نسل ربوده شده

دولت استرالیا از بومیان این کشور عذرخواهی کرده، اما خاطرات چند تن از آنها نشان می‌دهد عذرخواهی کار کوچکی است در برابر بلایی که در اولین سال‌های زندگی بر سر آنها و فرهنگ‌شان آورده‌اند.

سرویس جهان مشرق- آلفرد کالما ۴ ساله، جویس شرودر ۲ ساله، لوک مُرکام یک هفته پس از تولدش و ... بسیاری دیگر از بومیان بخت‌برگشته استرالیا  از پدر و مادر خود جدا شدند و به مدارس کلیسای کاتولیک یا خانواده‌های سفیدپوستان سپرده شوند، سیاست عجیبی که قریب به ۶۰ سال تا ۱۹۷۰ میلادی از سوی دولت برای بومیان به ویژه ساکنان جزایر شمالی در تنگه مورس پیگیری و اعمال می‌شد.

دولت استرالیا مانند چند کشور دیگر از جمله کانادا و آمریکا تصمیم گرفته بود تمام خرده‌فرهنگ‌های بومی را در پروژه یکسان‌سازی از بین ببرد و در جامعه مهاجران اروپایی ادغام کند. دلیل این تصمیمات، آثاری از دانشمندان اروپایی در رشته مردم‌شناسی بود که فرهنگ‌های غیراروپایی را «بربر» دانسته و مانند یک سوژه تحقیقاتی، همان‌گونه که بر روی گونه‌های جانوری کار می‌کردند، ‌ با آن برخورد می‌کردند. همزمان چیزی شبیه باغ وحش انسانی تأسیس شده بود که بومیان را در آن نگه داشته تا مهاجران در اوقات فراغت خود به تماشای ظاهر و زندگی این گروه از انسان‌ها بیایند.

آلفرد کالما: «جدا از زخمی که روح ما برداشته است، خیلی چیزها را از دست دادیم، زبان‌ِمان را، فرهنگ‌ِمان را، ...»

مدارسی که در استرالیا به بهانه ادغام این افراد در جامعه اروپاییِ استرالیا ولی در اصل با هدف محو بومیان تأسیس شده بود، موقعیت خوبی برای سودجویان شده بود که این کودکان را مورد آزار جنسی یا بیگاری قرار دهند. خاطرات «نسل ربوده‌شده» که توسط عکاس کانادایی متی شروود جمع‌آوری شد، نشان می‌دهد ربوده‌شدن، تازه آغاز رنج‌های بسیار بوده است.

کانی کول می‌گوید: «هنوز یادم است صحنه‌ای که یادآوری‌اش قلب مرا می‌شکند. مادرم روی زانو افتاده بود، مرا در آغوش کشیده بود و هر دو تا زمانی که مرا بردند، گریه می‌کردیم. این آخرین باری بود که مادرم را دیدم.»

آلفرد کالما در ۱۹۵۳ میلادی به دنیا آمد. آلفرد را در چهارسالگی از خانواده‌اش جدا کردند و به مدرسه کلیسای کاتولیک بردند. او در آنجا چندین بار مورد آزار جنسی قرار گرفته است. ده سال بعد در ۱۴ سالگی او آلفرد را به کار طویله‌داری گماشتند، شغلی که برای چنین نوجوانی می‌تواند مهلک باشد.

مروری بر سن این کودکان در زمانی که از پدر و مادر خود ربوده و به زور به مدارس یکسان‌سازیِ فرهنگی وارد شده‌اند، تکان‌دهنده است.

نیکولاس فلاورز یک سال پیش از آلفرد به دنیا آمده بود. وی به طرز وحشیانه‌ای به بهانه تنبیه، توسط سفیدپوستان برهنه شده و شلاق زده شده است. زیتا والاس به همین سرنوشت دچار شده و می‌گوید «از همان روز اول، هر بار کلمه‌ای به زبان مادری خود می‌گفتیم، ما را شلاق می‌زدند. می‌گفتند این زبانِ شرک است و شما هم از نطفه شیاطین هستید که به زبان او صحبت می‌کنید.»

لوک مارکوم که تنها یک هفته پس از تولد به جزیره ملویل منتقل شد می‌گوید: «آنها ما را ربودند. من خیلی عصبانی‌ام، خیلی! زیرا نمی‌توانم زبان مادری‌ام را صحبت کنم.»

این خاطرات برای شروودِ عکاس یادآور مطالبی است که از بومیان شرق کانادا در برونزویک شنیده بود. شروود در ابتدای حرفه‌اش برخوردی با بومیان که اروپایی‌ها اصطلاحاً به آنها «مردمان نخستین یا اقدام بدوی» می‌گویند، نداشت اما پس از عذرخواهی دولت کانادا برای تهیه خبر به میان بومیان رفت و شوکه شد. او تصمیم گرفت در جای‌جای دنیا به سراغ بومیانِ رنج‌دیده برود. اسنادی که از مدارس کاتولیک در انتاریو در سال ۲۰۱۳ میلادی افشا شد، نشان داد کودکان بومی مورد تجاوز قرار گرفته و با صندلی الکتریکی شکنجه شده‌اند. او حالا به استرالیا آمده و می‌گوید: «در منتها الیه شرق و غرب دنیا اتفاقات مشابهی برای بومیان افتاده است و پیامدهای اجتماعی تکان‌دهنده‌ای داشته که تا کنون تأثیرات خود را نشان می‌دهد.»

جویس شرودر که در دو سالگی ربوده شده و طی سال‌های اقامتش در مدرسه کلیسا کاتولیک مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته است، به شروودِ عکاس می‌گوید: «آنچه بیش از هر چیز ما را ناراحت می‌کند، این است که ما نمی‌دانستیم از کجا آمده‌ایم، نمی‌دانستیم خانواده ما کجاست و اصلاً به چه کسانی تعلق داریم.»

دولت استرالیا پیش از عذرخواهی تردید داشت اقدامش موجب شکایت بومیان برای دریافت غرامت خواهد شد یا نه. حالا اما دادگاه‌های ویژه‌ای برای این افراد تشکیل شده تا به شکایت‌ها رسیدگی کند. برای آنها ترانه ساخته‌اند: «کودکان خدا». اما آیا حجم عظیم آسیب‌های اجتماعی که گریبانگیر این «نسل ربوده‌شده» شده است، از گرایش افراطی به الکل تا خودکشی، یا فرهنگی که نابود شده است، با چنین مرهم‌هایی التیام می‌یابد؟

منبع

https://lens.blogs.nytimes.com/2017/05/24/australias-aboriginal-stolen-generation-tells-its-stories/?rref=collection%2Fsectioncollection%2Fcanada&_r=0

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    ایران هم وضعیت بهتر نیست
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      7 3
      مثلا کجای ایران؟؟ چند جا رو با سند و دلیل منطقی نام ببر. انصاف هم خوب چیزیه....
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      7 4
      گویا به شما هم تعرض شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته ای
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
      4 2
      یاد کارتن گالیور افتادم
    • آنارشی NL ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
      4 3
      چرا مزخرف میگی؟
    • امیررضا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
      5 2
      من نمیدونم شما کجایی و کی هستی اما خیلی پستی که یه همچین چرندی رو میگی. تو که ناراضی هستی برو از این کشور والله ما بدون شما راحتتریم
    • ضعیف هستیم IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
      6 4
      مرگ بر انگل ستان جالبه یکی از سایت های "اسهال طلب" گزارشی نوشته مبنی بر اینکه احترام دولت استرلیا به بومیان وبرای اینکه خیلی طرفداری کنه از این دولت کثیف از رقص بومیان و ثبت اون در کشور استرالیا نوشته . واقعا هر کاری میکنند این غرب گرا ها تا اون ها رو خوب نشون بدن و ما ساکتیم اگه این اتفاق برعکسش افتاده بود اون وری ها چیکار که نمی کردند
  • punk IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    64 13
    چه وحشتناک.چه وحشیانه
  • punk IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    44 7
    چه وحشتناک.چه وحشیانه
  • SE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    88 18
    دولت دانمارک هم بلای مشابهی بر سر کودکان گروئنلندی آورد. اما نکته مهم این است که مبادا گمان کنید روند سفید پوست سازی دنیا تمام شده است. برنامه همچنان ادامه دارد منتی به شکلی موذیانه تر. نظیر تشویق کشورهای در حال توسعه به منع بارداری و کنترل جمعیت. گسترش بیماریهای ژنتیکی که عمدتا رنگین پوستان را هدف قرار می دهد. راه انداختن جنگهای بی پایان در کشورهای غیر سفید پوست. ترویج و توسعه غذاهای تراریخته برای گسترش دادن سرطان و عقیم سازی ملتهای رنگین پوست و ... این روند تا سفید پوست سازی دنیا ادامه خواهد یافت.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      20 72
      یه بار خودت متن رو بخون و با واقعیت بسنج بعد مثل من بخند شما از دنیا چی یاد گرفتین? همین چرندیات رو?? توهم رو??
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      15 4
      توهم نیست، عین واقعیته. منتها یک عده برای پوشاندن حقیقت، مدام میگن توهم،توهم.... یک عده ابله هم حرف اونا رو تکرار میکنن بهتره یک ذره مطالعاتت رو ببری بالا و با دید باز به مسائل نگاه کنی.
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
      8 2
      سند 2030 یکی از آنهاست
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    52 14
    ای کاش هر 10 سال 1 بار !!! یک فیلم درجه یک جهانی چند کشوره با حضور بازیگران معروف دنیا می ساختیم تا ظلم آنگلوساکسون ها را نشان دهیم چون اینا دارن کم کم محوش می کنن نسل های آتی دیگر به ذهنشان نمی آید که آنگلوساکسون ها پوست سر سرخپوست ها را می کندند تا بفروشند و ... یا صلح می کردند پتوی آلوده می دادند تا بلاهایی که سر سیاهان اوردند مثل تجاوز به زن سیاه مقابل همسرش و در ادامه لاتین ها آوردند زن لاتین برای معالجه می رفت ندانسته نازاش می کردن و ... یعنی کتاب جنایات انگلوساکسون ها باز شود بوی گندش کشته خواهد داد !!! تا همین لحظه هم به روش های جدیدتر در حال قصابی بشریتن .
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      15 40
      همینکه امروزه نشان میدهند عذر خواهی شده و حتی یادمان ساخته اند نشان دهنده پندار شما است.
    • SE ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
      42 15
      یادمان ساخته اند؟ که چه؟ اگر راست می گویند این زمینها را به بومیان پس بدهند و خودشان به همان اروپا برگردند. تازه همین چند ماه پیش ماجرای کشیدن خط لوله در داکوتا بود که به اشغال بیشتر اراضی که از نظر سرخپوستان مقدس بود منجر شد و اعتراض و سرکوب آنان را در پی داشت.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    42 14
    این استرالیایی ها ، همون روباه های لعنتی انگلیسی ان ........ " دنیا دیگه مثل تو ندااااره" (خطاب به سرکار ملکه)
  • GB ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    52 15
    ملکه های انگلیس تا ابد در قعر جهنم خوش بگزره کنار هم اکثر بدبختی های دنیا از مردم هند گرفته تا فلسطین زیر سر این انگلیسیاس لعنت خدا تا ابد بر شما
  • مهماندار هواپیما IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    52 15
    مهاجران اولیه استرالیا از دزدان و حرامزادگان و فواحش انگلیسی بودند و به ان قاره تبعیت شده بودند نباید بیشتر از این از انها توقع داشت
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    6 3
    لعنت بر کفار و ظلمه
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    0 0
    ایران را نمیدانم و ترکها و مغولها زیاد از این وحشیگریها علیه ساکنین اصلی اناتولی و کوردها و ارمنیها و اشوریها انجام دادهاند
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    این نسل کشی و نابود کردن فرهنگ و معرفت ، چه منفعتی برای چه کسی یا کسانی داشته؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس