کد خبر 225934
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲

بنیانگذار سایت ویکیلیکس روز شنبه اقدام دستگاه قضایی آمریکا را برای متهم کردن «ادوارد اسنودن» به جاسوسی، محکوم و تقاضا کرد «کشوری شجاع» به این فعال آمریکایی پناهندگی بدهد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، «جولیان آسانژ» موسس41 ساله سایت اینترنتی ویکیلیکس روز شنبه در سخنانی اعلام کرد، «از امروز، رنج ادوارد اسنودن آغاز شده است.»

آسانژ که از یک سال پیش از بیم استرداد به سوئد و سپس انتقال به آمریکا، به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است، تصمیم گرفته بود در بالکن این سفارت سخنرانی کند اما طبق اعلام ویکیلیکس، «به دلایل امنیتی» از این تصمیم خود منصرف شد.

آسانژ درباره ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا و مسئول اصلی افشای برنامه مخفی جاسوسی از شهروندان توسط این کشور، گفت:« دولت درباره هر یک از ما جاسوسی می کند، اما ادوارد اسنودن که ما را از این جاسوسی آگاه کرده است، به جاسوسی متهم می شود.»

دستگاه قضایی آمریکا اسنودن را به جاسوسی متهم کرده و از هنگ کنگ خواسته است وی را بازداشت کند.

بنیانگذار ویکیلیکس در ادامه گفت:« باید تلاش ها برای یافتن کشوری که به اسنودن پناهندگی بدهد، افزایش یابد. کدام کشور شجاعی از خدمتی که او به انسانیت کرده است، قدرشناسی خواهد کرد.»

آسانژ روز چهارشنبه اعلام کرده بود، با نمایندگان اسنودن برای «مذاکره درباره گرفتن پناهندگی ازایسلند در تماس است.»

اسنودن از بیستم ماه می، اندکی پیش از درز اطلاعات خود به روزنامه انگلیسی «گاردین»، به هنگ‌کنگ سفر کرده و در هتلی پنهان شده بود. وی در دلیل فرار خود از آمریکا گفته است، دولت این کشور تمام شرایط برای محاکمه عادلانه مرا از بین برده است.

بر اساس اطلاعاتی که اسنودن منتشر کرد، دولت آمریکا به شرکت مخابراتی ورایزون دستور داده بود تا اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی شهروندان را در اختیار آژانس اطلاعاتی بگذارد. دولت آمریکا این طرح را تأیید کرده و آن را برای افزایش امنیت شهروندان لازم دانسته است.

دولت آمریکا هفته گذشته یک شکایت جنایی محرمانه در دادگاهی فدرال در شرق ایالت «ویرجینیا» علیه ادوارد اسنودن تنظیم و حکم بازداشت وی را به اتهام جاسوسی، دزدی و تغییر در اسناد محرمانه صادر کرده است.

واشنگتن از مقامات هنگ‌کنگ خواسته است که اگر اسنودن همچنان در آنجا به‌سر می‌برد، او را به آمریکا استرداد کنند.

آمریکا و هنگ‌کنگ پیمان استرداد امضا کردند، اما چین از حق اعتراض نسبت به استرداد اسنودن برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس