کد خبر 714106
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
مستند

یکی از ژانرهای مستندگونه که از شبکه مستند در قالب برنامه‌های مختلف پخش می‌شود سخنرانی‌ها و همایش‌هایی است که در جهان شناخته شده هستند و به یک برند تبدیل شده‌اند

به گزارش مشرق،‌ واقعیت این است که شبکه مستند علاوه بر این‌که این امکان را فراهم کرد تا علاقه‌مندان به این حوزه مستندهای گوناگون و متنوعی را تماشا کنند و لذت ببرند با انواع مختلف و ژانرهای مستند نیز آشنا شده و نسبت به ساختار و شمایل آن آگاهی یابند.

یکی از ژانرهای مستندگونه که از شبکه مستند در قالب برنامه‌های مختلف پخش می‌شود سخنرانی‌ها و همایش‌هایی است که در جهان شناخته شده هستند و به یک برند تبدیل شده‌اند؛ برندی که هویتی فراتر از یک سخنرانی معمولی پیدا کرده و مخاطبان زیادی در سراسر جهان یا در آن به شکل مستقیم شرکت می‌کنند یا به شکل غیرمستقیم از طریق تلویزیون از آن بهره‌مند می‌شوند.

یکی از بهترین و مشهورترین آنها مجموعه «تد» است که حالا از اعتبار جهانی برخوردار شده و به نوعی به عنوان یک برند همایشی شناخته می‌شود. تد درواقع تلاش می‌کند تا به گسترش ایده‌های ارزشمند در حوزه‌های مختلف از جمله مهارت‌های زندگی و کسب و کار پرداخته و تجربه‌های موفق را از طریق آدم‌های موفق و مجرب در حرفه خود در اختیار دیگران قرار دهد.

تد در فوریه 1984 (اسفند 1362) به عنوان یک رویداد تکی پایه‌گذاری شد. مجموعه همایش سالانه از 1990 شروع شد. تمرکز اولیه تد روی فناوری و طراحی با ریشه‌های سیلیکون ولی بود، اما از آن به بعد تمرکزش وسیع‌تر شده تا سخنرانی‌هایی را از موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی شامل شود. شخصیت‌های برجسته و شاخصی در رشته‌های مختلف علمی در تد به سخنرانی پرداختند که به شهرت جهانی رسیدند. تاکنون چندین قسمت از این مجموعه در شبکه مستند پخش شد با موضوعاتی نظیر ابراز عقیده که آدام گالیانسکی در آن صحبت می‌کند، تربیت فرزندان با سخنرانی جولی یاکوت، فکر کردن و علم با سخنرانی کوین جونز و یک برنامه هم درباره انرژی هسته‌ای. یکی از نقاط قوت این مستندهای منولوگ محور دوبله‌هایی است که روی آنها صورت گرفته، به طوری که می‌توان ادعا کرد شاید تاثیرگذاری آن بر مخاطب از اصل مستند و صدای سخنران‌ها بیشتر باشد.

از سوی دیگر موضوعاتی که در این مجموعه دستمایه سخنرانی‌ها قرار گرفته مسائل عمومی بشر امروز و چالش‌هایی است که زندگی در دنیای جدید برای انسان‌ها ایجاد کرده، لذا همین عامل کمک می‌کند تا در فقدان تمهیدات بصری خاص برای بازنمایی اثر، کشش لازم برای پیگیری مخاطب از بین نرود. ضمن این‌که به دلیل موضوعات جهانشمول بین‌الاذهانی و بشری این مستند، هر مخاطبی از هر نقطه دنیا می‌تواند جامعه هدف این برنامه بوده و از تماشای آن لذت ببرد. مثلا در یکی از این قسمت‌ها که هفته گذشته پخش شد گالیانسکی راهکارها و مهارت‌هایی را در ارتباط با ابراز عقیده آموزش می‌داد که هر مخاطبی با توجه به موقعیت اجتماعی و حرفه‌ای خود می‌توانست از آن بهره‌مند شود، لذا تد به دلیل کارکرد آموزشی خود از یک برنامه سرگرم‌کننده به برنامه‌ای آگاه‌کننده بدل شده که تماشای آن فقط دیدن یک کار مستند نیست، بلکه آموزش و بهبود مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای هم هست. اگر تاکنون این برنامه را از شبکه مستند تماشا نکرده یا از آن عبور کرده‌اید این بار بر آن توقف و تامل کنید؛ حتما از تماشای آن چیزهای زیادی خواهید آموخت.

منبع: قاب کوچک جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس