امیر حسین علم الهدی

اختلاف میان سینمای بدنه و هنروتجربه برای نخستین‌بار از بدو تأسیس یعنی آذر 93 شکل جدی و علنی به خود گرفته است. باید دید در سینمای این روزهای ایران که هر کس سازی می‌زند و کوک می‌کند حق با چه کسی است؟

به گزارش مشرق، گروه هنروتجربه با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند فیلمسازان ایرانی به‌ویژه فیلمسازان جوان که از معیارهای هنری و فرهنگی نیز برخوردارند از آذر ماه 93 تأسیس شد. پیش از تأسیس این گروه، رویه این‌گونه بود که اگر جوانی به‌عنوان کارگردان قصد ورود به سینما را داشت، باید یک تهیه‌کننده باسابقه او را همراهی می‌کرد تا پروانه ساخت صادر شود و طبیعتاً تهیه‌کننده مبلغی به‌عنوان حق تهیه‌کنندگی از این جوان دریافت می‌کرد و در عمل این جوان در نخستین تجربه‌اش حداقل باید دو میلیارد تومان می‌پرداخت.

 اکران سینمای بدنه در هنروتجربه


در مدت اخیر، فیلم‌هایی در گروه هنر وتجربه به نمایش درآمدند که با هزینه‌هایی بسیار پایین تولید شده بودند و از قضا بازیگران توانمندی چون آقای شهاب حسینی -که یکی از گران‌ترین بازیگران کنونی سینمای ایران محسوب می‌شود- در راستای حمایت از فیلمسازان جوان با رقم پایین‌تر از معمول در این فیلم‌ها بازی کرده بود. این فیلم‌های ارزان در نهایت سر از گروه هنروتجربه درآوردند و در این گروه اکران شدند که خشم عده‌ای را در پی داشتند.
در ادامه روند کاری این گروه، برخی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان فعال در سینمای بدنه تاکید کردند که صندلی‌هایی که حق فیلم‌های دیگر است، توسط فیلم‌های گروه هنروتجربه اشغال شده‌اند.
اعتراضات و مخالفت‌ها ادامه داشت تا اینکه فیلم‌های سینمای آزاد در سینمای گروه هنروتجربه اکران شدند و این روند ادامه پیدا کرد.

تناقض در مدیران


بعد از اکران مجدد «ساکن طبقه وسط» نخستین فیلم شهاب حسینی در مقام کارگردان که جزو 10 فیلم پرفروش سال بود و نمایش «ایستاده در غبار»، «نفس»، «فروشنده» آقای اصغر فرهادی و فیلم‌های دیگر او که در کارنامه داشت، «لانتوری» آقای رضا درمیشیان و «خانه پدری» آقای کیانوش عیاری که پروانه نمایش تجاری آن صادر نشده بود، برای تهیه‌کنندگان این مساله را پیش می‌آورد که چرا فیلم‌ها انتخابی می‌شوند؟
سیاست‌گذاران گروه هنروتجربه معتقد بودند که می‌بایست یک گروه زنده به نظر بیاییم نه این‌طور که براساس برنامه‌ریزی ماشینی پیش برویم. زنده بودن گروه هم این است که باید نسبت به واکنش‌های تماشاچیان، مواضعی مطلوب داشته باشیم. اینکه برخی فیلم‌ها همزمان با اکران سراسری روی پرده می‌روند به‌دلیل وجه هنری-تجربی بودن آنهاست و اینطور نیست که ظرفیت کلی نمایشمان را به این آثار بدهیم.
اما این گفته‌های مدیران هنروتجربه با اکران «ساکن طبقه وسط» به جهت قدردانی از موفقیت شهاب حسینی در کن تناقض دارد.
چنین وضعیتی سیاست و هدف تأسیس این گروه را به مسیر دیگری برد و برخلاف اهداف از پیش تعیین شده اولویت را به ده‌ها فیلم و فیلمسازی نمی‌داد که مدت‌هاست در انتظار اکران آثارشان در این گروه هستند.

پینگ‌پنگ شورای صنفی نمایش و هنروتجربه در رسانه‌ها


بالاخره شورای صنفی نمایش که سینماگران بدنه را نمایندگی می‌کند، با صدور دستوری تاکید کرد که فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه اصلی، حق نمایش در گروه هنروتجربه را ندارند.
آقای غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با مهر در این‌باره گفت: گروه «هنروتجربه» یک گروه سینمایی با اهداف مشخص است و قاعده از ابتدا بر این بوده است که فیلم‌های خاصی در این گروه نمایش داده شوند و این مصوبه در همین راستاست. این تصمیم در سال ۹۵ توسط شورای صنفی نمایش گرفته و در سال جدید به پخش‌کنندگان ابلاغ شده است.
در ادامه این روند بود که مدیر گروه «هنروتجربه» به مصوبه شورای صنفی نمایش مبنی بر اکران نشدن فیلم‌های سرگروه و آزاد در گروه «هنروتجربه» واکنش نشان داد و آن را قانونی ندانست.
آقای امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه «هنروتجربه» در یادداشتی نوشت: متعجبم وقتی نوبت به دولت و تصمیم‌گیری درباره سیاست‌ها و روش‌های سینمای ایران می‌رسد باید اتاق شیشه‌ای باشد اما نوبت به خود شما که می‌رسد پشت در اتاق‌های بسته تصمیم می‌گیرید. قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟


مصوبه اخیر آن شورا در خصوص عدم نمایش فیلم‌های سرگروه و آزاد در گروه هنروتجربه مراحل قانونی را طی نکرده است. گروه هنروتجربه به تبع منتظر تشکیل شورای عالی نمایش و در نهایت نظر ریاست محترم سازمان سینمایی خواهد ماند. قطعاً استحضار دارید شورای محترم صنفی نمایش مجری سیاست‌هاست و نه تصویب‌کننده آنها. پس بگذارید سینما بر مدار قانون بچرخد تا سنگ روی سنگ بند شود؛ نه اینکه در این سینمای هزار مشکل، مشکل‌ها را بیشتر کنیم؛ بلکه قرارمان این باشد که مشکلات کمتر شود. همان‌گونه که سینمای هنروتجربه با همکاری شما و ما توانست تجربه موفقی را بعد از چند دهه در اختیار سینمای ایران قرار دهد پس لطفاً تجربه موفقی را خراب نکنید؛ خرابه‌ها را آباد نمایید.»


این کنش و واکنش پینگ‌پنگی در بین دو شخصیت حقیقی و حقوقی ادامه یافت و سخنگوی شورای صنفی نمایش در جواب علم‌الهدی گفت: مدیر گروه سینمایی هنروتجربه اگر شکایتی درباره مصوبه جدید این شورا دارد، می‌تواند آن را ارائه کند تا بررسی شود. متوجه این موضوع مراحل قانونی در صحبت ایشان نمی‌شوم ولی اگر نسبت به مصوبه شورا بحث و شکایتی دارند، باید به شورای صنفی نمایش اعلام کنند تا در آنجا موضوع مطرح و بررسی شود و بعد اگر شورا نتوانست، موضوع به آن بخشی که آقای علم‌الهدی اشاره می‌کنند، ارجاع داده شود. تمام دفاتر پخش‌کننده فیلم‌ها در تهران می‌دانند و موظف هستند برای اکران فیلم در سینماهای تهران حواله شورای صنفی نمایش را داشته باشند پس اگر نسبت به اکران فیلم خود در سینمایی بدون حواله اقدام کنند تخطی کرده‌اند.
به نظر می‌رسد که اختلاف میان سینمای بدنه و گروه هنروتجربه برای نخستین‌بار از بدو تأسیس یعنی آذر 93 شکل جدی و علنی به خود گرفته است. باید دید در سینمای این روزهای ایران که هر کس سازی می‌زند و کوک می‌کند حق با چه کسی است؟ امیرحسین علم الهدی یا شورای صنفی نمایش؟

منبع : صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس