کد خبر 621434
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

دیپلماسی رسمی بایداز حالت نشسته خارج شده و رمقی متناسب با تحولات راهبردی منطقه از خود نشان دهد، دستگاه‌ دیپلماسی باید هوشیاری خود را در قبال تلاطم سیاسی و امنیتی ترکیه نشان دهد و برای فضای جدید سناریوی مؤثر داشته باشد.

 به گزارش مشرق، هادی محمدی طی یادداشتی نوشت: معمولا برای اینکه یک دستاورد ملی و آنچه به عنوان منافع ملی شمرده می‌شود حاصل گردد یک پروسه زمانی و مجموعه‌ای از اقدامات و تدابیر به اجرا درمی‌آید و گاهی نیز آماده بودن دستگاه‌های مسئول، از طریق تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها، برنامه‌ و تدابیر خودی را بر بازی حریف و ناکامی‌های آنها استوار می‌کند و در کنار برنامه و اقدامات مستقل و پایه به نتیجه ملی می‌رسانند.

نگاهی گذرا به تحولات در سوریه، عراق، یمن و شرایطی که بازیگران رقیب در آن به سر می‌برند این مفهوم قطعی را در ذهن متبادر می‌کند که منحنی سیر تحولات و مؤلفه‌های قدرت و موازنه آن در مسیری قرار دارد که باید به خوبی از آن بهره جست و آن را با مدیریت دقیق به سرانجام رساند.

به عنوان مثال تحولات یمن به یک نقطه عطف رسیده و سطحی جدید از تحولات آغاز شد که ضمن مستحکم شدن مبانی مشروعیت نیروهای یمنی در مقابل متجاوزین سعودی و دست نشاندگان آنها وجاهت جعلی حکومت فراری منصور هادی و ائتلاف سعودی برای تجاوز به یمن و حمایت‌های آمریکا و جانبداری مزدبگیران در سازمان ملل از مشروعیت خارج شده و آن را از دست داده است.

این تحول جدید موجب شده تا آمریکا ادامه جنگ و تجاوز در یمن را به زیان شریک منطقه‌ای خود بداند و به زودی در کنار انگلیسی‌ها، برای این پرونده در ریاض تصمیم‌گیری خواهند کرد.

شرایط جدید در منطقه نیازمند فعال شدن یک دیپلماسی همه جانبه و آماده‌باش آن در دستگاه‌های مختلف است تا حاصل و ثمره تلاش‌ها و فعالیت‌ها و ایثارها را به نتیجه و منافع ملی تبدیل کرد. دستگاه‌های دیپلماسی رسمی رسانه‌ای، امنیتی، نظامی و حتی اجرایی باید برای این مسئله خود را سهیم بدانند و بدان وارد شوند. این تاکید از ان جهت حیاتی است که برخی دستگاه‌های مسئول، در فضای بی‌مسئولیتی و یا بی‌رمقی به سر می‌برند و نیاز به خانه تکانی دارند.

ما کاری نداریم که یک بازنشسته به عنوان سخنگوی وزارت خارجه انتخاب می‌شود خلاف قانون ابلاغی دولت عمل شده و قبل از تصدی این مسئولیت با چه تصویری در کریدورهای وزارت خارجه ظاهر می‌شده و چه مواضعی داشته است.

ولی این مسئله حیاتی است که دیپلماسی رسمی از حالت نشسته خارج شده و رمقی متناسب با تحولات راهبردی منطقه از خود نشان دهد. دستگاه‌ دیپلماسی باید هوشیاری و توان خود را در قبال تلاطم سیاسی و امنیتی ترکیه نشان دهد و به جای بازی در سناریوی آنها برای فضای جدید سناریوی مؤثر داشته باشد.

در فرصت 6 ماه آینده که طراحان استراتژی در آمریکا درگیر فراز و نشیب انتخابات هستند در پرونده‌های یمن، عراق و سوریه باید به آنچنان شرایطی دست یافت که متغیرها و اهرم‌های تعیین کننده کاملا در کنترل قرار داشته باشد و تصویر قطعی از قدرت در منطقه را به کسانی که در رویای سایکس پیکو جدید در منطقه غرب آسیا هستند، نشان دهیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس