یک نویسنده فلسطینی، ملاحظات مهمی را درباره سخنان رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی مطرح کرد.

به گزارش مشرق، دکتر سعید الحاج نویسنده فلسطینی در نوشته‌ای که بر روی صفحه خود در فیس بوک منتشر کرده، ملاحظات مهمی را درباره سخنان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

در این نوشته الحاج آمده است: با وجود گفتگوی "چالشی" که اردوغان اهتمام ویژه‌ای به آن داشته است، اما قبل از هر چیز باید گفت که گفتگو با رسانه‌های صهیونیستی که در ادامه امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد، مانند همین توافق تنها به نفع صهیونیست‌هاست و هیچ سودی برای ترکیه ندارد و حتی به مساله فلسطین هم ضربه می‌زند. لذا، موضع ما در قبال این مصاحبه همان موضعمان در قبال توافق عادی سازی روابط میان آنکارا و تل‌آویو است که آن‌را محکوم کرده و مخالفتمان را با آن اعلام نمودیم و گفتیم که این مساله نباید پوششی برای وجود منافع یا شکل‌گیری چنین توهمی باشد."

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، سعید الحاج در ادامه می‌افزاید: بخش اعظم این گفتگو درباره مواضع مشخص یا قابل انتظار در فضای چالشی و غیر دوستانه صورت گرفت، اما مهمترین و خطرناک‌ترین مقاطع آن از نظر من این بخش‌ها بودند:

1-  درخواست مشارکت دادن حماس در مذاکرات که ترکیه در گذشته هم بر آن تاکید داشته است، اما حماس با قاطعیت آن را رد کرده است.

2-  «ما در فرآیندی مدام برای لغو محاصره غزه قرار داریم و می‌توان آن‌را به معنای لغو عملی محاصره این منطقه دانست.» این سخن همان طوری که همه می‌دانند، دقیق نیست؛ چرا که محاصره لغو نشده است و تنها مقادیری کمک وارد باریکه غزه شده است و این مساله ارتباطی به بعد سیاسی ـ حقوقی محاصره و لغو آن ندارد.

3-  «قدس شهری مقدس برای ادیان سه گانه است» و این جمله‌ای کلیشه‌ای و نادرست است‌؛ هر چند که برخی این برداشت را از جمله مذکور دارند که تقدیس یک مکان از سوی یک طرف، نمی‌تواند لزوما به معنای حق داشتن آن در این مکان باشد.

4-  «مسجد الاقصی مکان عبادی مقدس برای ادیان سه گانه است» و این اظهارنظری جدید،  خطرناک و غیر قابل قبول است، حتی اگر این جمله صرفا یک اشتباه زبانی یا عبارتی غیرعمدی باشد و بیانگر موضع و دیدگاه ترکیه نباشد. یهودیان نه تنها بر اساس متون دینی ما و واقعیت‌های تاریخی و واقعیت‌های موجود، هیچ حقی در مسجد‌الاقصی ندارند، بلکه مصوبات نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو نیز که اخیرا شاهد آن بودیم، این مساله را ثابت کرده است.

این نویسنده برجسته فلسطینی در پایان نوشته خود تاکید کرد: به هر کسی که از لحن چالشی و مخالفت اردوغان با طرح اتهام تروریسم علیه حماس و یا انتقاد وی از اقدامات رژیم صهیونیستی خوشش آمده است و این مواضع مطمئنا جای تشکر دارد، باید گفت که نباید در خلاصه کردن این گفتگو در سخنانی،  یا مواضعی عجله کرد؛ چرا که شاید این کار ـ خواسته یا ناخواسته ـ باعث حمایت و پشتیبانی و تایید یک دیدار همسو با عادی‌سازی روابط و اظهارات خطرناک درباره مسجد‌الاقصی و باریکه غزه شود و مواضع و اظهارات قطعه قطعه شده بیشتر ضرر و خسارت در بر دارد و نمی‌تواند فایده‌ای را برساند!

ما علاوه بر اهتمام به برقراری روابط با ترکیه، نیازمند ارتباط بهتر هستیم تا تصویر آشکارتری به ما ارائه دهد و باعث اصلاح اوضاع شود و سقف موضع ترکیه را که ما از پشت پرده آن خبر داریم، افزایش دهد؛ نه اینکه از موضع ترکیه با سقف کنونی‌اش حمایت مجانی کنیم که مطمئنا قشر زیادی از ترک‌ها و طرفداران حزب عدالت و توسعه هم آن‌را قبول ندارند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پانترک بوزگوردی ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    'one minute گفتن اردوغان عثمانی پیش پرز که یادتون هس....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس