ارتش

دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش از برخی یگان‌های مستقر در جنوب شرق کشور بازدید کردند.

به گزارش مشرق، دانشجویان دوره 27 و دوره 11 حرفه‌ای دافوس ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای آموزش عملی محور شناسی از منطقه سوم دریایی نبوت نداجا، پایگاه شکاری خلبانان شهید برادران دل‌حامد و گروه پدافند هوایی شهید بردبار کنارک بازدید و با فرماندهان این یگان‌های نظامی دیدار کردند.

انجام اقدامات عمرانی و زیرساختی برای توسعه سواحل مکران
امیر دریادار دوم «سید حسین شریفی نسب» فرمانده منطقه سوم دریایی نبوت نداجا ضمن عرض خیر مقدم به اساتید و دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش بیان داشت: منطقه سوم دریایی در جنوب شرق کشور و سواحل دریای عمان قرار دارد که با تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران، نیروی دریایی ارتش در این منطقه حضور یافت که با این حضور برکات بسیاری برای این خطه و مردم آن حاصل شده است و حضور ریاست جمهوری و معاونان و وزرای دولت و مسئولین حاکی از اهمیت این موضوع است.
شریفی نسب با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر توسعه سواحل مکران گفت: کارگروه توسعه سواحل مکران در وزارت دفاع تشکیل شده است و مجری این امر خطیر نیروی دریایی است و تلاش بسیاری نیز در این حوزه انجام شده است مانند تاسیس مدارس، بیمارستان، استخر و سالن‌های ورزشی، کلید خوردن پروژه‌های عمرانی مانند پالایشگاه نفت و پتروشیمی، احداث فرودگاه و توسعه راه‌های ارتباطی و ایجاد راه آهن از چابهار به بندر عباس و... به گونه‌ای که دیگر این جمله که «سواحل مکران مغفول مانده است» شایسته گفتن نیست و البته در این راستا دولت نیز باید تلاش جدی‌تری از خود به نمایش بگذارد تا منویات مقام معظم رهبری در این ارتباط عملی شود.

بازدید دانشجویان ارتش از یگان‌های نظامی جنوب شرق کشور

وی عنوان کرد: منطقه چابهار به لحاظ سوق الجیشی بسیار با اهمیت است چرا که از یک سو خلیج چابهار تنها خلیجی در کشور است که با اقیانوس هند مرتبط است و کسی که بر خلیج چابهار مسلط باشد بر شمال اقیانوس هند، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا تسلط خواهد داشت و از سوی دیگر تنها کلید توسعه شرق کشور چابهار است که مسیر مناسبی به منظور ترانزیت کالا و تجارت با کشورهای دیگر است.
فرمانده منطقه سوم دریایی در پایان اشاره داشت: این منطقه با وجود تلاش کارکنان خدوم ارتش و نیروی دریایی اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست و ان‌شاء‌الله با اجرایی شدن تدابیر مقام معظم رهبری در این عرصه روز به روز شاهد پیشرفت منطقه باشیم.
نیروی هوایی ارتش بعث عراق در شش ماه اول جنگ زمین‌گیر شد
 
امیر سرتیپ دوم خلبان «مسعود جعفری» فرمانده پایگاه شکاری خلبانان شهید برادران دل حامد نیز در دیدار اساتید و دانشجویان دافوس آجا، گفت: اگر پشتیبانی بلوک غرب و شرق از صدام نبود در حمله 140 فروندی نیروی هوایی ارتش که در روز دوم جنگ تحمیلی در پاسخ به تجاوز عراق انجام شد، ارتش عراق شکست سختی متحمل می‌شد.
وی تاکید کرد: استفاده از قدرت هوایی در جنگ برای ما بسیار اهمیت دارد و در اوایل جنگ ما قدرت هوایی خود را بر دشمن دیکته کردیم و در شش ماهه اول جنگ نیروی هوایی بیشترین موج حملات را علیه دشمن بعثی و ارتش عراق انجام داد.
امیر جعفری افزود: ارتش عراق یک ابر قدرت نبود تا بتواند سیادت و برتری هوایی را به طور  مداوم و در مدت زمان طولانی انجام دهد چرا که تکیه‌اش تنها بر کمک‌های بیگانگان بود لذا وقتی نیروی هوایی در روز دوم جنگ آن عملیات 140 فروندی را انجام داد نیروی هوایی عراق تا شش ماه اول جنگ زمین گیر شد و این اقدام نیروی هوایی باعث شد تا رزمندگان ما در نیروهای دیگر بتوانند به تدارک جنگ با رژیم بعثی عراق بپردازند.

بازدید دانشجویان ارتش از یگان‌های نظامی جنوب شرق کشور

وی خاطرنشان کرد: همپیمانان صدام با دادن تسلیحات به نیروی هوایی عراق باعث شدند که این جنگ 8 سال طول بکشد و به دلیل این زمان طولانی، و محدودیت‌ها و تحریم‌ها که با آن مواجه بودیم مجبور شدیم به طور فرسایشی و محدود از امکانات خود استفاده کنیم و آن شدت و حدت را در حملات هوایی خود مانند ماه‌های اولیه جنگ نداشته باشیم.
امیر جعفری بیان داشت: در اوایل جنگ قبل از حضور سایر نیروها علی الخصوص نیروی زمینی به خاطر تحولات ناشی از انقلاب، ما در خرمشهر و آبادان مجبور بودیم جهت دفع تجاوز دشمن با هواپیما به جنگ با گردان‌های زرهی دشمن برویم و یا در 7 آذر با چندین پرواز از پایگاه بوشهر و پشتیبانی از برادرانمان در نیروی دریایی، حماسه آفرینی کنیم. و یا در عملیات فتح خرمشهر با انهدام پل‌ها و قطع کردن ارتباط عقبه دشمن، موجبات اسارت چندین هزار نظامی بعثی و آزادسازی خرمشهر را فراهم کنیم و تمام این حماسه‌ها در سایه ایثار و فداکاری شهیدان سرافراز ما رقم خورده است.
اقتدار پدافند هوایی در دفاع از آسمان ایران
همچنین سرهنگ «علی ربیعی» فرمانده گروه پدافند هوایی کنارک ضمن عرض خیر مقدم به اساتید و دانشجویان دافوس گفت: کار بزرگ و با اهمیتی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد انجام می‌شود و ماندگار است آموزش عملی محورشناسی است که در ترسیم و ایجاد بینش صحیح برای دانشجویان که در آینده از مسئولین و فرماندهان رده‌های میانی و بالای ارتش خواهند شد بسیار با اهمیت است.
وی همچنین پدافند هوایی را یگانه تاثیر گذار در اقتدار کشور قلمداد کرد و گفت: وقتی می‌بینیم که افسر کنترل شکاری ما با صلابت به هواپیمای آمریکایی حاضر در منطقه اخطار می‌دهد و هواپیمای متخاصم نیز بدون مقاومت مسیر خود را تغییر داده و از مرزهای سرزمینی ما دور می‌شود حاکی از اقتدار پدافند هوایی ما می‌باشد.

بازدید دانشجویان ارتش از یگان‌های نظامی جنوب شرق کشور

در پایان نیز سرهنگ ستاد «حمید همت» سرپرست و استاد تیم اعزامی دانشجویان به آموزش عملی محورشناسی گفت: دشمنان کشور ما همواره به دنبال افزایش توان نظامی خود هستند و ما نیز بایستی قدرتمند و هوشیار باشیم تا غافلگیر نشویم و  محور شناسی نیز یکی از مهمترین آموزش‌هایی است که سطح آگاهی و اطلاعات دانشجویان از وضعیت محیط داخلی، پیرامونی و مرزهای کشورمان را افزایش داده و نقشی مهم در  بینش نظامی دانشجویان ما خواهد داشت. 
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس