کد خبر 658150
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۴

روند روبه افزایش قدرت شیعیان در نیجریه یکی از ثروتمندترین کشورهای آفریقای غربی ، طی سالیان اخیر باعث وحشت استعمارگران آفریقا شده است.

نیجریه؛ شکست دشمن در جنگ نرم و خطر جنگ وحشیانه

به گزارش مشرق، کشور نیجریه با جمعیتی بالغ بر 170 میلیون نفر ، دهمین کشور از لحاظ منابع نفتی و در میان صادرکنندگان نفت هشتمین کشور بوده و عضو سازمان اوپک نیز هست. علاوه بر اینکه نیجریه از لحاظ توانمدی های معدنی و کشاورزی از کشورهای بسیار خوب قاره آفریقاست.

نیجریه در آغاز انقلاب اسلامی حدود 500 نفر شیعه داشت ولی اکنون در بدترین برآوردها حدود 7 میلیون و در آمارهای واقع گرایانه تر حدود 20- 25 میلیون شیعه دارد که حداقل به معنای رشد 14000 برابری گرایش به تشیع است. حال با توجه به این که 95% جمعیت شیعیان کنونی از مستبصرین هستند ، اگر حداقل جمعیت شیعیان در 10 سال آینده ، به صورت کاملا بدبینانه فقط سه برابر شود ، به معنای وجود یک قدرت 70 میلیونی تاثیرگذار شیعه در غرب آفریقا است که تمامی معادلات را غرب آفریقا به هم خواهد ریخت. قبلا در مقاله « چالش‌ها و فرصت‌های حضور بوکوحرام در نیجریه» اثبات کردیم که نقشه استعمارگران آفریقا برای کنترل شیعیان نیجریه که به شدت به انقلاب اسلامی وفادارند ، قضیه اسلام بدلی و پروژه بوکوحرام بوده است و راهبرد اتخاذ شده شکست قدرت نرم تشیع به واسطه قدرت نرم تکفیری بوده است.(1)

در مقاله پیشین توضیح دادیم که بوکوحرام فرصتی برای تقسیم نیجریه و یا شرایط حضور نیروهای اروپایی است که با عنایات خداوند و با شکست بوکوحرام مخصوصا بعد از بیعت با داعش هیچ کدام از این سناریوها عملی نشد.

با هوشیاری شیعیان نیجریه در جنگ نرم وحشتناک پیش آمده شکست سنگینی را به جبهه تکفیری – صهیونیستی وارد کردند و مسیحیان و مسلمانان نیجریه تفاوت های محسوسی را میان شیعیان و شیخ زکزاکی با بوکوحرام و ابوبکر شیکاو یافتند و روز به روز به علاقه مندان تشیع اضافه شده است.

شیخ زکزاکی در طی این سالها با استفاده از قدرت نرم نهفته در عقاید و فقه تشیع بدون هیچ تبلیغی برای تشیع ، با راه اندازی مدارس و حوزه های علمیه و روزنامه ها توانست تبدیل به یک قدرت تاثیر گذار در نیجریه شوند و از پیوستن جوانان نیجریه به تکفیری ها جلوگیری کند.

بر فهم ابعاد این پیروزی فقط کافی به این سناریو فکر کنیم که اگر شیخ زکزاکی در این جنگ نرم شکست می خورد و ما امروزه با 20 میلیون تکفیری در نیجریه رو به رو بودیم و آنها به مناطق عراق و سوریه سرازیر می شدند چه اوضاع فاجعه باری پیش می آمد.

حماقت بزرگ مدیریت عربی- صهیونیستی بوکوحرام ، بیعت این گروهک با داعش بود، آنها تلاش داشتند تا با اشغال برخی از مناطق کشور نیجریه خلافت آفریقایی تکفیری را ایجاد کنند و از طریق آنها کشورهای نسبتا آرام غرب آفریقا را ناامن سازند ولی  اکنون با پروژه شکست خورده داعش و چهره تخریب شده جهانی داعش رو به رو هستند.

اما آن چه حائز اهمیت است و نظر قبلی مبنی بر همکاری بوکوحرام با دولت نیجریه را تقویت می کند حمله ی ارتش نیجریه به دشمنان بوکوحرام یعنی شیعیان نیجریه است. از آن جا که حمله بوکوحرام به شیعیان ، حمل سلاح توسط آنان را مشروعیت می بخشید ، این ارتش نیجریه بود که وارد عمل شد و با کشتار زاریا شیخ زکزاکی را به زندان انداخت.  اوج وحشت جبهه صهیونیستی – تکفیری جایی نمایان می شود که چند روز پیش هم نیروهای دولتی نیجریه چندین ساختمان از جمله مدرسه، بیمارستان و مراکز علوم دینی این جنبش را در شهرهای زاریا و سامیناکا در ایالت کادونا در شمال نیجریه تخریب کردند وجالب آن جاست که این تخریب‌ها بدون هشدار قبلی صورت گرفته است . این تخریب‌ها پس ‌از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی نیجریه روز دوشنبه حدود 100 نفر از اعضای این گروه اسلامی را که در مراسم عزاداری به مناسبت اربعین شرکت کرده بودند،کشتند. (2)

این برخورد سخت یا وحشیانه با حوزه های علمیه و بیمارستان های شیعیان در نیجریه تنها یک پیام دارد و آن این که برخورد نرم با رشد انقلاب اسلامی در نیجریه هیچ نتیجه ای در بر نداشته است و دشمن وحشی که دیگر توانی برای مقابله نرم ندارد و فرصت ها را یکی پس از دیگری از دست می دهد روی دیگر خود را به نمایش گذاشته است.

البته قبلا امثال جوزف نای که به عنوان تئوری پرداز قدرت نرم شناخته می شدند ، وقتی متوجه شدند دیگر قدرت نرم آمریکایی ( یا همان جذابیت ارزش های آمریکایی) برای توده های مردم جهان کارآیی ندارد ،  با عقب نشینی از قدرت نرم به نفع قدرت سخت خواستار ترکیب این دو و ساخت قدرت هوشمند شدند و آن را به روسای جمهور آمریکا پیشنهاد دادند.(3)

نیجریه به عنوان یک نمونه کوچک است تا مشخص شود دوران جنگ نرم نیز تمام شده و دشمن با تمام قدرت تبلیغاتی خود در این عرصه شکست خورده است.البته در حوزه نخبگانی ما در جنگ نرم تلفاتی را داده ایم که معبر نفوذ دشمن شده اند.  با دانستن این مطلب که دال مرکزی گفتمان قدرت نرم از دیدگاه جوزف نای « ایجاد جذابیت برای جلب رضایتمندانه طعمه»(4) است به این فراز از سخنان رهبر معظم انقلاب دقت کنید:« وقتی بصیرت نباشد، انسان مجذوب یک چیزی میشود که واقعاً جاذبه‌ای ندارد؛ یک عدّه‌ای مجذوب آمریکا هستند، امّا این مجذوبیّت، مجذوبیّت دروغین است؛ هیچ جاذبه‌ای ندارد...مردم خوشبختانه این بصیرت را دارند؛ تعجّب است! مردم معمولی و توده‌های مردم این بصیرت سیاسی را دارند [امّا] بعضی از نخبگان ما با تکیه بر توهّماتی که دارند، این بصیرت را ندارند.» (5)

آمریکایی نه تنها نتوانسته اند در غرب آسیا و کشورهای اروپایی برای ارزش های شیطانی خود جاذبه ایجاد کنند ، بلکه امروز بین مردم خود نیز جذابیت گذشته را از دست داده اند و امروزه بسیاری از خیابان های جهان عرصه تنفر از رییس جمهور نژادپرست آمریکایی است.

امروز نه قدرت نرم و نه قدرت هوشمند ، بلکه قدرت وحشی گری است که قصد کنترل فرزندان انقلاب اسلامی را در نیجریه دارد و امروز جبهه استکبار به فضل الهی از کاربرد قدرت نرم خود ناامید شده است.

در این بین بی عملی و بی خاصیتی دولت جمهوری اسلامی و خصوصا وزارت امور خارجه فاجعه بار است. اگر عربستان 20 میلیون تکفیری را در نیجریه در معرض خطر می دید و رهبر آن اسیر دولت شده بود ، همچون دولتمردان ما این چنین دست بسته بودند؟ اگر نه 20 میلیون که 20 هزار ترک در نیجریه در معرض خطر بودند اردوغان مشغول ساخت کلمه و ترکیب برای یک توافقنامه خسارت بار بود؟

به هر حال از همین جا به تمام مسئولین و دلسوزان هشدار می دهیم ، با روندی که دولت نیجریه در پیش گرفته است ، سناریوی نمر باقر النمر را برای علامه مجاهد و بصیر شیخ زکزاکی نوشته اند و اگر دولت و مسئولین به این بی عملی و بی خاصیتی در مقابل روند دشمنی های دولت نیجریه ادامه دهند ، باید صبحی از خواب بیدار شد و خبر شهادت این شیخ مجاهد را شنید و در آن صورت همه ی ما مسئولیم.

پی نوشت ها:

1- چالش‌ها و فرصت‌های حضور بوکوحرام در نیجریه http://www.farsnews.com/13941001001660
2- خبرگزاری شبکه خبر 29 آبان 95
3- معنای قدرت هوشمند و جایگاه آن در راهبرد بین المللی ایالات متحده ؛ خرمی،محمد امین ؛ فصلنامه مطالعات منطقه ای شماره 33
4- برای فهم چیستی و چگونگی اعمال قدرت نرم به کتاب آینده قدرت جوزف نای ؛ ترجمه احمد عزیزی مراجعه فرمایید
5- بیانات معظم له در دیدار با مردم اصفهان

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس