به اعتقاد کارشناس راهبردی غرب آسیا، روندهای جنگ یمن به سمت رویارویی جدی‌تر خواهد رفت و انتظار می‌رود که آمریکا حضور علنی‌تری در عرصه میدانی برای جنگ با انصار الله، مردم و ارتش یمن داشته باشد.

 به گزارش مشرق، «هادی محمدی» کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص نقش واشنگتن در جنگ یمن بر اساس اسناد منتشرشده ویکی لیکس و چگونگی مدیریت این جنگ در آینده، با اشاره به احتمال ورود مستقیم واشنگتن به جنگ یمن بیان داشت: اصل جنگ یمن فراتر از اهداف کوچک عربستان سعودی است. این جنگ صرفاً اهداف این کشور برای سلطه غارتگرانه بر یمن را در برنمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها یک نگاه ژئواستراتژیک به یمن دارند، تأکید داشت: آن‌ها بر اساس شواهد عینی و اسناد منتشرشده ویکی لیکس با فروش تسلیحات و برنامه‌ریزی نظامی تدارک این جنگ بزرگ را به عمل آورده بودند. واشنگتن در خلال جنگ نیز جایگاه حامی و پشتیبان عملیاتی و اطلاعاتی را دارد.

کارشناس راهبردی مسائل غرب آسیا با توجه به اینکه یک تحول راهبردی طی ماه‌های اخیر در اقدامات و واکنش‌های یمنی‌ها مشاهده شد، ارزیابی کرد: آن‌ها از طریق به‌کارگیری موشک‌های خود شعاع گسترده‌ای از اهداف راهبردی عربستان را در مسیر عملیاتی خود قراردادند. این موضوع برای آمریکایی‌ها که نگاه ژئواستراتژیک به تحولات یمن دارند، یک هشدار بود.

وی با اشاره به هشدار واشنگتن به ریاض درباره جنگ علیه یمن گفت: وزیر امور خارجه آمریکا بعد از موضوع ذکرشده با مقامات سعودی ملاقات کرد و به آن‌ها هشدار داد که باید در مسیر سیاسی اهداف خود را محقق سازند. وی تداوم جنگ را به نفع عربستان و منافع آمریکا ارزیابی نمی‌کرد.

محمدی با تأکید بر اینکه آمریکا در چند ماه اخیر تلاش می‌کرد که چارچوب مذاکراتی را به اجرا گذارد، خاطرنشان کرد: همه این موضوعات گواهی است که واشنگتن تلاش کرده همان اهداف اصلی جنگ را به شکل زیرکانه‌ای از طریق فرایند سیاسی دنبال کند. به همین دلیل مسیر تلاش‌های سیاسی نیز بی‌نتیجه ماند.

وی با یادآوری اقدامات جدید واشنگتن در یمن تأکید داشت: گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نیرو و جنگ‌افزارهای زیادی از منطقه عدن به منطقه تعز برای وارد ساختن ضربه جدی به نیروهای یمنی به حرکت درآورده‌اند تا بتوانند تنگه باب المندب را تحت اشغال خود قرار دهند و نیروهای انصار الله و ارتش یمن را از این منطقه دور سازند. این موضوع نیز گواه دیگری است که جنگ علیه یمن پیش از اینکه یک جنگ سعودی باشد، جنگ آمریکایی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تصور می‌شود روندهای جنگ به سمت یک رویارویی جدی‌تر خواهد رفت، اشاره داشت: انتظار می‌رود که آمریکا حضور علنی‌تری در عرصه میدانی برای جنگ با انصار الله، مردم و ارتش یمن داشته باشد. البته باید رویکرد ترامپ بعد از به دست گرفتن قدرت را نیز در نظر گرفت؛ اما به نظر می‌رسد که موسسه‌های نظامی و امنیتی این اهداف را در دوره ترامپ نیز دنبال خواهند کرد.

وی با اشاره به احتمال درگیری مستقیم آمریکا در یمن افزود: به نظر می‌رسد که جنگ یمن تا لحظه تسلیم شدن واشنگتن و تا زمانی که آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که ادامه جنگ‌افروزی و تجاوز به یمن ممکن است برای آن‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری داشته باشد، ادامه یابد. اگر هواپیماهای آمریکایی تابه‌حال نیروهای یمنی را مورد هدف قرار می‌دادند، الآن نیروهای زمینی و یگان‌های ویژه آن‌ها در منطقه تعز با نیروهای یمنی درگیری و برخورد خواهند داشت.

محمدی با تأکید بر ناکامی واشنگتن در یمن یادآوری کرد: اگر تجربه عراق مدنظر باشد، آمریکایی‌ها زمانی حاضر شدند که از عراق فرار و اهداف بزرگ خود را تعطیل کنند که سربازان آن‌ها در تابوت‌ها به سمت آمریکا بازگشتند و قطعاً این امر در یمن نیز اتفاق خواهد افتاد. درگیری‌های جدید نشان خواهد داد که یکسره سازی جنگ از طریق مواجهه مستقیم با آمریکایی‌ها است. نیروهای سعودی و هادی منصور که در تنگناهای نظامی، مالی و انسانی به سر می‌برند، کارآمد این صحنه جنگ نخواهند بود. آن‌ها تنها همراهی‌کننده نیروهای آمریکایی و انگلیسی هستند که در مقابل مردم یمن و انصار الله ایستاده‌اند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    به فضل خدا شیعه پوزه آمریکایی ها رو در یمن هم به خاک می ماله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس