کد خبر 210011
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶

گروه بزرگي از بوميان کانادا مي‌گويند در زمان اقامت و تحصيل در مدارس شبانه روزي که دولت کانادا تاسيس کرده بود مورد سوء استفاده ذهني، جسمي و جنسي قرار گرفته‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تی وی ، صدها تن از بوميان کانادا در اين گردهمايي که به منظور يادآوري مصائب و مشکلات آنان در زمان کودکي و تحصيل در مدارس شبانه روزي دولتي روز پنج‌شنبه (۵ ارديبهشت) از سوي «کميسيون حقيقت و آشتي» در شهر مونترال برگزار شد شرکت کردند.

بر اساس برآوردها ۱۵۰ هزار کودک بومي از خانواده و فرهنگ خود جدا و به مدارس شبانه روزي دولتي فرستاده شده بودند و بسياري از آنان با بدرفتاري و سوءاستفاده روحي، جسمي و جنسي روبرو شدند.

گفته مي‌شود بيش از ۱۳۰ مدرسه شبانه روزي در سراسر کانادا وجود دارد. نخستين مدرسه شبانه روزي در کانادا دهه ۱۸۷۰ آغاز به کار کرد و آخرين مدرسه نيز سال ۱۹۹۶ تعطيل شد.

يکي از زنان قرباني اين بدرفتاري‌ها که در اين گردهمايي شرکت کرده بود به خبرنگار پرس تي‌وي گفت در خوابگاه مدرسه خود «سوء استفاده روحي و جنسي» را شاهد بوده است.

يک قرباني ديگر نيز گفت :«شيوه زندگي سنتي و معنوي از درون ما جدا و خالي شد.»

به کودکان بومي کانادا موسوم به ملت نخست در مدارس اجازه داده نمي‌شد به زبان بومي خود تکلم کنند. آن‌ها همچنين بايد با شرايط دشواري نظير شلوغي بيش از حد، مواد غذايي ناسالم و شرايط بهداشتي ضعيف دست و پنجه نرم مي‌کردند.

يکي ديگر از بوميان شرکت‌کننده در اين گردهمايي نيز گفت :«اين مسائل سال‌هاي متمادي ادامه داشت و مردم از آن اطلاع دارند و هيچ اقدامي نيز در اين زمينه صورت نگرفت.»

ملت نخست کانادا مي‌گويند دولت بايد با فراهم کردن امکان بهره مندي از مشاوره و ساير برنامه‌ها به قربانيان سوءاستفاده در مدارس شبانه روزي کمک کند. آن‌ها همچنين مي‌خواهند که داستا‌ن‌ها و سرگذشت‌‌شان در تاريخ کانادا به صورت مستند حفظ شود.

دولت استفان هارپر، نخست وزير کانادا اخيرا به علت نقض حقوق بوميان در کانادا با انتقاداتي مواجه شده است.

جوامع بوميان کانادا مي‌گويند از ناکامي دولت در پرداختن به نارضايتي و شکايت‌هاي اجتماعي و اقتصادي که بسياري از بومي‌هاي کانادا با آن مواجهند نااميد شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس