو دوباره ضبط کنیدواسه کتاب امسال که بخش خون شهیدان اضافه شده.تابچه ها همراه فایل صوتی بتونندحفظ کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس