کد خبر 661191
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶

تشکیل «دولت نجات ملی» در یمن دستاورد بزرگی برای این کشور محسوب می‌شود؛ دستاوردی که ضربه مهلک دیگری را بر پیکره رژیم متجاوز سعودی وارد آورد و بار دیگر خواب را از چشمان این رژیم ربود.

به گزارش مشرق، شورای عالی سیاسی یمن روز دوشنبه هفته جاری در نشست اضطراری خود تشکیل «دولت نجات ملی» این کشور را اعلام کرد. رئیس و اعضای شورای عالی سیاسی یمن اعلام کردند که تشکیل دولت وحدت ملی این کشور که طیف های مختلف را در بر می‌گیرد، به منظور مقابله همه‌جانبه و منسجم با تجاوز سعودی تشکیل شده است.
 
در نشست اعضای این شورا تاکید شد که ماموریت دولت که در شرایط دشوار تشکیل یافته است، در ساماندهی اوضاع داخلی یمن و مقابله با تجاوز اقتصادی، نظامی و سیاسی سعودی خلاصه می شود.
 
«عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی تعیین شده است. وی پس از انتخاب خود در این سِمَت با تشکر از رئیس و اعضای شورای عالی سیاسی تاکید کرد که دولتش تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به مطالبات مردم یمن و ایجاد راهکارهای مناسب برای مشکلات ناشی از تجاوز سعودی به یمن بکار خواهد بست.
 
نخستین جلسه دولت نجات ملی یمن روز سه شنبه هفته جاری به ریاست «عبدالعزیز بن حبتور» در صنعاء پایتخت یمن تشکیل شد. در این جلسه اولویت های پیش روی دولت نجات ملی یمن و برنامه های کابینه که قرار است طی هفته آینده به مجلس نمایندگان ارائه شود مورد بررسی قرار گرفت. بن حبتور از وزرای پیشنهادی دولت خواست تا ظرف چهار روز دیدگاه‌ها و پیشنهادهایشان را به نخست وزیر ارائه دهند.
 
بدون شک تشکیل دولت نجات ملی نقطه عطف بی‌سابقه‌ای در جریان تحولات سیاسی یمن از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم سعودی از حدود ۲۰ ماه پیش، محسوب می شود.
 
مهمترین دستاوردی که تشکیل دولت نجات ملی با خود به همراه خواهد آورد، برقراری ثبات سیاسی در یمن خواهد بود. این انسجام و ثبات سیاسی مسلما تأثیر چشمگیری در نحوه مقابله احزاب و جریان های مختلف یمنی با متجاوزان سعودی به جای خواهد گذاشت؛ مسأله ای که سعودیها به شدت از آن احساس نگرانی می کنند. دولت نجات ملی در راستای تکمیل مأموریت شورای عالی سیاسی تشکیل شد. در واقع، شورای عالی سیاسی در یمن تنها مقدمه ای برای تشکیل دولت نجات ملی بود که در نهایت، این مهم، محقق شد.
 
در همین ارتباط، «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه تشکیل دولت نجات ملی در این کشور اهمیت زیادی در تقویت مواضع داخلی دارد، مردم را به تظاهرات گسترده در تایید تشکیل دولت فراخواند. وی همچنین تصریح کرد که مردم یمن امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حفظ وحدت و انسجام داخلی در مقابل متجاوزان هستند و نباید به تلاش ها برای تفرقه افکنی اعتنا کنند. عبدالملک الحوثی همچنین بر اهمیت فراوان تشکیل دولت نجات ملی یمن در تقویت مواضع داخلی و خدمت رسانی به مردم علیرغم اوضاع اقتصادی دشوار تاکید کرده و گفت: «مردم و دولت همگی باید تلاش ها را دو چندان کنند تا خداوند پیروزی را نصیب مردم عزیز ما گرداند».
 
اظهارات رهبر جنبش انصارالله یمن درباره اهمیت فراوان تشکیل دولت نجات ملی در این کشور، حاکی از آن است که تشکیل این دولت یک دستاورد بزرگ برای یمنی ها محسوب می شود؛ دستاوردی که از مدت ها پیش برای تحقق آن برنامه ریزی شده بود. طبق اعلام عبدالملک الحوثی، دولت نجات ملی علاوه بر مأموریت خود برای مقابله منسجم و همه جانبه با تجاوز نظامی سعودیها، مسئولیت کاهش آلام غیرنظامیان که نشأت گرفته از همین تجاوز نظامی است، را نیز بر عهده دارد.
 
در این میان، عصبانیت و خشم سعودیها نیز بسیار قابل تأمل است. در حقیقت، خشم رژیم متجاوز سعودی از تشکیل دولت نجات ملی در یمن، خود به تنهایی حاکی از موفقیت احزاب و جریان‌های مختلف یمنی در راهی است که پیموده اند. در همین ارتباط، «سازمان همکاری اسلامی» در اقدامی همسو با سیاست های آل سعود، تشکیل دولت نجات ملی در یمن را محکوم کرد. این سازمان در بیانیه ای در این خصوص مدعی شد که تشکیل این دولت نه تنها غیرقانونی است بلکه با قطعنامه های شورای امنیت برای حل مسالمت آمیز بحران یمن نیز مغایرت دارد.
 
همچنین سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که از دولت منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن همچنان حمایت می کند و همکاری گروه های یمنی با اسماعیل ولدالشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن با هدف دستیابی به راهکاری توافقی برای حل بحران یمن را خواستار شد. این سازمان در پایان بدون توجه به نقش انصارالله یمن در حمایت و حفاظت از مردم این کشور در برابر متجاوزان سعودی به این جنبش در خصوص اقداماتش در برابر تجاوزات وحشیانه سعودی ها هشدار داد که نشانگر عمق وابستگی این سازمان به مقامات رژیم سعودی است.
 
سایه سنگین رژیم متجاوز سعودی بر بیانیه جانبدارانه و خصمانه سازمان همکاری اسلامی علیه جریان های یمنی کاملا احساس می شود. بیانیه این سازمان در حمایت از رژیم سعودی در حالی است که طرف های یمنی بارها برای دستیابی به راهکار سیاسی در این کشور پای میز مذاکرات آمدند اما هر بار طرف سعودی با کارشکنی و ترک مذاکرات مانع از حل سیاسی بحران یمن شده بود.
 
البته همراهی های سازمان همکاری اسلامی با سیاست های متجاوزانه رژیم سعودی تنها در یمن خلاصه نمی شود، بلکه این سازمان در بسیاری از سیاست‌های خصمانه سعودیها در منطقه، با آنها هم‌پیاله بوده و هستند. سازمان همکاری اسلامی مدت هاست که از مسیر اصلی خود خارج و به عروسک خیمه شب بازی رژیم سعودی تبدیل شده است؛ به گونه ای که این رژیم به راحتی سیاست های خود را به آن تحمیل و دیکته می کند. همسویی سیاست های سازمان همکاری اسلامی با سیاست های خصمانه ریاض به حدی است که می توان گفت، این سازمان به شعبه‌ای از وزارت خارجه سعودی تبدیل شده است و بر خلاف عنوانی که با خود به یدک می کشد، بیشتر در راستای ایجاد تفرقه در میان کشورهای جهان اسلام تلاش می کند.
 
از سوی دیگر، «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در واکنش به تشکیل دولت نجات ملی در این کشور توسط شورای عالی سیاسی، اعلام کرد که تشکیل دولت جدید در یمن مانع روند صلح در این کشور می شود. وی همچنین گفت: «یمن با مرحله حساسی مواجه است و اقدامات حوثی ها و علی عبدالله صالح مسائل را پیچیده تر می کند». این اولین باری نیست که اسماعیل ولد الشیخ علیه احزاب و جریان های سیاسی یمن و به نفع سعودیها موضع‌گیری می کند. وی مدعی است که تشکیل دولت نجات ملی مسائل را در یمن پیچیده‌تر می‌کند؛ این در حالی است که جانبداری‌های این مقام بین المللی در یمن از عربستان سعودی یکی از عوامل مهم پیچیده‌تر شدن بحران در یمن به شمار می رود.  
 
در حال حاضر، احزاب و جریان های سیاسی یمن، همگی بر عدم بی طرفی ولد الشیخ در قبال بحران این کشور، متفق القول هستند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که ولد الشیخ بیش از آنکه فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن باشد، فرستاده رژیم سعودی در امور این کشور است. با این حال، به نظر می رسد که اسماعیل ولد الشیخ، با وجود انتقادات فراوانی که نسبت به عملکرد وی در یمن مطرح شده است، قصد ندارد در رویه خود در این زمینه تجدید نظر کند.  
 
در همین ارتباط، اخیرا شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه ای از اقدامات نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن انتقاد کرد. شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: «ولد الشیخ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن باید بی طرف باشد و از هیچ یک از گروه ها جانبداری نکند». این شورا همچنین تصریح کرد: «از واکنش های منفی در قبال تشکیل دولت نجات ملی متاسف هستیم و از گروه های خارج از کشور درخواست می کنیم با اراده و خواست مردم یمن به صورت مثبت برخورد و تعامل کنند.
 
در هر صورت، تشکیل دولت نجات ملی در یمن دستاورد بزرگی برای احزاب و جریان های داخلی این کشور محسوب می شود؛ دستاوردی که به یمنی ها این امکان را می دهد تا به صورت سازماندهی شده به مقاومت در برابر تجاوز نظامی سعودی بایستند. علاوه بر این، تشکیل دولت نجات ملی یمن این امکان را برای آن فراهم می کند تا به صورت رسمی و به عنوان نماینده قانونی مردم این کشور، حقوق آنها را در مجامع و سازمان های بین المللی پیگیری و مطالبه کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس