جلال چراغپور

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: با داشتن کی روش بسیاری از نقاط ضعف تیم ملی از جمله ترکیب تیمی مان برطرف شده ولی همچنان در دفاع وسط وضعیت خطرناک است.

سرویس ورزش مشرق- در آستانه دیدار برگشت تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل قطر، همه نگاه ها به دوحه پایتخت این کشور دوخته شده است. ما در بازی رفت این تیم را در تهران شکست دادیم و حالا به عنوان صدرنشین گروه باید دور برگشت را آغاز کنیم.

جلال چراغپور در گفت و گو با مشرق، درباره این بازی و مقایسه دو تیم ملی ایران و قطر صحبت کرد که متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

*نگاه کی روش با سرمربی قطر متفاوت است

چراغپور در این باره که چرا کی روش و سرمربی تیم ملی قطر بازی پرسپولیس مقابل الریان را از نزدیک نگاه کردند اظهار داشت: « کی روش از لحاظ فکری و استراتژیکی جلوتر فکر می کند و کلاس فکری اش جلوتر از برانکو است هم در سطح جهانی برندی جلوتر از اوست و هم مسیری که آمده تا به این مرحله از مربیگری رسیده مسیری پیچیده تر است. در نتیجه نگاه کردن کی روش نگاه کردن عادی نیست. او قطعا برای برخی از پست های ملی در حال نگاه کردن نفرات مدنظرش بوده است».

وی افزود: «ممکن است سرمربی تیم ملی قطر فقط سبک بازی و روال کلی پرسپولیس را دیده است ولی کی روش در حال تماشا کردن ابزار تفکر خودش بوده و می اندیشد که در چه جاهایی کدام نفر بیشتر به دردش می خورد. بطور مثال ممکن است جایی که ما یک نفر را خیلی می پسندیم او با نگاهی که دارد می گوید همان بازیکن در سطحی که می خواهد نیست و نمی تواند خواسته اش را برآورده کند. بطور مثال اگر در پرسپولیس 10 موقعیت برای طارمی بوجود بیاورند و او فقط یکی را به گل تبدیل کند برانکو خیلی هم خوشحال باشد ولی کی روش این نگاه را نداشته باشد. ممکن است طارمی در تیم باشگاهی در قبال کُندی دیگر تیم های لیگ برتری از این حیث موفق باشد ولی کی روش قطعا از این منظر نگاهی متفاوت با برانکو دارد.

*کامیابی نیا و مسلمان به سرنوشت بزیک دچار شدند!

مدرس فوتبال کشورمان درباره وضعیت خوب این روزهای دو تن از بازیکنان تیم پرسپولیس توضیح داد:« نه تنها در کشور ما بلکه در همه فوتبال دنیا یک بازیکن بد می آورد. بطور مثال ادموند بزیک! بزیک در فوتبالش بد آورد و دروان فوتبالش به اوج دوران علی دایی برخورد کرد. شما نمی توانستید علی دایی را بیرون بگذارید. در حالی که ادموند بزیک یک نوک کلاسیک نیمه اروپایی بود یعنی از سردار آزمونِ الان جلوتر بود. اما هرگز به حقوق ملی اش نرسید».

چراغپور ادامه داد: «این به این  دلیل است که در برهه و در یک دوره ای یک نفر وقتی متولد فوتبالی می شود که قبل از او نفر دیگری یک اپسیلون جلوتر از خودش حلول کرده است. ممکن است اگر او یک اپسیلون عقب تر نباشد بیاید رشدی در حد ترانسفر کند و از کشور بیرون برود. ولی اینچنین نمی شود چون یک نفر زودتر از او رفته است. در این زمان مربیان اعتماد نمی کنند، مربیان جابجا نمی کنند و به راحتی به ترکیب شان دست نمی زنند. بازیکن تازه متولد شده هم می ماند. به نظرم کمال کامیابی نیا و محسن مسلمان هم از همین دست نفرات هستند. آنها اگر الان به تیم ملی بروند باید جای چه کسی بازی کنند؟»

*در ایران فقط یک نفر پاس معکوس می دهد

وی درباره خصوصیت های فردی مسلمان گفت:« مسلمان خیلی خلاق است و خیلی خوب اضافه می شود و خیلی خوب می بیند. پاس معکوس را خیلی خوب می دهد. در فوتبال ما فقط مسلمان است که پاس معکوس می دهد. سروش رفیعی هم پاس می دهد ولی مسلمان تحرک و کارش متفاوت تر است ولی الان ما مسلمان را در تیم ملی جای چه کسی باید استفاده کنیم؟ دو سال طول کشیده و بازیکن هم پست او 10، 20 بازی در تیم ملی کرده و حالا مسلمان متولد می شود و هزینه اش برای بازی کردن خیلی برای مربی تیم ملی و یا هر کس دیگری سنگین است تا یک کسی که 20 بازی ملی انجام داده و روی او سرمایه گذاری شده است. این قبیل افراد بی موقع شکوفه می زنند. این افراد باید آن زمان که تیم پیر می شود و مهره هایش در حال بازنشسته شدن هستند بیایند و متولد شوند و پست ها را بگیرند».

*کامیابی نیا کاری می کند که بوسکتس و آلونسو نمی کنند

چراغپور درباره خصوصیت های بازی هافبک دفاعی تیم پرسپولیس گفت: « یکی دیگر از این نفرات هم کمال کامیابی نیاست. کامیابی نیا واقعا یک میانه دفاعی عالی است. میانه دفاعی با فوتبال سالم. خیلی دیر در آن پست اخطار می گیرد در حالی که بازیکنان بزرگ دنیا خیلی زود در آن پست اخطار می گیرند. حتی بوسکتس و یا ژابی آلونسو. همه در آن پست خیلی زود اخطار می گیرند ولی او داور را به خودش حساس نمی کند و الان پستش بر عزت الهی برتری دارد و جلوی چشم مان است و بازی می کند. او هم مثل بزیک و یا همین مسلمان بد شانسی آورده است».

*آزمون خیال ما را راحت می کند

کارشناس فوتبال کشورمان درباره شرایط تیم های ایران و قطر بیان کرد: «بازی با قطر خیلی سخت است. بازی با این تیم فوق العاده سخت است اما خوشبختانه سردار آزمون در اوج آمادگی است و به دلیل اینکه بازی های اروپایی کرده است و در حال رودررو شدن با بازیکنان نیمه یا تمام اروپایی است و لابلای دفاع های پیچیده اروپایی بازی می کند و حتی آنجا برای خودش موقعیت هم ایجاد می کند تا حد زیادی خیال ما را برای این موضوع راحت کرده است».

*میانه تیم ملی دیگر آسیایی بازی نمی کند

چراغپور درباره هافبک های میاین تیم ملی گفت: « به نظرم می آید که سردار آزمون خوب هم تغذیه می شود. ما میانه مان از لحاظ تکینکی دیگر آسیایی نیست. شرایط رشد بچه ها و پاس های مان به هر دلیلی از جمله مطبوعات، رسانه های، تلویزیون و این دهکده جهانی که نیمه شب در آنسوی دنیا بازی می شود و ما مستقیم در اینسوی دنیا آن بازی را می بینیم بهتر از قبل شده است. اینها تأثیر خودش را روی بازیکنان ما گذاشته است».

*دفاع میانی تیم ملی می تواند فاجعه باشد

وی با اشاره به تنها ضعف تیم ملی خاطر نشان کرد:« تیم ملی در مرکز دفاعی فاجعه است. ما در بازی پرسپولیس بازی ضعیفی از سید جلال حسینی دیدیم که اصلا برای بازی ملی قابل قبول نیست. ما در تمام پست های تیم ملی می توانیم با تکیه بر غیرت ملی و ایرانی و از این قبیل مسایل نقاط ضعف های مانئ را پوشش بدهیم ولی یکی درون دروازه است که نمی توان این کار را کرد و دیگری دو دفاع مرکزی است که این غیرت به کار نمی آید چون این دو پست با تکنولوژی روز پیشرفت کرده است. در دو دفاع چپ و راست، سانتر فوروارد، هافبک و بقیه با دوندگی و هر کاری که به عقل مان می رسد، حتی با تکواندو کعبی می توانیم ضعف ها را پوشش بدهیم و بالا برویم و هر کار می توان کرد تا کمبودها را جبران کنیم ولی فقط دو دفاع وسط است که تکنولوژی دفاعی می خواهد و دروازه که گرانترین پست های جهان هم هستند. متأسفانه تیم ملی ما در این پست مشکل دارد. البته پورعلی گنجی با پژمان منتظری خیلی به مراتب تکنولوژی شان بالاتر است چون هر دو بیرون از ایران بازی می کنند».

*تیم ملی کمبودهایش را جبران کرده است

چراغپور با بررسی وضعیت نفر به نفر و وضعیت تیمی تیم ملی مان با قطر توضیح داد: « در بازی با قطر از نظر فوتبالی ما جلوتر هستیم. بازیکنان ما یکی یکی هم خلاقیت شان، هم سرعت بدنی شان، هم کار تکنیکی شان و هم هوش  و چابکی شان جلوتر از حریف است. این را من نمی گویم جدول فوتبالی برای ما می گوید. بازیکن ایرانی به لحاظ سرعت ذاتی بدنی و چابکی برتر است اما چیزی که ما را عقب تر از قطر قرار می دهد ترکیب تیمی است. بازیکن ایرانی  وقتی در ترکیب تیمی قرار می گیرد حدود 15 تا 20 درصد کیفیتش پایین می آید. بطور مثال در مقایسه تن به تن 10 بازیکن ما و قطر ما از 1000 نمره 1000 می گیریم ولی آنها 700 می شوند ولی همین قیاس در بحث ترکیب تیمی تیم آنها باز هم همان 700 می شود ولی ما 699 می شویم. گرچه کی روش سعی کرده جلوی این پایین آمدن را بگیرد».

*فوتبال ما از قطر جلوتر است و شکست شان می دهیم

چراغپور با اشاره به برتری تیم ملی کشورمان با داشتن سرمربی بادانشی مانند کی روش گفت:« اگر ما از نظر ترکیب تیمی کم کم خودمان را بالاتر از قطر برده ایم به دلیل داشتن فردی مانند کی روش است. به دلیل آن نگرش اروپایی کی روش است. به خاطر آن نگرش روز است. او می رود در دنیا می چرخد و بازی ها را نگاه می کند تا عقب نماند. گرچه ما خیال می کنیم که او رفته تا تفریح کند ولی او رفته تا فوتبال روز و اندیشه نو را ببیند».

وی ادامه داد:« از طرفی او دوست های زیاد فوتبالی دارد که در حرف زدن با هر کدام از آنها می تواند خودش را به روز کند. او با گواردیولا رفیق است و وقتی با او صحبت می کند درباره مسایل فوتبالی هم حرف می زند. کی روش با خوزه مورینیو دوست است و وقتی او را می بیند از او درباره وضعیت منچستر می پرسد از این نظر کمبودی که ما پیش از این در تیم ملی داشتیم برطرف شده است. ما قطر را می بریم. فوتبال مان هم از آنها هم بالاتر است هم جلوتر. به جام جهانی روسیه هم می رویم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • استقلالی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    33 4
    کیروش بین اون همه مربی و اون سطح فوتبالی که ازش اومده قطعاً کلاس مربیگری خاصی داره. اون سطح لیگی که در اون کشور هست رو اصلاً نمیشه با آسیا مقایسه کرد. اون رقابتی که بین کیفیت بازیکنان و تعدد مربیان هست ... منصفانه نبود برانکو رو وسط بکشی، حالا طرف به خودش بگه فوق پروفسور. پرتغال کجا، چین عربستان کرواسی کجا!
    • ناصر IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      1 14
      عمو برانکو سوم جام جهانی با کرواسی شده کیروش که در نیمه نهایی با پرتقال حذف شد ایران رو سوم جام ملت ها کرد کیروش که با تیم ملی به امید عراق باخت و اوت شد تیم ملی رو جام جهانی هم برد منصافه این هست که کیروش قد خودشو بدونه بخصوص بعد از دو مساوی افتضاح برار سوریه و چین
  • آرش GB ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    14 2
    به امید پیروزی تیم ملی‌ ایران و صعود به جام جهانی‌. بچه‌ها بیاییم بدون تعصّب باشگاهی تیم ملی‌ مملکت خودمون رو حمایت کنیم تا انشالله به جام جهانی‌ که بزرگترین و پر افتخارترین تورنمنت فوتبال در دنیاست حضور پیدا کنیم.
  • ماهان IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    6 3
    کسی که میگه راحت می بریم هیچ چیزی از فوتبال نمی دونه....
  • مشتری GB ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    16 2
    ما باید قبول کنیم که خیلی کیروش را اذیت کردیم و خیلی از انرژی اون صرف دعوا با درخشان و مایلی و حالا برانکو شد!!! پنج روز اردو در تعطیلات فصل هیچ ضرری به پرسپولیس نمی زد که این همه حاشیه درست بشه!!!!! وقتی اردو می گذارد می گوییم چرا!!! وقتی اردو نمی گذارد می گوییم چرا هیچ کار نمی کند!!! وقتی دعوت می کند می گوییم چرا به تیم ضربه می زند !!!! وقتی دعوت نمی کند می گوییم روحیه تیم را خراب می کند!!!!
    • سردارآزمون IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      1 6
      کیروش مثل بازی با کره جنوبی اردوی بلند مدت می خواست این یعنی برانکو داخل همین بازیهای آسیایی که در اسفند داشت 9 تا بازیکن ثابتش رو باید می داد تیم ملی شما میگی مشکلی نبود!!!!!!!!!!!؟
  • با نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    1 8
    جناب چراغپور قبل از جام ملت ها هم گفته بود ایران راحت میره فینال و تنها مشکلش استرالیا هست!!!!!!!
  • نصیر IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    5 6
    کیروش اگر به قطر ببازه با یک سال حاشیه سازی که کرده قطعا اخراجه...ولی برانکو در سطح تیم ملی نیست هم لجباز شده هم کمی مغرور داستان بازیکنان اوکراینی و رضائیان من خودم با وجودی که پرسپولیسی هستنم این رو میگم منصوریان رو بهتر می دونم چون مثل کیروش محافظه کار هست و خوش بخت و اقبال هست شانس در فوتبال مهمه در بازیهای حساس جلوی تیم های قوی تر با بازیهای انتحاری در فاز ضد حمله با حضور پرشمار در محوطه جریمه حریف خوب به گل می رسه برعکس برانکو که بعد از گل هم جوری تیمهاش باز بازی می کنن که انگار در پارک هستن و به شکل جنون آمیزی در حال حمله بدون توجه به دفاع و فاصله خطوط دفاعی...
  • بازیکن سابق IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    1 4
    قطر الآن راحت می تونه80 درصد تیم های ملی اروپایی درجه دو و سه رو ببره.....اروپا رو خیلی گنده فرض کردیم!....
  • محمد IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    1 8
    بازیکن اسبق قطر: از تیم ملی ایران نترسید؛ آنها تیم ناتوان‌ها و سن بالاها هستند!
  • محمد IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    1 3
    فوساتی:حرف‌های کی‌روش درست نیست، پرتغال هم بازیکنان چند ملیتی دارد/ اینجا که میدان جنگ نیست
  • علی IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    7 1
    قدر کی روش را بدانیم! او خیلی با ارزش است و خار چشم عرب های کثیف! چون تیم ملی ایران عزیز را جهانی می کند. پس وهابیون کثیف و دشمنان ایران را خوشحال نکنیم!!
    • محمد IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      4 0
      کیروش خودش قدر خودش رو نمی دونه وگرنه هیچ کجای دنیا مثل آسیا فوتبال سطح پایین نیست...
  • مجید جلالی IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
    1 11
    وای به حال کیروش اگر ببازه چنان سیلی هایی بخوره که تا موزانبیک سینه خیر بره
  • عباس IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۷
    0 0
    متاسفم واسه ما هوادارای فوتبال که تیم ملی خودمون رو کردیم جای کل کل برا تیمهای باشگاهی و جای خط ونشان کشیدن برا تیم ملی ومربیش درضمن سواد فوتبالی اقای چراغپور ازخیلی ازما مردم عادی که هممون ادعای کارشناسی فوتبال رو داریم بالاتره اما خودمون رو از همه بالاتر میبینیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس