کد خبر 721052
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
انتخابات فرانسه

فرانسویان امروز در حالی برای انتخاب سکان‌دار ۵ سال آینده کاخ الیزه به پای صندوق‌های رأی می‌روند که شمارش معکوس برای تعیین سرنوشت آینده فرانسه و اروپا نیز کلید خورده است.

 به گزارش مشرق، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه امروز یکشنبه ۷ ماه مه برابر با ۱۷ اردیبهشت ۹۶ برای تعیین سکان‌دار ۵ سال آینده کاخ الیزه و هشتمین رئیس‌جمهور جمهوری پنجم فرانسه آغاز شد؛ انتخاباتی که با وجود ماکرون طرفدار اروپا و لوپن ضد اروپا آغازگر ساعت‌های پراضطرابی برای اتحادیه اروپاست و سرنوشت آینده سیاسی فرانسه و این اتحادیه را رقم خواهد زد.

«امانوئل ماکرون» بانکدار سابق و وزیر اقتصاد پیشین این کشور و «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه دو فینالیستی هستند که در دور پایانی انتخابات فرانسه برای فتح کاخ الیزه به رقابت نهایی با یکدیگر خواهند پرداخت اما آنچه این انتخابات را از سایر انتخابات‌های ریاست جمهوری فرانسه متمایز می‌کند، ناکامی بزرگ احزاب بزرگ از یک سو و سوابق و مواضع سیاسی متضاد دو فینالیست آن از سوی دیگر است.

«ناکامی بزرگ احزاب بزرگ» نخستین نکته قابل توجه و تأمل در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه است که به موجب آن و برای نخستین بار در تاریخ معاصر فرانسه هیچیک از نامزدهای احزاب بزرگ فرانسه نتوانستند به دور دوم انتخابات راه یابند و این خبر بدی برای احزاب و سیاستمداران بزرگ و مطرح این کشور محسوب می‌شود.

اما آنچه طی این انتخابات بیش از این ناکامی نمود پیدا کرده، موضوع تضاد سوابق و مواضع سیاسی دو فینالیست آن است که به نوعی می‌توان آن‌ها را نقاط مقابل هم در در بسیاری از زمینه‌های مهم و سرنوشت‌ساز برای فرانسه و اروپا ارزیابی کرد؛ مواضعی که قطعا به موجب آنها انتخاب هر یک از این دو نامزد تبعاتی را نه تنها برای آینده فرانسه بلکه برای آینده اروپا در پی خواهد داشت.

ماکرون ۳۹ ساله که جوانترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه و وزیر اقتصاد پیشین فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور کنونی این کشور است،  معتقد است که حزب او تنها نیروی حامی اروپا در فرانسه است و برخلاف بسیاری از سیاستمداران فرانسوی با پیروی از سیاست مهاجرتی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، از سیاست درهای باز در قبال مهاجران و پناهندگان حمایت می‌کند و از او به عنوان «نامزد حامی اروپای انتخابات فرانسه» یاد می‌شود.

مارین لوپن ۴۸ ساله راست افراطی اما که برنامه‌ها و طرح‌های ضداروپایی‌اش موجب انتقاد بسیاری از سیاستمداران از وی شده و کارشناسان نسبت به پیروزی او در انتخابات فرانسه هشدار داده‌اند، محکم‌ترین مواضع را در قبال مهاجرت و بستن مرزهای فرانسه دارد و می‌خواهد مهاجرت را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد به گونه‌ای که از او به عنوان «ترامپ فرانسه» و «نامزد ضد مهاجرت و ضدجهانی‌سازی» انتخابات ۲۰۱۷ این کشور نام برده می‌شود.

همین دو اختلاف مهم و اساسی در مواضع سیاسی این دو نامزد فینالیست کافیست که دریابیم انتخاب هر یک از آنها به عنوان رئیس‌جمهور آینده فرانسه چه پیامدهایی برای این کشور و اروپا خواهد داشت و سرنوشت آنها را دستخوش چه تغییراتی خواهد کرد اما چنانچه بخواهیم اندکی جزئی‌تر به مواضع این دو نامزد یپردازیم باید بگوییم که مارین لوپن نامزدیست که بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان نسبت به پیروزی وی در انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه هشدار داده‌اند و پیروزی او در این انتخابات را به منزله ضربه‌ای سخت به اروپا ارزیابی کرده و اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی لوپن آینده‌ای فاجعه‌بار در انتظار فرانسه خواهد بود.

رهبر جبهه ملی فرانسه اعلام کرده که در صورت پیروزی در این انتخابات همه‌پرسی مشابه همه‌پرسی ژوئن گذشته در انگلیس درباره عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد.

مارین لوپن می‌گوید که اتحادیه اروپا کنترل سیاست خارجی خود را به نفع آمریکا از دست داده و در پی آن مرتکب اشتباهات بزرگی در عرصه بین‌المللی شده است.

وی همچنین دیپلماسی اتحادیه اروپا را «فاجعه‌بار» توصیف و اعلام کرده که هیچ صدا و استدلال مستقلی در آن شنیده نمی‌شود و سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شکل بدی از سوی آمریکا منحرف شده است.

مارین لوپن همچنین از منتقدان سپرده شدن رهبری ائتلاف نظامی به دست آمریکایی‌ها و پیروی فرانسه از آمریکا است و سیاست کنونی فرانسه در سوریه را نادرست می‌داند و «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور را «تنها گزینه مناسب» در سوریه برای پیشگیری از قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در سوریه می‌داند.

لوپن همچنین با برجسته کردن جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت‌های متوالی در فرانسه می‌گوید که آمریکا دوست و متحد فرانسه نیست و مقامات فرانسوی باید به خوش‌خدمتی‌های خود به آمریکا پایان دهند.

رهبر جبهه ملی فرانسه به علاوه الحاق مجدد فرانسه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز که «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه تصمیم به تحقق آن گرفت، اشتباه استراتژیکی بزرگ و سنگینی می‌داند که باید از آن برگشت و آمریکا را قدرتی هژمونیک و سلطه‌جو می‌داند که برای گسترش سلطه و نفوذ خود دست به هر کاری می‌زند.

در مورد امانوئل ماکرون اما کارشناسان سیاسی او را فردی لیبرال سوسیال و برخی دیگر او را یک سوسیال دموکرات توصیف می‌کنند حال آنکه او علنا خود را فردی لیبرال توصیف کرده و می‌گوید که راست یا چپ‌گرا نیست و از «یک همبستگی دسته جمعی» حمایت می‌کند.

وی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بر مخالفت با سیاست‌های احزاب افراطی تأکید و اعلام کرده که در برنامه او هیچ دیواری وجود نخواهد داشت اما فرانسه مرزهای اروپایی خود را خواهد داشت و این مرزها امنیت واقعی آن است.

شمارش معکوس برای تصاحب الیزه از چند روز پیش میان این دو فینالیست آغاز شده و نفس‌های این دو رقیب هم‌اینک در روز سرنوشت‌ساز برای آنها از شدت اضطراب و هیجان به شماره افتاده است.

مارین لوپن که طی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ فرانسه نیز برای ورود به الیزه وارد عرصه رقابت‌ها شده و شکست خورد، در دور نخست انتخابات ۲۰۱۷ از رقیب راست میانه خود که ۲۳.۷۵ درصد از آراء را به خود اختصاص داد عقب ماند و با کسب ۲۱.۵۳ درصد آراء به دور دوم راه یافت.

البته نتیجه به دست آمده در دور نخست این انتخابات شگفت‌انگیز بود چرا که نامزدهای هیچیک از احزاب بزگ فرانسه اعم از سوسیالیست‌ها و جمهوری‌خواهان نتوانستند به دور دوم راه یابند.

کارشناسان، محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور کنونی و نامزد سوسیالیست‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ فرانسه در زمینه‌هایی از جمله افزایش قدرت خرید مردم، رفع معضل بیکاری، افزایش اشتغالزایی و حل مشکل مسکن را از جمله دلایل شکست‌ نامزد سوسیالیست‌های فرانسه در این انتخابات ارزیابی کرده‌ و می‌گویند که عدم تحقق وعده‌های نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ فرانسه، فرانسویان را نسبت به نامزد این حزب بدبین کرده تا جائیکه مانع از راهیابی وی به دور دوم انتخابات شدند.

در مورد «فرانسوآ فیون» نامزد جمهوری‌خواهان به عنوان دیگر حزب بزرگ فرانسه نیز، افشای رسوایی‌های فساد مالی مربوط به همسر و خانواده‌اش در آستانه این انتخابات وجهه وی را نزد فرانسویان و هوادارانش تا حدی خدشه‌دار کرد که او نیز که تا پیش از افشای این رسوایی‌ها از او به عنوان یکی از شانس‌های برتر این انتخابات برای ورود به الیزه نام برده می‌شد، از گردونه رقابت‌های اصلی حذف شد و با کسب حدود ۲۰.۵ درصد آراء پس از ماکرون و لوپن قرار گرفت و از راهیابی به دور دوم بازماند.

بنابه گزارش رسا‌نه‌ها و کارشناسان، نتیجه این انتخابات غیرقابل پیش‌بینی بوده و سرنوشت آینده فرانسه و اتحادیه اروپا را رقم خواهد زد.

امانوئل ماکرون و مارین لوپن دو نامزد پیشتاز این انتخابات هستند که اولی طرفدار اتحادیه اروپا و دومی مخالف این اتحادیه است و همین امر سبب شده که این اتحادیه با دقت و اضطراب زیادی این انتخابات را که آزمونی سرنوشت‌ساز برای فرانسه به عنوان یکی از ستون‌های اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، دنبال کند.

فرانسه از جمله کشورهایی است که از حدود ۲۵۰ سال پیش تاکنون رئیس‌جمهور در آن با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود اما سرنوشت کسی که به کاخ الیزه راه پیدا می‌کنند، هرگز تا این حد مبهم نبوده است؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که فرانسویان امروز با رأی خود چگونه آینده کشور خود و اروپا را رقم خواهد زند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس