کد خبر 661783
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴

واکنش های احزاب و جریان های سیاسی داخلی از جمله رسانه های اصلاح طلب درباره انتخاب ترامپ نکته مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

 به گزارش مشرق، واکنش ها و موضع گیری های احزاب و جریان های سیاسی داخل کشور از جمله رسانه های اصلاح طلب در رابطه با انتخاب ترامپ نکته مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت زیرا این طیف در اکثر مراکز آینده پژوهی و مراکز سنجش کشور حضور فعالانه دارند و همچنین ادعا می کنند که خیل های عظیم روشنفکران و اساتید برجسته اهل نظر در این طیف قرار دارند؛ انعکاس اخبار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در میان شخصی تها و  رسانه های اصلاح طلب نشان دهنده این نکته بود که اصلاح طلبان و مجموعه طرفداران دولت با یک جهت گیری ناشیانه حمایت جدی خودرا از هیلاری کلینتون بیان داشتند و فقط کافی است تیتر و عکس روزنامه های اصلاح طلب قبل از اعلام نتایج انتخابات را بررسی کنیم  می توان عمق سطحی بودن تحلیل های روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب را  متوجه شد، گرچه آنها هم تصور می کردند که رای آوردن کلینتون در واقع به نفع برجام خواهد بود.

اما سوال اصلی این جاست که دلیل این همه حمایت رسانه های اصلاح طلب از هیلاری کلینتون در چیست؟

1- واقعیت آن است که رسانه‌های اصلاح‌طلب همچون همیشه تحت تأثیر اخبار رسانه‌های غربی قرار داشتند؛ جایی که این رسانه‌ها مدام از پیش بودن هیلاری کلینتون در تمامی نظرسنجی‌ها خبر می‌دادند و افکار عمومی را به گونه‌ای شکل داده بودند که گویی کلینتون پیروز نهایی انتخابات روز گذشته است. حال رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز همچون عوامل امریکایی، فریب بازی غول‌های رسانه‌ای غرب را خوردند.

2- دومین دلیل میل اصلاح‌طلبان به پیروزی هیلاری کلینتون موضوع برجام است چراکه برجام به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم که قرار است کلید پیروزی آنان در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد، بارها توسط دونالد ترامپ تهدید شده بود و حتی وی سخن از پاره کردن برجام به میان آورده بود، از این رو اصلاح‌طلبان حتی نمی‌خواستند در ذهن خود این کابوس را مرور کنند که ترامپ ضدبرجام نیز می‌تواند پیروز این انتخابات باشد و ممکن است دولت مورد حمایتشان را در آستانه انتخابات با چالشی جدی مواجه کند، از این رو مدام رؤیای شیرین پیروزی کسی که ادامه‌دهنده سیاست‌های امریکا در موضوع برجام است را می‌پروراندند و این رؤیاپردازی تا روز انتخابات و استقبال ناشیانه از پیروزی هیلاری نیز ادامه پیدا کرد.

3- دلیل سوم این اشتیاق به پیروزی هیلاری کلینتون نیز آنجا بود که تیم اتاق فکر دولت و اصلاح‌طلبان در موضوع انتخابات امریکا به دنبال Plan B یا طرح دوم نبودند و تنها تمرکز آنان طرح‌ریزی برای مواجهه با امریکای هیلاری کلینتون بود. این اتفاق در حالی بود که اکثر کشورهای دنیا طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای مواجهه با احتمال پیروزی هر دو کاندیدا مدنظر داشتند اما در داخل ایران به دلیل تأثیرپذیری جریان‌های سیاسی از مؤسسات نظرسازی امریکایی ، هیچ طرحی برای مواجهه با دونالد ترامپ طراحی نشد. از این رو رسانه‌ها تا آخرین لحظه بر طبل پیروزی کلینتون کوبیدند.

4- در نهایت نکته آخر نیز آن است که کلینتون نمادی از روشنفکری در دنیای غرب است و این جریان در سراسر دنیا به دنبال برجسته‌سازی نماد خود بود. در عین حال همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع اشاره کردند، ترامپ نمادی از پوپولیسم و عوام‌گرایی بود که روشنفکران سراسر دنیا و داخل ایران به خصوص برخی اصلاح طلبان حاضر به پذیرش این برچسب نبودند، از این رو بود که تا آخرین لحظه کوشیدند دامن خود را از حمایت از پوپولیسم پاک نگه دارند.

با توجه به دلیل آخر و برای روشن تر شدن جواب مساله و اینکه خطای فکری جریان غرب گرا در کشور در رابطه با انتخابات آمریکا بهتر بیان شود اشاره ای می کنیم به بیانات مقام معظم رهبری در روز 12 آبان ، ایشان فرمودند:" حقایقی که دو نامزد بیان کردند باعث افشا شدن چهره واقعی آمریکا شد. چند برابر چیزهایی که ما می گفتیم و بعضی باور نمی کردند و نمی خواستند باور کنند، خود اینها گفتند؛ و جالب این است  که آنکه صریح تر گفت، بیشتر مورد توجه مردم آمریکا قرار گرفت. آن مرد چون صریح تر و واضح ترگفت مردم آمریکا بیشتر به او توجه کردند. به  این دلیل که  مردم آمریکا حرف هایش را نگاه می کردند و می دیدند که درست است. واقعیات زندگی خودشان را می دیدند. ارزش های انسانی در آن کشور نابود  و لگدمال شده است؛ تبعیض نژادی وجود دارد. آقای ترامپ وضعیت اقتصادی آمریکا را هم افشا کرد؛ آمریکا کشوری است که به اندازه حدود شصت درصد تولید ناخالص ملی اش بدهکار است، بیست تریلیون دلار بدهی دارد؛ این می خواهد به چه کسی کمک بکند؟ این میخواهد بمَکَد، این می خواهد بکنَد، تا خودش را ترمیم کند؛ این می آید به اقثصاد کشوری کمک کند؟"

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری این مساله روشن می شود که پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به نوعی "نه" به وضعیت موجود این کشور بود و این برای منافع ملی و انقلابی ایران اسلامی فرقی ندارد. مناسبات و پشت پرده های طراحی شده سیاست، اقتصاد و فرهنگ در امریکا به شکلی تعبیه شده که خیلی دست روسای جمهور بر خلاف تصور برخی، باز نیست. بنابراین اینکه چه کسی رئیس جمهور شود خیلی تفاوتی در مواضع مربوط به ما ندارد و نمی تواند داشته باشد و این خوش خیالی است که گمان کنیم اگرحزبی یا فردی در امریکا رئیس جمهور شود ممکن است تغییراتی به وجود آید و برخی نسبت به برخی دیگر در حوزه  منافع ملی و انقلابی ما برتری هایی داشته باشند. در پایان باید گفت که هرگونه دل بستن در داخل به امید کشورهای غربی و بیگانه به خطا رفتن است، و بهترین روش اتکا به ظرفیت های داخل و سرمایه گذاری بر ظرفیت های اجتماعی و انقلابی به خصوص نسل جوان در کشور می باشد. اگر اینگونه حرکت کنیم با توکل بر خدا همیشه درحوزه امور بین الملل هم پیشتاز خواهیم بود. همانند بسیاری از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، کره، مالزی و... در زمینه اقتصاد هم به شکوفایی و برتری برسیم. ان شاالله.
 
منبع: پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس