سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: 12 میلیون و894 هزار و 621 کارت هوشمند ملی تا کنون برای مردم صادر شده است. ضمن اینکه ثبت نام 18 میلیون و 793 هزار و 284 تن هم تکمیل شده است.

به گزارش مشرق، سیف الله ابوترابی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: تاکنون 10 میلیون و 436 هزار و 808 تن از هموطنان کارت هوشمند ملی خود را تحویل گرفته اند؛ ضمن اینکه ثبت نام 18 میلیون و 793 هزار و 284 تن تکمیل شده است که این شمار ، شامل همه افرادی است که در اداره های خود و همچنین در دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کرده اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد که براساس پیش بینی ها تا پایان امسال 15 میلیون تن ، کارت هوشمند ملی خود را باید دریافت کنند و این سازمان تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا به این هدف پیش بینی شده دست یابد.

** ثبت یک میلیون و 32 هزار و 988 رویداد ولادت در هشت ماهه امسال
ابوترابی اعلام کرد: در هشت ماهه امسال یک میلیون و 32 هزار و 988 رویداد ولادت به ثبت رسیده است و همچنین در این مدت 244 هزار و 171 رویداد فوت ثبت شد.

وی درخصوص ولادت های به ثبت رسیده در هشت ماهه امسال، ادامه داد: سن مادر در 31 درصد از ولادت ها بین 25 تا 29 سال و سهم مادران 31 تا 34 سال هم 26درصد بوده است؛ این درحالی است که سن های یاد شده برای مادران در سال1390 به ترتیب 32 و 21 درصد گزارش شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: میانگین سن فوت شدگان در کشور در هشت ماهه امسال 63 سال است که این میانگین برای زنان 66 سال و برای مردان 61 سال گزارش شده است.

این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال کشور درباره میانگین سن فوت شدگان در سال 90 هم اظهار کرد: میانگین سنی فوت شدگان در این سال، 61 سال بود که 63 سال برای زنان و 59 سال هم برای مردان به ثبت رسید.

ابوترابی میانه سنی متوفیان کشور را هم 5 / 72 سال عنوان کرد و افزود:این، یعنی نیمی از متوفیان کشور در زمان فوت، بیش از 5 / 72 سال سن داشته اند.

** ثبت 102 هزار و 81 واقعه طلاق در کشور
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تعداد واقعه طلاق ثبت شده در هشت ماهه امسال را 102 هزار و 81 عنوان کرد و گفت: همچنین در این مدت 448 هزار و 945 رویداد ازدواج به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول در ثبت احوال، ازدواج و طلاق را به عنوان مقوله های اجتماعی بخش عمده ای از آمارهای تولیدی ثبت احوال برشمرد.

ابوترابی تصریح کرد: گام بزرگی در توسعه دولت الکترونیک در حوزه ثبت ازدواج و طلاق و تولید آمارهای آن در سال 95 صورت گرفته است که از مرداد امسال اعلامیه های کاغذی از چرخه ثبت اعلام ازدواج و طلاق حذف شد و این دو رویداد به صورت برخط به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور منتقل می شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: براساس توصیه های بین المللی و اصول علمی ،مقایسه های مقادیر وقایع حیاتی در دو بازه مختلف بدون توجه به تغییرات ساختار سنی و دیگر مولفه های جمعیتی و نیز بدون توجه به تحولات اجتماعی ،فرهنگی از روایی کافی برخوردارنیست؛پس این قبیل مقایسه ها باید در بازه های سالانه یا چند ساله انجام شود.

ابوترابی، تعداد ازدواج را تابع ساختار سنی و افراد در معرض ازدواج عنوان کرد و افزود: این میزان در جامعه ما از سال 1390 تاکنون ، روندی کاهشی داشته است که یکی از علل آن با توجه به واقعیت های جمعیتی ایران و گذار متولدین دوره انفجار جمعیتی دهه 60 از سن ازدواج بوده است.

وی ادامه داد: در مورد طلاق با تشکیل خانواده های جدید در هرسال بر تعداد افراد در معرض واقعه طلاق افزوده می شود ، از این رو روند افزایشی آمار آن به ضرورت نمی تواند ناشی از بحرانی در سطح جامعه باشد و نیاز به بررسی و تحلیل دقیق تری دارد .

ابوترابی به عنوان مثال به نرخ طلاق در سال 1390اشاره کرد و گفت : نرخ طلاق در این سال 1،9 رویداد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت بوده که در سال 95 به 2،1 طلاق به ازای هر یک هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: آنچه باید مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گیرد این است که میانگین سن مردان و زنان در اولین ازدواج در کشور روند صعودی دارد؛ به عنوان مثال میانگین ازدواج در سال 91 تا 94 به میزان 1،8 برای مردان و 1،7سال برای زنان بالا رفته است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت : این سازمان در چارچوب وظیفه خود در زمینه تولید آمار انسانی سراسر کشور با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ، مشارکت دانشکده علوم اجتماعی ( گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران )و پژوهشکده اجتماعی فرهنگی وزارت علوم در حال طراحی ،طرحی برای تولید آمار های گویاتر اجتماعی و اقتصادی ازدواج و طلاق و ترسیم سیمای دقیق تر از خانواده ایرانی است.

** جمعیت کشور از مرز 80 میلیون تن گذشت
ابوترابی اعلام کرد: جمعیت کشور در زمان حاضر، 80ملیون 481هزارو 759 تن، است؛ ضمن اینکه 98درصد ازولادت ها و فوت ها در کشور درمهلت قانونی ثبت می شود.

به گزارش ایرنا ، مهلت قانونی برای ثبت فوت ، 10 روز و برای ثبت ولادت 15 روز است.

وی ادامه داد :مامور ثبت احوال هم اکنون در آرمستان ها حضور دارد و آمار فوتی ها را به این سازمان اعلام می کند؛ ضمنا استانداری ها وهم فرمانداری ها در آرامستان های فاقد مامور، مصوب کرده اند که درآن مکان ها ،مامور مستقر شود.

**امسال 67 نام، پذیرفته نشد
وی در بخش دیگری از سخنانش به نامگذاری نوزادان اشاره کرد و اینکه این نامگذاری ،توسط اعلام کننده ولادت به ثبت می رسد.

سخنگوی ثبت احوال ادامه داد: نامگذاری بر اساس ماده 20قانون ثبت احوال شامل نام هایی می شود که موجب هتک حیثیت نباشد و همچنین با سلیقه های والدین و باورهای اعتقادی جامعه متناسب باشد و در این راستا از ابتدای امسال، 67 مورد از نام ها در کمیته انتخاب نام این سازمان پذیرفته نشده است.

** پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال با 170 هزار کاربر
وی ادامه داد : پایگاه اطلاعات جمعیتی این سازمان با 120 نقطه در سراسر کشور به بیش از 170 هزار کاربر متصل است و خدمات احراز هویت را انجام می دهد.

وی اضافه کرد: از ابتدای تاسیس سازمان ثبت احوال تاکنون دراین پایگاه 107 میلیون اطلاعات ایرانیان به ثبت رسیده است و در زمان حاضر در هر ثانیه به 10 هزار استعلام پاسخ داده می شود.

** 64میلیون کارت ملی (نمونه قدیم ) برای ایرانیان صادر شده است
وی اعلام کرد: تاکنون 64میلیون کارت ملی (نمونه قدیم ) برای ایرانیان صادر شده است؛ اما یکی از خدمات ما صدور کارت هوشمند ملی است .

این مقام مسئول در ثبت احوال با عذر خواهی از مردم در خصوص مشکلاتی که در زمینه صدور کارت هوشمند ملی وجود دارد خاطرنشان کرد: مراحل صدور این کارت از هفته گذشته ارتقا یافته است و امیدواریم زمان صدور آن را به حداقل زمان ممکن برسانیم .

که در این خصوص در پنج خط تولید کارت ملی در سه شیفت (نوبت) کاری و بدون تعطیلی کار می کنیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص هزینه های دریافت کارت هوشمند ملی نیز اظهارکرد: نرخ مصوب و رسمی 20هزارتومان برای واریز به خزانه دولت است و 9 هزار تومان ،حداکثر برای ثبت نام توسط پیشخوان های دولت و اداره های پست دریافت می شود؛ همچنین 2 هزار تومان هم برای تحویل است و دریافت هرگونه وجه اضافه تر براین مبلغ غیر قانونی و خلاف محسوب می شود.

وی اعلام کرد: مردم در این خصوص هرگونه موارد تخلف را به شماره تلفن های 66709777و 60902492و96 اطلاع دهند .
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس