جولیان آسانژ

حتی اگر دریافت امان‌نامه‌ میسر شود، باز ممکن است خطرات دیگری آسانژ را تهدید کند. این روزها، افشاگر بزرگ در عین بودن در آستانه آزادی، در معرض خطر قرار دارد.

سرویس جهان مشرق- در پی رفع پیگیری قضایی پرونده اتهام تجاوز به عنف «جولیان آسانژ» موسس پایگاه افشاگری ویکی لیکس از سوی دادستانی سوئد، وی ضمن خوشحالی از این موضوع، این اقدام را سرآغاز شروع یک جنگ دانست. آمریکا به شدت خشمگین شده و خواهان استرداد اوست. تیم حقوقی‌ آسانژ و دولت اکوادور جهت اخذ حکم آزادی کامل او در تلاشند. جان وی و تیم فعال ویکی‌لیکس در خطر است. این روزها، سخت‌ترین روزها برای افشاگر مشهور است.

«جولیان آسانژ» به مجردی که خبر اقدام غیرقابل انتظار دادستانی سوئد در اتمام تحقیق در مورد پرونده اتهام تجاوز به عنف‌اش را شنید، ضمن ابراز خوشحالی از این موضوع، این اقدام قضات سوئدی را سرآغاز شروع یک جنگ تمام‌عیار دانست. کارشناسان معتقدند هر چند که این اقدام سوئدی‌ها موجب پایان بخشیده‌شدن به یک اسارت ۵ ساله و هراس از استرداد به دولت سوئد برای آسانژ شد اما سرنوشت وی بطور مبهم و نامعلومی پیش خواهد رفت.

موسس ۴۵ ساله ویکی لیکس که در این ۵ سال در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود، با ظاهر شدن بر بالکن این مکان این اقدام را یک پیروزی مهم برای خود دانست. وی اظهار داشت: «هفت سال تمام در کمال بی‌گناهی در این وضعیت هستم. فرزندان من بدون پدر بزرگ شده‌اند. این چیزی نیست که بتوانم ببخشم. این چیزی نیست که بتوانم فراموش کنم. شاید این اقدام برای من باعث خوشحالی باشد اما راه درازی مانده و تازه جنگ شروع شده است». اما چیزی که آسانژ را به شدت نگران کرده این است که آمریکایی‌ها با اتهام «جاسوسی» اقدام به بازداشت وی کنند. از طرفی، وی هنوز به اتهام نقض شرایط وثیقه‌اش تحت پیگرد قرار دارد و اگر پایش را از سفارت اکوادور بیرون بگذارد، بازداشت می‌شود.

«ماریان نای» رییس سازمان پیگردهای قضایی سوئد ساعاتی پیش در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که جولیان آسانژ دیگر به اتهام تجاوز به یک زن در استکهلم در سال ۲۰۱۰، تحت پیگرد نیست. وی افزود: «مسئله در مجرم یا بیگناه بودن آسانژ نیست. مسئله این است که دادستان‌ها دادگاه عالی سوی تشخیص دادند که پیگیری این پرونده در حال حاضر بیش از پیش ملال‌آور شده است. و این را هم اضافه کنم که اگر آسانژ خود را در آینده در معرض دادگاه‌های سوئد قرار دهد، می‌توانم سریعا دستور بازداشت او را دوباره صادر کنم».

لحظه سخنرانی آسانژ در مقابل خبرنگاران

«الیزابت ماسی فریتز» وکیل زنی که مدعی است که آسانژ به او تجاوز کرده نسبت به رای دادستانی سوئد به شدت اعتراض کرده و آن را مایه تعجب دانسته است. در سوی دیگر، آسانژ از فراز بالکن سفات اکوادور، در جمع خبرنگاران و هوادارانش به این موضوع اشاره کرد که انگلیس اعلام کرده که به هیچ وجه آزادی وی را ضمانت نمی‌کند. همچنین «جف سژنس» -وزیر دادگستری آمریکا- و «ماریک پمپیو» -رییس سازمان CIA- اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان اغماضی در حق وی و پرسنل ویکی‌لیکس صورت نمی‌دهند و اشد مجازات با آنها برخورد خواهند کرد.

جولیان آسانژ از مذاکرات گروه تحت امرش با دولت انگلیس جهت تلطیف فضایی که آمریکا در آن در پی بازداشت آنهاست سخن به میان آورد. وی در این مورد سخن گفت که انگلیس در تلاش است که با تاسی بر نظام ضمانت قضایی اتحادیه اروپا، بتواند چیزی مثل امان‌نامه در اختیاری وی و نیروهای ویکی لیکس قرار دهد تا بتوانند در مورد آنچه که اتفاق افتاده با وزارت دادگستری آمریکا گفتگو داشته باشند. این در حالی است که در ماه گذشته، سژنس -وزیر دادگستری آمریکا- دستگیری و به زندان انداختن آسانژ و گروه‌اش را از مهم‌ترین اولویت‌های آمریکا دانست. همچنین، پمپیو ویکی لیکس را یک «گروه جاسوس دشمن» خطاب کرد که باید به هر قیمتی بازداشت شوند.

«ملیندا تیلور» یکی از اعضای تیمی حقوقی آسانژ در گفتگو با گاردین ابراز داشته که از آنجایی که مدیر ویکی لیکس از هراس بازداشت شدن به سفارت اکوادور پناه برده، ۵ سال تمام در آنجا بوده، و حالا خبر مسرت‌آور رفع پیگیری یکی از پرونده‌های مهم‌اش را شنیده، در نتیجه بروز هر گونه اشتباه از سوی وی در اثر هیجان ناشی از موقعیت فعلی وجود دارد. لذا، وی باید تا زمانی که امان‌نامه از سوی دولت سوئد برای او صادر نشود، پایش را از سفارت اکوادور بیرون نگذارد. در همین اثنا، «گیوم لونگ» -وزیر خارجه اکوادور- اطمینان داده که با بروز اتفاق اخیر، تمامی تلاش‌اش را در جهت مذاکره در تسهیل و تکمیل فرایند آزادی شهروندی آسانژ به کار خواهد بست.

ملیندا تیلور یکی از کسانی که این روزها خیلی پیگیر صدور امان‌نامه برای آسانژ است

چیزی که مشخص است این است که دولت انگلیس در تلاش است تا صدور قرار بازداشت برای پرونده تجاوز را از گرده خود بردارد و تقصیر آن را به گردن کشورهای دیگر بیاندازد. از سوی دیگر، تیم آسانژ و دولت اکوادور در تلاش برای کسب یک امان‌نامه از انگلیس و یا سوئد هستند. در این ۵ سال اخیر، دولت سوئد به شدت نسبت به اقدام اکوادور جهت پناه دادن آسانژ موضع سرسختانه در پیش گرفت و شمشیر از رو کشید. در ابتدای امر در همان سال ۲۰۱۲، دولت سوئد از آسانژ خواست که جهت گفتگو به آن کشور برود. آسانژ به دلیل ترسی که از استردادش به آمریکا به بهانه پرونده تجاوز جنسی داشت، این دعوت را رد کرد. نهایتا مقامات قضایی سوئد قبول کردند که گفتگو در لندن صورت بگیرد و به عنوان نماینده، «اینگرید ایسگرن» قائم مقام دادستان کل سوئد را به نزد آسانژ فرستادند.

اینگرید ایسگرن در لحظه ورود به سفارت اکوادور جهت گفتگو با آسانژ / ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶

همچنین «پر ساموئلسون» وکیل سوئدی آسانژ اعلام کرده که از شنیدن خبر توفق پیگیری پرونده موکل‌اش بسیار خوشحال است. وی بر این تاکید نموده که جلسه دیدار ایسگرن و آسانژ بسیاری از گره‌های کور این اتهام را باز کرد و در رای اخیر تاثیرگذار بوده است. همچنین «دیوید آلن گرین» یکی از فعال‌ترین وکلای حقوق بشر معتقد است که هم‌اکنون خطر بیشتری آسانژ را تهدید می‌کند. چرا که با توجه به آزادی عمل بیشتر، در مسیر تلاش برای عبور و مرور بی‌دردسر، انگلیس می‌تواند از این موقعیت برای استرداد او به آمریکا به جای استرداد او به سوئد استفاده کند.

پر ساموئلسون

«گلن گرینوالد» روزنامه‌نگار شهیر انگلیسی معتقد است که شاید شکل قضیه برای آسانژ و هوادارانش خیلی خوش باشد، اما حقیقت این است که اکنون اوضاع آسانژ از سال ۲۰۱۲ که سوئد خواستار استرداد وی شد بدتر است. چرا که آمریکا به شدت تحریک به بازداشت وی شده است.

نکته قابل توجه اینکه در حالی که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود مدام از جولیان آسانژ دفاع می‌کرد و وی را قهرمان می‌دانست و از قضا همین ویکی لیکس بود که با افشای ایمیل‌های کلینتون خواسته یا ناخواسته کمک بزرگی به پیروزی ترامپ کرد، اکنون با چرخشی کامل، در گفتگو با آسوشیتدپرس ابراز داشته که مسئله وی حمایت یا عدم حماست از آسانژ نیست. او به رای و دیدگاه وزیر دادگستری‌اش احترام می‌گذارد و اگر سژنس خواستار بازداشت مدیر ویکی لیکس است، از نظر او هیچ اشکالی ندارد. این در حالی است که نشریه «دیلی بیست» در گزارش روز گذشته خود به قلم «نیکو هاینس» قویا بر وجود لینک ارتباطی قوی بین آسانژ، نایجل فاراژ (رهبر حزب استقلال انگلیس و اصلی‌ترین عامل برگزیت)، ولادیمیر پوتین، و دانلد ترامپ تاکید کرد و بطور غیر مستقیم مدعی شد که چندان نگرانی برای آسانژ در قبال استرداد به آمریکا با وجود دولت ترامپ نیست.

برخی از کارشناسان معتقدند که این واکنش ترامپ از ترس او از تحت فشار قرار گرفتن از سوی مخالفان‌اش که هر آینه به دنبال بهانه‌ای جدید هستند نشات می‌گیرد. در این میان، «جان کریاکو» -مامور ارشد اسبق CIA‌ و افشاگر بسیاری از اطلاعات این سازمان- در گفتگو با خبرگزاری «راشاتودی»، این اقدام دادستانی سوئد را یک پیروزی بزرگ برای آسانژ و همه افشاگرهای جهان خواند و تاکید کرد که در حال حاضر نمی‌توان این خبر خوش را جشن گرفت چرا که دشمنان به همین راحتی دست از سر آسانژ برنخواهند داشت.

جان کریاکو / جولیان آسانژ دو افشاگر بزرگ قرن ۲۱

تحلیل‌گران معتقدند که پرونده افشاگری‌های آسانژ علیه آمریکا آنقدر سنگین است و آمریکا به دلیل افشا شدن تبهکاری‌هایش در عرصه بین‌المللی آنقدر خشمگین است که حتی دولت ترامپ هم توان جلوگیری از خشم سیاستمداران آمریکایی را ندارد؛ لذا آمریکایی‌ها برای بازداشت و استرداد وی به آمریکا لحظه‌شماری می‌کنند تا انتقام سخت خود علیه وی را شامل حالش نمایند.

در هر حال، تیم حقوقی آسانژ و دولت اکوادور تلاش‌های خود جهت مذاکره با دولت‌های انگلیس و سوئد را به کار بسته‌اند تا شاید بتوانند برای این افشاگر بزرگ امان‌نامه اخذ نمایند تا بدین ترتیب از گزند آمریکایی‌ها در امان بماند. حتی اگر این اتفاق رخ دهد، باز ممکن است خطرات دیگری آسانژ را تهدید کند. این روزها، آسانژ در عین بودن در آستانه آزادی، در معرض خطر قرار دارد.


منابع:

https://www.theguardian.com/media/۲۰۱۷/may/۱۹/julian-assange-signals-he-will-stay-in-ecuadorian-embassy
https://www.nytimes.com/۲۰۱۷/۰۵/۱۹/world/europe/julian-assange-sweden-rape.html?_r=۰
https://www.theguardian.com/media/۲۰۱۷/may/۱۹/swedish-prosecutors-drop-julian-assange-investigation
http://www.thedailybeast.com/articles/۲۰۱۷/۰۵/۱۹/wikileaks-inside-the-farage-assange-trump-connection
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/wikileaks-ecuadorian-embassy-rape-sex-allegations-sweden-prosecutor-a۷۷۴۵۴۰۶.html
https://www.rt.com/news/۳۸۹۰۱۹-assange-wikileaks-pilger-kiriakou/
http://www.thedailybeast.com/articles/۲۰۱۷/۰۵/۱۹/wikileaks-inside-the-farage-assange-trump-connection

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آرش DE ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    5 0
    مقاله خوبی بود از مشرق. اطفا از این دست مقالات حرفه ای بیشتر منتشر کنید.
  • حسین PL ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
    4 0
    کاری که اروپاییها انجام میدن اینه که به طرف گذرنامه دیپلماتیک میدن که کشور میزبان نتونه اون فرد را بازداشت کنه حتی اگر بدون ویزا دیپلماتیک باشه حد اکثر میتونن اخراجش کنن، و بعد در اولین فرصت خارج میشه . البته اروپا و آمریکا قانون را تا جایی اجرا میکنن که مخالف منافع نامشروع اونها نباشه!
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    0 0
    هممون سر کاریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس