پرسپولیس

جذب گادوین منشا از سوی باشگاه پرسپولیس که به دستور فیفا از جذب بازیکن خارجی منع شده بود سئوالی است که این روزها ذهن طرفداران این تیم را به خود مشغول کرده است.

سرویس ورزش مشرق – باشگاه پرسپولیس در ۱۶ دوره اخیر مسابقات لیگ برتر با به خدمت گیری ۴۵ بازیکن، از دور سوم این سری از مسابقات تقریبا هر فصل با بهره گیری از بازیکنان خارجی در ترکیب خود از این حیث حداقل جای دو نفر در لیست نفراتش را به خارجی ها اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، بررسی اینکه عملکرد تیم پرسپولیس با حضور بازیکنان خارجی در این تیم بهتر بوده یا بدتر نشان می دهد این تیم مردمی و پرطرفدار هر زمان از بازیکنان خارجی کمتری در جمع نفراتش استفاده کرده موفق تر بوده است!

*یک قهرمانی بدون خارجی‌ها!

تیم فوتبال پرسپولیس به عنوان اولین قهرمان در نخستین دوره رقابت های لیگ برتر حرفه‌ای یا همان مسابقات لیگ برتر موفق شد با ۴۹ امتیاز در جدول ۱۴ تیمی آن فصل، بالاتر از همه رقبا ایستاده و جام قهرمانی رقابت‌ها را بالای سر ببرد. در آن سال پرسپولیس با هدایت علی پروین و در حالی که همه انتظار قهرمانی استقلال با هدایت زنده یاد پورحیدری را می کشیدند سرخپوشان را قهرمان کرد.

*دومین قهرمانی با کمترین خارجی ها!

دومین عنوان قهرمانی پرسپولیس در فصل ۸۷-۸۶ و در فصل هفتم لیگ برتر رقم خورد. این تیم در آن فصل با هدایت افشین قطبی در حالی به این عنوان دست یافت که تنها دو بازیکن خارجی در لیست ابتدایی فصل نفراتش می دید. "خورخه گائونا آراندا" هافبک پاراگوئه ای که در طول فصل تنها در ۲ بازی برای پرسپولیس به میدان رفت. لیگی که مسابقاتش با حضور ۱۸ تیم و ۳۴ بازی رفت و برگشت برگزار شد. دیگر خارجی آن تیم "ماته دراگچوویچ" مهاجم کروات این تیم بود که در ۱۲ بازی به زمین رفت و ۳ گل هم برای پرسپولیس به ثمر رساند. این تیم در آن دوره با تکیه بر بازیکنان داخلی اش و کسب ۵۹ امتیاز قهرمان و استقلال در همان فصل با ۴۳ امتیاز سیزدهم شد!

*سومین قهرمانی بی نیاز به خارجی‌ها

نگاهی به تعداد بازی خارجی‌هایی که پرسپولیس در این فصل به خدمت گرفت مشخص می کند این تیم در قهرمانی سومش هم کمترین استفاده را از خارجی ها کرده و تقریبا با تیمی وطنی موفق شد سومین عنوان قهرمانی اش را به ارمغان بیاورد. "پولیانسکی" از اوکراین در پست مدافع با ۴ بازی و ۱۱۹ دقیقه حضور در میدان! "ولادیمیر پریموف" از اوکراین در پست مهاجم با ۱۰ بازی و ۱۶۱ دقیقه حضور، "بوژدار رادوشوویچ" از کرواسی در پست دروازه بان با ۵ حضور و "آنتونی گولچ" از استرالیا بدون بازی خارجی های این فصل پرسپولیس را تشکیل می دادند. این سه بازیکن در نیم فصل اول فرصت حضور در زمین را پیدا کردند و در نیم فصل دوم به ویژه در مسابقات منتهی به مسجل شدن قهرمانی تنها نظاره گر عملکرد پرسپولیسی ها از روی نیمکت بودند تا برانکو با کپی برداری از پروین و قطبی بی نیاز به خارجی ها با تکیه بر پرسپولیس یکدست ایرانی اش قهرمانی را از آن خود کند.

*۱۵ خارجی مؤثر پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس از سال ۱۳۸۳ پس از چندین سال تکیه زدن بر توان بازیکنان خارجی برای نخستین بار به یارگیری از خارج از لیگ ایران روی آورد. این باشگاه تا پیش از جذب "گادوین منشا" طی این سالها (در لیگ برتر) ۴۵ بازیکن خارجی به خدمت گرفته که از این تعداد تنها تعدادی انگشت شمار تأثیر مستقیم و مثبت روی نتایج این تیم داشتند و سایر نفرات نقش نیمکت نشین را بازی می کردند. بررسی تعداد حضور و گل هایی که توسط آنها زده شده نشان می دهد تنها یک سوم این تعداد یعنی ۱۵ نفرشان تا حدی نیازهای پرسپولیس را در ۱۳ دوره اخیر (از لیگ سوم به بعد) برآورده کردند.

* "نیلسون" بهترین خرید ۱۳ سال اخیر

"نیلسون کوریا جونیور" دروازه بان برزیلی این تیم در دو فصل، ۷۳ بار برای پرسپولیس به میدان رفت و در آن دوران یک عنوان قهرمانی جام حذفی را هم برای پرسپولیس به ارمغان آورد. قهرمانی که تأثیر مستقیم نیلسون در آن با مهار چند پنالتی حساس به وضوح مشهود بود. رادوشوویچ (دروازه بان کروات)، لوکا ماریچ (مدافع کروات)، مایکل اومانیا (مدافع ملی پوش کاستاریکایی که در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم بازی کرد)، نیلسون کوریا (دروازه بان برزیلی)، ایمون زاید (مهاجم لیبیایی که با هت تریک در دربی چهره شد)، هوار ملا محمد (هافبک عراقی)، تیاگو سیلوا (هافبک برزیلی)، اشپیتیم آرفی (مهاجم آلبانیایی)، ایوان پتروویچ (هافبک صربستانی)، ابراهیم توره (مهاجم ساحل عاجی)، ماته دراگه چوویچ (مهاجم کروات)، روبرت ساها (مدافع چک) ، الونگ الونگ (مدافع کامرونی)، ساشا ایلیچ (دروازه بان مقدونیه ای) و عیسی ترائوره (هافبک مالیایی) ۱۵ بازیکنی بودند که ظرف این سالها از بین ۴۵ خارجی شاغل در باشگاه پرسپولیس عملکردی تقریبا قابل دفاع تر داشته اند و سایر این تعداد یا اصلا به میدان نرفتند یا به ندرت در ترکیب سرخپوشان پایتخت قرار گرفتند و آنچنان موثر نبودند.

*سهم مثبت پرسپولیس از قاره های مختلف

فارغ از ملیت هر ۴۵ بازیکن خارجی سالهای لیگ برتری پرسپولیس، ۱۵ بازیکن برتر خارجی این تیم از ۵ قاره برای این تیم توپ زدند. در این جدول سهم قاره آسیا و آمریکای شمالی هر کدام یک بازیکن (ملا محمد و اومانیا) بود. سهم آمریکای جنوبی ۲ بازیکن (نیلسون و تیاگو)، آفریقا ۴ فوتبالیست (ترائوره، الونگ، توره و زاید) و اروپا ۷ بازیکن (آرفی، پتروویچ، ماریچ، ماته، ساها، رادوشوویچ و ایلیچ) بود که حضوری مؤثر در تیم پرسپولیس داشتند. البته آخرین بازیکنی که پرسپولیس به خدمت گرفته از قاره آفریقاست. "گادوین منشا"ی نیجریه ای با ۱۵ گل زده عملکردی قابل توجه در فصل شانزدهم لیگ برتر داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
    1 2
    قهرماني كه زوركي از تراكتور گرفتن دادن به لنگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس