کد خبر 730408
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
جلب توجه دو عضو جدید در نشست ناتو با دو سیاست متفاوت در عرصه بین‌الملل، مکرون و ترامپ

یک هفته نامه آلمانی با اشاره به اختلاف نظرهای شدید بین ترامپ با دیگر اعضای هفت کشور صنعتی مهم دنیا در نشست "جی ۷ " نوشت: این تشکل بهتر است از "جی۷ " به یک در برابر "جی ۶" تغییر نام یابد.

به گزارش مشرق، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی به بررسی نتایج نشست اخیر "جی 7" در سیسیل ایتالیا که ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا برای اولین بار در آن حضور داشت پرداخت و نوشت: این نشست نشان داد که شکاف بین آمریکا و شش عضو دیگر این تشکل بسیار عمیق است. دولت ترامپ در مسیر انزوای بین المللی قدم گذاشته است.

به نوشته هفته نامه اشپیگل نشست هفت کشور صنعتی دنیا به نام "جی 7" باید متعاقبا به یک در مقابل "جی 6" تغییر نام دهد.

به ندرت تا این حد اختلاف و مناقشه در یک چنین دیدارهایی وجود داشته است. اگر چه سران جی7 در شروع این اجلاس تلاش می کردند تا رفتارهای زمخت و خشونت بار ترامپ را بی سرو صدا تحمل کنند اما در نهایت نتیجه ای نداشت.

حتی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم از گفتن کلمات واضح و آشکار درباره شرایط این نشست خودداری نکرد. و دلیل آن امتناع ترامپ در پایبندی به توافقات مربوط به مسئله حفاظت از محیط زیست بود. وی بحث ها در این باره با ترامپ را بسیار سخت و نارضایت بخش ارزیابی کرد.

اینکه روابط بر سر این مسئله تا چه اندازه بحث برانگیز و مورد مناقشه بوده است را همچنین می توان در واکنش "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهورفرانسه دید. وی در این باره ابراز رضایت کرد که ترامپ حداقل استدلال های دیگر اعضای جی7 را شنید و در این باره از یک ازدواجی که در آخرین مرحله تا رسیدن به طلاق قرار دارد سخن گفت.

در نهایت ترامپ در پیامی توئیتری اعلام کرد که هفته آینده در این باره تصمیم گیری می کند که آیا به توافق حفاظت از محیط زیست پاریس پایبند خواهد ماند یا نه. وی پیش از به خروج از این توافق  تهدید کرده بود.

در معاهده پاریس، 195 کشور در دسامبر 2015 با هم به توافقی دست یافتند. هدف اصلی این توافق جهانی جلوگیری از افزایش دمای کره زمین و ایجاد تلاش برای محدود کردن دما نسبت به سطح آن قبل از صنعتی شدن بود. علاوه بر این، این توافقنامه برای تقویت توانایی مقابله و سازگاری با پیامدهای تغییرات اقلیمی نیز هدفگذاری شده است.

بر اساس این توافق، افزایش گرمایش زمیـن باید زیر دو درجه سانتی گراد باقی بماند. به این ترتیب تمامی کشورها باید متعهد شوند تولید گازهای کربنی خود را کاهش دهند. هدف این است که دمای زمین تا پایان این قرن در سطح 1.5 درجه‌ی سانتی‌گراد حفظ شود. در صورت عدم تلاش برای اعمال این محدودیت‌ها، افزایش گرمایش زمین ممکن است به سه درجه‌ی سانتی‌گراد نیز برسد که این امر مخاطرات بسیاری را برای ساکنان کره‌ی زمین به همراه خواهد داشت.

مرکل بعد از اتمام نشست جی 7 این مسئله را آشکار کرد که ترامپ نمی خواهد در مسئله حفاظت از محیط زیست به هیچ وجه سازش کند.

به نوشته هفته نامه اشپیگل، همچنین اختلافات و شکاف های عمیقی در چگونگی برخورد با مسئله بحران پناهندگان با ترامپ در نشیت جی 7 دیده شد. در این راستا ابتکار عمل میزبان این نشیت ایتالیا برای اتخاذ یک برنامه مشترک برای یک مهاجرت منظم به دلیل مخالفت های ایالات متحده شکست خورد.

اشپیگل در ادامه به دستیابی به توافقی درباره مسئله تجارت آزاد با وجود اختلافات شدید در این باره با ترامپ در آخرین دقایق نشست جی 7 اشاره کرد که مرکل از آن به عنوان توافق عاقلانه یاد کرد.

رئیس جمهور ایتالیا به عنوان میزبان نشست "جی7"، ننیجه این دیدار دو روزه در سیسیل را این گونه توضیح داد که اختلاف نظرها با آمریکا در بحث های ما خیلی روشن شده است. ترامپ انتخاب ملت آمریکا است و ما حالا با این انتخاب طرف هستیم. آمریکا مهم ترین متحد ما بوده و باقی خواهد ماند.

برخی ناظران نتیجه این نشست را با دید انتقادی تری مورد ارزیابی قرار داده و بر این باورند که از بحران ایجاد شده بین غرب و ایالات متحده احتمالا ائتلاف های جدیدی شکل خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس