کد خبر 483447
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و نزديک شدن به ايام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسينی، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستر معرفی کتاب‌هایی با مضامين عاشورايی را منتشر کرد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و نزديک شدن به ايام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسينی با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» دوازده عنوان کتاب مرتبط با این ایام را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

شماس شامی/ نوشته مجيد قيصری/ انتشارات افق/ 159 صفحه

داستان اجازه ندارد تاريخ را تحريف كند، اما اين امكان و ظرفيت را داراست كه تاريخ را از زاويه‌ای نو به روايت بنشيند، گويی كه آن را باز می‌آفريند. اين كتاب نگاهی متفاوت به واقعه عاشوراست. شمّاس كلمه سريانی به معنای خادم كليساست و اين داستان، ماجرای محققی سوری است که برحسب اتفاق کتابی قدیمی را در شهر حلب به دست می‌آورد. متن اصلی گزارشی كه محقق سوری آن را يافته به زبان لاتين است كه شخصی به نام يوليوس آن را نوشته است و در اين گزارشِ مفصل به حوادث بعد از واقعه كربلا می‌پردازد. نويسنده گزارش محافظ يا خادم مخصوصِ‌ عالی‌جناب جالوت،‌ نماينده وقت امپراتور روم بوده است. در بخشی از گزارش، حوادث مربوط به دربار بنی‌اميه و شهر شام در سال 61 هجری قمری مطابق 682 ميلادی، بيان شده است. اگر خواننده تا انتها با داستان همراه شود متوجه می‌شود که داستان به صورتی معما‌گونه پیش می‌رود؛ اين رمان به موضوع جابه‌جايی سفيران روم در شام می‌پردازد و اطلاعات پراكنده‌ای كه در منابع تاريخی وجود دارد در آن جمع شده است و نويسنده با استفاده از شخصيت روايت‌گر شمّاس سعی كرده آن‌ها را همانند نخ تسبيح به يكديگر متصل كند. نويسنده بارها درباره اين کتاب تأكيد كرده است که «شمّاس شامی» رمان است نه تاریخ.


تشنه‌لبان/ نوشته حميد گروگان/ انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان/ 320 صفحه

کتاب حاضر در واقع از کتاب‌های «مقتل» وي‍ژه‌ نوجوانان و مخاطبان عمومی به‌شمار می‌رود و در آن، وقایع کربلا و حماسه‌آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. همچنین شعرهایی متناسب با هر مطلب از شاعران مختلف نظير حافظ انتخاب شده است. قالب، تصویرگری و جنس کاغذ کتاب، این مجموعه را از کتاب‌های موجود در اين زمينه متمایز ساخته است؛ تصويرگری و صفحه‌آرايی چشمگيرِ اين كتابِ منحصر به فرد، به گونه‌ای است كه نمونه‌ای زيبا و به ياد ماندنی از هنر گرافيک و تصويرسازی را به نمايش گذاشته است. تصويرگری كتاب تشنه‌لبان را هاجر سليمی‌نمين و طراحی گرافيكی آن را كوروش پارسانژاد بر عهده داشته‌اند.

نويسنده با رجوع به معتبرترين منابع تاريخی عاشورا، حوادث اين روز بزرگ را آنچنان با دقت و جز‌ء به ‌جزء روايت كرده ‌كه خواننده خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهيدان عليه‌السلام با سپاه كفر می‌يابد و از مشاهده دلاوری‌های شهيدان كربلا به وجد آمده و بر مصيبت وارد شده به خاندان گرامی ‌پيامبرصلی‌الله عليه و آله اشک می‌ريزد. مقتل بلند عاشورايی تشنه‌لبان پاسخی به نياز جامعه، به ويژه نوجوانان برای خواندن يک اثر مناسب مذهبی است. در نگارش این کتاب، بیش از 30 منبع استفاده شده است و تا‌جايی‌كه به منابع و مآخذ دسترسی داشته‌اند، تلاش شده به معرفی آن گروه از اصحاب عاشورا پرداخته شود كه از آنان، يافته‌هايی روشن، مستند و تقريباً خالی از ابهام در دست است. در انتهای كتاب نيز نَسَب‌نامه امام حسين عليه السلام ذكر شده است.


10 قصه عاشورايي براي بچه‌ها/ نوشته فريبا كلهر/ انتشارات قديانی/ 127 صفحه

در این کتاب ده شخصیت تأثیرگذار در واقعه عاشورا، به عنوان محور این قصه‌ها انتخاب شده و برای مخاطبان کودک در گروه سنی «ج» با زبان ساده و ملموس و تصويرگری جذاب روايت شده است. در این قصه‌ها هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام حقيقی ندارند؛ هر شخصیت به صفتی معروف است که با همان صفت معرفی می‌شود. برای نمونه در اين داستان‌ها منظور از مرد آزاد، امام حسين عليه‌السلام و منظور از مرد پارسا، امام سجاد عليه‌اسلام است. اين فرم روایت داستان‌ها برای مخاطب کودک و نوجوان بدیع و جذاب است. اين كتاب برگزيده پانزدهمين جشنواره كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است.

«مسلم»، «حبيب»، «حر»، «زهير»، «حضرت قاسم عليه‌السلام »، «حضرت علی‌اصغر عليه‌السلام»، «حضرت علی‌اكبر عليه‌السلام»، «حضرت زينب سلام الله عليها»، «حضرت ابوالفضل عليه‌السلام» و «حضرت علی‌بن‌الحسين عليه‌السلام» قهرمانانی هستند كه قصه آنان در اين كتاب به زبانی زيبا و كودک‌پسند روايت شده است. در بخش پايانی هر داستان خلاصه‌ای از قصه با عنوان «قصه‌ای كه خواندی...» آمده كه به‌گونه‌ای مكمل داستان است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس