تاریخ ایران در قالب دو مجموعه کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تالیف و رونمایی شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی دو مجموعه کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان‌های «نیاکان ما» و «حماسه‌‎های ایرانی» صبح امروز با حضور نویسندگان و تصویرگران این آثار، مهدی میرکیایی دبیر مجموعه و نورا حق پرست مدیر کل نظارت بر انتشارات کانون در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم؛ مهدی میرکیانی اظهار داشت: زمانی که تصمیم گرفتیم یک گروه تاریخی داشته باشیم پروژه «حماسه‌های ایرانی» راه اندازی شد. با توجه به این که معمولا کتاب‌های تاریخی برای کودکان ملال آور است بر آن شدیم که تاریخ را از زاویه‌ای دیگر روایت کنیم تا برای آنها جذاب‌تر باشد. بازگو کردن مطالبی که در کتاب‌‎های درسی مغفول مانده بود.

وی افزود: در این راستا نویسندگان ما باید تاریخ را به دور از تخیل و به صورت یک روایت ژورنالیستی پرجاذبه می‌نوشتند که شواهد و حوادث تاریخی مقید باشد و این همان چیزی است که برای نویسندگان ما همواره یک مساله است زیرا در قلم نویسندگان ما انعطاف زیادی دیده نمی‌شود. نویسندگان ما قالب‌های مختلف را در نویسندگی تجربه نکرده‌اند و بیشتر کارهایشان سبک داستانی و تخیل داشته در حالی که در ادبیات کشورهای دیگر به ادبیات غیر داستانی بیش از ادبیات داستانی توجه می‌شود.

میرکیانی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که به ادبیات غیر داستانی بیش از پیش توجه شود تا قلم نویسندگان هم در این زمینه ورزیده شده و شاهد آثار بهتری باشیم.

وی در پایان پیرامون کتاب خود در این مجموعه خاطرنشان کرد: «کاروان دانایی» به سرگذشت کتاب در ایران پرداخته و تاریخ فرهنگی و اجتماعی کشور را روایت می‌کند. متاسفانه در کتاب‌های درسی بیشتر تاریخ سیاسی و دست به دست شدن قدرت بازگو می‌شود. اهمیت تاریخ فرهنگی و اجتماعی بیشتر است و روایت این گونه تاریخی در ذهن‌ها مانده و فراموش نمی‌شود.
 
در ادامه عباس جهانگیریان پیرامون دو کتاب خود در این مجموعه اظهار داشت: «پسر نان و نمک» روایت زندگی یعقوب لیث صفاری و چگونگی شکل گیری و فروپاشی خاندان صفاریان است. این کتاب ششمین تجربه من در نگارش کتاب‌های تاریخی است و  همچون کتاب‌های پیشین صرفا یک برش از تاریخ را روایت نکرده‌ام زیرا بر این اعتقادم تاریخ بیشتر شناخت تجربه‌ها، تحلیل شکست‌ها و پیروزی‌ها و پاسخ به چرایی‌هاست و من در این شش کتاب به این مساله پرداخته‌ام.

وی افزود: من در این کتاب سعی نکردم از شخصیت یعقوب یک قهرمان بی‌عیب بسازم چیزی که در اکثر حماسه‌ها مشاهده می‌شود. همچنین معتقدم ما در این سال‌ها تمام اشتباهات تاریخ را از گذشته تا به امروز تکرار کرده‌ایم و حال باید به نکاتی بپردازیم که این اشتباهات در آینده تکرار نشوند.

این نویسنده در توصیف کتاب دیگرش «مدرسه فرشتگان» گفت: متاسفانه نوجوانان ما به دچار یک سرگشتگی هویت شده‌اند و عده‌ای هم برای پاک کردن این هویت در تلاشند اما تالیف کتاب‌هایی چون «مدرسه فرشتگان« موجب می‌شود کودکان ما به تاریخ و سرگذشت خود افتخار کرده و نسل‌های امروز و آینده خود را بیشتر باور داشته باشند.

داود امیریان دیگر نویسنده این مجموعه اظهار داشت: باعث افتخار بنده است که در این مجموعه حضور داشتم و بار دیگر اثری از من توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. کتاب «حماسه آغاز می‌شود» درباره یک شخصیت نیست و در واقع روایتگر یک برهه از تاریخ است.

وی افزود: تالیف این کتاب برای خود من یک درس بود چرا که ممکن است دوباره چنین حوادث و اتفاقاتی برای ما و کشورمان بیفتد اگر که با مردم مهربان نباشیم و به خواسته‌هایشان توجه نکنیم. 

در پایان نورا حق پرست اظهار داشت: از مدیران پیشین که پروژه این مجموعه کتاب‌‎ها را بنیان گذاری و راه‌اندازی کرده تمام عوامل کمال تشکر را دارم.

وی افزود: همواره تلاشم بر این بود که در جهت تسریع عرضه کتاب‌ها موانع را از میان برداشته تا این آثار در دسترس نوجوانان قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کانون همواره از پیشنهادات نویسندگان در جهت ارتقای ادبیات کودک و نوجوان استقبال می‌کند زیرا بر این اعتقاد هستیم که این انتشارات باید متفاوت تر عمل کرده و به سمت آثار فاخرتر پیشروی کند و این مهم وقتی قابل اجرا و ارائه می‌شود که همگی اعم از مدیران، مسئولان، نویسندگان و... دست به دست هم بدهیم.
 
شایان ذکر است؛ مجموعه «نیاکان ما» سرگذشت ایران را در زندگی و فرهنگ مردم جستجو کرده است و به دوران طلایی تاریخ ایران پس از اسلام می‌پردازد. بازرگانی ایران، ورزش های ایرانی، مدرسه ها، کتابخانه ها و... دستمایه گردشی در تاریخ به قلم نویسندگان مختلف شده‌اند. همچنین مجموعه «حماسه‌های ایرانی» به سراغ دلیران ایران زمین رفته است و زندگی آنان را برای ما روایت می‌کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس