کد خبر 686716
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۷

سرنوشت مشابه تأثیر منفی بانک‌های ملت و تجارت بر بازار بورس، در انتظار بانک صادرات است.

به گزارش مشرق، پیش از این بازگشایی نماد بانک ملت و معلوم شدن زیان‌ده - و نه سودده- بودن چند هزار میلیارد تومانی این بانک، موجب سقوط سهام بورس و زیان 3600 میلیارد تومانی سهامداران شد.
 
روزنامه دولتی شهروند در گزارشی نوشت: زلزله بازگشایی دومین نماد بانکی باز هم بازار سرمایه را تکان داد و شاخص‌های بورسی 560 واحد دیگر فرو ریخت. روز چهارشنبه نماد بانک تجارت به عنوان دومین نماد بانکی پس از 6 ماه بازگشایی شد و با افشای زیان‌دهی این بانک تالار حافظ قرمزپوش شد. هر چند که این بازگشایی به اندازه بانک ملت برای بازار سرمایه گران تمام نشد اما بورسی‌ها می‌گویند سهام گران‌قیمت‌تر بانک ملت و هیجان بازگشایی نماد نخستین بانک زیان‌ده دو عاملی است که موجب شد بورس پس از بازگشایی نماد بانک ملت ریزش یک هزار واحدی را تجربه کند و به بازگشایی نخستین نماد بانکی واکنش تندتری نشان دهد.
 
پس از بازگشایی نماد بانک تجارت، شاخص کل بورس با ریزش 560 واحدی در کانال 77 هزار و 800 واحدی باقی ماند و سهامداران این بانک در یک چشم بر هم زدن شاهد از دست رفتن یک هزار و 526 میلیارد تومان از ارزش بازاری این سهم بودند اما هفته گذشته که قرعه به نام بانک ملت افتاد تا به عنوان نخستین بانک، نمادش روی تابلوهای بورس قرار بگیرد، افت 38 درصدی سهام آن موجب افت یک هزار واحدی شاخص کل بورس شد.
 
در این باره، علیرضا باغانی، کارشناس بازار بورس هم در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: ارزش بانک تجارت پس از افت 40 درصدی سهام آن،‌ به حدود 3 هزار میلیارد تومان رسید و این در حالی است که ارزش بانک ملت پس از افت 38 درصدی سهام آن، به 5 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. او تأکید می‌کند که هر چه ارزش سهام بیشتر باشد، تأثیر آن بر افت و خیز شاخص بورس بیشتر می‌شود.
 
شهروند در ادامه خاطرنشان کرد: در روزها و هفته‌های آتی، نماد سایر بانک‌ها مانند صادرات، پارسیان و اقتصاد نوین در بورس بازگشایی خواهد شد؛ هر چند که کارشناسان سرنوشتی مشابه ملت را برای این بانک‌ها متصور نیستند و در نهایت سرنوشتی شبیه آنچه برای تجارت اتفاق افتاد را برای این بانک‌ها پیش‌رو می‌بینند.
 
باغانی صادرات را تنها نماد بانکی مهم در میان بانک‌های باقیمانده می‌داند و می‌گوید: ارزش سهام بانک صادرات پیش از بسته شدن،‌ 5 هزار و 800 میلیارد تومان بود و این احتمال وجود دارد که مانند بانک تجارت، ارزش سهام آن 40 درصد افت کند و به 3 هزار و 500 میلیارد تومان برسد.
 
او با اشاره به این که بانک صادرات بیشتر از بانک تجارت می‌تواند بازار بورس را اذیت کند، اظهار می‌دارد: پیش از بسته شدن نماد، قیمت سهام بانک صادرات پایین‌تر از سایر بانک‌ها بود و مردم بیشتر سهام آن را خریداری کرده‌اند و سهامداران بیشتری دارد، بنابراین از این جهت می‌تواند برای بازار اذیت کننده باشد.
 
در همین حال، میرمعینی کارشناس اقتصادی هم بازگشایی نماد بانک صادرات را دارای اثر بااهمیتی بر شاخص کل بورس ارزیابی و پیش‌بینی می‌کند که بازگشایی نماد بانک صادرات بین 500 تا 600 واحد بر شاخص کل تأثیر بگذارد و آسیب زیادی را به سهامداران وارد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس